season interface

Originally posted by Black Tiger Yep, want een modem heeft toch echt een normale 1:1 seriele kabel nodig, zelfs in de dos-tijd al.:biggrin:
Hihi... leuke discussie... maar waar gaat het nu om.... :)

draadjes zoals eerder hierboven, send, receive en een nul.... dat is het bare minimum waar het meestal mee werkt.

Je moet dan wel flowcontrol uitzetten (rts/cts want die heb je dan niet) als je flow control nodig hebt kan dat softwarematig met xon xoff. maar dat werkt vaak niet omdat die controle tekens ook in een stream kunnen zitten!

Als je op de season status wil signaleren (een reset) dan heb je de CD nodig (Carier Detect). Flip je die dan reset de kaart zich.

Nul modem wil niets meer zeggen dan dat de send en receive draden omgewisseld worden. ook flow control draden van rts/cts worden dat in een volledig bedrade kabel.

Overigens zijn er ook blokjes die deze truuk doen...

JCsat

 
@mas3, zo kun je het ook bekijken.

Maar ik gebruikte voor mijn modem toch echt een nullmodem kabeltje.

Die 'null' staat volgens mij ergens anders voor, en wel dat er geen spanning over de kabel gevoerd word, doordat de bron en doel eigen spanningsfacilliteit hebben.

Daardoor ontbreekt er een adertje die spanning voert.

Maar het zou best zo eens kunnen zijn dat ik er nu helemaal naast zit..

Ik weet dat het heel erg is dat ik als systeembeheerder niet echt kan vertellen wat het verschil is tussen een nullmodemkabel en een seriële kabel.

Wellicht dat het internet daar een antwoord op geeft. (en wat collega's) :)

 
Het enige verschil is dat de send en receive draden getwist zijn.

Null modem is ook wel een loopback kabel (nul=geen device). je kunt dan 2 seriele uitgangen met elkaar doorverbinden zodat ze met elkaar kunnen babbelen (loopback).

Een device(apparaat) luistert op de send pin en zend data via de receive pin van de seriele poort.

Als een aansluiting gedefinieerd is als compoort ipv een apparaat/device poort dan zend hij op de send pin en luistert op de receive pin en heeft het weinig zin om ze recht met elkaar door te verbinden. Dan heb je dus de loopback of nul kabel nodig.

als er een apparaat aan hangt dan luisterd het device op de send pin van de seriele poort en zend op de receive pin van de seriele poort.

zelfde geld uieteraard voor de cts/rts pinnetjes t.b.v. flow control. CD zit gewoon recht...

 
quote:

Als je alleen maar het woord seriele kabel zou gebruiken, dat zou het zelfde zijn als het alleen maar over UTP kabel hebben.

UTP kabel is ook gewoon een type kabel.

@BT UTP geeft inderdaad het type kabel aan "unshielded twisted pair" maar serieel heeft niets te maken met het type kabel maar met de manier van verzenden; serieel dus (bit voor bit) er wordt hiervoor gebruik gemaakt van een kabel met meerdere aders b.v. 8x0.22.

Groeten Sat4me2.

 
Oh ja ??

Als je de bitjes achter elkaar stuurt in plaats van naast elkaar (serieëel ipv parallel) waarom heb je dan meer dan 2 (of 3) draadjes nodig ?

Enn

Waarom zitten er 9 penntjes op die stekker als je er maar 8 gebruikt ?

Hehe, ik drijf m nòg verder.

Ik durf met een gerust hart te beweren dat het netwerk dat hier door een bos UTP (en STP en SSTP, net wat ik toevallig tegen kwam) kabel gaat ècht een seriële verbinding is.

Kom maar.

Kom maar.

Kom maar.

:biggrin:

 
Laatst bewerkt:
Ah pret, mas3 gaat mee discussieren.

@BT UTP geeft inderdaad het type kabel aan "unshielded twisted pair" maar serieel heeft niets te maken met het type kabel maar met de manier van verzenden; serieel dus (bit voor bit) er wordt hiervoor gebruik gemaakt van een kabel met meerdere aders b.v. 8x0.22.
UTP geeft het type kabel aan, serieel geeft in mijn optiek ook het type kabel aan en niet de verzendmethode.

Je kunt namelijk ook serieel verzenden op een paralelle kabel.

Serieele kabel is bedoelt voor de seriele poort (rs232), net als UTP kabel voor de UTP poort bestemd is en paralelle kabel voor de paralelle poort, dat staat los van de manier van verzenden.

Dat zie je al, als je een nullmodem kabel neemt. Je kunt een seriele nullmodem kabel hebben, maar ook een paralelle. Als je het gebruikt met zoals in de dos tijd iets als fastlinx, dan ben je toch echt met seriele verzending bezig, maar het gaat over de paralelle kabel een stuk sneller dan via seriele kabel.:)

Vandaar dat het niet zo kan zijn dat de naam van de kabel iets met het soort verzending te maken heeft.

Over UTP kan ik namelijk op allerlei manieren datapaketten verzenden, zelfs telefoonverkeer, wat toch heel anders verloopt als datapaketten van netwerkverkeer.

Bij grote bedrijven wordt hier echter dezelfde UTP bekabeling voor gebruikt, dezelfde patchpanelen en dezelfe RJ-45 stekkers.

 
Nog èèn.

Ben ik het ook niet mee eens BT.

De data gaat bij je parallelle nullmodem kabel wel degelijk parallel.

Daar gaan de bitjes met 8 stuks tegelijk over de bus.

En is het dus een stuk sneller communiceren.

Het nullmodem gedeelte hierin is dat de pluggen aan beide kanten hetzelfde zijn, en dat er een aantal besturings draden gekruist zijn.

Dat met die gekruiste aders kennen we ook van weer wat andere kabeltjes.

Maar ik beperk me nu maar ff tot seriëel, parallel, FTP STP en SSTP.

Anders wordt t zo onoverzichtelijk.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan