season interface

G

goto

Moet de seriele aansluiting een volle bekabeling hebben of zijn 3 draadjes (2/3 en 5) zoals bij een nullmodemkabel voldoende?

 
? aan die van mij hangt reeds een kabel.

hiervan zijn vier draden op de season print gesoldeerd.

 
nullmodemkabel is voldoende....... (om een erg lang verhaal iets in te korten) :)

 
die fout wil nog wel eens optreden in de max 232

die vervangen wil de oplossing ook wel eens zijn

 
Geen nulmodem kabel maar een gewone seriele kabel gebruiken.

Om alles uit te sluiten, een normale kabel en geen drie draadjes.

 
Ok dan, nu weer die eeuwige discussie over nullmodemkabels, waar er DUS 80000 verschillende versies van in omloop zijn..... pfff

Die discussie hadden we al eens gevoerd op het board en de uitslag was (meen ik mij te herinneren) dat een seriële kabel ook nullmodemkabel genoemd kon worden.

HET IS NAMELIJK HETZELFDE!!!!!

Alleen de pinsettings kunnen nogal eens afwijken waardoor een bepaald product of schakeling niet correct word aangestuurd.

In iedergeval heb ik nog nooit van een nullmodemkabel gehoord die je aan de paralelpoort moest hangen, omdat het dan een parralellekabel kabel genoemd word.

En ook daar zijn weer een miljoen varianten van.......

Voor de rest no-offence hoor. :biggrin:

 
een nulmodemkabel is geen gewone serieel kabel

bij een nulmodemkabel zijn namelijk een paar draden gekruisd

en hij heeft bij mij twee female conectoren

je gebruikt hem om je nokia of dreambox mee te updaten

of twee computers an elkaar te hangen

een normale serieel kabel heeft een female en male conector

en is een op een aangesloten

en die heb ik dus op de season

en er worden 4 draden gebruikt

suc 6 herbie

 
@ herbies,welke nummers behoren bij de 4 draden,denk zelf 2/3/5 maar die vierde weet ik niet.

Ik heb een zelfbouw seriele kabel en hier zitten 2 male connectors aan,maar dat moet omdat er een switch tussen zit.

 
dan zou ik die moeten meten

je hoort nog

ik heb hier een season van willem daar zit de kabel aangesoldeerd weet niet wat jij heb

als het er een met een conector is en die heb ik ook

dan kun je beter een kabel kopen die kosten haast niks

daar kun je niet zelf tegeaan solderen

herbies

 
Ga ik toch weer lekker de discussie aanzwengelen.;)

dat een seriële kabel ook nullmodemkabel genoemd kon worden. HET IS NAMELIJK HETZELFDE!!!!!
NIET waar. Een nullmodemkabel kan wel ook serieel zijn, maar is zeker niet hetzelfde als een seriele kabel.

Het zijn beiden serieel aangesloten kabels of liever gezegd kunnen dat zijn. Serieel = rs232 en daar worden ze beiden op aangesloten, ECHTER...... gezien we (voor zover mij bekend) geen speciaal woord hebben voor een "normale" seriele kabel, moet je het dus over seriele kabel en nullmodemkabel hebben (verschillende kabels dus) OF over seriele kabel en seriele nullmodemkabel (want er bestaat ook nog zoiets als een paralelle nullmodemkabel alhoewel die vrijwel nooit meer gebruikt wordt).

Als je alleen maar het woord seriele kabel zou gebruiken, dat zou het zelfde zijn als het alleen maar over UTP kabel hebben.

UTP kabel is ook gewoon een type kabel. Maar ook hier heb je het verschil tussen "normale" utp kabel en een crossover (ook wel onterecht crosslink genoemd) kabel.

In elk geval komt het er op neer dat je dan helemaal niet meer zou weten wat wat is, terwijl je het toch over 2 verschillende kabels hebt.

Verder kan een nullmodemkabel dus zoals ik al zei zowel parallel alsook serieel zijn.:)

 
Volgens mij is het zo als je praat over een seriele kabel, heb je de 1 op 1 kabel, spreekt voor zich en je hebt een 0 modemkabel, daarvan is poot 1 niet geconnect, 2 loopt naar drie, drie loopt naar 2, 4 loopt naar 6, 6 loopt naar 4 , 7 loopt naar 8, 8 loopt naar 7 en ook 9 is niet geconnect.

Boets

 
Tis helemaal niet moeilijk .

Als er aan je season een stekker zit, moet je daaraan kunnen zien wat voor kabel er aan moet.

We beginnen bij de computer.

Want daaraan zit ALTIJD een male steker (met pennetjes dus).

Aan het apparaat dat je daaraan aansluit moet dan een female connector zitten (en die heeft dus gaatjes).

Moet er een kabel tussen, dan heb je een verleng kabel nodig.

Die heeft dus aan 1 kant een female, en aan de andere kant een male connector zodat het ook gaat passen.

Wil je 2 computers met elkaar laten praten dan heb je een probleem.

Want die hebben dus allebei een male connector.

Dus een kabel om die aan te sluiten heeft aan beide kanten een female connector.

Bovendien staat pennetje 3 van de ene connector te zenden.

Als die op pen 3 van de andere aangesloten word, die ook staat te zenden, dan schiet het niet op.

Dus moet je ervoor zorgen dat de ene zender aankomt op de ontvanger van de andere, en das pennetje 2.

Dus moet pen 2 van de een naar pen 3 van de ander, en andersom.

Dan heb je ook nog een draadje nodig die ervoor zorgt dat wel wel allemaal op dezelfde hoogte zitten, dat doen we met de massa (aarde) en die zit op pennetje 5.

Wat moeten we dan met die andere pennetjes, want die zitten er niet voor de kat zn viool op, toch ?

Nee dus.

Die zijn ervoor om te zorgen dat we niet met zn allen door elkaar heen gaan lopen brullen.

Daarom kan het zijn dat de aders zoals boets dat vertelt doorverbonden moeten worden.

Heb je (op je season) heel die pennetjes niet aangeloten, dan kun je een valse truuk gebruiken.

Pin 7 van de computer is een signaaltje dat vraagt aan het aangesloten apparaat of ie mag zenden.

Pin 8 van de computer vertelt dat ie klaar is om te ontvangen.

Dus als je die 2 met elkaar verbindt, dan vraagt de computer aan zichzelf toestemming of ie mag zenden..

Vergelijkbaar is dat met pen 4 en 6, die pen 1 hierop ook soms nog aangesloten hebben.

Pen 9 is een signaaltje dat aangeeft dat de telefoon rinkelt, en is dus alleen voor modem gebruik bedoeld.

In 1 regel: je kunt het zo zien aan de stekker die aan je season zit !

(Natuurlijk zijn er ook fabrikanten die eigenwijs zijn, zoals strong met de srt4375, maar daar hebben we het heel even niet over)

 
Laatst bewerkt:
het lijkt het beste als goto eerst zegt wat voor season hij heeft

want als ik alles zo lees kan het wel eens zijn dat ie er niks meer van snapt

herbies

 
In iedergeval heeft Goto een seriële kabel nodig die ook voor modempjes gebruikt worden.

En dat is volgens mij een Nullmodemkabel.( waar komt het woord 'modem' anders vandaan)

@BT, een crosskabel en een 'normale' netwerk(patch) kabel zijn beide UTP kabels in de reeks en worden ook als zodanig genoemd. (unshielded twisted pair)

En dat geld dus ook voor de seriële kabels.

Het zijn beide utp of seriële kabels en daar zijn nu eenmaal varianten in te vinden.

Een Opel en een Ford zijn ook beide type's in de benoeming automobiel.. (alhoewel, Ford ...?) :)

 
Heb een season 1 en kan geen normale kabel daar voor kopen,i.v.m. een switch die daar tussen zit.

Wat ik nodig heb is een 1 op 1 kabel met 2 male connectoren.

Na wat speurwerk (had ik ook direkt kunnen doen) ben ik er uit,moet nrs 1/2/3 en 5 gebruiken.

Heren dank voor uw moeite en ga nog even door met de discussie wat nu een serieel of nullmodemkabel is.

 
@BT, een crosskabel en een 'normale' netwerk(patch) kabel zijn beide UTP kabels in de reeks en worden ook als zodanig genoemd. (unshielded twisted pair) En dat geld dus ook voor de seriële kabels.
Ik blijf eigenwijs, ze worden niet als zodanig genoemd, het is de groepsnaam. Stuks gewijs worden ze crossover (voor de utp nullmodemkabel) en patchkabel of utp kabel genoemd.

We zijn het wel eens dat ze in dezelfde groepsnaam thuis horen, maar zo worden ze nooit genoemd anders weten ze in de winkel niet wat je hebben moet, dus er is een verschil tussen de officiele groepsnaam, en de naam die je gebruikt in de winkel en in de omgangstaal en dat is waar ik op doel.

En dat is broodnodig om het verschil te kunnen aangeven omtrent welk type van de groepssoort je wenst te hebben.

Heb je een aparte benaming voor een normale UTP kabel? Nope. Idem met een normale seriele kabel.

Vandaar dat die benamingen dus ook apart gebruikt worden.

En zoals uit het bewijs blijkt (parallele en seriele nullmodemkabel) moet je bij een nullmodemkabel wel aangeven welke soort het is, omdat er 2 soorten zijn, serieel en parallel namelijk. Daarom dat je niet kunt stellen dat een nullmodemkabel een seriele kabel is, netzomin dat je kunt stellen dat een parallele kabel een nullmodemkabel is. Je kan er nullmodemkabels van maken ja, maar het is niet per definitie gelijk aan want dan zou parrallel=serieel en dat klop niet.:)

Je kan wel alles volgens de groepsbenaming noemen, waarin wij het qua benaming ook eens zijn, maar dan weet je nooit wat je in je handen hebt.

Hier heb ik voor mijn season ook een seriele kabel. Probleem is dat zowel de pc alsook de season male connectoren hebben dus ik had een seriele (1:1, normale) kabel nodig met aan beide kanten female connectoren.

Heb ik opgelost door er een gender-changer tussen te zetten, dat werkt ook.;)

 
Dit valt me, zeker van jou toch wel zwaar tegen !

Nu zeg je nog:

En dat is volgens mij een Nullmodemkabel.( waar komt het woord 'modem' anders vandaan)
Dan moet je wel het hele woord analyseren:

NULL MODEM

Null dus voor geen, en inderdaad modem voor modem.

Hiermee maak je dus een verbinding met de seriele (modem) poort, zonder gebruik van een modem.

Dat is dus simpelweg door een truukje met het anders bedraden van de verbinding te realiseren.

Scheelt je mooi twee modems en een telefoon verbinding, dat is nogal wat.

Met andere woorden, het is echt een heel andere kabel al ziet die er bijna hetzelfde uit !

 
Yep, want een modem heeft toch echt een normale 1:1 seriele kabel nodig, zelfs in de dos-tijd al.:biggrin:

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan