Oude programma's in XP

NvBgm

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
22 aug 2010
Berichten
773
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leeftijd
68
Als gebruiker van Windows XP beschikt je vast en zeker nog wel over het een of andere programma dat eigenlijk nog uit de oertijd stamt. Vaak zal Windows XP dan weigeren om dergelijke programma's zomaar te starten. Dan kunt je eens proberen om het programma in de "compatibiliteitsmode" uit te voeren.

Dit doet je als volgt:

• Installeer het programma

• Klik na de installatie met de rechter muisknop op het pictogram van het programma en kies in het snelmenu dat verschijnt de optie Eigenschappen

• Klik vervolgens op het tabblad Compatibiliteit

• Selecteer de optie Dit programma in deze compatibiliteitsmodus uitvoeren door er een vinkje voor te plaatsen en kies dan het juiste besturingsysteem.

• Pas eventueel nog de scherminstellingen aan voor het programma.

• Klik dan op Toepassen

• Klik tenslotte op OK

Start nu het programma en kijk of Windows XP er nu wel vreedzaam mee samen wil werken.

Dit allemaal gedaan te hebben heb ik nog 1 probleem en dat is het schermgebruik wat het programma onder XP laat zien. Namelijk er word maar de helft van het scherm gebruikt. Alles is trouwens wel leesbaar maar het staat op de bovenste helft van het scherm. Beetje lastig.

Heeft iemand nog een idee wat daar aan te doen is.???

 
Aan die info heb ik ook wel interesse. Je kunt wel wat pielen met de scherminstellingen voor een dos venster (command prompt) maar toch heb ik het zelf tot nu toe ook nog niet voor elkaar gekregen om oude dos programma's echt full-screen (dus niet zo'n half scherm) onder XP te krijgen.

 
Als het venster met de opdrachtprompt zich geopend heeft (dat halve scherm), kun je bovenin met rechts klikken, je krijgt dan o.a. de optie "volledig scherm".

 
Nee dat bedoelen we niet tenk, want je kunt ook een snelkoppeling maken en dan full-screen aangeven.

Even duidelijker omschrijven.

Neem een full-screen command prompt. Start hier nu een dos programma in, zoals bijv Alles in Een (all in 1) of Lotto of zoiets.

Je krijgt dan wel het hele programma te zien, maar zo ingekrompen dat maar de helft van het beeld gevuld word.

Dat is wat we bedoelen.:)

 
Dat komt natuurlijk omdat we nu niet meer met een 640x400 schermpie werken zoals we dat vroeger wel deden met dos.

Dan kun je je scherm wel groot maken maar als er maar een paar puntjes gebruikt word, schiet het niet erg hard op

Je kon met win 98 en eerder wel een bepaald font opgeven zodat het wat beter paste, maar dan kkreeg je weere allerlei andere problemen met je schermpie.

 
Ja inderdaad Black T. dat is het probleem. Het programma doet het overigens prima maar je monitor doet maar voor de helft mee...

 
Nja, mas3, met windows 98se zat ik ook met 1024x768 en in een dos prompt had ik ook gewoon het volledige scherm met alles in 1.

Bij XP kun je via instellingen wel lettertypes wijzigen en buffergrootte en venstergrootte, maar dat werkt helaas niet.

Ergens zou je toch een optie moeten kunnen zetten dat in een dos prompt gewoon 640x480 gebruikt moet worden. Vind het een beetje vaag dat het in 98 dus wel werkt.

Ik zie net dat je bij de compatibiliteitsmodus ook 640x480 kunt aangeven en compatible met 98, maar helaas staan die opties blanked-out bij command prompt.:sad:

 
Laatst bewerkt door een moderator:
De vraag hierover stond ergens anders en wel hier en het ging over de schermgrootte...

Volgens mij is de oplossing van wat er gevraagd wordt vrij simpel? ;)

Ik heb hier bijvoorbeeld Norton commander nog in gebruik, als ik op het bestand "NC.exe" klik opent het idd in een klein scherm, was mij ook al opgevallen maar daar heb ik nooit aandacht aan besteedt tot ik hier die vraag zag...

En volgens mij moet het zo: Klik met de rechtermuistoets op het te openen bestand, en ga dan naar "eigenschappen" daar ga je naar "scherm" en dan zet een stipje weg bij " gebruik" volledig scherm, toepassen... ok.

Daarna opent het oude dosprogramma in een volledig scherm.

Suc6

 
Betreffende post staat niet meer daar maar is voor het gemak hier naartoe gemoved.:)

Maar, nee helaas, dat is niet de oplossing of liever gezegd niet op de vraag die wij bedoelen.

Vaak is het zelfs zo dat je met een rechter ctrl-enter ook een volledig scherm krijgt. Het probleem is dat als je in een volledig scherm zit te werken, en je start daar een dos applicatie op dat die maar op de helft van het beeld verschijnt in plaats van over het hele beeld verdeelt zoals in DOS of in een volledig dos scherm van windows 95/98/me.

Probeer het maar eens.:)

Zelfde probleem was er ook al in windows NT. Het is dus ook typisch een NT euvel (immers xp, 2k etc. zijn allemaal met NT kernel en NT gebaseerd).

 
Nou dacht ik toch dat ik de vraagstelling en de daar opvolgende reply's toch goed gelezen te hebben, maar blijkbaar niet..

Ik ga 1 en ander nog eens goed doorlezen, en eens kijken of ik de vraagstelling hier op mijn pc voor elkaar krijg ;)

 
Namelijk er word maar de helft van het scherm gebruikt.
Tja, dat staat bij de originele vraag, de rest lijkt me ook duidelijk.

Ik hoop dat je er nog achter komt, maar ik ben bang dat we hiermee moeten zullen leren leven, alhoewel het er niet uit ziet.

Snap ook totaal niet waarom microflut zoiets gedaan heeft, maarja het probleem bestaat al vanaf NT 3.51 dus da's al heel lang geleden (win3.x tijdperk).

 
Hahaha, dat had ik ook; had dus.

Als je dat oude proggie opstart zie linksboven in de balk een klein zwart vierkantje.

Bij mij staat daarin C:\

Daar klik je op, dan eigenschappen en dan op volledig scherm.

Was bij mij de oplossing.

Suc6

 
Yep, maar zoals gezegd, dat is het verschil tussen een dos window en een volledig scherm, daar is ook nog wel een andere truuk voor, maar da's niet wat wij bedoelen.:)

Het lijkt er echt op dat wat wij graag zouden zien, niet mogelijk is.:sad:

 
Yep, maar zoals gezegd, dat is het verschil tussen een dos window en een volledig scherm, daar is ook nog wel een andere truuk voor, maar da's niet wat wij bedoelen.:)
Het lijkt er echt op dat wat wij graag zouden zien, niet mogelijk is.:sad:

Heb je 't nu tegen mij en zo ja, wat is je probleem nou precies?

Je beeldscherm wordt maar voor de helft gevuld en je wil graag een volledig beeldscherm ,toch?

Nou dat kun je dus op de manier zoals ik die omschreef oplossen.

Als dat nou werkt, waarom ga je dan naar andere trucs zoeken?

 
Maar ik zie de andere vraag ook niet staan, wellicht dat hij er eens tussen uit gehaald kan worden...

dus hier hetzelfde als @Nono zegt, en wat ik ook al zei, via eigenschappen, anders zal het volgens mij niet gaan lukken?

 
@nono: yep, ik had de reply aan jou gericht, hij staat ook meteen onder jouw reply

De probleemomschrijving staat er echt duidelijk omschreven hoor, maar als jullie het niet zien wil ik het nog wel iets duidelijker omschrijven.

Je neemt windows NT/XP/2K.

Je opent een commandprompt op full-screen, dus volledig scherm, daar zijn diverse mogelijkheden voor, maar hij IS dus al volledig scherm.

Open nu een oud dos programma zoals bijv. Alles in Een of iets anders.

Wat je nu ziet, is dat maar de helft van dat volledige scherm gevuld word met daadwerkelijk beeld. Het programma staat er wel op, maar het lijkt in elkaar gedrukt zodat het maar de helft van het beeld van het volledig scherm in beslag neemt.

Indien je ditzelfde doet met win95/98/ME dan is het volledige scherm gevuld.

Dit kan te maken hebben met het feit dat de oudere windows versies een goede 640x480 resolutie emuleren in een command prompt (of dos box, hoe je het ook wilt noemen) en NT niet.

Probleem is echter dat je allerlei instellingen kunt veranderen, maar het beeld dus maar voor de helft gevuld blijft in een volledig scherm.

Ditzelfde heb ik al in een eerdere reply geschreven:

Het probleem is dat als je in een volledig scherm zit te werken, en je start daar een dos applicatie op dat die maar op de helft van het beeld verschijnt in plaats van over het hele beeld verdeelt zoals in DOS of in een volledig dos scherm van windows 95/98/me.
Ook hier staat dus al dat het om een volledig scherm gaat, dus vandaar dat ik niet echt begrijp wat er onduidelijk aan is aan de probleemopgave.:)

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat ik dus doe is het scherm vergroten,naar bijvoorbeeld 200% van het normale volledig scherm?

Maar dan snap ik niet goed dat als dat bij de andere windows versies altijd wel in een vol scherm is begonnen, dat dit nu ineens niet meer is?

Bij Micro... zullen ze het wel weten, want er wordt volgens mij niet voor niets de optie meegegeven in de eigenschappen van het programma.

Maar ik heb voor de gein eens geprobeerd om de beeldscherminstellingen te wijzigen naar het laagst mogelijke, kom al niet meer bij 640*480, maar het blijft idd een half scherm...

Niet aan mij om dit op te lossen, want meer weet ik niet;)

 
Wat ik dus doe is het scherm vergroten,naar bijvoorbeeld 200% van het normale volledig scherm?
Ik begrijp deze denkwijze niet helemaal maar dat zal wel aan mij liggen.

maar het blijft idd een half scherm...
Precies! Ondanks dat je in feite gewoon in een volledig scherm zit te werken. Raar he? En ik weet ook niet waarom dat in NT gebaseerde windows versies anders is. Daar heb ik ooit eens naar gevraagd, en toen kwam als antwoord dat win95/98/ME DOS gebaseerd zijn.

NT is niet dos gebaseerd maar heeft een dos emulatie. Deze emulatie schijnt al vanaf de oorsprong van NT geen fatsoenlijke 640x480 emulatie te kunnen weergeven en dat zou dan weer oorzaak zijn van het feit dat met een half scherm blijft zitten.

Daar heb ik dat dus van die 640x480 vandaan, maar dat is al jaren geleden dat me zoiets eens gezegd is geworden dus eigenlijk had ik hoop dat er nu met de nieuwe windows versies XP en 2k etc. eindelijk eens iets aan gedaan was of te doen was.

IJdele hoop waarschijnlijk omdat Microsuf al lang van DOS af wil en dus zeker geen tijd meer besteed aan support op iets waar ze volgens hun al vanaf zijn.:)

Je moet maar geen dos dingen meer draaien is daar de algehele opinie.

 
Ik begrijp deze denkwijze niet helemaal maar dat zal wel aan mij liggen.

die 200% was maar een voorbeeld, ik bedoel daar dus mee als ik in eigenschappen zeg dat het programma in volledig scherm op moet starten onder XP dan wordt het dus blijkbaar vergroot, want het is al volledig scherm, vandaar dat ik zei 200%.

Maar goed ik sla het in mijn koppie op zal het nog wel eens aan een maat van mij vragen ;)

 
We hebben het dus beiden over hetzelfde probleem.

Je zegt, dat je een commandoprompt op een volledig scherm opent, maar is dat ook daadwerkelijk zo?

De boel is n.l. zwart, dus volgens mij zie je niet dat de onderste helft van je beeldscherm niet meewerkt.

Maar open die commandoprompt nou niet eens in een volledig scherm, maar in een venster, open dan het proggie en doe dan wat ik eerder heb omschreven.

Je krijgt dan een blauwe balk bovenin, met links die mogelijkheid om e.e.a. aan te passen.

Ik schreef, dat het een klein zwart vierkantje is, is niet helemaal waar, het is een klein rechthoekje.

Bij mij werkt het dus wel.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan