Satellietontvangst op het volgende satellieten.

Hikmet88

New Member
Lid sinds
15 sep 2017
Berichten
16
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
35
Locatie
Enschede
Goedendag leden,

Mijn balkon kijkt naar het zuiden maar door in de buurt bomen zijn wordt mijn ontvangt op 7 - 10 - 13 en op 16 graden oost belemmerd. Op 7 graden oost heb ik 60% signaal , 10 graden oost is 50% ,op 13 graden oost 75% en op 16 graden oost heb ik 50% signaal. Ik wil deze 4 satellieten tegelijkertijd kunnen kijken dus gebruik ik een 4lnb houder en heb ik de houder op de centrale lnb bevestigd. Het werkt veder wel, 7 graden oost is stabiel met 58% , 10 graden is gezakt naar 35% ,13 graden is gezakt naar 61% en 16 graden is gezakt naar 31% signaal. Ik heb op 7 graden oost uitgericht en dat satelliet gebruik ik centraal. Nu vraag ik me af of het niet beter was geweest als ik mijn schotel ging uitrichten naar 13 graden en dit satelliet als centraal gebruiken en zo de lnb houder erop bevestigen. Ik weet niet wat de ontvangst dan zal zijn op 7 , 10 en op 16 graden oost. Zal ik dan überhaupt wel signaal hebben dan? Dat vraag ik mij af. Willen jullie mij verder op weg helpen???

Ik gebruik een Sab 120 cm schotel met Koko 9 coax kabels. Ik gebruik IBU LNB's . Mijn satellietontvanger is een Mutant HD2400.
En ik woon in Enschede.

Met vriendelijke groeten,
Hikmet.
 
Hallo Hikmet.
Wat vervelend om te lezen dat die bomen je signaal slechter maken. Helaas komt dit probleem vaker voor en veelal kunnen bepaalde bomen niet gesnoeid of gekapt worden.

Echter het verbaast me wel een beetje dat je op 7 oost uitgericht hebt. Bij een 4 LNB schotel richt men voor ruimte en optimalisatie normaliter op de meest midden gelegen satelliet uit. In jouw geval 10 of 13 oost.
Maar of dat nu echt iets gaat uitmaken om op 13 graden uit te richten gezien het probleem met de bomen en het signaal wat je eerst had, daar twijfel ik eerlijk gezegd een beetje aan.
Als je op 13 oost gaat uitrichten zal je waarschijnlijk de skew (mate waarin de schotel schuin staat) iets moeten aanpassen, maar dat zal vermoedelijk minimaal zijn. Daarom twijfel ik ook of de winst wel de moeite zal zijn.

Misschien dat iemand anders nog goede ideeën heeft om te optimaliseren in jouw situatie.
 
Kan ik hier geen afbeeldingen toevoegen vanuit mijn telefoon/pc ?? Das balen ik had foto's gemaakt om te laten zien waar de bomen bevinden en hoe ik door een smalle strook zicht & ontvangt heb op satellieten van tussen 0 en 19,2 graden oost (Astra 1 ) en om mijn situatie beter uit te leggen... l

Maar goed Black Tiger bedankt voor je reactie. Inderdaad erg vervelend die bomen ik weet niet of ze kan laten slachten of laten verplaatsen maar wat nog zuurder is helaas heb ik de 3 kleine bomen die dicht bij mijn balkon staan onderschat ,ik had niet gedacht dat die kleine bomen mijn ontvangst zal belemmeren maar het is toch gebeurd...

Black Tiger Het zit zo. Via Google maps kwam ik er achter dat mij balkon niet helemaal naar het zuiden kijkt maar 10 graden naar het oosten kijkt. Dus 10 graden oost , Eutelsat 10 Satelliet is de centrale plek waar mijn schotel naar kijkt. Alleen ook al richt ik mijn schotel uit naar Eutelsat 10 dan is de maximale signaal en kwaliteit op de beste TP 11.221 V 30.000 5/6 50% . Omdat ik vooral naar Eutelsat 7 kijk en vooral die goed en stabiel wil ontvangen heb ik mijn schotel naar 7 graden oost uitgericht. Vandaar dat ik op Eutelsat 7 zit.

Ik heb na het vast zetten gewoon de lnb houder aan de centrale lnb bevestigd en verder heb ik niks gedaan en zo doende heb ik de ontvangst resultaten ontvangen die ik op mijn vorige berichten heb laten weten. Ook heb ik bij 7 graden oost beter zicht dan richting zuiden dat is ook beetje het reden dat ik het zo heb gedaan.

Skew van 13 graden is zo minimaal dat ik niet eens het hoefte veranderen , hij staat bij mij gewoon op - 0,1 en als ik naar richting 5 ga volgens dishpointer maakt het voor hotbird 13 en voor de rest eigenlijk niks uit ik blijf de zelfde singnaal waardes houden want Hotbird 13 is zo idioot sterk in ontvangt dat ik ondanks de blemmering van bomen ik gewoon contuine en in volle stabieletijd op 75% signaal zit en wat ook leuk is dat de Elevation op 31,5 graden staat en ik verder niks hoefde veranderen wil ik 7 10 13 16 en zelfs 19 graden oost tegelijkertijd ontvangen terwijl Dishpointer zegt dat ik het telkens moet veranderen. Dit geldt ook voor 0 tot 7 graden oost.

Het feit is wanneer ik naar Hotbrid 13 optimaal ga uitrichten mijn beste ontvangst is op TP 12.169 H 27.500 3/4 met liefst 75% signaal.

Ik weet niet of mijn ontvangst beter gaat worden op 7 , 10 en op 16 graden oost als ik 13 graden als centraal ga gebruiken en dan aan de centrale lnb de lnb houders ga plaatsen. En eerlijk gezegd iets in mij zegt dat de ontvangstwaarden van 7 , 10 en 16 graden oost niet beter zullen worden. Ik denk dat 10 en 16 graden tussen 30 en 40% signaal zal zijn en dat bij 7 graden oost geen verschil zal zijn. Maar tegelijkertijd wil ik het ook uitproberen mischien probeer ik het wel uit binnenkort.

=== Mijn ontvangstwaarden bij optimale uitrichting en maximale signaal bij de best ontvangen tp:

* 16 graden oost: TP > 12.643 V 27.500 2/3 50% Signaal
* 13 graden oost: TP > 12.169 H 27.500 3/4 75% Signaal
* 10 graden oost: TP > 11.221 V 30.000 5/6 50 % Signaal
* 7 graden oost: TP > 10.803 V 30.000 5/6 61 % Signaal

=== Zelfde TP's na plaatsing LNB houder:

16 graden oost >> 31% , 13 graden oost >> 61% , 10 graden oost >> 35% , 7 graden oost >> 58%

Iedere advies hoor ik graag van iedereen! Iedereen heb nog een fijne lekkere warme dag verder
Groetjes Hikmet :) :)
 
Laatst bewerkt:
Foto's toevoegen kan via de image hosting rechts. Foto's uploaden bij Postimage.org en dan kun je hier de links plaatsen.
 
DSC-0035-HDTV-1080.jpg


DSC-0036-HDTV-1080.jpg


Op eerste foto laat ik zien waar mijn schotel naar kijkt als hij op 7 graden oost is uitgericht.

op de tweede foto is gedetailleerd te zien hoe ik ontvangst heb naar aantal satelieten en hoe mijn schotel vrij zicht heeft. Hier sta ik recht naast mijn schotel.

Ik heb even de lnb houder eraf gehaald.
 
Dat lijkt recht van voren vrij zicht genoeg zo op het eerste oog. Signalen die van links komen kunnen inderdaad problemen opleveren door de bladeren. Dat zal vermoedelijk in de winter een stuk beter gaan als geen bladeren aan die boom zitten.
Het lijkt mij een kwestie van waar je het liefst naar wilt kijken, zorg dat die satelliet het beste signaal heeft. Veel meer kun je vermoedelijk niet doen.
Behalve misschien schotel meer naar rechts opschuiven voor zover dat nog mogelijk is.
 
Op de website https://www.dishpointer.com/ kan jij jouw locatie gegevens invoeren en dan via de optie 'show obstacle' bepalen wat de maximale hoogte van een obstakel mag zijn om de satelliet goed te kunnen ontvangen. Omdat je (schat ik) op de derde verdieping woont mag je ongeveer 2.4 X 2.90 mtr. van de hoogte van een obstakel aftrekken. Misschien dat kleine bomen nu geen invloed hebben maar ze groeien wel door.

Ook al heb jij gekeken naar de LNB Skew, voor 13.0E is die -4.7. graden en niet -0,1 en op 7.1E is de skew -0.2 dat is nihil met de opstelling die je nu hanteert.
 
Hoi Black Tiger,

Wat ik zobiezo kan zeggen is wanneer ik de schotel naar recht verplaats heb ik signaal verlies op Eutelsat 7 tot 10% gemiddeld omdat mijn schotel dichter in de buurt van de ene boom komt die recht van de foto staat. Verplaatsen heeft geen nut ik heb al een kritisch punt bereikt waar ik alleen op dit positie het beste en het stabielste signaal heb op alle satellieten die ik wil ontvangen. Eutelsat 7 is belangrijk voor mij omdat ik zoveel mogelijk Turkse zenders zo kan ontvangen. Hotbrid is belangrijk voor mij omdat er paar mooie docu zenders erop zitten en een paar Turkse zenders erop zitten. Eutelsat 10 ontvang ik graag alleen omdat er een leuke radio station op zit voor de rest intreseert Eutelsat 10 mij helemaal niet, maar ik heb een online stream van die Radio station gevonden en tot nu toe kan ik ongestoord ernaar luisteren. Dus Eutelsat 10 zal in principe ook weg kunnen. Eutelsat 16 is belangrijk voor mij omdat daar 3 Viasat zenders opzitten en alleen op dit satelliet, is Turks Audio stream en/of Turks ondertiteling aanwezig op de Viasat zenders . Viasat History Viasat Nature en Viasat Explorer zijn echt goede kwaliteits docu zenders en die wil ik graag kijken :) En op dit locatie heb ik uiteindelijk de mogelijkheid om een schotel te plaatsen waarom zal ik daar niet van genieten? Lekker tv kijken zonder dat een tv zender uitvalt door te overbelaste server of internet problemen! Hoe goed IPTV ook probeert te worden er is altijd kans op uitval en zeker als je naar voetbal kijkt is een uitval ,overbelasting of internet problemen erg vervelend en irritant! Ook Timer recording kun je niet met IPTV dus de schotel zal altijd beter zijn om te nemen!


Parabolia ik woon op de 2e verdieping (begane grond niet meegerekend), de hoogte is 2,5 m x2 dus zit ik boven 5 m als ik me niet vergis. Ook mijn hoogte tot aan de plafond is 2,5 m. Ik weet niet hoe hoog die kleine bomen zijn maar ze steken boven de dak uit. Boven mij is een schuine dak en helaas ik mag de schotel niet op de dak of aan de muur buiten mijn balkon bevestigen helaas dus ik kan alleen mijn balkon gebruiken voor mijn schotel. De obstakel is volgens Dishpointer totaal 50 m of zo iets.

En Parabolica, verder wil ik iets zeggen. ik zeg nooit zomaar iets. Als ik iets zeg ,zeg ik het uit ervaring en als ik zeg dat bij mij de skew waarde voor Hotbrid veranderen niks uit maakt dan kun je er van uit gaan dat ik dit al heb uitgeprobeerd en erachter ben gekomen dat er geen verschil in signaal ontvangst is. Het zelfde geldt ook voor Eutelsat 7 Eutelsat 10 en Eutelsat 16.

Nog iets wat ik goed duidelijk wil maken is dat je niet blind op Dishpointer kunt vertrouwen omdat voor iedere locatie het afstellen anders is. Voorbeeld van Türksat. bij dishpointer is de Eleavtion 22 graden maar als ik bij mijn oma en opa het wil instellen dan heb ik op 22 graden geen signaal. Op 26 graden heb ik signaal en de lnb skew zit dan op -25 graden. Bij mijn ouders moet ik de Elevation op 24 graden instellen wil ik Turksat ontvangen en de skew op -24 graden zetten wil ik Turksat (42 graden oost) bij hun het goed afstellen. Dus Parabolica bij iedereen is de afstellen anders. Dishpointer geef je een idee waar je moet wezen maar het vinden en het afstellen vergt veel geduld en technische inzicht.

Maar goed waar ik vooral eigenlijk mee zit en vooral aan mensen die 4 satellieten tegelijkertijd ontvangen wil vragen is het volgende. Ik merk dat bij mij druk op de centrale lnb komt wanneer ik de 4 lnb houder met lnb's erin. De Signaal op de centrale lnb zakt samen met de rest van de lnb's zoals ik heb aangeven op mijn eerste bericht. En ik heb ook een keer meegemaakt dat de centrale lnb weg viel ik had ineens geen signaal en toen ik de lnb houder eraf haalde had ik weer volle signaal. Dus ik vraag mij af of de druk teveel wordt op de centrale lnb want de lnb houder is op de centrale lnb bevestigd. En ik vraag me ook af of ik het wel goed hebt gedaan. Hoe hebben mensen die dit systemen gebruiken het gedaan? Hebben jullie het ook op de lnb houder op de centrale lnb bevestigd of hebben jullie het anders gedaan?? Willen jullie mij op weg helpen zodat ik hieruit kom??

En nog iets zijn toevallig meer mensen uit Enschede aanwezig op dit forum?? Zo ja, weten jullie of de gemeente bereid is te luisteren naar mij en met een oplossing wil komen met mijn probleem?? Die bomen die erg dicht bij de bereik zijn van mijn schotel zorgen belemmering van mijn ontvangst op satellieten tussen 0 tot 42 en mischien wel tot 50 graden oost. Want ik durf te wedden ik weet eigenlijk wel zeker als er geen bomen waren die mijn bereik belemmerden had ik van 0 tot 50 graden oost gewoon perfect ontvangst vanuit mijn locatie.

Heel veel groetjes aan iedereen :) :)
 
Hoi Hikmet88

Een gemeente gaat in geen geval bomen kappen of snoeien zodat een inwoner televisie kan kijken; die hoop kun je meteen laten varen.

In je foto's is maar 1 LNB te zien in een houder die ik wel ken.
Die houder zit in een rechthoekig aluminium buis (profiel) geklikt.
Dat profiel word iets versterkt door de manier waarop deze is verbogen vlak nadat die door of onder de schotel door loopt, maar aan die kant zit ie waarschijnlijk ook maar met een door en door bout vast.
Dat is niet te zien op de foto's maar dat is hoe ik de constructie herken.
Natuurlijk kan jouw model net iets anders uitgevoerd zijn.
Jouw multi-houder is niet te zien op de foto's en je zegt dat die aan je originele houder gemonteerd is.
Ik heb geen goed idee hoe dat er uit ziet, maar weet wel dat jouw schotel en de arm daar niet precies op gemaakt zijn.
Kan het zijn dat de arm iets doorbuigt door het extra gewicht en dat je daarom een en ander anders in moet stellen ?

Kun je een foto maken van de schotel met de 4 LNB's gemonteerd, en ook van de constructie rond die arm ?

Het kan zomaar zijn dat je schotel niet geschikt is voor deze multi-houder.

Ik kan jouw schotel niet vergelijken met de mijne, waar 10 LNB's in hangen maar waarvan ik er maar 4 heb aangesloten.
Die schotel heeft een heel andere constructie waardoor deze juist gemaakt is voor meerdere LNB's (hij heeft geen brandpunt, maar een brandlijn).

Voor wat betreft de skew: meten altijd het meest wijze (dat zou jou aan moeten spreken).
Meten doe je niet met een satelliet ontvanger die een balkje laat zien voor signaal sterkte en signaal kwaliteit.
Het kan wel zijn dat er een plug-in te vinden is voor bepaalde images in ontvangers die wat meer uitgebreide en beter bruikbare info laten zien.

Das voor een hobbyist bijna niet te doen, maar omdat ik van mijn hobby's mijn werk heb gemaakt, beschik ik over een (niet al te luxueus) metertje waarmee ik kan zien hoe goed de signalen binnenkomen en dan ook met name de skew.
Daarbij zie ik wel vaak dat de door de hulpjes geadviseerde waardes aardig kloppen maar nogmaals, meten is veel beter.
Ik kan je ook garanderen dat je een verschil zult meten bij de genoemde verschillen, maar of je daar last van zult hebben is weer een heel andere kwestie.
De multi-houder zal waarschijnlijk ook schuin gemonteerd moeten worden, maar ik heb geen idee of dat ook zo is bij jou.
 
Hoi Hikmet88,

Dishpointer geef je een idee waar je moet wezen maar het vinden en het afstellen vergt veel geduld en technische inzicht.

Dit ben ik helemaal met jou eens, maar het is gezien jouw situatie ook niet makkelijk om te beoordelen of je wel of geen goede ontvangst hebt gezien de obstakels.

Maar @MAS3 heeft hier ook wel een goed punt.

Het kan zomaar zijn dat je schotel niet geschikt is voor deze multi-houder.
 
DSC-0046.jpg


Dit is mijn Sab 4 Lnb Houder.

Mijn schotel is op 7 graden oost uitgericht zoals ik eerder heb aangegeven. Zoals jullie zien is de lnb houder aan de centrale lnb bevestigd. Rechter lnb is voor 13 graden oost.

Ik heb in totaal 3 lnb's . Ik heb 2 erop bevestigd omdat;
* De radio zender die ik luisterde op Eutelsat 10 kan ik ook via internet ongestoord ernaar luisteren dus Eutelsat 10 is overbodig geworden en dus de 3e lnb heb ik eraf gehaald.
* De andere reden dat ik de 3e lnb niet erop heb bevestigd is omdat ik (nog) geen abonnement heb op de Viasat zenders die op Eutelsat 16 zijn en ze (nog) niet kan kijken. In de toekomt wil ik een abonnement nemen op Viasat zenders dat op AntikSat zenderpakket is. Ik moet nog uitvogelen hoe ik aan dat abonnementen kom en hoeveel dat kost per maand/ per jaar. Als er mensen zijn die weten hoe je je kunt abonneren op dit zender pakket hoor ik het graag, het mag ook over privé bericht als men dat prettiger vindt .

Dit is de reden waarom ik de 3e lnb niet heb bevestigd aan mijn 4lnb houder. Ik ga ervan uit dat het nu duidelijk is en dat men niet ernaar gaat vragen waarom ik niet meerdere lnb's erop heb bevestigd!

Mensen die een 4 lnb houder hebben en gebruiken, ik wil nu van jullie vooral weten heb ik mijn lnb houder goed geïnstalleerd? Zo nee , hoe hebben jullie het gedaan , had ik het mischien anders moeten instellen en heeft jullie centrale lnb last van opgebouwde druk i.v.m 4lnb houder met x aantal lnb's erop bevestigd. Ik hoor het graag van jullie.
Zoals ik al eerder zei zoals het op mijn foto is ontvang ik opdit moment op Eutelsat 7 met de beste tp 58% signaal , Hotbrid 13 met de beste tp 61% signaal en wanneer 3e lnb is bevestigd, op Eutelsat 10 op de beste tp heb ik 35% Signaal en op Eutelsat 16 met de beste tp heb ik dan 31% signaal.

Met vriendelijke groeten Hikmet :)
 
Laatst bewerkt:
Hoi.

Als ik de zoekmachine (klik) raadpleeg, dan krijg ik volgende plaatje te zien:

iu


Daarmee is meteen duidelijk dat de houder een 1 op 1 vervanger is voor de 1 LNB houder die je nu gebruikt.
Het is ook duidelijk dat deze houder geen LNB op het brandpunt van de schotel ondersteunt, omdat daar de koppeling met de buis al zit.
Omdat de ring wel met een offset op de rail gezet word, kom je wel een eind in de buurt (daar is die offset uiteraard ook voor gemaakt).
Wellicht kun je daar wel precies goed mee uitkomen, dat kan ik op deze foto niet zien.
Wat belangrijker is, is dat je dus inderdaad de houder niet juist gebruikt.
Op jouw foto is te zien dat je de ruimte aan de LNB "toeter" hebt gebruikt om de 2 houders achter elkaar aan te monteren.
Maar het is de bedoeling dat de LNB op de juiste afstand komt (dat brandpunt dus), en dat is instelbaar door de LNB naar voor of naar achteren te schuiven als dat nodig is.
Maar in jouw geval kan dat dus niet.
De andere LNB's komen zo ook niet helemaal goed uit, en ik garandeer dat je dat gaat merken.
Verder lijkt het op jouw foto alsof die 2e LNB te ver naar boven kijkt, hij lijkt achterover gekanteld.
Ik weet niet of dat echt zo is, of dat dat gezichtsbedrog is.

Het beste advies dat ik je kan geven, is deze oplossing te gebruiken op de wijze waarvoor deze gebouwd is en niet zelf te gaan knutselen.
Ik heb niet verder gezocht of er ook iets van een gebruiksaanwijzing voor het ding is.
 
wel kunstig om het te bedenken om een rail zo te bevestigen
ik was er niet op gekomen
en dan ook nog uit ervaring spreken...
 
Bijgevoegd plaatje laat een installatie zien waarvan mij opviel dat deze met precies deze arm en multihouder is uitgevoerd:



Je kunt duidelijk zien dat de rail scheef zit te opzichte van de schotel, en das niet voor niets.
 
Ik weet dat mijn rails omgekeerd is maar alleen zo heb ik wel de beste singaal op de satellieten waar ik naar kijk. Hoe ik dat weet is omdat ik het op de originele manier het al heb uitgeprobeerd! Maar ik zal het voor jou het opnieuw proberen ook ga ik proberen om de schotel uit te richten op 13 graden en aan de rails ga ik lnb voor 7 graden plaatsen kijken hoeveel signaal ik ga krijgen op 7 graden oost. Ik zeg je alvast het zal geen singaal winst opleveren gezien mijn positie en net als Black Tiger het zegt echt veel kan ik veder niks doen maar ik zal het proberen. Ik laat je weten van de resultaten.

Owja en ik nodig ook mensen uit voor mijn andere topic die ik heb geplaatst. Iedereen Fijne dag nog en groetjes van Hikmet.
 
Hoi,
Ik heb mijn tegelvoet heel ietsjes naar voren en heel iets naar links geschoven en mijn singaal op Eutelsat 7 en op Hotbrid 13 is verbeterd met behoud van de zelfde stabiliteit, zowel met regen als met harde wind veranderd mijn singaal op ontvangst niet!

Op de beste tp van eutelsat 7 is mijn signaal van 61% naar 68% gegaan en ik kreeg ontvangst van zwake singalen op Eutelsat 7 Beam B tp's. Ik heb foto gemaakt van de slechtste ontvangst op een zwakke tp.

Op Hotbrid 13 is mijn ontvangst op de beste tp gestegen van 60% naar 64%

Druk op de link voor foto's en voor meer info.

Groetjes Hikmet 🙂

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan