Vliegverkeer Schiphol

Dat is zeer leuk ja!
Bedankt!

Overigens gebruiken ze nog altijd VHF/AM radio om zich te melden.
Aan grondstations en luchtbegeleiding.
Dat is met scanners goed te volgen.

Grtz.

Ik gebruikte Google maps met een toevoeging om het verkeer van schiphol te volgen, maar deze is veel beter.

Mijn dank is groot.

haha leuk, ik zag er net eentje vanaf het IJsselmeer richting ons vliegen en ik zei tegen m'n vriendin er vliegt straks ook een vliegtuig hier achter langs en had het nog niet gezegd en zag de flits lampen ook al haha.

parabolica;205874 zei:
Vandaag is de verkeerde landingsbaan in gebruik

Dan zit je aardig in de shit, met een verkeerde landingsbaan :biggrin:

Overigens kun je natuurlijk op teletekst 758 alle vertrek/aankomsten van Schiphol zien.
Met vluchtnummer en herkomst/bestemming.
Maar ook de andere luchthaven hier uiteraard.

Grtz.

Da's waar Kilroy, maar 2 weken terug kwam een kennis uit Oslo en die vlucht stond mooi niet op teletekst, zo ook het vertrek niet. Vrachtvluchten worden er ook niet op vermeld.

Big-Henk;205877 zei:
Dan zit je aardig in de shit, met een verkeerde landingsbaan :biggrin:

Ik ben juist hartstikke blij :)

Maar als het stormt komen die boeings 747's hier op nog geen 300 meter over met brullende motoren. Vaak zitten ze net onder het wolkendek en met die landingslichten en die herrie is dat een ontzettend gaaf gezicht.

Ik vlieg het weleens na met Flight simulator 2004 en zet het weer op extreem nou dan zit je in de shit achter je schermpje :)

parabolica;205882 zei:
Ik ben juist hartstikke blij :)

Haha oh sorry wist niet dat jij daar bij die landingsbaan zat haha.
Had ook kunnen zijn dat je de :sex: landingbaan bedoelde. Dan had je aardig in de shit gezeten. :biggrin:

Helaas voor jullie zijn daar de frequenties niet openbaar voor die landingsbaan. Maar kijk op de natuurkanalen en de rest kan je er bij verzinnen :)

Nou heb ik nooit tijd gehad voor flight simulators.
Maar zit er ook de beruchte Kai Tak checkerboard runway 13 approach bij?
Met een beetje crosswind kreeg je vermakelijke zaken.
Het was in elk geval de lastigste approach ter wereld.

Grtz.

Ik zal eens kijken of die erbij zit Kilroy.

Deze kan je wel in de scenery invoegen (st. Maarten).

Zoals moet :

[ame=http://www.youtube.com/watch?v=-jxDcvLlcbQ]YouTube- KLM landing on SXM[/ame]

Zoals het niet moet :

[ame=http://www.youtube.com/watch?v=zAfQwDizpRo&feature=related]YouTube- 747 Landing - St.Maarten[/ame]

Er zijn ook van die Jos Verstappens onder piloten :)

En zo ziet het er dan uit in FSX flight simulator :

[ame=http://www.youtube.com/watch?v=H591GlGTeNY&feature=related]YouTube- FSX KLM Boeing 747-400 landing at St. Maarten[/ame]

Iets wat je mogelijk niet helemaal bekend is, parabolica.
Je ziet op de site ook het transcontinentale vliegverkeer op de internationale luchtvaart routes op grote hoogte.
De trans-atlantische route is er echter nog niet zo lang.
Pas sinds de straalvliegtuigen van de 60-er jaren (Boeing 707, Douglas DC8).
En de wide-bodies van de 70-er, Boeing jumbo, DC10, en Lockeed Tristar.

Vlak voor de oorlog waren er nog geen 4-motorige (langeafstand) passagiers toestellen.
Er zijn wel een paar pogingen met viermotorige vliegboten gedaan.
Maar deze waren niet erg succesvol.
Echter in de oorlog moesten er duizenden militaire toestellen van Canada naar Engeland gevlogen worden.
De route was van Goose Bay via Ijsland naar Schotland in Engeland.
Goose bay in Canada werd er speciaal voor gebouwd omdat het bijna fog-free was.
Daarnaast bouwden de Amerikanen nog diverse Bluie-West bases op Groenland.
Zo kon een ononderbroken luchtstroom richting Engeland gaan (Atfero).
Helaas kwamen wel eens vliegtuigen niet aan!

Na de oorlog werd deze route voortgezet met omgebouwde of geconverteerde bommenwerpers.
Maar daar konden vaak nog geen 50 passagiers in.
Toestellen als de Boeing stratocruiser hadden wel al een drukcabine maar veel hoger dan 25000 voet ging het niet.
Bovendien moesten de engines "at full chat" op hun tubo's draaien.
En dat kwam de betrouwbaarheid niet ten goede, want er vielen regelmatig motoren uit.
Waardoor ze de betrouwbaarste 3-motorige toestellen werden genoemd.
Het waren tenslotte allemaal zuiger motoren (R18 of R28).
Vanwege de uitwijkmogelijkheden werd vrijwel alleen de Ijsland route gebruikt.
Gebruikt werden bv Douglas DC4, DC6 en Lockheed constellation.
Maar non-stop intercontinentaal was nog niet mogelijk.
Dat kwam pas met de Douglas DC7 en Lockheed super-constellation.
Maar de onbetrouwbaarheid van de zuigermotoren bleef bestaan.
En werd pas opgelost met de komst van de straal toestellen.
Waardoor de toestellen hoog en economisch konden vliegen.

Een route die de Amerikanen graag gebruikten was die via Portugal, Azoren, Bermuda.
Maar deze lag tijdens de oorlog militair stil omdat Portugal neutraal was.
De zuidelijke route liep van de Braziliaanse oostkust naar de Afrikaanse westkust.
En werd gebruikt voor militair spul naar Afrika, Midden-Oosten en Azie te krijgen.

Nu vliegen de big-jets bijna op een rechte lijn boven 35000 voet rechtstreeks naar hun bestemming.

Grtz.

Wat betreft die atlantic routes was ik toch weer de Amerikaanse crimson route vergeten!
Die was uitsluitend opgezet door de Amerikanen met toestemming van de Canadesen.
Tenslotte moesten de Amerikanen bv in Engeland hun 8-th AirForce met B17 en B24 voorzien.
En veel Amerikaanse vliegtuig fabrikanten zaten in het west-coast gebied.
Hij bestond uit de west, central en east section.
Met als eindpunt Prestwick in Schotland.
Hij stond los van de atfero van Canada/Engeland.

Die Atfero (Atlantic Ferry Organisation) was exclusief door de Engelsen en Canadesen opgezet.
Voor het transport van de door de Engelsen aangekochte Amerikaanse typen.
En voor in Canada gebouwde Engelse typen.
Aanvankelijk maakten de Amerikanen er ook gebruik van en bouwden zelfs hun bases in Goose Bay.
Maar daardoor werd het wel erg druk in Goose Bay.
Anyway, over de crimson route is niet zoveel bekend, en ik heb er ook niet veel info over gehad.

Grtz.

Heel wat historische informatie om te weten hoe allemaal tot stand is gekomen om van A naar B te vliegen in de loop der jaren Kilroy.

Ik weet dat bepaalde vliegtuigtype tot op heden niet rechtstreeks oversteken van Europa naar bijvoorbeeld Brazilie. Dit gaat bijvoorbeeld nog van Amsterdam - Portugal - Noord Brazilie - Rio de Janeiro. Vaak zijn dit de tweemotorige vliegtuigen die voor deze route gaan. Dit puur voor de veiligheid i.v.m. de lange oversteek.

Maar het is leuk om te lezen en te weten wat er aan vooraf is gegaan.

Grt. Parabolica.

Ja kerel, de atlantic-crossing was steeds de tricky one!
Ook vanwege de vaak optredende jet-streams.
En omdat er geen uitwijkmogelijkheden waren.

De Engelsen hadden tijdens de oorlog een civiele luchtvaartmaatschappij.
Die heette BOAC (British Overseas Airways Corporation) en was voor vluchten naar neutrale landen.
De militaire liepen uiteraard via Gibraltar naar Midden-Oosten en Azie, maar ook naar Afrika, Brazilie.
Na de oorlog bleef BOAC bestaan voor overzeese vluchten.
De BOAC piloten vlogen echter zowel civiele als militaire vluchten.
Bij de civiele hadden de toestellen civiele registratie nummers, en militaire bij de militaire.
Maar het waren meestal dezelfde vliegtuig typen.
Daarnaast werd BSAA (British South American Airways) opgericht voor vluchten naar Zuid-Amerika.
En BEA (British European Airways) voor vluchten binnen Europa.
Na een bepaalde tijd gingen die echter in mekaar op als BA.

De Amerikanen hadden bv. TWA (Trans World Airlines) en Pan American World Airways.
Maar er zijn er failliet gegaan en er zijn mergers geweest.
Ik geloof dat nu Delta een van de weinige grote internationale is die over is.

De route naar Azi?/Australi? was nooit zo problematisch, want er waren genoeg landbases aanwezig.
Denk maar aan de beroemde vlucht van de Uiver tijdens de MacRobertson London-Melbourne luchtrace.
Daar wonnen ze met de DC2 de handicapklasse met 90 uur 17 min (in 1934).
Maar waren dus wel bijna 4 dagen onderweg!
Overigens hadden de Engelsen wel voor de oorlog hun luchtdienst met vliegboten naar Afrika/Azi?.
Maar die was voor airmail, regerings ambtenaren, en zeer rijken en had hooguit 30 passagiers.
De rest ging langzaam met trage toestellen en landbases.

Grtz.

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan