SSD stuk, repareerbaar?

Geweldige techniek die SSD, maar een goede recente backup is echt een grotere noodzaak dan ooit en het liefste een RAID-1 oplossing.
Een conventionele harde schijf valt nog wel te repareren, maar met SSD is mij dat nog niet gelukt.
Heel soms helpt een icepack nog wel eens na vooraf een paar uur in de vriezer te hebben gelegen, maar in de regel is een dooie SSD ook echt dood.
 
Raid-1 is ook geen echte backup. Als er schrijffouten op de hoofdschijf komen, schrijft hij de corrupte bestanden ook op de tweede schijf.
Ik heb zelf een 1 TB m.2 NVMe SSD in de pc liggen, daar wordt wekelijks een backup van de hele schijf gemaakt naar de NAS toe.
Een ander programma'tje maakt regelmatig een gewone backup van de belangrijkste bestanden naar de andere NAS. Dus als ik echt vette pech heb ben ik maximaal 1 week werk/emails kwijt.
Maar beter Raid-1 als helemaal niets, dat dan weer wel.
 
RAID-1 is om te voorkomen dat bij een schijfcrash de pc onbruikbaar wordt. Dus tenzij de voeding doorslaat zou het in theorie niet veel uitmaken als een schijf dood gaat.
RAID-5 is nog beter, maar een relatief dure oplossing en is een dagelijkse incremental backup, met wekelijks een volledige backup een goedkopere oplossing.
Een backup naar een NAS is een uitstekende oplossing.
 
Mijn schijfjes waren hoofdzakelijk de wat kleinere 240-480GB en had deze allemaal bij ontvangst direct door hd tune laten testen maar dan in de langzame mode. Duurt dan wel een tijdje maar dan heb je meer zekerheid.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan