Topic "te koop 4 zonnepanelen" gesplitst. (teveel off-topic).

Nummer10

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
16 aug 2003
Berichten
4.212
Waarderingsscore
160
Punten
63
Leeftijd
56
Locatie
Ridderkerk
ik denk dat installatie eerder het toverwoord is
 
Installatie is een makkie. Zeker voor ons techneuten.
 
maar het dak op met hoogtevrees wordt al iets minder.
en de speciale stekkers voor de verbinding van de kabels.
extra groep aanleggen in meterkast (mag je officieel niet zelf doen) en dan ook weer die speciale stekkers bij de omvormer, ben je ook een geschikte tang voor nodig.
 
Extra groepenkast is niet perse nodig, je kunt de aansluitkabel van die omvormer in ieder wandcontactdoos met randaarde drukken werk gewoon zonder extra groep, of het verstandig is ?
 
Op zich zou ik in de toekomst wel zonnepanelen willen installeren maar ik denk dat de verhuurder/VVE er niet blij mee zal zijn. En het dak waar ze het meest tot hun recht zouden komen zit nog 10 verdiepingen hoger. :( 

 
En die connectors zitten toch al aan de zoonepanelen van de verkoper denk niet dat hij die doorgeknipt heeft.

Zo'n tang kost overigens op aliexpress nog geen 5$ en die pluggen kosten daar ook een paar dollar.
Prijs in china daar waar de zonnepanelen ook voor een habbekrats gekocht worden door importeurs  zijn daar Factoren goedkoper.

Mijn zoon heeft zonnepanelen besteld 300wps een stuk of 20 , krijgt ie een bericht dat de leverancier en tevens installateur verheugd is mede te delen dat  ipv 300wps 315wps panelen gelverd gaan worden tegen GEEN meerprijs.

Bij geen reactie automatisch akkoord.

Ik zei tegen hem , je wordt genept die nieuwe 315 wps panelen zijn goedkoper dan de 300wps versie.
 
Tja als ik geen panelen had liggen (sinds september) dan had ik ze graag overgenomen, nu zijn de centjes voor dingen als deze even op, want ik wil in de toekomst er ook nog op de garage gaan leggen,
zodra daar een ander dak er op moet, want er ligt nu nog asbest...
 
the matrix zei:
Parabolica heb je geen balkon op het zuiden ?

Jawel the matrix maar die zonnepanelen zou je dan voorop de platen van het balkon moeten bevestigen en zeker weten dat de VVE dit niet tolereert. Zou iedereen dit doen dan brengt het heel wat op. Maar met 1 paneel kan ik net niet mijn PC voeden.
 
Heren ik heb even het topic gesplitst, @Drz. biedt zonnepanelen aan, en we gaan hier met de discussie/tips verder, het is niet de bedoeling dit in het andere topic te doen waar ze te koop aangeboden worden.
 
waarom niet?
een potentiele koper mag toch weten wat er bij komt kijken?
 
Als je een TV of satelliet ontvanger verkoopt ga je ook niet helemaal uitleggen hoe je een schotel op het dak moet zetten en de ontvanger moet aansluiten en instellen toch?
Om dat zo uitgebreid te bespreken kan men beter apart doen, dat houdt de verkoop zelf wat overzcihtelijker. Dus goede actie van freggel1.
 
@ ..::Jacob::.. dat mag de koper zeker, maar de 2de hands markt is niet de bedoeling om daar de discussie te voeren, daar hebben we dit subforum voor. ;) 

Er zijn verwijzingen van de link naar deze, en de andere in het forum waar de panelen te koop staan, dit volgt nog na deze reply..
 
Er zijn nog veel vragen voor wat betreft het aanleggen van zonnepanelen en inderdaad, een jaar of 15 geleden was dit fenomeen nog erg duister maar tegenwoordig al lang niet meer.
Enkele weetjes voor de beginnende hobbyist:

- Tot 1000 watt, (was vroeger 600 watt) kun je de omvormer zonder extra groep gewoon in het stopcontact steken. het liefste op een groep die nooit hoog belast word. Het stopcontact kan 3600 watt aan, dus reken even uit.

- In huis mag je met je meterkast doen wat je wilt en is in feite alles geoorloofd, behalve de meter omzeilen. (bij brand gaat de verzekeraar alleen wel zeuren)

- De zogenoemde MC-4 connectoren zijn in elke hobbywinkel gewoon te koop en een stukje 4mm2 kabel voor de stroomdistributie vanaf de panelen ook. Sommige gebruiken hele dure dikke luidsprekerkabels, maar dat is onzin. Gebruik ook geen 2.5mm2 draad voor het stopcontact, dat is echt te dun.

- Aan de zonnepanelen zelf zit een stuk kabel MET connector. Dat is normaal en geen enkele verkoper heeft er belang bij deze af te knippen.
De kabeltjes zijn lang genoeg om alle panelen met elkaar te verbinden.

- Zonnepanelen hoeven niet perse op een dak gemonteerd worden, een schuurdak wat de hele dag zon vangt is ruim voldoende. Zorg er wel voor dat er eventuele bomen in de omgeving gesnoeid zijn.

Staat er een boom bij de buren in de tuin, maak dan een afspraak met de buurman, neem een krat bier mee of iets anders waarmee je deze kunt drogeren en praat al lallend op hem in om de boom weg te laten halen.
Werkt deze buurman niet mee, dan kan ik vertellen dat bomen erg gevoelig zijn voor "externe" factoren en dat eventueel "bijvoeden" met "bepaalde voedingsstoffen" wellicht kan helpen. Want tenslotte zijn we allen zuinig op de natuur.
Bij gewetensbezwaren is het handig om te denken dat je met je nieuwe zonnepanelen de natuur ook helpt en kun je wellicht ergens anders een boom planten om het geweten te sussen. (het klinkt raar, maar dat is wat ik daadwerkelijk heb gedaan)
Er stonden twee bomen in het gezichtsveld en die gingen plotseling dood.. Tja raar, maar die dingen kunnen gebeuren.
Achter mijn huis groeien diverse eikenbomen en heb drie jaar terug wat eikels verzameld en elders in het bos geplant.. Deze boompjes zijn inmiddels ruim twee tot drie meter hoog.

Voor de rest is de installatie van een eenvoudige set zonnepanelen echt een fluitje van een cent.
De opbrengst is ruim voldoende voor een 1 persoons huishouden maar bovenal is het hobbymatig echt heel leuk!

Nog een leuk weetje: De meeste zonnepanelen laten licht door en ik heb tijdens experimenten een paar zonnepanelen met de rug naar de zon gedraaid en bleek dat de panelen evengoed nog wat opbrachten aan stroom.
Dus heb ik er een plaat aluminium achter gezet en warempel ging de opbrengst met enkele procenten omhoog.
Het nadeel was de de panelen erg warm werden en het rendement daardoor weer zakte.

Zijn er nog vragen, dan beantwoord ik deze graag voor jullie.





 
Ik zou al blij zijn als ik met die zonnepanelen een straalkacheltje in de winter kon laten werken maar ik kan ze helaas niet plaatsen anders had ik die investering graag gedaan.
Maar jij hebt het over bomen die in de weg staan maar bij mij staat een flinke flat in de weg en waar de zon zich in de winter na 12:00 achter verschuilt. Ik baal echt als een stekker dat de woningbouwvereniging en de VVE niet wat actiever zijn met het plaatsen van zonnepanelen.
 
Ik weet ook wel middelen om een flat te verwijderen, alleen gaat dat niet erg subtiel zonder dat iemand het merkt.
 
Ik ook, vol hangen met zonnepanelen en die flat zakt vanzelf wel weg in de drassige grond. ;)
 
Lees dit maar eens
https://www.ad.nl/tech/gasloos-dankzij-een-superslim-zonnepaneel~a412ecf1/

B.
 

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan