/var en HDD

T

trekpop

Wie kan me vertellen of ik de complete VAR directory kan laten draaien vanaf de HDD die in de Dream zit?
Zo ja, waar kan ik instellen, dat de Dream de VAR directory op de juiste plaats (HDD dus) ziet?

Dat moet je instellen alvorens je de image bakt...
Je image is nl een volledig geinstalleerd systeem, en daar een "snapshot" van.

Ok, laten we eens doordenken: voordelen om dit te doen: nooit meer je plugins opnieuw instaleren e.d. Alles staat er nl al op.
Nadelen, je kan niet meer van image (distributie e.g: suse naar mandrake = PP naar rudream) veranderen.
Immers, de image die dit kan is op zo'n wijze gemaakt, dat kunnen de andere weer niet. Geeft niet, maar alle info in de var dir op je HD gaan verloren zodra je dus een andere image gaat zetten.

Goed, stel dat je hierin mee kan gaan: wat zijn dan voor jou de voordelen? Je kan var wel eeuwig uitbouwen, maar systeem zelf heeft maar beperkt geheugen. 32 Mb word er maar gebruikt. In de nabije toekomst zullen we wellicht versies zien waar al 48 Mb gebruikt gaat worden, maar het duurt wel even voordat de volle 64 Mb gebruikt wordt wat de Dream inzich heeft.
Dan heb je de vraag; Wat dump je er wel niet in? ga je er een volledig multimedia station van bouwen? wat natuurlijk makkelijk kan... Alleen je zit dan met de hardware drempel: 250 Mhz is hardly enough om een DVD te fikken (met bv een externe DVD brander).

Ik ben nu aan het orienteren op het maken van de images. Ik stuit op leuke dingen en minder fijne.
1 van de grootste nadelen is dat de kernel closed source is. Dit houd in dat er programmeurs soms een omweg moeten zoeken omdat er geen mogelijkheden binnen de kernel aanwezig is. Ik wil nl een CF SAMEN met m'n hd kunnen mounten. Ik ben nu aan het onderzoeken of dit kernel technisch wel mogelijk is. Een leuk iets wat ik ben tegen gekomen is dat je de dream NFS of netwerkboot kan laten starten. Gewoon een image op je pc.... :biggrin:

Enfin, ik realiseer dat dit best wel wat info is... Als je vragen hebt...

G

Kun je ook erna ingeven Big_G. Bij de rudream geeft het zich een optie "move addon to hdd" hetgeen hetzelfde effekt veroorzaakt en kan ook pas gedaan worden NA het er in zetten van het image.
Maar da's dus bij rudream, ik weet niet of dat bij andere images ook kan.

Hmmm, ik heb het bij de andere idd ook nog niet gezien.
Zelf draai ik op dit moment (sinds gister) PP.
Ik ben nog aan het uitzoeken of ik dit een fijne image vind. Ik probeer tijdens m'n onderzoek naar zelfbouw ook te kijken wat de nadelen en voordelen zijn van de andere image's.

De meeste vind ik te uitgebreid... Nu kan je doen besluiten om bv een powerofdreams te nemen en zelf alles er los in te zetten, maar goed, ik ben nog aan het uitzoeken enzo....

G

Ik ben zelf ook aan het experimenteren met Ronaldd.
Zag op een ander forum, dat er via telnet een ln commando gegeven kan worden, bijv. ln -s /var/bin /hdd/var/bin.
Dan kijkt je flash niet naar de normale plaats van var/bin, maar gewoon naar de plek op de hdd waar var/bin staat.

Ik stel deze vraag, omdat ik gisteren tijden het uitvoeren van chmod de melding kreeg, dat de boel vol was.

Je moet je nu afvragen wat je doet:
ln -s

Dit commando is een symlink maken.
een verwijzing zeg maar. Je var in je flash wordt physiek gebruikt!
dus in jouw ogen stuur je het naar de HDD, maar in werkelijkheid zet je het in je flash.

Dit (de omgekeerde volgorde eigelijk) zou nut hebben als de HELE image de symlink legt.
Logisch kan je nu denken:
ln -s /hdd/var/bin /var/bin echter, de rest van je systeem weet dat niet, dus die raakt dan waarschijnlijk in de war....

Dat zijn geen fijne commando's ik zou die niet zomaar doen.

G

Daar zit wat in............wat wel kan in het Ronaldd image, is de var directory op USB stick zetten. Onder de blauwe knop zit een speciaal commando daarvoor, als ik de geleerden mag geloven.
Misschien moet ik dat eens proberen. Heb nog wel een 16 Mb stick liggen. Is groot zat.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan