Er gaat inderdaad iets fout bij freggel1 en de gasten die zoiets voorbij zien komen.
Als ik je uitleg zo lees, dan gaat er mijns inziens niets fout bij freggel1 en cs die dit zien gebeuren. Maar ligt het gewoon aan onze tv's.
Ik weet overigens niet exact het verschil tusse Pal en Palplus. Wel weet ik dat mijn huidige TV (2 jaar oud) geen NTSC aan kan.
Overigens vind ik dat van die teletekst vreemd. 2 Zenders van C+, beiden met die balken, en de stippellijn zag ik slechts bij eentje, en later op de dag bij de andere zenders en bij de eerste weer niet.
Lijkt me toch dat het bij teletekst dan ook continue op beide zenders te zien is of maak ik hier een denkfout?
Bij een correcte instelling hoor je die streepjes dus niet te zien omdat die buiten het beeld vallen.
Ik vraag me dan ook werkelijk af wat de correcte instelling is, want 4:3 pan&scan is ook niet correct, want dan krijg je weliswaar fullscreen, dus balken weg en ook stippels weg, maar ook zijn alle beelden langer (gestalten, hoofden, noem maar op) en dat ziet er gewoonweg niet uit.
Welke instelling moet men dan goed zetten?
Wat ik dan weer zo vreemd vind, is dat mijn vorige TV waar ik hierboven al over sprak, een oudere Sony, die overigens wel Pal, Palpus en NTSC aan kon, ook ongeveer zoiets uitspookte als ik hem in 16:9 mode zette of als hij daar automatisch op sprong als er breedbeeld werd uitgezonden.
Deze Sony was geen breedbeeld overigens.
De eersten daarvan zijn bij een correcte instelling niet zichtbaar en bevatten signalen om het beeld op z'n plaats te houden.
Dat is dus wat mijn leverancier en de fabrikant zeiden over die dingens bij mijn Sony TV als ik hem op 16:9 zette bij een 4:3 uitzending, of als hij daar automatisch op sprong als er 16:9 uitzending was, want ook die TV stond ingesteld op Letterbox vanwege het "lange hoofden" probleem bij een 16:9 uitzending.
Vandaar dat ik denk dat die stippellijntjes ook geen teletekst is, maar deze meetlijnen om het beeld op zijn plaats te houden, mede omdat ze niet over de hele breedte van het scherm lopen.
Daarnaast had ik graag geweten wat de correcte instelling zou moeten zijn want pan&scan is ook niet goed.
Sorry voor de lange tekst, maar zoals je weet, wil ik bij dingen die me interesseren dan toch graag het naadje van de kous weten, althans voor zover dat voor mij te bevatten is zonder een al te diepgaande technische uitleg.