Uitfasering irdeto codering canaldigitaal gestart

aart44

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
31 mrt 2003
Berichten
2.682
Waarderingsscore
32
Punten
48
Leeftijd
79
Locatie
Amersfoort
19 januari Geschreven door: Jarco Kriek

CanalDigitaal begint volgende week met de uitfasering van de Irdeto-codering op haar uitzendplatform. Eigenaar M7 Group S.A heeft dit aan Totaal TV bevestigd. Het gaat voorlopig om een gedeelte van het zenderpakket.
In het verleden heeft CanalDigitaal al meerdere malen kenbaar gemaakt dat men op termijn gaat stoppen met de Irdeto-codering. De door CanalDigitaal gebruikte versie van deze codering is al enige tijd publiekelijk gehackt. Gebruikers van een Irdeto-smartcard kunnen daarnaast ook niet alle tv-kanalen die CanalDigitaal in de pakketvormen basis en familie doorgeeft, bekijken. Veel tv-kanalen worden al langere tijd niet in Irdeto ondersteund.
Per 25 januari zijn de tv-kanalen die op dit moment nog in het familiepakket met de Irdeto-codering worden aangeboden niet meer met een Irdeto-smartcard te bekijken. Het gaat om de Belgische publieke zenders E?n en Canvas/Ketnet en het pornokanaal Dorcel. Abonnees die nog met een Irdeto-smartcard naar deze zenders kijken, krijgen op korte termijn een brief in de brievenbus waarin men wordt verzocht om met CanalDigitaal contact op te nemen. CanalDigitaal doet deze klanten een aanbieding om naar het Mediaguard3-platform te migreren. Na de migratie kunnen deze klanten voor hetzelfde abonnementsgeld naar alle zenders uit het familiepakket kijken, inclusief HD-kanalen in een veel betere beeldkwaliteit.
Het is de eerste stap die CanalDigitaal met de uitfasering van de Irdeto-codering zet. Onbekend is nog wanneer een volgende stap wordt gezet. Duidelijk is wel dat de uitfasering van Irdeto nu actief in gang is gezet en dat op termijn CanalDigitaal alleen zenders in de Mediaguard-codering gaat aanbieden.

Bron: http://www.totaaltv.nl/nieuws/7603/Uitfasering_Irdeto_codering_CanalDigitaal_gestart.html
 
Tja, en nu heb ik van oudsher een settopbox-pakket en ben daar tevreden mee..... wat ga ik nu krijgen, en nog belangrijker wat ga ik daar voor betalen? En wie gaat mijn Nokia mediamaster 9500, welke probleemloos werkt, vergoeden? :biggrin:
Van mij hoeft het niet te veranderen, dus als ik er financieel, qua aanbod of technisch op achteruit ga, zal ik het niet nalaten om compensatie te eisen (al dan niet via juridische weg.... want dat zal het dan wel worden CDS kennende).

TT
 
Nou voor de grap eens even gekeken wanneer voor het laatst de Nokia 9500 gebouwd is dat is 1996 is dus nu 16 jaar oud.
Tsja wat zou je via juridische weg er nog voor krijgen?
Maar ik lees ergens anders dat ze een brief hebben gehad om contact op te nemen met CDS misschien krijg je als compensatie wel een Pace ontvanger voor weinig.
 
Ja maar irdeto2 werd pas ingevoerd in 2003 dus da's pas zeg maar 9 jaar geleden.:)

Hoe dan ook is het systeem wel oud en aan vervanging toe. Men zal wel een ruilaanbod krijgen voor een seca3 kaart neem ik aan.
Tegen vergoeding van een gereduceerd bedrag vermoedelijk.
 
Een Irdeto2 kaart draait ook in een oude Nokia mediamaster dus daar is geen verschil.

Er is een keer een rechtszaak geweest dat CDS Irdeto in de lucht moest houden omdat de ontvangers nog niet afgeschreven waren.
In onze wegwerpmaatschappij is de afschrijving van TV's en zulk spul ik dacht nu 6 jaar dus stoppen nu lijkt me redelijk.
 
Het klopt dat een irdeto2 kaart ook in een Nokia mediamaster draait, maar je reageerde op de juridische weg en dan is 16 jaar en 8 of 9 jaar wel een behoorlijk verschil.
Alhoewel zelfs met een lange tijdspanne van 9 jaar men een compensatie (al dan niet juridisch) op de buik kan schrijven.

En ik ben het volledig met je eens dat 9 jaar een redelijke afschrijvingstermijn is voor dat soort apparatuur. Eerlijk gezegd verwonderde het me al dat ze niet met irdeto2 gestopt zijn bij de invoering van Seca3. Want dat had zo gezien toen ook al gekund.
Dus toch netjes dat men nog zowat 9 jaar met dat systeem heeft kunnen kijken.
 
Ik dacht dat mijn sarcastische manier van schrijven wel begrepen werd.:biggrin:
Het is ook een flinke knipoog naar de zinsnede: "we blijven ird3to ondersteunen zolang er ontvangers in de markt zijn" welke CanalDigitaal indertijd naar buiten bracht.
Uiteraard is die ouwe bak allang afgeschreven, echter dat tevreden zijn met het settopbox-pakket is wel waar, en als ze het onredelijk duurder gaan maken klim ik toch echt in de pen.
 
Het is ook een flinke knipoog naar de zinsnede: "we blijven ird3to ondersteunen zolang er ontvangers in de markt zijn"
Ah scuseer, dan hebben we het te serieus opgevat. In dat geval had ik persoonlijk eerder de smilie na de laatste zin verwacht.
Blijft natuurlijk wel de vraag bij CD de definitie is van "in de markt", want mijns inziens bedoelden ze toen al daarmee "in de winkels".

Onredelijk duurder, ach... vermoedelijk een kaartwissel voor 35 euro ofzo.
Verder zijn ze al onredelijk duurder geweest, settopbox pakket per jaar met 10 euro omhoog, net zolang totdat ze het voor nieuwe leden konden afschaffen en die dus een familiepakket a 7,50 p/m moesten nemen als kleinste pakket. Hetgeen al snel 9,95 werd en als de aanbieding straks voorbij is 14,95 want de prijs is nu al gelijk met familieHD. En ik durf er onder te verwedden dat er straks nog maar 1 familiepakket bestaat, zijnde het famlieHD pakket. Aan een prijs van 14,95 dus tegen die tjid.
Tel uit je verlies. Zal geen pen iets tegen kunnen doen, daar trekken ze zich aldaar niets van aan.

Ik geef nog liever een tientje aan de kabel uit voor een extra pakketje.:)
 
Black Tiger;220148 zei:
Ik geef nog liever een tientje aan de kabel uit voor een extra pakketje.:)

Ai, wat zeg jij nou. ;) :biggrin:
 
De aanbieding is dat je "gratizzz" een nieuwe SECA3 kaart plus een DUO LNB krijgt opgestuurd.
Dat wil zeggen dat je er toch nog ? 10,- verzendkosten voor moet betalen want deze club kent de betekenis van het woord gratis niet, je moet en zal betalen is het niet rechtsom dan linksom.
Probleem is dat CDS gewoon liegt tegen hun klanten (what else is new).
Ze zeggen dat Canal Digitaal sinds de oprichting met Irdeto werkt, en dat is niet waar.
Filmnet werkte pas met de start van digitale tv (was dat niet in september 1995 ?) met Irdeto, daarvoor was de codering analoog.
Ze zeggen dat ze begin jaren 90 zijn begonnen ook met SECA te werken en dat is niet waar (SECA begon volgens mij ergens in '98).
Ze zeggen dat Irdeto verouderd is, maar deze veroudering is veroorzaakt door laksheid en verloedering door henzelf.
Wanneer ze normaal hadden ge?nvesteerd in dat systeem (waar je als klant dus heel dik voor betaalt), zou het nog net zo bruikbaar zijn.

Grootste probleem is echter dat ze je dit niet in de brief aanbieden, maar wel aankondigen.
Wanneer ze dat zouden aanbieden, dan ligt het initiatief bij hen.
Dat heeft zijn weerspraak op je contract want doordat zij iets veranderen heb je rechten (bijvoorbeeld om van dat contract af te komen).
Dus roepen ze je in de brief op om zelf te bellen met de helpdesk (dat telefoontje gaat je dus geld kosten) en dan te melden dat je belt vanwege die brief en de be?indiging van Irdeto.
Dan kun je een SECA kaart en een DUO LNB tegen verzendkosten ontvangen, en tegen een speciaal tarief een bij die kaart passende ontvanger bestellen.
Nu ligt wel ineens het initiatief bij jou.
Je breekt je contract open om tv te kunnen blijven kijken.
Daarmee ga je een nieuw contract aan, tegen de huidige voorwaarden (de kans dat je tot nog toe andere, voor jou gunstiger voorwaarden genoot is groot).
Dat vermelden ze niet, en ook niet als je ze belt.
Dit is hetzelfde als wanneer je ze belt om je abonnement te wijzigen.
Dat heb ik afgelopen jaar gedaan met rampzalige gevolgen en geen poot om op te staan want er valt voor mij niet te bewijzen dat ik afspraken heb gemaakt terwijl ze zichzelf indekken door gesprekken op te nemen en tegen je te gebruiken.
Die opgenomen gesprekken zijn voor de beller niet op te vragen (lulsmoes = privacy van CDS werknemers) en dus niet tegen henzelf te gebruiken.
Tegen de tijd dat er een eventuele rechtszaak aangespannen zou worden, zijn de opnames uiteraard gewist.
In de telefoongesprekken werd niet vermeld dat het oude contract vervalt en dat er een nieuw contract gaat gelden, ook niet nadat ik gevraagd had wat deze "upgrade" verder zou inhouden.
Maar wanneer je je abonnement uitbreidt is dat niet geheel onverwacht (vind ik zelf).
Maar hier ga je bellen om te blijven kijken naar de programma's die je had en ga je aangeven dat je graag iets wil veranderen.
Niemand die je zal vertellen of je abonnement straks ineens duurder zal worden of wie weet wat ze allemaal nog gaan bedenken (ook niet dat dat niet het geval is).

Wees dus op je hoede als je ingaat op deze brief en vraag ze het hemd van het lijf.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
 
Let wel goed op als je een nieuw contract aangaat dat je daar ook een bevestiging van hebt. Sinds begin december 2011 is de wet verandert.
Dan man men namelijk wel nog een contract aangaan van een jaar, maar daarna niet meer automatisch verlengen met eenzelfde periode. Dat betekent dus dat je na dat jaar maandelijks kunt opzeggen met een opzegtermijn van 1 maand, ligt wettelijk vast.
Of men moet u dan een nieuw contract van een jaar aanbieden.
Kijk ook even hier:
http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/Abonnement_of_contract_opzeggen_en_stilzwijgende_verlenging
Overigens is CDS de aanbieder en moet die kunnen aantonen dat iemand een nieuw contract is aangegaan en telefonisch o.a. ook aan de wet voldaan is door de klant te vertellen over de 7 dagen bedenktijd en wijze van opzeggen/annuleren.
Probleem is dat bij een wijziging je geen nieuw contract krijgt maar je contract verlengt wordt met een jaar. Dan hoeven ze dat dacht ik niet te zeggen.

De nieuwe wet is vermoedelijk ook de reden dat CDS begonnen is met het aanbieden van een contract van 2 jaar. Dan hebben ze de mensen tenminste voor die 2 jaar aan zich gebonden. Daar doet men dan een ontvanger bij om te kunnen claimen dat dit voor de kosten van de ontvanger is.

CDS zal er echter (net als sommige anderen) niet blij mee zijn dat ze niet meer telkens met een jaar kunnen verlengen. Zo krijgen ze tenminste een koekje van eigen deeg.

Maar let op want er zijn natuurlijk gaten. Zeg nooit helemaal op, maar geef heel duidelijk aan dat je wilt wijzigen naar een contract met uitsluitend de publieke zenders. Anders zetten ze je kaart uie en als je dan weer eens opnieuw lid wilt worden, ben je zo weer 120 euro kwijt voor een nieuwe kaart met CI module. Want zo zijn ze dan ook wel weer.

Uit het verhaal van Mas3 is genoeg op te maken. Dus ook hou dit ook voor ogen als je gaat opzeggen. Heb je in elk geval de kosten van een nieuwe kaart met CI uitgespaard als je weer een groter pakket wilt.
 
:) dan heeft die bijna 2 jaar goeie dienst gedaan

saat
 
Sinds het begin van de maand September zijn uit de Irdeto codering de volgende zenders
verwijderd:

Discovery
NGC channel
Comedy Central
Animal Planet

Zenden allemaal op Astra 19,2? Transp.: 12343 of 12515
 
Sinds het begin van de maand Oktober zijn uit de Irdeto codering de volgende zenders
verwijderd:

Veronica
Net5
Eurosport

Zenden allemaal op Astra 19,2? Transp.: 12343 of 12515
 
Yep, ze gaan het nu versnellen, ik denk dat de bedoeling is om per 1 januari totaal van irdeto af te zijn.
Daarna zal Seca2 wel aan de beurt zijn, het is niet voor niets dat veel van die kaarten momenteel niet updaten.
 
Zo Rtl7 is nu ook uitgeschakeld.

Vindt het jammer voor veel landgenoten die in het buitland wonen en
op die manier nog Nederlandse TV konden kijken.
Het gaat velen hiervan om wat er in Nederland gebeurt
en niet om de vele ingekochte buitenlandse produkten.
Vroeger had je het Settop box paket, 1x per jaar betalen en klaar.
Nu moet je een abo hebben en maandelijks betalen van je Nederlandse bankrekening
die van uit het buitenland aangevuld moet worden met alle kosten van dien.
Of de familie offert zich liefde vol op.
Nu gaan ze waarschijnlijk toch een aanbod maken voor Nederlanders met een buitenlands
adres en een bankrekening in Nederland. (Een Europa!!)

Maar eens afwachten wat ze verder nog uitdenken om de mensen het geld uit de zak te trekken en het TV kijken van Nederlandse zenders onmogelijk te maken.
 
@Zardos:
"Het geld uit de zak trekken",vind ik tot daar aan toe,zolang er een funktionerend produkt tegenover staat. Nl.satelliet televisie.

Het is echter de manier,waarop ze de zaak gekompliceerd maken,die mij tegen de borst stuit.Waarmee ik doel op de Nederlandse bankrekening,die vereist is.

Canal Digitaal zou met een beetje goede wil best een systeem kunnen uitdokteren,waarmee betalingen uit het buitenland kunnen worden verricht.
En dat zal er best komen,maar voorlopig zit ik nog een knappe tijd vast,aan het abbo,dat ik nu gebruik....Gr.George
 
We kunnen toch met IBANN en BIC betalen? Waarom gebruiken ze dat dan niet gewoon?
 
Omdat je daarmee niet kan regelen dat het geld door hen kan worden afgeschreven.
Standaard bieden ze dat als enige betaalwijze, en ze maken een uitzondering voor klanten die al langer via acceptgiro betalen.
Die moeten dan overigens wel protesteren als bij een wijziging geroepen word dat het voortaan via automatische incasso zoals dat dan heet, zal geschieden.

Dat hele iban gebeuren is niets meer dan het overdreven gecompliceerd maken van het betalingsverkeer, door gebruikmaking van een idioot lange code (want een nummer is het niet meer) die geen hond kan onthouden.
Maar goed, das weer een heel andere discussie.
 
Mas3 zei:
Omdat je daarmee niet kan regelen dat het geld door hen kan worden afgeschreven.
Natuurlijk wel...
Het overzetten van alle huidige rekeningnummers in IBAN-nummers is een groot project. Bedrijven en organisaties gaan in fases over op het gebruik van IBAN-nummers. IZZ gebruikt vanaf 1 juli 2013 alleen nog uw IBAN-nummer. Andere bedrijven en organisaties waarmee u te maken hebt, kunnen eerder of later overgaan. Vanaf 1 februari 2014 is iedereen over op IBAN en mag u alleen nog dit rekeningnummer gebruiken bij betalingen binnen Nederland en bij grensoverschrijdende betalingen in Europa.

Wat is een machtiging-ID?
Als u betaalt via automatische incasso, ontvangt u met de overgang naar IBAN een machtiging-ID. Dit is een unieke code die hoort bij de machtiging die u hebt afgegeven aan ons. U kunt dit machtiging-ID gebruiken als u vragen hebt over een afschrijving. U vindt deze machtiging-ID ook terug op uw rekeningafschrift bij het door ons afgeschreven bedrag. Van elke organisatie die u een machtiging voor automatische incasso hebt gegeven, ontvangt u een unieke machtiging-ID.
Ze hebben het dus zelf in de hand. In elk geval zeer zeker vanaf 1 februari 2014 maar ze kunnen het dus ook al vanaf nu doen want zoals er staat te lezen hebben bedrijven zelfs de keuze om eerder of later ermee te beginnen. Dus ook eerder.

De uitspraak over de Iban lijkt me ondoordacht, en ondanks dat dit inderdaad een andere discussie is lijkt het me toch verstandig dit te nuanceren door het volgende onder de aandacht te brengen.

Het Iban is niet iets nieuws. Dat bestaat al echt jarenlang en wordt zeer zeker vanaf 2006 gebruikt en officieel binnen Europa verplicht voor buitenlandse betalingen vanaf 2007, dat is al dik 5 jaar geleden.

Vroeger had je de BIC en de SWIFT code, dat was veel moeilijker te onthouden. De BIC bestaat nog wel maar het is eenvoudiger geworden door het IBAN nummer en het weglaten van de SWIFT.

Dat het zo'n lange code is ligt er aan dat het in alle EU landen voor alle banken en hun gebruikte software etc. compatible moet zijn. Het zou wat makkelijk zijn door er daar dan alleen NL voor te zetten.

Op deze manier is dat niet nodig. Dat het niet onthoudbaar zou zijn, ligt aan de persoon zelf. Als iemand zijn eigen bankrekeningnummer uit het hoofd kan onthouden, dan kan hij/zij ook de IBAN onthouden. Stelt niks voor.
1.) Land van 2 letters
2.) Controlegetal van 2 cijfers
3.) Bankcode van 4 letters, eigenlijk de afkorting van je bank, meestal de eerste 4 letters.
4.) Je bankrekeningnummer van 10 cijfers, zijn het er minder, dan zet je er nullen voor.

Dus bijv. als iemand bij de ING een rekeningnummer heeft met 525.44.67 dan wordt het IBAN nummer NLxxINGB0005254467

Alleen het controlenummer verschilt per rekening (zou in dit geval 94 zijn), maar als je dat eenmaal weet, is de rest makkelijk te onthouden want het is gewoon je bankrekeningnummer met wat eenvoudig te onthouden extra's.

P.s. Ik ken mijn BTW nummer uit m'n hoofd, da's nog langer en bevat ook niet alleen getallen.;)
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan