Poes bestendige hor roldeur.

janblues

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
15 okt 2006
Berichten
2.632
Waarderingsscore
294
Punten
83
Leeftijd
72
Locatie
Baflo
Ik heb gisteren een hor roldeur geplaatst niks mis mee behalve een gammel ding voor de prijs.
Maar de poes rent er zo door heen en dat was niet de bedoeling.
Is hier iemand met een poes en een hor waar de poes achter blijft?
 
Ik heb een hordeur gemaakt. Deze bestaat uit een frame van vierkante profielen
Die moet je op maat maken. Bestaat dan uit een boven en onder segment.
Op de onderkant een schopplaat van 30cm en in profiel een gleuf waar je horrengaas met een lint moet drukken voor een strak geheel.

Een paar scharniertjes aan kozijn een magneetje aan andere kant en twee handgreepjes.

Werkt hier al ruim 30 jaar.

Zoiets.


In de schopplaat kun je een bv ook een gat zagen van 20x 20 en met een paar gaatjes en snelbinders een poezenluikje maken.

Dat scheelt een hoop gemauw.

Wij hebben nu een stokoude poes 18j van mijn dochter overgenomen omdat haar kinderen stuiterballen zijn en dat poesje zat op zolder weg te kwijnen.
Hier bij ons heeft ze nu al 1 jaar alle rust en ruimte en is helemaal opgeknapt.
Tuin afgezet met Kippengaas van 80cm en poesje loopt niet weg . Het is geen springer.

Helaas heb ik de schopplaat hersteld. Maar madam gaat alleen met mooi weer naar buiten en ligt dan op een stoel in ons katten buiten verblijf.
 
Laatst bewerkt:
Vervolg,
in mijn tuin achter de garage heb ik 30 jaar geleden een afsluitbare kattenkooi gemaakt met een zooitje geimpregneerde balken en golfplaten . In de garage een super geisoleerde binnenkooi gemaakt met een kattenluik naar de buitenkooi . In de winter in de binnenkooi een olieradiator. Werkte uitstekend.

De poezen die wij altijd hadden konden zich daarin mooi vermaken en waren niet tot last bij de buren.
Zijn allemaal 18-19 jaar geworden 3 jaar geleden toen ging de laatste heen , was op het eind plotseling doof en blind door een hersenbloeding.
Razendsnel naar DA en een snel einde besloten.
Sindsdien hebben we besloten geen poezen meer te nemen. Totdat vorig jaar de poes van mijn dochter tijdens hun vakantie kwam logeren.
Dat was schrikken beestje was iets eerder door een hond aangevallen en kwijnde daarna langzaam weg ,, DA gaf haar een paar maanden omdat ze nauwelijks meer at. Ze woog nog slechts 2.1 kilo , voorheen 4
Dus ja vakantie en wij , breng ze maar hier ruimte rust geen zolder geen trappen klimmen en geen stuiterende kinderen en buiten alle ruimte.
Na twee weken begon ze iets meer te eten kwam meer uit haar mandje en ging regelmatig bij mijn vrouw op schoot liggen en spinnen.
Na weer 2 weken herleefde ze helemaal , begon goed te eten en drinken en kwam in gewicht aan.
Toen mijn dochter terug kwam van vakantie om haar weer op te halen , ging madam naar buiten en verborg ze zich in de kattenkooi.

Daarop besloten wij dat ze permanent bij ons mocht blijven. En is nu ondanks haar 18 jaar weer helemaal hersteld ,weegt nu constant 3.5 kilo.

En nu bijna 1 jaar bij ons.
En nog steeds als mijn dochter langskomt , gaat ze in de kattenkooi verbergen. , zal nog steedsxweten dat ze mss opgehaald wordt maar voelt zich hier thuis. En dat is ook zo.

Dus Ja wij zijn poezen liefhebbers en hebben er alles voor over.
 
Als ik zoveel moest typen was ik wel 3 uur bezig met mijn handen. Als ik de vele verhalen van jouw lees hebben we veel het zelfde beleefd.
Wij hebben ook een poesje van onze dochter gehad ook vermagerd en een zielig hoopje. De DA gaf ook nog een paar maanden maar is nog jaren bij ons gebleven en had toen een goed leven.
Ik mag de de hor weer inleveren bij de Horbach en ga daar kijken voor een deur. Had ik daar ook eerder maar is bij mijn schuur brand stuk gegaan.
 
Ik heb voor 30 euro een hordeur bij de Lidl gehaald, daar rennen mijn kuitenbijters (pinchers) nog niet eens doorheen.
Alleen zelf even magneetslotjes halen want bijgeleverde zijn niet handig.
En verder moet je even opletten, want het is helaas geen verplaatsbare middenbalk, oftewel, de middenbalk zit net ter hoogte van de klink van de buitendeur. Maakt niet uit als die open staat, maar als ie dicht is zal de hordeur dus beetje open blijven.
Tenzij bij jou de klink van de buitendeur niet in het midden zit maar bijv. iets hoger dan het midden.
 
Mijn hordeur met extra magneet bij handvat en tochtband aan buitenkant en kijk naar de slimme deurdranger in detail van 1€
Veer is zo sterk zit los over scharnier pen van hordeur dat deze vanzelf dicht gaat en met extra magneet vast blijft.
Wel daardoor een kier en dat opgelost met een transparante holle tochtband.


hor.jpg







veer.jpg
 
Inmiddels een nieuwe besteld het zelfde model maar dan zwart. Die deurdranger lijkt mij ook wel wat.
Waar had je die gevonden the matrix? En BT die poes ( kater ) weegt bijna 7 kg en is soms net een lichtflits en luistert alleen naar mijn vrouw.
Als ik alleen thuis ben en hij ontsnapt heb ik een probleem. De twee in de avatar horen bij mij.
 
En BT die poes ( kater ) weegt bijna 7 kg en is soms net een lichtflits en luistert alleen naar mijn vrouw.
Dat is bijna gelijk met onze Ollie, die af en toe ook nog eens naar ons luistert, maar niet echt als de vrouw thuis is. Deze weegt overigens 9 kilo dus is nog iets zwaarder als jullie kater. ;)
Springt ook nog tegen de horkeur aan en krabt er aan om naar buiten te kunnen. Ik verbaas me er nog over dat het gaas nog goed is. Want aan de bovenkant zat ik heel even met een niet draaiende boormachine er tegen aan en hups gaatje er in. Scherpe zijkant die boortjes. :)

Maar zo'n veer als The Matrix schrijft lijkt me dan wel iets voor jou. ;)
 
Nou met die veer gaat niet lukken denk ik.
Zo te zien heeft the matrix paumelle scharnieren en die zitten er bij mij niet op.
Wordt even een dingetje.
 
Inderdaad heb ik mijn hordeur met paumelle scharnieren voorzien.
Heb toen schroefplaat modellen gekocht en tegen kozijn en hor geschroefd.
Alleen het model met een toegankelijke kop voor zo'n veer zie ik niet meer.
Je zou kunnen overwegen om alleen het pin deel op kozijn te monteren en tegendeel niet op hordeur dan kun je die veer op dat pin gedeelte zetten.
 
Op de Lidl deur zitten geen veren, maar plastic scharnieren die de deur wat omhoog laten gaan als je die open doet en er zit een veertje ingebouwd wat dan uitgetrokken wordt automatisch. Daardoor valt die ook automatisch weer dicht als je 'm los laat.
Je merkt aan dit soort dingen wel dat het goedkoop spul is.
 
Ik heb eerst de oude deur er maar weer voor gezet.Daar had ik 2 trek veertjes aan gezet. Werkt goed maar lijkt minder mooi. Een van de 2 poezen was alweer ontsnapt hond gaat naar binnen poes er uit.
 
Ja dat houdt geen enkele veer tegen op die manier. :biggrin:
 
The matrix welke kracht termen gebruik je om iets voor elkaar te krijgen maar wel eentje die straat bestendig is.
Gisteren om 16.00 uur begonnen met mijn nieuwe hor deur het is nu 11.00 uur en hij hangt.
Wat een kl*ten deur van CANDO.
Hij hang 1,5 cm door en de zelftappers draaien door.
De vorige was van bruinzeel en zag er net zo uit maar was wel een stuk beter.
Ik heb nog een poging gedaan om het gas diagonaal wat krapper te monteren dat ging 5 minuten goed.
Nu heb ik er maar een hardhouten schoor in gemaakt achter de stoot rand.
Het is wat met die deuren eerst een als hij dicht was uit zich zelf weer open ging de tweede als je hem dicht wilde doen uit elkaar schoof.
Misschien komt het helemaal met kracht termen.
 
Het begint met G en eindigt op omme.
Eventueel vervangen door RODODENDRON.
Heeft net zoveel lettergrepen.

Zelftappers die doordraaien ---gat te groot
Deur die scheef hangt schopplaat te smal of niet aanwezig.
Dat los je ook niet op met bv hoekijzers die zijn te flexibel en blijft de hor door zakken.

Mijn deur met grote schopplaat van 30cm en de scharnieren is nog nooit scheefgezakt.

Deur is van bruinzeel
 
Mijn oude deur was ook van bruinzeel maar in de schopplaat zaten 4 driehoekjes en bij deze is dat weggelaten.
Dat woord gaat niet er woont een gelovige man aan het eind van de straat en met die term gaat hij helemaal over de rooie.
Zelf doet hij alles wat god verboden heeft maar dat los je dan zondag weer op.
 
Even een oud onderwerp omhoog bumpen.

We hebben verleden jaar een hordeur bij de Lild gekocht en dat werkte verder prima, ging ook automatisch dicht, zij het niet hard. Maar oke is maar een draaiend scharniertje van plastic met ingebouwd klein veertje. Van de winter hebben we de deur er uit gehaald en op zolder gezet omdat dit veel gemakkelijker was met de hondjes steeds buiten laten.

Nu het weer warmer aan het worden is, hebben we deze deur weer ingehangen. Echter nu blijkt deze niet meer fatsoenlijk dicht te willen vallen. Lijkt ook dat ie een beetje scheef is gaan staan (verticaal), maar dat terzijde. Op dit moment heb ik er een magneetje van een keukenkastje op geschroefd maar dan moeten we hem wel steeds zelf open doen en dicht doen.

Waar we naar op zoek zijn is iets om die deur automatisch dicht te laten gaan, maar niet te sterk zodat hij:
a.) niet te hard dicht klapt
b.) de hondjes hem gemakkelijk open kunnen krijgen als ze uit willen.

Maar welk systeem moet ik hiervoor nu nemen?

De afbeeldingen van post #7 van @the matrix zijn helaas weg dus kan niet meer kijken wat dat was.

De Gamma deurveer is misschien wel iets, maar ik zou niet weten hoe die te plaatsen want die moet over een scharneer en dat gaat hem sowieso niet worden i.v.m. plastic scharnier en te weinig ruimte.

We vonden nog deze deurveer, maar gezien de dikte van het materiaal zal deze te krachtig sluiten, nog even los van het feit dat ik dan zelf het stukje om te sluiten wat langer zou moeten maken, dat is niet de bedoeling.

Nu kwam ik deze nog tegen, maar is dit wel iets?

Mijn deur en kozijn zien er als volgt uit:
afbeelding.png


De deur moet dus ofwel dicht geduwd worden via het kozijn, of misschien is zo'n trekveer een optie, maar het moet dan niet te strak worden.
Of heeft nog iemand een betere oplossing?
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan