Uitlezen goldwafer kaart?

sjonnie5

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
671
Waarderingsscore
1
Punten
18
Een kennis van me heeft een gw met daarop werkende AU files.

Nu zou ik dus willen weten hoe/of ik deze in kan lezen via mijn progger.

Ik heb dit al eerder geprobeerd, maar ik kon toen alleen de PIC uitlezen, maar niet de Eeprom.

 
Meestal kan je wel met programma's zoals seca editors voor pic's de eeproms uitlezen.

In het laatste geval kan je natuurlijk altijd de phoenix loader in de pic laden en vervolgens de eeprom copieren en daarna weer de orginele pic-programma terug plaatsen.

Overgens niet slim van ze dat ze die pic lees baar hebben gehouden.

Advies is wel probeer eerst de softe manier met de wavereditors. (mischien dat andere hier nog software namen voor je kunnen noemen)

WebSel

 
Het is natuurlijk wel een kaart van iemand anders.

Is er anders geen mogelijkheid om eerst een kloon hiervan te maken en daarmee aan de slag te gaan.

Waarom zouden ze de pic onleesbaar moeten maken dan?

 
Helaas, het moet echt zoals WebSel schrijft. Met een Goldprogger is het nog simpeler... ;)

 
0p deze manier lees ik mijn AU GW uit :

- Kaart in goldprogger steken

- Gold 140 opstarten

- Tab kiezen voor eeprom

- read aanklikken

- ga naar File / Save

- geef de hex file een naam

- start secanix editor

Nu kan alle keys uitlezen ...

CU

Red

 
Als ze de PIC unreadable gemaakt hadden dan had je niet een clone van de kaart kunnen maken.

Maar weet je zeker dat je de PIC kan uitlezen ?

Want een beschermde PIC laat zich prima uitlezen maar in de code staan alleen maar 00-en.

Stel je kan wel de PIC uitlezen dan kan je die eerst uitlezen en vervolgens de eeprom d.m.v. een throug-pic programmatje (zoals hierboven beschreven)

Meeste GW-pic programma's laten zich direct al uitlezen en editen met verschillende programmatjes. Maar gezien het feit dat dit een grijs-comercieel-kaartje is (gok ik zo gezien jouw kennis hem niet zelf gamaakt heeft), zou ik me kunnen voorstellen dat ze hebben geprobeert hun investering veilig te stellen door een niet direct uitleesbare MK01 en PPUA's erin te zetten.

Maar ik zou die GoldProgramer proberen, dat is zeker de moeite waard als je het daar direct mee kan uitlezen.

Ik vermoet dat je dan de uitgelzen eeprom met secanix editor zo de ppua en mk01's kan vinden :)

WebSel

 
Lijkt mij verstandig om eerst de pic uit te lezen, als je eerst de eprom uitleest wordt toch de pic overschreven met de bootloader......

 
Voor zover ik heb kunnen bekijken is het een gowoon AU GW kaartje.

Waar moet ik precies op letten, als ik de pic uitlees om te kunnen zien of het boeltje beveiligd is?

 
Pracktisch:

- Je leest de PIC,

Als het goed is zal op je pic programsoftware

het vakje cp uitstaan. Deze zal overgens altijd

uitstaan want een beschermdepic kan je ook niet de

cp flag van uitlezen.

- saved hem naar disk als HEX file

- en opend hem dan met notepad.

Als het goed is zie je dan allemaal getallen.

Als dit allemaal 00-en zijn dan is het foute boel

vb van een stukje hex code van een goede uitlees:

:10000000872165007F3E62000E30900010088C2131

:100010005421900B06289030542100308A191D304D

:1000200054218A016F210C3084006F2180009000E0

Een beschermde pic zal je behalve het eerste stuk

een hele rits 00-en zien, of FF maar naar mijn idee

altijd een zelfde getal en nooit veschillende getallen.

Wat ik zou doen als je echt helemaal zeker wil zijn is

op zoek gaan naar au-pic's op het net. Naar mijn idee zijn daar niet zo heel veel versies van. Ik gok dat dit gewoon secanix-versie?? is. dat is wel een van de bekendere autoupdate pic-soft.

Je leest de pic uit,

je pakt een secanix eeprom die je met secanixeditor edit ff van wat 0c/0d/0e key's vult en vervolgens maak je een nieuwe GW met jouw eigen eeprom en de PIC-van je buurman.

Als deze goldwaver nu werkt dan weet je in iedergeval dat je met deze buurman-pic in iedergeval weer een werkende wafer kan maken. Is ff een long shot.

Daarna kan je de stap wagen om de EEpromuit te lezen met bv de phoenixloader.

Korter en met iets meer risico:

1. Uitlezen PIC met programer.

2. Check of dit echt een gezonde PIC-dump is en niet een

protected versie!!!!!!!!!!!

3. Phoenix loader fikken in de pic ... (hopen dat stap 2 klopte)

4. Phoenix software opstarten en de EEProm uitlezen

5. De PIC-fik software weer opstarten en nu de oude PIC weer

terug schrijven.

6. pray.....

Als je nog geen ervaring hebt in PIC's programmen en EEproms vullen etc. zou ik je toch dit allemaal sterk willen afraden dit te doen. Probeer eerst eens wat ervaring en te snappen wat er nu gebeurt met dit pic-programen en eeprom vullen......

Probeer ook te achterhalen hoeveel die buurman-GW gekost heeft en of die een nieuwe zou kunnen kopen, dan kan je voor je zelf een afschatting ook maken of je dit risico wil lopen. Daarna zou ik iemand die te vertrouwen is en ervaring heeft met GW'ers vragen of die je wil helpen.

Op zich denk ik dat je de theorie wel door ons nu snapt ;-)

Vraag @RedneckEyeball

Wordt de eeprom direct gelezen dan? of wordt er stikum onerwater eenrst een loader in de PIC gezet. Naar mijn idee zit je bij GW altijd aan het through-pic vast.

WebSel

 
Bedankt voor je uitleg Websel

Het kaartje heeft 'm in principe niets gekost, zat namelijk bij de tuner in(die was overigens weer wel te duur).

Voor zover ik nu dus alles begrijp, zitten de MK dus verstopt in de pic, en niet in de eprom.

Of is er aan een AUkaart speciale pic software verbonden, zodat waneer er in de Eeprom een MK01 gezet wordt er een werkende AU kaart gemaakt wordt

 
Hoho..

dat klopt niet....

MK01's en PPUA's zitten in de EEprom. Net als de

0c,0d,0e key's.

Alleen je kan prima satten als je de 0c 0d en 0e key in voert. Alleen er zal geen updates plaats vinden.

De updates worden namelijk gecrypt m.b.v. de MK01 en de PPUA. Je kan deze updates dus alleen uitpakken als je die

juiste MK01 hebt.

In principe hoort een EEpromfile bij een PIC file. Je kan ze niet uitwisselen.

De PIC bevat het programma en de EEprom bevat de data.

Alleen in het programma staat waar en op welke plaats er in de EEprom welke data staat.

Zie het bv als Wordperfect en MS-word. bijde zijn tekst verwerkers. Maar je kan niet standaard in word een tekst van wp inladen zonder conversie.

In dit geval is WP & MS-word dus het programma in je PIC

en je tekst bestand is wat in je EEprom staat.

Meestal kan je wel bv een EEprom van secanix44 uitwisslen met een EEprom van secanix45. Als dat niet kan staat dat wel in de releasees.txt

Wat ik suggereer is dat er maar een paar autoupdate programma's in omloop zijn. De bekenste is (i.m.h.o) secanix. Vandaar dat ik als het ware een soort brute-force methode beschrijf waarmee je dus hopenlijk de juiste EEprom op het internet vind met jouw PIC.

Overgens kan je met een C+ abo van fl. 30,- per jaar ook prima uit e orginele kaart een MK01 en PPUA trekken om hiermee een AU kaartje te maken.

Een goede beschrijving hiervan staat bv hier:

http://wolverine.modshack.co.uk/au.html

Als je dit snapt wat er bij wolverine beschreven staat dan denk ik dat je vraag om de GW te clonen ook een stuk duidelijker wordt.

Succes!!

WebSel

 
Originally posted by WebSel

Wordt de eeprom direct gelezen dan? of wordt er stikum onerwater eenrst een loader in de PIC gezet. Naar mijn idee zit je bij GW altijd aan het through-pic vast.


 


WebSel
Jep, bij Gold wordt er inderdaad eerst een loader in de pic geplaatst.

 
Secanixeditor kan de goldwafer eeprom lezen en updaten.

Zou dit eens proberen Sjonnie5

WebSel

 
auto update files staan in overvloed op het net helaas zitten daar niet de benodigde keys in logies natuurlijk

dat lezen van die pic is geen kunst als hij niet protected is met het proggie 24c13 van willem gaat dat binnen een minuut zelfs opslaan dan de juiste loader erop bijv winphoenix loader en dan de eeprom lezen met winphoenix en save as bin dan zet je de pichex weer terug maar pas op er zijn files in omloop die ik met geen paard kan lezen er is geen editer die er wat zinnigs van maakt heb je nog geen keys de grootste kans heb je met picbin edit die heeft de meeste formaten

suc 6

 
Het wordt steeds helderder.

Bedankt voor jullie reacties.

 
Volgende probleempje

Ik heb nu de files uitgelezen (eindelijk).

Toch op de brute manier gedaan, eerst PIC uitgelezen toen Loader erop, daarna eprom uitgelezen met Winphoenix.

Alles (denk ik goed gegaan), alles gesaved en geprobeerd de eprom inhoud te openen met picbined 1.20.

Nu krijg ik alleen maar een rommeltje(geen prov te zien), maar kijk ik nu bij "view buffer" dan kan ik een gedeelte keys terug vinden en de text "copyright by mastercrd 11/2000".

Het is dus een mastercrd file, maar is hier ook een editor voor zoal picbined?

Alvast bedankt voor jullie reacties

 
Kijk eens goed naar de opbouw in 'view buffer'...

Een Mastercrd-file is vrij logisch van opbouw. Per prov. wordt de info op 7 regels weergegeven (bijv regel 5,6,7 zijn de o.k.'s, get it?) beginnend met prov. id. FF naar kijken en je herkent vast de 01/ppoea's die je zoekt... :biggrin:

 
Bedankt voor je snelle reactie Wizzaerd.

Ben net thuis, dus zal eens kijken of ik er wat van kan maken.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan