Radiator kraan (thermostaatkraan)

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Waarderingsscore
890
Punten
113
Leeftijd
75
Ik zit al jaren met een probleem dat ik mijn radiatoren niet gelijkmatig verwarmd krijg.

Nu wil ik me er in verdiepen hoe die dingen werken

Ik zit aangesloten op de stadsverwarming en heb op iedere radiator een motor gestuurde regelknop zitten.

deze worden aangestuurd door de zender Het gaat om de FTS800C-2 van Conrad

Op zich werkt het fantastisch je kunt wat aan en uit tijden programmeren.

Maar nu de onevenredige verdeelde aan sturingen.

Er is een offset mogelijkheid zodat je iedere radiator meer of minder kunt laten verwarmen , (Ik krijg het gevoel dat dat helemaal niet functioneert)

Maar goed het gaat me om het ventiel aan de radiator, wat kan ik daar allemaal instellen en hoe

Als ik de motorgestuurde regelaar eraf schroef dan zie ik de pin die ingedrukt kan worden (warmte regeling) daarachter zit een instelmogelijkheid volgens mij die de doorstroomsnelheid bepaald maar kan ook wat anders zijn

Waar kan ik mijn licht opsteken hoe zo'n regelventiel werkt?

Ja die heb ik en dat werkt wel maar het gaat me om de werking van de prop aan de radiator dus zonder de motor gestuurde unit

Google naar radiator valve, leverde deze pagina op.
Heb m niet helemaal gelezen, maar ziet eruit alsof daar het ding uit de doeken gedaan word.

thermostaat ventiel kun je niks aan inregelen daar wordt meestal een voet ventiel voor geplaats met deze kun je met een inbus inregelen(doorstroom knijpen) kan zijn dat er teveel radiators op een te dunnen leiding zit einde van de rit water op dit kun je testen door de andere dicht tezetten en de bewuste open gaat hij dan nog niet mee lopen even thermostaat knop eraf of hij dan wel mee loopt stiften willen ook nog wel eens blijven hangen of lucht in de radiator radiator scheef hangt met ontluchting als laatste punt loopt hij ook niet goed mee dan even op kraan koppeling ontluchten succes
gr frans

die van danfoss komt in de buurt ben in iedergeval er ook achter dat de afstand van de regelpin tot de schroefdraad bijzonder kritisch ingesteld moet worden .

GA van het weekend eens fijn hier de boel onder water zetten , voordat de stadsverwarming aanvoer leeg is is mijn huis wel vol.

frweber was al een stukje op de goede weg.
Het voetventiel moet ingeregeld worden op +/-20 graden verschil tussen aan en afvoer.
Bij conrad zijn van die voelers voor temperatuur te koop voor 30 euro.
Kan je dit weekend nog even fijn je vrouwtje verwennen.

Beide hebben het mis op mijn radiatoren (30 jaar oud )zit geen voetventiel dus valt er ook niks aan te regelen de voet van de radiatoren zitten knetterhard gekoppeld met de retourleiding.

Dat heeft niks met leeftijd te maken.
Daar werd meer dan 40 jaar geleden al gebruik van gemaakt.
Dat het bij jouw niet is gemonteerd is jammer.
Op die manier is de verwarming zo in te regelen dat ook de laatste nog lekker warm wordt.

die kun je er altijd gewoon tussen zetten je moet zo rekenen als het niet in het bestek staat per woning ongeveer 8x5 ? is 40 x tig woningen,probeer de andere eens dicht te zetten en kijken wat er dan gebeurd
en anders even kijken op je stadsverwarmings unit of je de pomp niet een standje hoger kunt zetten
zommige units hebben ook nog een bypas teminste die van agpo mischien dat je die een tandje kunt knijpen krijg je ook meer druk op het systeem
gr frans

Ik heb stadsverwarming en geen enkele unit of regelaar is aanwezig

Er komen 2 pijpen van buiten naar binnen.Bij binnenkomst zit een registrator die het aantal liters water en delta temperatuur meet (verschil tussen aanvoer en afvoer) wat omgezet wordt in GigaJoule verbruik.

Daarna gaan die twee pijpen naar iedere radiator ze staan dus gewoon parallel.

Ieder radiator is afzonderlijk te regelen met thermostatische kranen.

Dus nergens geen regelunit die centraal de temperatuur regelt.

Nu dus wel, in de woonkamer, doordat ik de standaard thermostatische regelaars heb vervangen door die radiografische regelbentielen van Conrad.

Deze worden geregeld door een regelunit maar die regelt de kamer temperatuur en zet de regelventielen zover open of dicht zodat de temperatuur is bereikt.

Maar alle drie de regelventielen krijgen dezelfde stand doorgeseind.

De unit reglt dus alle in mijn geval 3 regelventielen met dezelfde openeing , en nu mijn probleem de radiatoren worden niet gelijkmatig warm , bv voor in de kamer is de radiator stukken warmer dan achter in de kamer, en dan is de warmte verdeling in de kamer niet comfortabel .

Nu lijkt het mij voor de hand liggend dat de radiatorkranen die vast aan de radiator zitten een instel mechaniek hebben om dit te corrigeren.

Uit de kraan aan de radiator komt een pin die je kunt indrukken (het regelpinneke) vlak achter de pin zit een instel bout waar de pin uit komt en nu ben ik op zoek wat die functie is van die bout. Ik heb een foto geplaatst op:

www.georzie.nl/the-matrix/kraan.jpg

Daarom de link met de plaatjes , dat wat jij aanziet voor iets om te regelen is niets meer dan een houder van en pakking drukker van de ventiel stift .

Zoals al door de anderen geschreven , plaats voet ventielen in de retour aansluitingen van de radiatoren, daar kan je dan de doorstroom hoeveelheid mee regelen om het iets aangenamer te maken

je moet eens kijken of de orginele kraan de zitting niet blijft plakken paar keer op de stift slaan met klein hamertje niet te hard want als hij helemaal uit is moet je weerstand voelen kun je de stift half indrukken zonder weerstand dan blijft de zitting plakken stift is namelijk los onderdeel die de zitting bedient
gr frans

Mijn stadsverwarming is zonder unit , een van de voorwaarden was dan ook dat mijn radiatoren een druk moesten aankunnen van 10Atm. En idd stroomt er de maximale temepratuur van de stadsverwarming doorheen.

Het werkt wel alleen de regelventiel die erop gezet wordt heeft een vaste afstand schroefdraad tot het contradeel die de pen naar behoeven indrukt. Als nu van 1 van de radiatoren de pen ietsje verder uitsteekt tov van schroefdraad dan is deze eerder dicht of minder open , en dat is nu het probleem waar ik mee zit.

De ene radiator wordt in zijn geheel warm en de andere voor 3/4 en dat merk je in de kamer.

hoe wijder eruit hoe meer doorstroming maar al s de pen helemaal uit is moet hij wel weerstand hebben bij het indrukken als je hem zo op en neer kunt doen zonder weerstand dan blijft de kraanzitting plakken ben is alleen maar hulpmiddel ald pen er niet helemaal uitkomt moet je er even een tik boven op geven als een pen lang in de zelfde stand staat somers heb je geen verwarming nodig dan loopt hij zo vast dicht dat de zitting blijft plakken even een tik geven dan wil hij meestal wel los komen of kraan vervangen en als ik zo naar het model kijk lijk het mij een heimijer draad van de knop ik dacht 32 mm
gr frans

Alle pennen hebben dezelfde drukkracht je moet nogal flink persen om hem in te drukken en komt vanzelf weer snel terug. et indrukken gaat maar 2-3mm voor alle radiatoren dus een klein afwijking in de stelsschroef ga je direct merken.

En de radiografische stureing zorgt ervoor dat 1 keer in de week alle kranen wagenwijd open en weer dicht gezet worden om vastraken te voorkomen. Ook zomers dus.

dan zou ik haast gaan denken dat het in de kranen licht of de aanvooer van water tewijnig is ergens in het transport naar je woning een afsluiter niet helemaal open staat of de conrad ventielen kunnen de druk en themperatuur niet aan
gr frans

Ik denk dat we langs elkaar heen discussieren wat ik nu gedaan heb is gewoon het regelventiel van Conrad op de radiator die het minst warm werd een stukje los gedraaid en nu benaderen de radiatoren bijna dezelfe temperatuur. Het is een kwestie van fijnafregelen en het scheelt maar een halve of 3/4 slag.

Opgelost!!!!! dat ik daar niet eerder aan gedacht heb.

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan