Ook maar 'ns aan wat nieuws begonnen

Haha, geen slecht idee The Matrix, bedankt voor het compliment ook. :cool:

 
Ben al vrij snel weer bezig geweest. Vorige brood was zo lekker dat het snel op was.

Deze keer een variant van het eerder geposte bruine "rolbrood". Dit is voor de afwisseling niet als vloerbrood op de bakplaat, maar in een broodvorm gebakken zodat het meer als een "gewoon" brood uit komt te zien qua vorm.

Wordt gemaakt van een pakje "Koopmans bruin brood" wat ik in de Jumbo haal. Het maken duurt nog geen 2 uur incl. bakken.

Het brood op zich:

IMG_20170407_171654112.jpg


en de binnenkant:

IMG_20170407_184145856.jpg


Achterdoor is er nog een stukje van de keukenmachine te zien waarmee het kneden gedaan is. ;)

 
Laatst bewerkt door een moderator:
En nu op zoek naar een molenaar die meel verkoopt en met verse gist een brood bakken.

Of een warme bakker in de buurt die ook losse meel en gist  verkoopt

 
Dank je wel Parabolica. Valt mij inderdaad ook op dat de structuur steeds beter wordt. Misschien heeft dat er mee te maken dat ik ander meel gebruik of omdat ik met de laatste twee broden een bakje water mee in de oven zet.

The Matrix: Los meel heb ik ook al. Witbrood kun je bijv. gewoon bakken van o.a. bloem maar meel van de bakker of molen is ook lekker.

Dat gaat er ook aan komen als ik wat meer ga bakken van de zomer. Want de paar keer dat ik nu iets bak is het nog niet genoeg om echt grotere hoeveelheden te kopen. En prijstechnisch is het gunstiger als je dat wel doet volgens mij.

Zal eens bij de molen hier in de buurt navragen of die dat ook verkopen. :)

Anders is er nog een goede waar je via internet kunt bestellen had ik al gelezen op het broodbakforum.

 
Hoi BT,

Toen mijn vader nog leefde had hij een 2de vacantie-huisje in Hastière (Wallonië, België), hij had een broodbak-machine.

Wij gingen vaak naar een soort "Bricomarché" in Beauraing, het was zo'n soort winkel waar je bijna alles kon kopen: huishoudelijke apparaten, briketten, openhaard hout en noem maar op.

Ze hadden ook meel en gist voor diverse soorten brood; wij kochten daar altijd openhaard hout, briketten en veel diverse soorten meel en wat gist.

Tsja, die ouwe bakte wat af.

Het brood was altijd lekker, maar die broodbak-machine had één nadeel: er zat altijd een gat onderin dat brood.

Dat kan ik verklaren: er zat in die machine een soort schoepenrad om het brood te kneden, dus het mengsel van meel en gist en water gooide je gewoon in die machine, dat apparaat deed de rest.

Tsja, het brood was heerlijk, maar er zat altijd een gat aan de onderkant in.

Ik zit nu te lachen als ik er aan denk.

Groetjes,

Bones

 
Heej Bones, leuk je weer te zien.

Tja Beauraing ligt me toch wat te ver weg (139 km van hier uit) maar is wel handig als er zo van die winkeltjes in je buurt zijn.

Hahaha, ja dat van die gaten in het brood is er nog steeds met de hedendaagse broodbakmachines, dat komt inderdaad van de kneedhaken. Daar heb ik echter wel een truuk voor bedacht die schijnbaar veel mensen voor mij ook al bedacht hadden.

Mijn machine doet kneden, dan een rusttijd, dan weer kneden, nog eens rusten en dan nog eens kneden. Dan maak ik mijn handen ietwat vochtig met warm water en haal de kneedhaken er uit (dat is na 30 minuten ongeveer), want op dat moment begint de rijstijd van 1 uur.

Daarna zou de machine normaliter nog eens kneden, maar dat is maar 3x heel even bzzt bzzt bzzt en dat was het dan. Daarna nog een uurtje rijzen/rusten en daarna gaat ie een uur bakken.

Totale bereidingstijd incl. bakken in deze machines is gemiddeld 3.25 a 3.30 uur.

Anyway, als je het brood er dan uit haalt, dan heb je niet zo'n grote gaten er in, maar slechts 2 (mijn machientje heeft 2 kneedhaken, er zijn er ook met 1) klein rond gaatje, hetgeen hooguit 2 sneetjes beslaat. Dat is goed te doen.

Dus dat had je vader misschien ook kunnen doen.

Eigenlijk gebruik ik de broodbakmachine alleen nog heel af en toe voor kneden, want het probleem wat ik er mee heb is dat het brood wel lekker is, maar daar waar het in de machine zit, dus onderkant en beide zijkanten, altijd wat hard.

Kan het ook iets minder lang laten bakken maar dat helpt ook niet echt. Bijkomend nadeel is dat de bovenkant me ook bijna altijd in zakt, zodat je meer een vierkant of licht ingezakt vierkant brood hebt dan een brood met een mooie ronde vorm aan de bovenkant. :snif:

Het bakken van een vloerbrood in de oven of middels een broodbakvorm lukt me veel beter en bijkomend voordeel is dat ik geen last meer heb van kneedhaken of bijbehorende gaten. :biggrin:

Maar ik kan me je gedachten en de humor best goed voorstellen.:)

 
Zo. Donderdag nog even heel snel bezig geweest. Moest op tijd zijn he.

Fijenoord wafels, op tijd om morgen mee te vieren. :biggrin:

IMG_20170426_225147037.jpg


:eerste:

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vind je het gek dat je niet afvalt maar flink aankomt.

Trouwens als je ze bewaard voor feyenoord liggen ze uit te drogen.

Morgen (vandaag) is de bekerfinale AZ-VITESSE

Wat een stapel maar zien eruit om direct op te eten.

Vandaag zhebben we een toertocht door twente gemaakt en kwamen in een dorpje in Duitsland bij een molen annex restaurant.

Hebben daar geluncht en ik heb eigengemaakte brood met schinken kase en eieren gegeten.

Man wat was dat brood lekker. Hebben gelijk een paar broden net uit de steenoven gekocht.

Thuis de zeer stevige doch luchtige broden gesneden in 1 cm plakken en direct in de vriezer. Jum jum

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vind je het gek dat je niet afvalt maar flink aankomt.
Ja, ik heb er immers pas 4 op. :rolleyes:

Bekerfinale AZ-Vitesse? Ik dacht dat Feijenoord kampioen zou worden dit jaar? Ah shit... heb 't even opzocht, is pas volgende week.

Dju ik wilde de 020 mensen een beetje plagen, maar dat is dus bij deze mislukt door mijn totale onkunde van voetbal. :)

Ik geef helemaal niets om voetballen en tja dan kan zo'n plaagstootje makkelijk mislukken.

Volgend jaar beter. :cool:

Het waren 34 stuks, waarvan er 2 al meteen na het bakken door vrouw (die toen net thuis kwam) en mijzelf al burgemeester zijn gemaakt. Twee zijn er naar een goede kennis van me, dus nog maar 30 over. Mijn dochters lusten ze ook, volgens mij zitten we nu nog maar op een kleine 17 a 20 stuks die nog over zijn. Gaan er in als koek inderdaad. :biggrin:

Oh jammieeee..... Duits brood met schinken käse en eieren. Heerlijk! En ook nog uit de steenoven.

Ja in Duitsland weten ze echt wel lekker brood te maken!

 
Zo, even snel een "tussendoor" brood gemaakt.

Hiervan heb ik geleerd dat je met deze Aldi witbrood mix van 65 cent beter een kleinere broodbakvorm kunt nemen voor een hoger brood als resultaat, of zoals aangegeven wordt, hier lekkere kleine broodjes van maken.

Het smaakt echter wel heerlijk, mede omdat ik iets van het recept ben afgeweken en een klein stukje boter erbij heb gedaan.;)

Dus bij deze even een snelcursus "bakken met BT". :biggrin:

Dat doen we op foto volgorde:

1.) Men neme een mixer, kiept er alles in en laat het ongeveer 10 minuten mixen tot je een mooi deeg heb.

brood1.jpg


2.) Doek er over en rijzen laten, half uurtje.

brood2.jpg


3.) In de broodbakvorm (nee dat is toch iets anders dan een cakevorm). Doek er weer over en op een warme plek ongeveer 40 a 45 minuten weer laten rijzen.

brood3.jpg


Evt. kun je op dit moment ook kleine broodjes er van maken. Gebruik in dat geval geen bakvorm maar maak bolletjes van het deeg en leg deze op een ingevette of met een beetje bloem bestreken bakplaat voor in de oven. Maar wel dan de doek er over en weer op een warme plek laten rijzen.

4.) Even met water bestrijken, insnijden en voorverwarmde oven in ermee.

brood4.jpg


5.) Brood is klaar.

brood5.jpg


6.) Snijden en smaken laten.  :applaus:

brood6.jpg


 
Laatst bewerkt door een moderator:
Goeie cursus , maar bij punt1 ging ik al in de mist.

Ik heb zo'n mixer niet.

Vraag bij het rijzen  onder punt 2 en verder moet dat een droge doek zijn of een natte?

 
Oh dat is geen punt, er staat ook "men neme een mixer". Je kunt dus ook gewoon een kom nemen en een handmixer. Alleen zijn die misschien uiteindelijk niet sterk genoeg als het deeg dikker wordt. Maar dan je kunt ook met de hand verder dan.

Een andere optie is te sparen voor zo'n mixer of een soortgelijke, zich zo een aan te schaffen en dan de cursus alsnog te volgen.:biggrin:

V.w.b. punt 2, daar staat niets bij vermeld dus is gewoon een droge doek. Maar toch een goede vraag want er zijn methodes van rijzen waarbij je het best een vochtige doek kunt nemen. Dat is bij deze niet het geval geweest.

 
Mijn dochter was verleden keer van mening dat er in de appelflappen veel meer appelkruimel geduwd kon worden. Dat leek mij niet en blijkt ook inderdaad niet het geval.

Want dat blijkt wel uit onderstaande foto, enkele appelflappen zijn een beetje open gegaan en er is ook wat abrikozenjam uitgelopen, maar dat mag de pret niet drukken, ze smaakten er niet minder om.

Abrikozenjam had ik als extra'tje er in gedaan, voegt wat meer smaak toe en is best lekker naast die appelsmaak.

Deze keer was het niet omdat ik plezier had in bakken, maar om m'n gedachten even te verzetten.

IMG_20170605_233834018.jpg


 
Laatst bewerkt door een moderator:
Sapperdeappelflap zien er toch goed uit. Koop in de super maar eens een flap eer dat je thuis bent buigt ie al.

En ik maar plafonds sauzen. Waarom hangen die dingen zo hoog , ladder op ladder af.

Bovenverdieping is nu klaar en ik ben ladderzat.

 
Hahaha, ja dan kun je beter appelflappen sauzen, die kun je naderhand ook eten, of als je klaar bent met plafonds. :)

 
En nou sausijzen broodjes maken

Rundergehakt kruiden eitje erbij en veel broodkruim of paneermeel.

Rolletjes gehakt maken , ruim , op bladerdeeg leggen beetje nat maken op uiteinden zodat het plakt en dubbelvouwen.

Bovenkant insmeren met losgeklopte ei en afbakken zoals appelflappen.

Dan heb je een overheerlijk sausijzenbroodje waar je naderhand geen maagtabletten voor nodig hebt.

 
Heb vannacht van 't restant nog wat flappen gemaakt, deze keer zonder abrikozenjam, zijn al weer bijna op, is wel foto van maar heeft denk ik weinig zin om die ook nog te plaatsen, meer van 't zelfde.

Heej... Saucijzenbroodjes... hmmz... Lekkah. Ja die wil ik wel eens gaan proberen, ben ik namelijk ook gek op.

Is dat alles? Dat is makkelijker te doen dan ik dacht.

Net even receptje op internet bekeken, die gebruiken dan ook nog wat peterselie en nootmuskaat en peper. Lijkt me wel lekker om eens te gaan proberen. Heb immers nog bladerdeeg over.

Dat wordt het volgende project, of eerst nog een brood, een van beiden. :biggrin:

 
Peterselie nootmuskaat peper en zout zijn meestal de standaard ingredienten voor gehakt , soms voor een pittige een lepeltje dijon mosterd.

Maar vooral die ei en kruim niet vergeten anders krimpt het worstje te veel

 

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan