Vraag streamz?

Drivers van wat? Waar heb je het nu over? Google TV of Android TV of het verschil in de boxjes?
Beeldkwaliteit kan goed een verschil van drivers zijn, dat klopt.
Drivers tussen een android setop box en een tv met google tv/android tv.

De laatste zijn exact hetzelfde, maar kan met google tv iets moderner zijn omdat deze alleen op moderne tv's is geïnstalleerd.
Deze hebben andere chips of modernere versies, dus ook andere drivers dus kan het zijn dat de beeldkwaliteit iets beter is. (alsof je dat kunt waarnemen vanaf 2 meter afstand)
De meeste mensen zien vaak het verschil niet tussen een upscale 720P en standaard 1080p en zeker via IPTV is het onmogelijk om dat te beoordelen omdat je nog tegen een codec met compressietechniek aanloopt.
HEVC zou je eventueel wel kunnen onderscheiden, maar dan nog, alles is gemaakt om zo min mogelijk bandbreedte te verbruiken, wat altijd gepaard gaat met beeldverlies.
Ik durf heel voorzichtig te beweren dat HEVC (H.265) en de standaard H.264 bij gelijke resolutie eigenlijk niet veel beeldverschil zal opleveren, behalve de bandbreedte, die door slimmere manier van compressie is verminderd.

Een setopbox heeft in de regel een andere grafische chip, dus geheel afwijkende drivers.
..helaas filteren al die moderne technieken nog steeds geen reclame ! :ROFLMAO: :ROFLMAO:
 
Laatst bewerkt:
Alle apparaten in een netwerk hebben een ip adres en zolang jij in dezelfde ip range zit kunnen die sowieso met elkaar praten.
Nee niet als ze op een verschillende Wifi frequencie zitten, en vergeet hierbij computers want die vallen hier buiten. Enkel als er een kabel verbonden is spreekt alles goed met elkaar. Echodot is van Amazon en de Nest Hub is van Google beiden praten niet met de printer als het 2.4-5.0 is. Beiden werken enkel via Wifi en mijn printer werkt alleen met beiden als deze met een kabel aan het netwerk hangt. HomePod met Siri doet het trouwens ook niet als het Wifi 2.4-5.0 betrefd.

Ik heb hier een MXQ Pro 4K Android TV box en daar zit zo'n afstandsbedienkje bij.
Daar staat geen AndroidTV op maar Android. AndroidTV staat enkel op de Nvidia Shield TV/Pro, Mi Box/stick, Chromecast 4k/HD en de TiVo stream 4k. Op al die andere boxjes staat gewoon Android en ja er zitten afstand bedieningen bij.
 
Laatst bewerkt:
Hoezo dat? Als je de wifi van je telefoon gebruikt zit je toch normaliter op hetzelfde netwerk als je pc en andere apparatuur?

Het is alweer een paar jaar geleden, dus de details kan ik mij niet goed meer herinneren, maar toch.
Wat ik toen dacht was: ik ontvang met mijn smartphone de stream en die stuurt deze door (cast het) via chromecast naar mijn TV.
Dat bleek niet het geval. De chromecast bleek in het begin zelfstandig een eigen verbinding op te bouwen buiten de smartphone om. Na het begin van casten kon ik de smartphone uitzetten en de chromecast bleef de stream continueren.
Dat is waarschijnlijk de reden dat het misliep op het moment dat je een vpn gebruikt op je smartphone.
Het heeft dus niets te maken met een 2.4 of 5 GHz netwerk. Ik heb nog altijd alleen een 2.4 GHz netwerk thuis.
 
Nee niet als ze op een verschillende Wifi frequencie zitten, en vergeet hierbij computers want die vallen hier buiten. Enkel als er een kabel verbonden is spreekt alles goed met elkaar.
Ehm...ik neem aan dat er iets van een router tussen zit wat DHCP regelt? Frequenties maakt geen hol uit, al zet je een apparaat met TCPIP op 100MHz. De router/DHCP server bepaald, niet de frequentie of wel/geen kabel.

Veel kant en klaar modems van providers (ziggo, kpn etc) sturen ook twee signalen van 2.4 resp. 5Ghz er uit.
Het ene apparaat gebruikt 5g, de ander 2.4 maar het tussenstation verbind alles en dus ook de bekabelde apparaten die geen wifi-bus hebben.

..dat zal toch even lekker zijn dat mijn draadloze tv niet communiceert met mijn bekabelde nas en mijn mac op 5g.. :ROFLMAO: :ROFLMAO:
 
Nee niet als ze op een verschillende Wifi frequencie zitten, en vergeet hierbij computers want die vallen hier buiten.
Ga a.u.b. niet met me in discussie over netwerken, want over netwerken maak je me echt niets wijs en en wat je hier zegt klopt gewoon niets van, sorry, zoek het maar op.
Het enige verschil tussen 2.4 en 5.0 is bereik en snelheid, einde oefening. Wat jij thuis wel of niet mee maakt met het netwerk, wil niet zeggen dat het dus overal zo is of moet zijn. Zo werken netwerken niet en als het bij jou niet werkt dan is er dus bij jou iets mis want bij anderen werkt het wel! En dat is gewoon pure netwerkkennis en feiten.

beiden praten niet met de printer als het 2.4-5.0 is. Beiden werken enkel via Wifi
Wat bedoel je hier nu mee? 2.4-5.0? Het is of 2.4 of 5.0 en wifi is een van beiden. Dus eerst zeg je dat ze niet met de printer praten en dan wel met wifi, dat is hetzelfde hoor. Er bestaat geen wifi 2.4-5.0. Er bestaat wifi 2.4 en er bestaat wifi 5.0 Ghz. Er is geen 2.4-5.0.

Penthe: zei:
Daar staat geen AndroidTV op maar Android.
De specs bij deze en veel anderen zeggen toch iets anders.
We hadden overigens ook besloten dit deel te laten rusten en het hier oneens over te blijven.

Ik was aan het wachten op antwoord van @boudeman en dat zie ik zojuist komen.
Wat ik toen dacht was: ik ontvang met mijn smartphone de stream en die stuurt deze door (cast het) via chromecast naar mijn TV.
Zo kan ik me dat ook herinneren. Maar ik zou nog eens precies moeten kijken. Volgens mij moet je TV dan ook op hetzelfde (wifi)netwerk zitten, mag ook gewoon netwerk zijn.
Maar je stuurt hem inderdaad aan met je telefoon, althans de eerste versies sowieso.

De chromecast bleek in het begin zelfstandig een eigen verbinding op te bouwen buiten de smartphone om.
Oh da's wel apart. Ja ik weet niet precies welk type je hebt of dat hij een eigen wifi verbinding had die je dan eerst met je telefoon moest koppelen, is weer een tijdje geleden. Maar inderdaad kun je dan wel vreemde dingen krijgen als hij zijn eigen gang gaat. Misschien dat hij koppelde op een open netwerk van de buren of zo. Dan zit je ook in een andere range en is er geen verbinding.
Het heeft inderdaad niets te maken met 2.4 of 5.0 GHz, dus daar zijn we het over eens.

Zou even zoeken zijn wat het dan wel is of was of dat het gefixed kan worden. Ik heb nog zo'n ding boven liggen, daar moet ik nog eens mee spelen maar ben er nog niet aan toe gekomen.
 
Ik lees wel vaker dingen over wifi netwerken en merk dat allerlei termen door elkaar heen gebruikt worden, zo wordt in de wifi netwerken gebruik gemaakt van 2.4 en 5 Gigaherz, daar betreft het alleen de gebruikte carrier van de signalen, het blijf één en hetzelfde netwerk met dezelfde DHCP/Gateway....
 
De specs bij deze en veel anderen zeggen toch iets anders.
We hadden overigens ook besloten dit deel te laten rusten en het hier oneens over te blijven.
Ik gaat nog maar 1 ding zeggen wat dit gaat helemaal nergens meer over waar ik als ITer mee te maken heb gehad en nog steeds meemaak. Jij laat je misleiden door het woord Android TV terwijl ik het over AndroidTV heb, dat mogen die andere merken niet zeggen dus rammen ze er een spatie tussen om dat probleem zogenaamd op te lossen. Helaas voor hun het is en blijft Android en de eind gebruiker is de pineut.

Met 2.4-5.0 bedoel ik de verbindingen veel 2.4 devices kunnen niet praten met 5.0 devices, dit staat miljoenen keer op het net vermeld. Het gaat hier om devices die enkel Wifi verbinding hebben. Ik kon met mijn 2.4 mobiele telefoon ook niet chromecasten naar mijn 5.0 Mi Box, nu ze beiden 5.0 zijn(heb andere mobiel) werkt het uiteraard prima.

Dit staat ook tig keer online vermeld.

Most printers only work off of the 2.4GHz band. If you have a dual band router, you will not be able to print when logged into the 5GHz band.

Ik praat hier echt geen poep.
 
Wacht even allen, er is een misverstand.

Een printer (bijvoorbeeld) met alleen een 2.4 wifi kaartje, kan inderdaad nooit connecten op een router of wifi punt wat alleen 5G uitzend.
Mijn gewone FM radio (even gesimplificeerd) kan nooit de luchtvaartband ontvangen of 27mc.

Maar met een dualband router als verbindend apparaat, met zowel 2.4 en 5G, gaat het printen vanaf een 5G apparaat naar een 2.4g printer uitstekend! Daar zorgt de router voor.
Zelfs bekabelde apparaten kunnen uitstekend een printopdracht geven naar een 2.4g printer!
Simpel gezegd betekend "routen" niets anders dan 'doorverbinden'. Dit apparaat zorgt er voor dat alles wat op deze router is aangesloten met elkaar verbonden kan worden, of dat nu via wifi gaat of via kabel, de router is de verbindende factor.

Dus Penthe, dat artikel klopt niet.

Over Android Tv of AndroidTv kan ik kort zijn: AndroidTv is gewoon een tikfout en moet Android TV zijn.
Apparaten met alleen Android zijn setop boxen. Elke tv met android er op staat te boek als Android Tv..
De basis is van alle apparaten Android als OS, maar de UI is aangepast voor TV's.
..voor zover mijn kennis reikt tot nu toe. ;)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Peer
denk dat @Penthe bedoeld ad hoc netwerk.
direct printen vanaf je wifi foon naar wifi printer
en ja dat kan zonder router
en als je dat dan bedenkt dan is het ook logisch dat je met de 2,4 en 5 band in de knoop komt.

en vergeet hierbij computers want die vallen hier buiten. Enkel als er een kabel verbonden is spreekt alles goed met elkaar
ik haal het uit oa uit deze zin
en daar heeft @Penthe toch een punt.....

bedraad of alle wifi apparaten verbonden met een router al dan niet met een accespoint voor wifi er tussen dan babbelt alles meestal wel
maar.....
geen wifi toegangs punt en toch printen...
ja dat kan met een kabeltje
maar als je alleen een mobielentelefoon hebt dan kan dat ook maar dan via bluetooth of via wifi
en dat is dan volgens mij een ad hoc netwerk een regelrechte verbinding tussen 2 apparaten.
en dan tja moet ik @Penthe gelijk geven
Een printer (bijvoorbeeld) met alleen een 2.4 wifi kaartje, kan inderdaad nooit connecten op een router of wifi punt wat alleen 5G uitzend.

mijn ervaring met een chrome cast is dat die de wifi gegevens uit je telefoon kopieert bij de eerste aansluiting.
dan maakt de chrome cast verbinding met het wifi toeganspunt en dus niet met je mobiel apparaat.
en ja dan kan het voorkomen dat je met 2 mobiele eenheden de chromecast kunt sturen.
VPN verbinding zal dan lastig worden zonder tussen komst van andere apparaten.

wat android kastjes/ tv of andere meuk
moet gewoon werken cq voldoen aan de eisen van de gebruiker.
anders had het een cola blikkie moeten blijven
 
denk dat @Penthe bedoeld ad hoc netwerk.
direct printen vanaf je wifi foon naar wifi printer
en ja dat kan zonder router
en als je dat dan bedenkt dan is het ook logisch dat je met de 2,4 en 5 band in de knoop komt.
Dat zou inderdaad best kunnen. Dat is dus het verhaal van een 2.4 apparaat wat geen verbinding kan maken met een 5g apparaat.
en daar heeft @Penthe toch een punt.....
...dat is in feite hetzelfde verhaal. In de regel gaat iedereen er van uit dat men een thuisnetwerk heeft met een router er tussen en als de bedoeling adhoc is dan krijg je dus een verwarring.

Een chromecast wil wifi. Allereerst gaat de verbinding adhoc tussen de telefoon en de chromecast, waarna de chromecast via een (bijvoorbeeld) chromecast app op de telefoon ingesteld wordt op het wifi netwerk.
Wanneer de wifi is ingesteld en de telefoon de cast heeft verzorgd, kan de telefoon uit.
Een goed bewijs hiervoor is dat mijn telefoon een keertje halverwege een F1 race leegraakte en ik daar pas achterkwam toen de race een uur later afgelopen was.
Dus ergens neemt de chromecast de verbinding inclusief inlognaam en wachtoord over van de streamingsdienst.
...wat trouwens erg interessant is mbt hacken of andere doeleinden ter lering ;)

Ik moet zeggen dat dit via een Google tv en een android tv zo gaat, die beide ingebouwd chromecast heeft.
De losse kastjes gaan volgens mij ook zo, maar hoe het met de nieuwe kastjes gaat is mij een raadsel.
..de chromecast heb ik weggegeven nadat ik de Google tv had gekocht.
 
Mijn chromecast is van 2019. Ik heb nog een oude reactie uit die tijd bewaard over chromecast en vpn.
De reactie luidt: de smartphone stuurt een link naar de chromercast, die op zijn beurt de website of stream zelfstandig opent. Dit loopt dus mis als je een vpn moet gebruiken voor de stream.
Een oplossing is om het scherm te casten, maar dat lukt alleen met de chrome browser.
Dit laatste heb ik nooit uitgeprobeerd, want ik gebruik de chrome browser niet.
 
dan zou een vpn router een oplossing kunnen zijn
maar tot hoever ga je?

mooiste is nog dat de topic opener al bij #12 is afgehaakt.....
we typen weer heen en weer en een ander is de kluts kwijt...
"fikkie!! zoek kluts!"
lache dit weer lol
 
Laatst bewerkt:
Met 2.4-5.0 bedoel ik de verbindingen veel 2.4 devices kunnen niet praten met 5.0 devices
Dan had je daar wat duidelijker in moeten zijn wat je daarmee bedoelde. Die devices kunnen niet -rechtstreeks- met elkaar praten, dat is wat ik ook al zei (de direct-wifi wat ik steeds zei) maar het ligt er aan welke devices want anders kunnen ze wel degelijk via het netwerk met elkaar praten.
Zo praat mijn telefoon op 5GHZ wel degelijk met mijn deurbel die alleen op 2.4 GHZ werkt, niet direct via wifi maar via het netwerk waar ze beiden middels wifi op zitten.
En zoiets kun je ook een miljoen keer op internet vinden, maar jij begrijpt klaarblijkelijk niet wat ik bedoel.

Most printers only work off of the 2.4GHz band. If you have a dual band router, you will not be able to print when logged into the 5GHz band.
Dat is een halve waarheid. Dit betreft alleen DIRECT WIFI, dus rechtstreeks. Via de router gaat het wel degelijk.
Ik heb het zelf al op diverse plekken ingesteld zo.

Over dat met Android TV met en zonder spatie ga ik niet verder, is gewoon allemaal 1 pot nat en daar blijven we het gewoon over oneens.

ik haal het uit oa uit deze zin
en daar heeft @Penthe toch een punt.....
En wat verschilt dat met wat ik schreef? Ik schreef toch ook de hele tijd dat direct wifi waarschijnlijk niet werkt? en dat hij dat misschien bendoelde (post #40 vorige pagina o.a.)?
Maar dat het via het gewone netwerk wel kan.

bedraad of alle wifi apparaten verbonden met een router al dan niet met een accespoint voor wifi er tussen dan babbelt alles meestal wel
Exact wat ik zei, maar @Penthe zegt van niet. en het is niet bedraad of wifi maar bedraad en/of wifi want dat kun je gewoon combineren, alles kan in principe met elkaar praten via een router.

Een chromecast wil wifi. Allereerst gaat de verbinding adhoc tussen de telefoon en de chromecast, waarna de chromecast via een (bijvoorbeeld) chromecast app op de telefoon ingesteld wordt op het wifi netwerk.
Wanneer de wifi is ingesteld en de telefoon de cast heeft verzorgd, kan de telefoon uit.
Oke duidelijk. Maar dan zit de Chromecast dus op het wifi netwerk en kan ie ook met een TV praten die bekabeld is aangesloten toch? Of werkt dat alleen met direct-wifi? Dat weet ik niet meer precies.
 
mooiste is nog dat de topic opener al bij #12 is afgehaakt.....
Die ken ik goed anders had ik dat allang verplaatst, die leest wel mee of haakt wel in als hij nog vragen heeft. ;)

Maar misschien is het toch een goed idee een deel van de discussie te verplaatsen.
 
Hallo Black Tiger
Mijn chromecast communiceert met mijn TV niet via WiFi, maar via een hdmi aansluiting
 
Oh @boudeman dan heb jij een moderner type. De eerste modellen gingen alleen via wifi middels de telefoon.
 
Ik praat hier echt geen poep.
Nog even ter duidelijkheid, we praten nog steeds langs elkaar heen.
Je moet echt even het verschil zien tussen direct wifi (of peer to peer) en printen via het netwerk c.q. via de router.
Als je geen verbinding kunt maken met de printer, dan is de reden niet per sé de 2.4 of 5 GHz, maar het feit dat de driver van de printer uitsluitend via wifi contact wil maken.
In dat geval kun je ook alleen maar via een rechtstreeks aangesloten PC vanaf een PC printen (met een usb kabel dus) of via een PC met wifi op dezelfde frequentie (i.v.m. direct wifi).
Misschien is het zo duidelijker wat ik bedoel met direct wifi.

Echter dit komt relatief weinig voor. Wat meer voor komt is dat in de router ofwel AP isolatie aan staat of andere bescherming in de router, zodat wifi devices niet met elkaar kunnen "praten".
Zoals gezegd, met mijn deurbel die alleen 2.4GHz aan kan, daar kan ik ook met 5Ghz mee "praten" met mijn telefoon via het netwerk.
Echter om hem te koppelen aan mijn 2.4 GHz netwerk, moest ik er eerst rechtstreeks (dus direct wifi) mee praten om in het wifi netwerk van de telefoon zelf te kunnen. Dus moest ik eerst mijn telefoon ook op 2.4 GHz zetten om hem aan mijn 2.4GHz netwerk te koppelen zodat er verbinding was met mijn eigen wifi netwerk. Daarna kon ik de telefoon weer op 5 GHz zetten en gewoon de bel bedienen en beelden ontvangen en bekijken, terugspoelen etc. zelfde met mijn 2.4GHz camera's.

Dus communicatie:
Via direct wifi - 2.4GHz <-> 5 GHz = no go c.q. werkt niet.
Via LAN 2.4Gz <-> 5 GHz = geen probleem (tenzij geblokkeerd door driver of beveiliging in router).
Duidelijker kan ik het niet maken.
 
De adhoc verbinding tussen chromecast en telefoon is alleen van belang wanneer de chromecast vertelt moet worden welke wifi het moet gebruiken. Wanneer dat tot stand is gekomen, dan verloopt de communicatie altijd via het lan netwerk.
 
dan verloopt de communicatie altijd via het lan netwerk.
Ja net zoals met de deurbel en printers en zo, behalve dus die printers die alleen via wifi willen communiceren en niet via het netwerk.
Maar de nieuwe Chromecast steek je direct in je TV, die hebben ook een afstandsbediening waarmee hij bestuurd wordt, net als de Firestick zeg maar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr.Z



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan