Vraag streamz?

Er is een verschil tussen een TV met AndroidTV en een TV met Android. Veel mensen weten dat helaas niet.
Nee ik inderdaad ook niet. Bij mijn weten is dat gewoon hetzelfde. Heb je voorbeelden van dat verschil?
Ik ken wel Google TV en Android TV, dat zijn wel twee verschillende systemen. Google TV is een aangepaste versie van Android TV. Google TV is geen onderdeel van AndroidTV.
 
Android heeft één enorm groot probleem, Google weet nog sneller naar welk kanaal je kijkt dan jijzelf, ook wordt er uiteraard een profiel gemaakt van jouw kijkgedrag, dat is één van mijn hoofdredenen nooit Android spul in huis te halen.
 
Kan natuurlijk wel dat het in een bedrijfssituatie met meerdere computers anders was. Hier spreken we met name over thuisgebruik.
Ik spreek inderdaad over het zakelijke gebeuren. Voor het thuisgebruik was XP-sp3 prima.
Voor het gamen heb ik dit nog lang aangehouden en het was best snel.
Enkele lekken in het OS wat niet meer te patchen was, waardoor het behoud of doorontwikkeling op het zakelijke vlak geen houdbare zaak was, maakte dat win7 in het leven kwam.
Win7 kreeg een deels aangepaste kernel en inderdaad vielen de 16bits ondersteuningen weg.

Overigens heb ik op een pc nog steeds XP draaien voor wat zakelijke applicaties die 16 bits zijn.
OA app's om randapparaten te kunnen updaten draait daar nog op, omdat dit met windows 10/11 niet meer aan de praat valt te krijgen.
 
Android heeft één enorm groot probleem, Google weet nog sneller naar welk kanaal je kijkt dan jijzelf, ook wordt er uiteraard een profiel gemaakt van jouw kijkgedrag, dat is één van mijn hoofdredenen nooit Android spul in huis te halen.
Google is een reclamebureau wat software schrijft. Dat is ook de reden waarom het OS zo waterdicht is als een vergiet en dat je na een jaartje of 3 geen patches of updates meer krijgt.
Maar mensen proberen op te voeden dat zij Android links moeten laten liggen, is geen optie meer. Er komen steeds meer "linksen".

..en zelfs ik gebruik android apparaten..nou ok, eentje dan ,waarbij ik mijn uiterste best moet doen om alle reclame te weren en de firewall steeds maar weer aan te passen.
 
Nee ik inderdaad ook niet. Bij mijn weten is dat gewoon hetzelfde. Heb je voorbeelden van dat verschil?
Ik ken wel Google TV en Android TV, dat zijn wel twee verschillende systemen. Google TV is een aangepaste versie van Android TV. Google TV is geen onderdeel van AndroidTV.
Als eerste dit want er is veel verwarring op het net https://www.xda-developers.com/new-google-tv-interface-replace-android-tv-ui/ GoogleTV is gewoon de nieuwe UI voor AndroidTV Ik heb op mijn TV nog Patchwall maar die zal ook wel worden vervangen door GoogleTV bij een volgende update.

Daarnaast

Android: bedoeld voor kleine schermen tablets, telefoons. Nu hebben ze wel mediaplayers met Android maar de beeldkwaliteit is daarmee wel stukken minder ook al zegt de box 4K(heb zelf zo´n Android boxje) Er zijn wel meer apps verkrijgbaar maar minder provider based apps waardoor je dus niet alles kunt gebruiken. Ook Netflix is niet gecertificeerd. En het homescreen onoverzichtelijk en onhandig in gebruik.

Hier mijn Android Boxje Android versie 11.

IMG-20230626-104315.jpg


AndroidTV: Bedoeld voor de grote schermen en heeft een betere meer overzichtelijke UI, meer provider apps maar minder andere apps AndroidTV is dan ook echt bedoeld om Films, series, live tv te kijken, de beeld kwaliteit is zeer goed. Je kunt er ook wel games mee spelen maar het is daar beslist niet op gericht. Netflix is onder AndroidTV gecerificeerd. Hiervan heb ik een Mi Box met AndroidTV 9. En mijn TV met AndroidTV 10.

Homescreen AndroidTV

Homescreen-Android-TV.jpg


Homescreen Android

Android-Homescreen.jpg


Meer schiet me even niet te binnen, komt later wel.
 
Google weet nog sneller naar welk kanaal je kijkt dan jijzelf,
Dus jij hebt geen Smart TV of wat gebruik jij dan? Want ook Ziggo en KPN bleken allerlei zaken te weten terwijl dat niet bekend was. Google is echt niet de enige, alhoewel die misschien wat meer verzamelen en laten we Apple ook niet weggooien wat dit betreft.

Tja @Dr.Z met dat veel gebruikte Android... remember VHS? Die anderen waren ook beter. Maar goedkoop en veel gebruik wint het over het algemeen vaker.

GoogleTV is gewoon de nieuwe UI voor AndroidTV
Nee hoor, het is echt een verschil zoals ik schreef. De verwachting was dat het dit zou zijn bij de eerste presentatie (jouw link van 2020), maar het is toch echt wel een verschil. Hier een link van vorig jaar met meer duidelijkheid van wat het precies is en doet nu het daadwerkelijk op de markt is.
Kijk maar eens naar de verschillen hier wat je met Android TV niet kunt en met Google TV wel, o.a. echt TV kijken.

Android: bedoeld voor kleine schermen tablets, telefoons.
Dat was vroeger in het begin jaren geleden, maar het is dus al lang ook op TV's gezet. Netflix en andere apps komen net zo goed uit de Google App store en dat certificeren heeft niet met Android specifiek te maken, want er zijn diverse Android devices, ook boxjes, waarop ie wel gecertificeerd is.
Kijk hier maar eens:
Dus volgens mij als het via de Google App store geinstalleerd kan worden dan is het ook gecertificeerd omdat de Google App store app gecertificeerd is.

Ik zie echter vooralsnog echter geen antwoord op mijn initiële vraag wat het verschil zou moeten zijn tussen Android TV en TV met Android. En daarover kan ik ook tot nu toe nergens iets op internet vinden.
Voor zover mij bekend wordt een TV met Android gewoon een Android TV genoemd, ik kan me vergissen maar dan zou het toch wel te vinden moeten zijn ergens.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr.Z
Nee hoor, het is echt een verschil zoals ik schreef. De verwachting was dat het dit zou zijn bij de eerste presentatie (jouw link van 2020), maar het is toch echt wel een verschil. Hier een link van vorig jaar met meer duidelijkheid van wat het precies is en doet nu het daadwerkelijk op de markt is.
Dit is wat Google er zelf van zegt.

What is the difference between Android TV and Google TV?​


Google TV is the new, personalized experience that comes built-in to smart TVs and streaming devices from top brands. Google TV is powered by an underlying operating system called Android TV OS. Some smart TVs and streaming devices are powered by Android TV OS but do not have the Google TV interface. These devices are referred to as Android TV devices.


Wat betrefd verschil Android en Android TV wil ik er enkel dit nog over kwijt aangezien ik het verschil in huis duidelijk ervaar, ik heb namelijk ook nog een kleine 32inch smart tv met Android en dat is 100% niet vergelijkbaar met een TV met AndroidTV er is een duidelijk verschil in beeldkwaliteit en gebruikers vriendelijkheid.
 
Dit is wat Google er zelf van zegt.
Dat verschilt niet wat ik er van schreef. Het is niet alleen een UI, het kan veel meer maar is alleen gebaseerd op Android TV, schrijft Google zelf dus ook en dat is ook wat Androidworld schrijft:
In werkelijkheid is Google TV een aangepaste versie van Android TV. Het softwaresysteem voor slimme tv’s heeft meer functies en een ander design, maar het fundament is gebouwd op Android TV.
En dat is dus precies wat Google er zelf ook van zegt, zij noemen het ook een TV interface en niet User Interface.
Dat lijkt me logisch, met name dus omdat het ook allerlei functies kan die gewone Android TV zelf niet kan.
Maar goed als jij dat een UI wilt noemen dan is het mij ook best, zo lang maar duidelijk is dat ie veel meer kan dan gewone Android TV.

er is een duidelijk verschil in beeldkwaliteit en gebruikers vriendelijkheid.
Beeldkwaliteit heeft meer met TV zelf en beeldbuis te maken en gebruikersvriendelijkheid met de (G)UI.
Het is dan zaak om eens naar de Android versies en het leeftijdsverschil te kijken van beiden.
De nieuwere Sony met Android oftewel de nieuwere Sony Android TV die ik zag en geinstalleerd heb is ook een wereld van verschil t.o.v. een van de eerste Android TV's die ik elders geinstalleerd heb.
XP ziet er ook totaal anders uit dan W10 maar het is allemaal gewoon Windows, alleen nieuwere versies met nieuwere mogelijkheden.

Zoals gezegd, als jij dat ziet is 1 ding, maar dan moet dat ook ergens terug te vinden zijn die benoemingen en het verschil daartussen en ik kan er niets over vinden.
 
Dat verschilt niet wat ik er van schreef. Het is niet alleen een UI, het kan veel meer maar is alleen gebaseerd op Android TV, schrijft Google zelf dus ook en dat is ook wat Androidworld schrijft:
We gaan het helaas niet eens worden hierover.


En met Android en AndroidTV blijven we ook van mening verschillen, ik kan mijn 4k Android box aan mijn 4K tv hangen maar dan is dat overduidelijk minder van kwaliteit als dat ik mijn AndroidTV 4k Mi Box eraan hang. Ook het verschil van de homescreens tussen AndroidTV en Android spreekt boekdelen.

Om een continu heen en weer aan berichten te voorkomen houd ik het hier maar bij, en gelukkig zijn menings verschillen belangrijk anders hadden we allemaal de zelfde dokter.
 
We gaan het helaas niet eens worden hierover.
Volgens mij zijn we het wel eens maar praten we langs elkaar heen. Dat je Google TV op een Android TV box kunt installeren voegt niets extra's toe, want er is al een paar keer genoemd dat Google TV op Android gebaseerd is.

En met Android en AndroidTV blijven we ook van mening verschillen,
Dat klopt, maar dat komt ook omdat iedereen zelf zijn interface (GUI) kan bepalen bij die boxen dus het is helemaal niet vreemd dat het er anders uit ziet, dat betekent echter niet per definitie dat het dus verschillende systemen zijn.
Dus ja, ik ga ermee akkoord dat we het er over eens zijn het hier oneens over te blijven. :)
Tenzij deskundigen hier nog meer duidelijkheid over kunnen verschaffen (liefst met info links dan ook naar de verschillen).
 
Het zal een verschilletje in drivers zijn denk ik.
 
Drivers van wat? Waar heb je het nu over? Google TV of Android TV of het verschil in de boxjes?
Beeldkwaliteit kan goed een verschil van drivers zijn, dat klopt.
 
Dat klopt, maar dat komt ook omdat iedereen zelf zijn interface (GUI) kan bepalen bij die boxen dus het is helemaal niet vreemd dat het er anders uit ziet, dat betekent echter niet per definitie dat het dus verschillende systemen zijn.
In 2020 schreef TotaalTV er dit over, ondertussen is er wel wat veranderd maar niet veel dan enkel een legio aan apps meer onder AndroidTV.

 
Die geeft het verschil aan tussen Android op een kastje en Android TV op een TV als dat al klopt. maar nog altijd niet een verschil tussen Android TV en een TV op Android.
Android op een kastje is gewoon een aangepaste Android versie net als Android TV een aangepaste versie van Android is, en Google TV op zijn beurt een aangepaste versie van Android TV.

Ik vraag me af in hoeverre het verhaal van TotaalTV klopt, want ik zie bijv. dit soort uitspraken:
Dit is anders bij een online mediaspeler functionerend op het echte Android TV-platform van Google. Het bekijken van content in 4K Ultra HD-kwaliteit is mogelijk.
Terwijl we weten dat ze beiden van Google zijn want Android is gewoon van Google.

Ook deze uitspraak is twijfelachtig:
Een nadeel van Android TV is dat minder apps beschikbaar zijn. Maar de belangrijkste apps van streamingdiensten die in Nederland verkocht worden, zijn in de appstore voor Android TV verkrijgbaar.
Minder apps? Zou ik nog eens moeten kijken, maar Android TV heeft geen appstore voor Android TV, daar zit gewoon de Google Playstore op.

Anyway, het enige waar we het over oneens zijn is dat er een verschil zou zijn, zoals jij schreef, tussen Android TV en een TV op Android.
 
Als ik hier ga kijken lijkt m'n verhaal dat het allemaal 1 pot nat is weer naderbij.

Met name deze:
The Android TV platform is an adaptation of the Android OS for set-top boxes and as integrated software on smart TV hardware.
Oftewel, Android TV is een aangepaste versie van die mediaspelers zodat ie op TV gebruikt kan worden.

En met name ook deze:
All Android TV devices support Google Cast, allowing media to be played on them from supported apps[18] on other devices in an identical manner to Chromecast. Android TV supports software from the Play Store, including media apps and games (although not all Google Play apps are compatible with Android TV).
Oftewel, ze werken allemaal met Google Play, dus het is twijfelachtig wat TotaalTV schreef dat er minder apps zouden zijn, alleen de nodige apps zullen niet werken op een Android TV.

Maar een Android TV is dus gewoon een TV op Android. Een aangepaste versie en andere GUI maar nog steeds Android zoals ik het zie.
 
Die geeft het verschil aan tussen Android op een kastje en Android TV op een TV als dat al klopt. maar nog altijd niet een verschil tussen Android TV en een TV op Android.
Android op een kastje is gewoon een aangepaste Android versie net als Android TV een aangepaste versie van Android is, en Google TV op zijn beurt een aangepaste versie van Android TV.
Ik heb zowel een TV met Android als een kastje met Android ik ziet geen verschil in beiden, ziet er zelfde uit en werkt net zo knudde. Je kan er ook enkel Android apps op installeren diezelfde apps die je ook op je telefoon en tablet kan zetten. De apps van Google TV en Android TV zijn anders kun je ook niet op je telefoon en tablet installeren en ook niet op een tv met Android ook al komen ze van de Playstore.

Er zit een wereld van verschil tussen.
 
Chromecast, AndroidTV, TV met Android, Firestick?
Wat wil je ermee en wat kan je ermee?
Hier een ervaring van een paar jaar geleden, waarbij ik een chromecast gekocht had. Achteraf een zinloze aankoop.
Wat ik wilde is bijv. npostart (en in de toekomst misschien npoziet) op mijn grootbeeld TV kunnen ontvangen. Ik moet echter geoblocking teniet doen, en heb dan ook een vpn nodig.
Dit werkt op mijn PC en mijn Android smartphone en tablet.
Casting via chromecast ging niet omdat je dan op een verschillend netwerk zit. Ik heb nog even gedacht over een Android TV box, tot ik hoorde dat mijn vpn provider wel een app ter beschikking had voor mijn Android smartphone/tablet, maar niet voor de Android TV box.
Om van al dit gezeur af te zijn heb ik nu als mediaplayer een Intel NUC miniPC op windows basis. Alles wat ik kan met mijn PC kan ik nu ook met mijn mediaplayer,m.n. dus ook de vpn gebruiken.
 
Dat klopt, in Duitsland kun je niet overal bij, net zoals wij in Nederland niet sommige andere buitenlandse dingen kunnen, zoals Grand Prix Radio van Olav Mol, zonder VPN.

Ik heb ergens gelezen dat ergens ook een issue zou zijn met verbinden van Chromecast naar een TV met GoogleTV. Omdat je weer iets speciaals moet hebben om naar Google TV te kunnen streamen, een Chromecast met GoogleTV of zoiets.

Ik vind het verder wel goed zo. Ik had graag een TV met Android, oftewel een Android TV (in mijn optiek dan) gewoon omdat ik dan geen gezeur meer heb dat bijv. Samsung weer bepaalde apps niet ondersteund of niet meer update en bij Google Playstore gebeurt dat over het algemeen wel.
Op dit moment heb ik er een Android box bij staan, die wordt alleen gebruikt voor het F1 TV kijken.
Dat zou ik ook kunnen met de Apple TV 4K die er ook prima op werkt, alleen blijf ik de bediening van die dingen gewoon bagger vinden. Zal best modern zijn, maar het is gewoon flut.

Casting via chromecast ging niet omdat je dan op een verschillend netwerk zit.
Hoezo dat? Als je de wifi van je telefoon gebruikt zit je toch normaliter op hetzelfde netwerk als je pc en andere apparatuur?
 
Hoezo dat? Als je de wifi van je telefoon gebruikt zit je toch normaliter op hetzelfde netwerk als je pc en andere apparatuur?
Als je teleffoon op de 2.4 band zit en de chromecast op 5.0 gaat het casten niet werken. het moet 2.4-2.4 of 5.0-5.0 zijn. Daarom kan ik ook niet printen van mijn Echodot die zit op de 5.0 band en de printer op 2.4.

Op dit moment heb ik er een Android box bij staan, die wordt alleen gebruikt voor het F1 TV kijken.
Dat zou ik ook kunnen met de Apple TV 4K die er ook prima op werkt, alleen blijf ik de bediening van die dingen gewoon bagger vinden. Zal best modern zijn, maar het is gewoon flut.
Een AndroidTV box werkt smooth en de bediening is fijn, ik zei al bovenstaande dat ik zowel de Android box en de tv met Android flut vind. Hang eens een Shield aan je TV of een Mi Box.
 
Daarom kan ik ook niet printen van mijn Echodot die zit op de 5.0 band en de printer op 2.4.
Nee dat heeft daar niet mee te maken.
Je gooit 2 dingen door elkaar. Ik heb het over netwerk en jij hebt het over wifi frequentie. Als jij niet kunt printen op die manier dan probeer je waarschijnlijk via direct wifi te printen, dat zal vermoedelijk niet gaan.
Maar wat is die Echodot wat jij hebt? Net zoals als zo'n Google spraakding? Dat is iets anders dan een telefoon.
Alle apparaten in een netwerk hebben een ip adres en zolang jij in dezelfde ip range zit kunnen die sowieso met elkaar praten.
Ik weet niet wat een Echodot is, maar wifi<->wifi dus direct wifi verbindnig op 2 verschillende frequenties kan een probleem zijn ja, maar dan moet het via netwerk nog altijd kunnen, tenzij die Echodot (wat het dan ook is) niet via netwerk fatsoenlijk praten kan en dan ligt het aan de Echodot.

Ik kan immers met mijn telefoon op welke frequentie dan ook gewoon printen met mijn laserprinter die via utp kabel aan het netwerk hangt, zelfs mijn dochter heeft haar printer op wifi en het maakt niet uit of zij op 2,4 of 5 GHz zit omdat die printer gewoon via ip benaderbaar is, dus via netwerk.

Een AndroidTV box werkt smooth en de bediening is fijn,
De hele dure misschien. Zowat alle Android boxen zijn tegenwoordig AndroidTV boxen trouwens.
Ik heb hier een MXQ Pro 4K Android TV box en daar zit zo'n afstandsbedienkje bij. Dat werkt een stuk prettiger dan de Apple remote.
Maar smooth..... nee smooth gaat mijn TV en mijn Nextbox afstandsbediening.
Met de muis op de Android is de bediening super.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan