Topic "te koop 4 zonnepanelen" gesplitst. (teveel off-topic).

Mooi artikel en een mooie innovatie waardoor er meer rendement met een zonnepaneel kan worden behaald. Ik blijf het toch wel vreemd vinden dat Tech bedrijven in de rij staan om elkaar over te nemen om persoonsdata door te verkopen terwijl deze man het op kleine schaal moet doen ook al heeft hij werk zat.

Komende tijd moeten wij ook van het gas af en gaat de hele buurt over op stadsverwarming. Dat betekend minimaal een nieuwe inductie kookplaat maar ook hogere vaste kosten voor de stadsverwarming die ik nooit niet gebruik.

Op het dak van mijn flat en de andere naast gelegen flats zou men tig zonnepanelen kunnen plaatsen die de hele dag de zon kunnen pakken maar een VVE die onvoldoende centen heeft zal dit initiatief ook nooit nemen.

Zonnepanelen op het balkon zou er ook voor kunnen zorgen dat andere bewoners van nabije complexen last krijgen van de weerkaatsing van het zonlicht ook al staan de panelen een aantal graden omhoog gericht. Dus protesten kan je verwachten als ik ga experimenteren want ze vallen al over een schotel op het balkon. :) 
 
Warm water opwekken met een zonnepaneel is al vrij oud. Inderdaad laat een doorsnee zonnepaneel licht door en de zogenoemde glas-glas panelen nog meer, maar dat is in de praktijk toch te weinig om een zonnecollector voldoende warm water te genereren om de boiler op te warmen.
Er zijn zowel voor als nadelen aan deze hybride panelen waarbij ruimte de grootste voordeel geeft.

Nadeel: De eerste zonnepanelen leveren te weinig warmte op maar hebben voor de elektriciteitsvoorziening een hoger rendement doordat het water koeling geeft aan het paneel.

Nadeel twee: De laatste panelen zullen zo warm zijn, meer dan 90 raden, dat het paneel zelf een rendementsverlies heeft van meer dan 30%.
..het water is inmiddels wel warm genoeg om een boiler aan te sturen.

Nadeel drie: DUUR! ..dat komt doordat er relatief veel panelen nodig zijn om de warm waterproductie op temperatuur te krijgen.

Voordeel: Ruimtebesparing

Het loont eerder de moeite om heatpipe systemen te plaatsen voor de warmwatervoorziening, daar deze al met 24 buizen temperaturen ver boven het kookpunt geeft. Op internet staan leuke filmpjes waar een persoon koud water aan de ene kant van het buizensysteem invoert en aan de andere kant een berg stoom geeft. :)

Tegenwoordig heeft men aan 10 zonnepanelen genoeg om de stroomrekening gelijk te trekken. Deze leveren ongeveer 2-3 megawatt per jaar, wat voor een gemiddeld huishouden standaard is. E.e.a. hangt ook af van de positie van de panelen.
 
Er valt nog zoveel te verbeteren aan de effici?ntie van zonnepanelen denk ik en ze zullen heus niet gelijk met de beste zonnepanelen op de markt komen, immers ontwikkelaars hebben er baat bij dat eigenaren na verloop van tijd hun systemen moeten vernieuwen. Toch denk ik dat in de toekomst de panelen kleiner zullen worden in combinatie met een betere opbrengst en hopelijk ook goedkoper.

Maar ook 100 ? 120 zonnepanelen die verspreid zijn opgehangen en waarmee je alleen elektriciteit opwekt leveren te samen een flinke bijdrage op en als je eventueel het water ook kan voorverwarmen tot een X-tal graden, en die panelen kunnen dan het dak op, dan kan je een warmte installatie cre?ren die bijna zelfvoorzienend is.

De totale gasrekening voor een wooncomplex bedraagt al gauw ?260.000,00 per jaar, als je die al kan halveren of meer tel uit je winst. Probleem nu is dat er deze maanden er bar weinig zon is en dan zijn die panelen die ook met enkel wat licht al energie opwekken een flinke vooruitgang.
 
Idd een hele vooruitgang, ik heb van die panelen die ook zonder zon energie opwekken.
Vandaag ondanks geen glimpje zon  toch 1.5 kWh "geleverd" 30ct.
 
Ik heb met mijn 4 zonnepaneeltjes ook 1.3kw geoogst  :klappen: Nu kan ik mijn tv weer 48 uur laten branden  8)
Alleen vanmorgen een waterig zonnetje gehad.

Binnenkort 10 panelen van 320watt pp plaatsen voor wat meer opbrengst.
 
Eentje van ca 25watt ik denk een 20inch oled tv  of 10 tablets.
 
Haha! Nee hoor, een sony 55" met LED achtergrondverlichting. Hij gebruikt ongeveer 60 watt per uur . Ik was iets te optimistisch geloof ik, hij verbruikt 1400 watt per 24 uur.
In elk geval heb ik gratis een avondje tv gekeken inclusief huisverlichting en satellietontvanger.
 
Ik ben benieuwd wat de opbrengst de komende week zal zijn als de zon wat meer schijnt mits er geen sneeuwdek ligt. 
 
Daar ben ik ook benieuwd naar.

Afgelopen winter hebben we te weinig sneeuw gehad om eens goed te experimenteren met de panelen.
Wanneer er sneeuw op ligt doen ze letterlijk helemaal niets namelijk.
Een dun laagje is geen probleem en smelt er af wanneer de zon sterk genoeg is doordat de panelen opwarmen en de rest smelt, maar een dik pak is een ander verhaal.

Er bestaan (erg dure) verwarmde panelen, maar ik denk dat een simpele truc ook zou moeten volstaan door bijvoorbeeld alleen het middengedeelte van sneeuw te ontdoen.
Zonnepanelen bestaan in de regel namelijk uit 3x2 cell secties.. Wanneer twee rijtjes met cellen bedekt zijn, doen de andere nog iets dus wanneer er twee rijen vrij zijn en de rest bedekt, dan zou er toch stroom moeten gaan lopen en de bijkomende warmte de rest van de sneeuw moeten doen smelten.
..maar dit is slechts theorie en weet dus niet wat dit in de praktijk gaat doen.

Nu is het met mijn 4 zonnepaneeltjes geen ramp om 4 banen vrij te maken, maar wanneer je er 30 hebt zal er toch een oplossing moeten komen.
Enfin, ik ga eens experimenteren deze winter, ze zijn toch nog niet verkocht.


 
https://www.zonnepanelen.nl/blog/de-invloed-van-sneeuw-op-zonnepanelen/
 
Dank Matrix, Blijkbaar hebben meer zonnepaneelhouders ervaring met dit probleem :biggrin:
Wat ik mij afvroeg of het vrijhouden van een enkel segment voldoende zou zijn om de resterende sneeuw te laten smelten.
Maar ik heb zo het idee dat ik deze winter genoeg kansen krijg om te experimenteren. :)
 
Inmiddels heb ik, hoewel er geen sneeuw ligt, toch een experiment kunnen uitvoeren met de panelen.
Deze waren door de vorst van een laagje ijs voorzien en heb de middelste twee rijen van de panelen schoongeveegd. Ondanks dat er nog een klein ijsfilmpje op lag, zag ik aan de opbrengst dat deze omhoog ging en dat de panelen sneller ontdooit waren dan de dag ervoor toen ik de panelen niet schoonmaakte.
Het blijkt dus voldoende om twee rijtjes schoon te maken, alhoewel het volledig schoonmaken van de panelen beter is.
Al met al toch weer leerzaam, maar vrijwel nutteloos in de praktijk.
 
De zonkracht neemt inmiddels weer langzaam toe en als het vriest maar de lucht redelijk droog is dan zal de rijp in de middag al snel weg zijn. Morgen bestaat er kans op een ander experiment en dat is sneeuw ruimen met daarna warme chocolademelk als het karwei klaar is.  :klappen:
 

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan