Quad LNB van Canal Digitaal hoe aan te sluiten?

hh2

New Member
Lid sinds
12 nov 2020
Berichten
9
Waarderingsscore
0
Punten
0
Locatie
NL
Dit is vast echt een beginnersvraag. Voorheen had ik een rotor met 1 enkele LNB. Dat werkte goed, omdat ik toch maar 1 satelliet, 1 zender, 1 programma tegelijk opnam en keek via kabel.

Inmiddels wilde ik iets meer, meer satellieten tegelijk opnemen. Dus ik kocht een Gigablue UHD met 2 tuners (en dat zijn 2 quadtuners).

Toen kocht ik de Tripel Quad LNB van Canal Digitaal: Een LNB met 3 'neuzen' (Astra 1, 2, 3) en 4 uitgangen.

Ik wil alleen geen 4 of zelfs maar 2 kabels naar mijn Gigablue hebben, dus kocht ik er een schakelaar bij. Een Spaun SAR 411 WSG.

Dus elk van de outputs van de LNB naar de SAR 411 en dan 1 kabel naar de Gigablue.

Maar ik krijg dit niet werkend.

Ik doe vast iets gigantisch verkeerd of ik heb totaal niet begrepen hoe dit werkt. Hoe dan ook werkt dit nu niet en ik hoop dat ik middels dit topic wegwijs kan worden in: wat kan wel en hoe doe ik dat? Liefst zonder meerdere kabels naar de ontvanger, want daar heb ik dit niet voor gekocht. 

 
Hallo hh2 en welkom op Satellite Fun.

Maak je niet ongerust, of iets een beginnersvraag is of niet maakt voor ons niet uit, dit forum is om mensen te helpen voor zover we dat kunnen. Het maakt daarbij voor ons niet uit hoeveel ervaring iemand heeft, iedereen is welkom!

Even iets uitleggen over de apparatuur.

De Tripel Quad LNB is om 4 ontvangers aan te sluiten op 1 schotel. Het heeft dus geen zin om de 4 uitgangen van de Canal Digitaal LNB met de Spaun te verbinden, met name ook omdat je toch maar 1 kabel binnen krijgt en dus maar van 1 tuner in je ontvanger gebruik kunt maken.

Een SAR 411 is een diseqc switch, deze is bedoeld om 4 gewone satellieten via 1 kabel met 1 ontvanger te verbinden.

Je stelt in je tuner in welke lnb met welke diseqc ingang verbonden wordt.

Nu is het wel zo dat een draaibare schotel 1 lnb heeft, maar omdat deze vele satellieten kan bekijken moet je hem beschouwen als "veel lnb's".

Je kunt deze dus wel op een 4-1 diseqc zoals de jouwe aansluiten, echter dan kun je ook alleen maar kijken naar de satelliet waar je draaibare schotel op dat moment is uitgericht en je kunt er dan ook niet meer via de ontvanger mee draaien.

Tot zover de eenvoudige uitleg. Met een unicable zou het vermoedelijk wel kunnen, echter dan krijg je (dacht ik) beperkingen met opnames, daarnaast kan een Unicable maar maximaal met 2 schotels werken.

Voor hetgeen jij zou willen zijn er twee redelijk eenvoudige oplossingen.

Oplossing met 1 kabel.

a.) 1 uitgang van je Triple Quad lnb sluit je aan op je Spaun

b.) De uitgang van je draaibare schotel sluit je aan op de tweede aansluiting van je Spaun.
Voordeel:

- slechts 1 kabel en toch 4 satellieten kijken.

Nadeel:

- Je gebruikt je draaibare schotel nu als "vaste" opstelling, niet meer draaien, nog maar 1 satelliet kijken.

- Verder wordt het nog wel even puzzelen om via de diseqc ook nog eens de ingebouwde diseqc van de Triple LNB aan te sturen (als dat al werkt).

Oplossing met 2 kabels.

a.) Je hebt de diseqc in principe niet meer nodig, je kunt gewoon 1 uitgang van je Triple Quad LNB rechtstreeks aan 1 tuner van je ontvanger koppelen.

b.) De kabel van je draaibare schotel gaat naar de tweede tuner aansluiting van je ontvanger.

Voordeel:

- Je kunt alle schotels gebruiken en je kunt ook draaien.

-  Eenvoudig configureren van de triple LNB

Nadeel:

- Er lopen 2 kabels naar binnen.

Optionele optie:

Vervang de draaibare schotel door een vaste schotel met meerdere lnb's, bijvoorbeeld een T-55. Als je daar 3 lnb's op zet, dan kun je deze 3 en dan nog 1 triple lnb aansluiting op de diseqc switch zetten. Zo heb je dan toch 6 posities om naar te kijken.

Voordeel:

- Je kunt kijken tot 6 satellieten

- 1 kabel naar binnen

Nadeel:

- Geen draaibare schotel meer dus alleen vaste posities

- Het kan lastig zijn om dit in de ontvanger correct aan de praat te krijgen.

Let op met de oplossingen voor 1 kabel naar binnen waarbij er een nog een Spaun tussen zit. Het zou kunnen leiden tot beperkingen met opnames, aangezien je dan via de diseqc en 1 tuner ofwel alleen horizontaal ofwel alleen verticaal kunt opnemen.

Dit omdat je maar 1 tuner tegelijk kunt gebruiken als je maar 1 kabel gebruikt. En die kan niet tegelijk horizontaal en verticaal kijken.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oeps, ik was nog een optie vergeten, dat is omdat je dat bijna niet meer ziet.

Je zou het wel werkend kunnen krijgen met een VBOX er tussen. Daarmee kun je dan de diseqc switch en ook de draaibare schotel aansturen.

Echter je blijft dan toch zitten met het opname en kijk probleem, of alleen verticaal of alleen horizontaal.

 
Hij is nu niet meer draaibaar trouwens, ik heb dus 1 LNB met 3 koppen en 4 uitgangen. (ik heb aan Astra 1/2/3 ook genoeg)

Elke uitgang is te schakelen op kop 1/2/3

De schotel is met een vaste beugel aan de muur bevestigd en alledrie de koppen/satellieten werken. 

Ik wil alleen meerdere tegelijk kunnen opnemen/kijken.

Het is deze LNB: https://www.canaldigitaal.nl/apparatuur/satellietschotels/triple-lnb-quad/

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het gaat om wat je wilt en het aantal tuners in je ontvanger. Als je maar 1 kabel naar binnen wilt kun je maar 1 tuner gebruiken. Dit is ook van invloed op opname mogelijkheden.

Die ene LNB met 3 koppen en 4 uitgangen hoef je maar 1 uitgang van te gebruiken want je kunt er met 1 kabel toch maar 1 lnb uitgang schakelen.

Die 4 uitgangen zijn voor 4 tuners (dus 4 kabels) en jij hebt maar 2 tuners op je ontvanger. Die andere 3 uitgangen zijn leuk maar je kunt er verder niets mee. Wel bijv. nog een kabel naar boven op de slaapkamer, kun je daar ook schakelen met kop 1/2/3 en kijken.

Maar we beperken het even tot de ene ontvanger waar je het hier over hebt.

Met 1 tuner kun je naar 1 lnb kijken en dat ook nog eens ofwel horizontaal, ofwel verticaal.

Dus stel dat jij een programma wilt opnemen van RTL5, dan staat jouw Triple LNB op astra 3 Verticaal.

Wil je nu tegelijkertijd het ZDF opnemen of zelfs kijken, dan kan dat niet want die zit op Astra 1 op 19,3 oost. Zelfs als je op de Astra 3 naar een zender die horitontaal zit zou willen kijken bijv. Europsport 1, dan is dat niet mogelijk omdat je diseqc dan naar horizontaal zou schakelen en weg opname.

Je kunt wel meerdere CD zenders opnemen, wat op dezelfde mux zitten en polariteit. Dus frequentie en polariteit.

Tegelijkertijd RTL4, 5, 7 en 8 opnemen zou theoretisch dus gewoon kunnen.

Maar jij vroeg om van meerdere satellieten te kunnen opnemen.

Wil je 1 satelliet opnemen en vrij kunnen kijken of een tweede satelliet opnemen, dan heb je die tweede tuner van je ontvanger nodig en dat betekent een tweede kabel.

 
Maar in mijn ontvanger zitten toch 8 tuners? Zo is hij geadverteerd in elk geval. Alleen er zijn 2 fysieke aansluitingen en elke aansluiting is een quadtuner.

Laat ik het zo zeggen: op de kabel heb ik 2 dual tuners. Elke tuner kan ik 2 willekeurige transponders mee bekijken. Ik heb daar ook maar 1 kabel (en een doorluskabel naar tuner 2).

Dus ik verwacht dat ik met 1 kabel 4 lnb's kan bedienen (want het is immers een quadtuner) en ik wil bijvoorbeeld met 1 kabel tegelijk NPO1 kijken en BBC1 opnemen, ik noem maar wat. Daarom heb ik ook een quad LNB.

Omdat ik af wilde van dat draaien (omdat dat toch nog wel eens fout ging met de aansluiting van die rotor) heb ik gekozen voor 1 LNB met 3 koppen, dan heb ik alles vast wat ik wil zien en beweegt er niets meer.

Ik snap dat je dezelfde transponder kunt opnemen/kijken, dat kon ik altijd al, ook met een single LNB.

 
Alleen er zijn 2 fysieke aansluitingen en elke aansluiting is een quadtuner.
2 fysieke aansluitingen zijn 2 tuners. Ja er is geadverteerd met quadtuner, waarom, dat staat in deze omschrijving:

De GigaBlue UHD Quad 4K is een

Twin HD TV-ontvanger, gebaseerd op Linux en met een hybride functie. Door de combinatie van DVB-S/S2/S2X (Satelliet), DVB-C/C2 (Kabel), DVB-T/T2 (Antenne) en IPTV is het mogelijk de GigaBlue UHD Quad 4K multifunctioneel in te zetten.

Je ziet ook dat hier Twin ontvanger staat, dus 2 tuners tegelijk. Het Quad zit hem in het feit dat je kunt kiezen tussen Satelliet, Kabel, Antenne en IPTV, dat is het 4-delige (quad) en het gaat hier derhalve om een of/of situatie. Niet tegelijkertijd. Behalve misschien IPTV omdat die via de internet aansluiting gaat.

Misschien stond het bij de winkel waar jij hem gekocht heeft niet zo duidelijk, maar de term "quad" is sowieso verwarrend, meteen met je eens.

Je kunt met 1 kabel 4 lnb's bedienen, maar uitsluitend zoals ik uitlegde, je kunt middels de disecq switch 4 lnb's schakelen maar slechts naar 1 lnb tegelijk kijken, dus 1 satelliet en dat ook nog eens ofwel verticaal ofwel horizontaal.

De quad LNB doet daar niets aan af, zoals ik aangaf is de quad lnb bedoeld om 4 ontvangers op 1 lnb aan te sluiten, niet om met 1 kabel 4x aparte te kunnen schakelen.

Je kunt dus rustig af van dat draaien, maar als je bijv. van Astra 1 en Astra 3 tegelijk opnames wilt maken, dan kom je niet onder het gebruik van 2 tuners (ingangen) uit en daarmee dus ook 2 kabels.

Je kunt op 1 tuner nu eenmaal niet meerdere satellieten tegelijk bekijken c.q. 1 sat kijken en andere sat opnemen.

 
Die van mij heeft geen kabel en geen T, alleen 2x S: " twee ingebouwde DVB-S2 (FBC) tuners"

En elke FBC tuner zie ik ook als A/B/C/D (en dus E/F/G/H) staan.

De C/T tuner is een optionele 3e tuner, die ik niet heb. Voor kabel heb ik een Vu+.

Wat voor zin heeft een FBC-tuner dan en waarom staan er dan 4 tuners per fysieke FBC tuner in de lijst? Als ik daarmee nog steeds maar steeds 1 kanaal kan kijken/opnemen, tenzij ze in dezelfde transponder vallen. Want dat kon ook op mijn DM800HD met single sattuner al.

Ik ben het spoor bijster, met kabel weet ik hoe het werkt en wat de beperkingen zijn, bij satelliet is me dit deel nog altijd niet duidelijk.

 
En elke FBC tuner zie ik ook als A/B/C/D (en dus E/F/G/H) staan.
Excuseer, dat heb ik niet gezien en is voor mij ook nog relatief nieuw c.q. nog niet gezien of in handen gehad. Sorry. Goed dat je door bleef vragen! (Y)

Als ik het goed begrepen heb, van wat ik er op internet van lees, zou je dan virtuele tuners moeten hebben die elk afzonderlijk in te stellen zouden moeten zijn.

Er zijn nog niet zo gek veel tuners die dat FBC systeem hebben. Wel steeds meer zie ik nu.

Met FBC zijn er minder beperkingen, het is me niet duidelijk of je dan perse gebruik moet maken van Unicable of niet.

Ik weet niet of je Duits kunt lezen maar misschien kun je hier iets mee?

https://wiki.vuplus-support.org/index.php?title=DVB-S2_FBC_Twin-Tuner

Weliswaar van VU+ maar het legt wel het principe van FBC uit.

Deze is ook interessant:
https://www.meintechblog.de/2015/12/vu-plus-solo-4k-und-jess-multischalter-acht-unabhaengige-sat-tuner-ueber-ein-kabel/
 

Ik ben het spoor bijster, met kabel weet ik hoe het werkt en wat de beperkingen zijn, bij satelliet is me dit deel nog altijd niet duidelijk.
V.w.b. FBC ben ik ook even het spoor bijster. Het enige wat ik weet is dat CD een opnamebeperking heeft.
Maar volgens mij bent je dan wel beter bezig dan ik dacht met het insteken van alle 4 de lnb uitgangen op de diseqc switch.
De enige truuk is die FBC instellen.
Voor zover ik begrepen heb is dat je met beide tuners tot 8 virtuele tuners kunt komen. Of dat nu ook betekent dat je met 1 tuner tot 4 virtuele kunt komen (wat jij dus zou willen) is me niet bekend.

Misschien dat een van de anderen alhier er meer ervaring mee heeft.

En elke FBC tuner zie ik ook als A/B/C/D (en dus E/F/G/H) staan.
Kun je deze dan niet gewoon naar resp. 1, 2, 3 en 4 instellen? Net zoals je zou doen als het losse schotels zouden zijn zal ik maar zeggen.
Want voor zover het op mij over komt wat er van op internet te vinden is, zou het op die manier moeten werken.

Ik vond dit nog, alhoewel hier wel stond dat er twee kabels naar 1 tuner zou moeten, dat begrijp ik niet helemaal.

Van onze collega's bij Openpli.

https://forums.openpli.org/topic/63278-een-conventionele-schotel-installatie-aansluiten-op-een-tuner-met-meerdere-fbc-tuners/
 

Misschien kun je het beste eens navragen bij Openpli.

Want ik zie dat ze daar meer deskundigheid hebben, v.w.b. FBC en het instellen van de lnb's en een SCR-lijst wat schijnbaar nodig is.

Dat is in dit onderwerp (klik) te lezen.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ga morgen eens lezen, Duits moet niet zo'n probleem zijn, de paar dingetjes waar ik niet uitkom is Translate meestal wel de helpende hand, ik zal mijn bevindingen hier posten.

Ik ben er tot nu toe nog niet uitgeraakt met hoe het werkt, ik heb het aangesloten gehad, maar zappen duurde dan heel lang en ik kreeg gewoon tunerfouten als ik een 2e LNB aansprak.

 
Dat is inderdaad vreemd, want wat ik er van gelezen heb is dat het zappen juist heel snel zou moeten kunnen.
Maar het lijkt me wel volgorde gevoelig, een interessante puzzel dus ik zie je bevindingen graag tegemoet.

Succes alvast!

Mocht nog iemand anders hier ervaring mee hebben en goede tips hebben, laat het gerust weten!

 
ik heb 2x fbc tuner de 2x versie dus

dit zijn 2 twintuners die intern door gelust zijn op elk 6 extra modulators

mijn ervaring is met open pli op deze vu ultimo dat hij zelf op zoek kan gaan en dus ook echt alle 16 modulatoren pakt en zoekt welke sateliet posities er aan hangen.

de mijne hangt op alle 4 de poorten op een multiswitch waarachter weer 3 schotels hangen elk op een andere positie afgesteld.

ik zou als ik het verhaal even zo snel lees alle kabels die je wilt regelrecht van de tuners op de tripel zetten zonder een extra switch er tussen

die zit naar mijn idee in de triple ingebouwd.

oftewel

schotel uitrichten om mij met enkele lnb en meter

triple er in hangen

alle kabels naar de tuner zoveel je wilt (dit beperkt alleen je kijk en opname mogelijkheden)

tuner zelf laten zoeken.

ps opnemen en kijken van af canaal digitaal is begrenst zoals @Black Tiger al aangaf op max 4 ga je hier over gaat ie compleet op zwart

spreek uit ervaring :tong:

 
Er mag best een switch tussen hoor, ik heb alleen het liefste maar 1 kabel door het kozijn heen, dat ik niet nog een gat moet boren ;)

En het komt niet voor dat ik 4x CD opneem hoor, eerder 1x Duitsland 1x Engeland 1x Belgie 1x NL bijvoorbeeld, nou dan zit ik al op 3 verschillende astra's tegelijk.

 
ik denk dat een switch in deze weinig uitmaakt denk zelfs hinderlijker kan zijn.

maare 3 sat posities tegelijk door 1 kabel duwen kan naar mijn idee alleen met unicable icm s2x tuner

wat betreft kabels

bij mij loopt er een buis vanaf de schotels naar binnen net boven de fundering

deze kabels gaan naar een multiswitchs in de achter hal en van daaruit onder de vloer door naar de kamers beneden en dan via de meterkast naar de kamers boven.

dan komt er ook nog ergens een ziggo lijntje vanuit de meterkast weer terug naar de achterhal op de multi switch..

(hoezo uit de handen gelopen hobby.. :) )

o en voor iemand vraagt "waarom ook nog ziggo?" die reden is simpel, omdat kpn geen internet snelheid genoeg kan leveren en wij verder geen optie hebben voor de internet aansluiting

 
Ik heb Ziggo voor de NL-kanalen, de bitrate is veel hoger dan die van de satelliet en het is ook stabieler.

Satelliet heb ik voor erbij en veelal voor de kanalen die Ziggo niet doorgeeft.

Ik denk trouwens dat in de praktijk ik niet meer dan 2 verschillende satellieten tegelijk zal opnemen, maar wel 4 kanalen bijvoorbeeld verdeeld over 2.

 
het gaat dus om die 4 kanalen

als die niet in de zelfde transponder zitten heb je naar mijn idee een probleem ook met 2 kabels

kwestie van proberen heb je geen klapraam dat tijdelijk open kan voor een extra kabel?

dan kun je proberen wat wel en niet wil voor je een beslissing maak om ergens eventueel een extra gat te maken

stel je hebt geluk met je zenders die je wilt opnemen dat die op de zelfde transponder zitten dan heb je naar mijn idee wel genoeg aan 2 kabels

1 kabel is 1 satelliet positie naar mijn bescheiden mening

normaal zelfs 1 transponder op 1 kabel maar met s2x tuner heb je meer geluk denk ik.

 
Ik wil dus wel 4 kabels aan de quad LNB hangen, alleen dat dat dan samenkomt in 1 kastje en zo door 1 kabel naar mijn ontvanger gaat.

Dus dat ik BBC1 tegelijk kan zien naast SBS6 ik noem maar wat.

Met 2 kabels lukt dat zeker, maar dat is wat ik eigenlijk wilde voorkomen. Ik kan het gewoon proberen door de deur open te houden, maar ik weet wel dat dat werkt, het heeft alleen mijn voorkeur niet, daarom dacht ik aan een switch ofzo.

 
ben bang dat het met 1 kabel zeker niet gaat lukken

wat je nog zou kunnen doen.....

ga eens zoeken op quatro sat kabel

misschien hoef je dan alleen het gat in het raam kozijn iets op te ruimen

(beetje creatief denkwerk)

 
Laatst bewerkt door een moderator:
100 euro voor een kabel gaat z'n doel een beetje voorbij, bovendien heb ik maar 2 fysieke aansluitingen op mijn ontvanger, dus zou een 'duokabel' ook voldoende zijn.

Maar dan snap ik die switchen blijkbaar niet, die switchen zijn dus alleen voor OF/OF en niet EN/EN? 

 
Ik nagevraagd bij een kennis van mij die een hele doos satellieten binnen krijgt. Dat bleek echter met 3 kabels te gebeuren.

Daarvan is een kabel een dubbele coax. Daarvoor heeft hij iets minder dan 50 euro betaald inclusief porto, voor 50 meter van deze kabel.

Zijn advies was als volgt:

Als ik hem was, boorde ik tweede gaatje, neem dubbele coax kabel, waarvan er een van de diseqc komt, en andere van unicable lnb, naar speciale tuner, waarvoor je iets ingewikkelder configuratie moet maken….

Dan houdt hij een tuner in reserve…
De unicable heeft aparte configuratie nodig en hij zei ook al dat je dan tegen de reeds genoemde beperkingen aan loopt met 1 kabel naar binnen.

Diseqc switches zijn per switch inderdaad of/of en niet en/en. Voor het en/en zijn er multiswitches maar dat is dus ook voor meer kabels.

Misschien dat @sat-eddat weet, of het mogelijk is met 1 zo'n duo-kabel naar buiten te gaan en deze buiten dan op 2 diseqc switches aan te sluiten. Dan zou je daarmee theoretisch 8 satellieten kunnen aansturen, ofwel 1 van de vier aan een switch en een van de 4 op de andere switch.

Of dit echter mogelijk is en kan werken met FBC tuners heb ik geen zicht op, maar misschien dat hij dat weet.

 
Laatst bewerkt door een moderator:



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan