Iets wat je mogelijk niet helemaal bekend is, parabolica.
Je ziet op de site ook het transcontinentale vliegverkeer op de internationale luchtvaart routes op grote hoogte.
De trans-atlantische route is er echter nog niet zo lang.
Pas sinds de straalvliegtuigen van de 60-er jaren (Boeing 707, Douglas DC8).
En de wide-bodies van de 70-er, Boeing jumbo, DC10, en Lockeed Tristar.
Vlak voor de oorlog waren er nog geen 4-motorige (langeafstand) passagiers toestellen.
Er zijn wel een paar pogingen met viermotorige vliegboten gedaan.
Maar deze waren niet erg succesvol.
Echter in de oorlog moesten er duizenden militaire toestellen van Canada naar Engeland gevlogen worden.
De route was van Goose Bay via Ijsland naar Schotland in Engeland.
Goose bay in Canada werd er speciaal voor gebouwd omdat het bijna fog-free was.
Daarnaast bouwden de Amerikanen nog diverse Bluie-West bases op Groenland.
Zo kon een ononderbroken luchtstroom richting Engeland gaan (Atfero).
Helaas kwamen wel eens vliegtuigen niet aan!
Na de oorlog werd deze route voortgezet met omgebouwde of geconverteerde bommenwerpers.
Maar daar konden vaak nog geen 50 passagiers in.
Toestellen als de Boeing stratocruiser hadden wel al een drukcabine maar veel hoger dan 25000 voet ging het niet.
Bovendien moesten de engines "at full chat" op hun tubo's draaien.
En dat kwam de betrouwbaarheid niet ten goede, want er vielen regelmatig motoren uit.
Waardoor ze de betrouwbaarste 3-motorige toestellen werden genoemd.
Het waren tenslotte allemaal zuiger motoren (R18 of R28).
Vanwege de uitwijkmogelijkheden werd vrijwel alleen de Ijsland route gebruikt.
Gebruikt werden bv Douglas DC4, DC6 en Lockheed constellation.
Maar non-stop intercontinentaal was nog niet mogelijk.
Dat kwam pas met de Douglas DC7 en Lockheed super-constellation.
Maar de onbetrouwbaarheid van de zuigermotoren bleef bestaan.
En werd pas opgelost met de komst van de straal toestellen.
Waardoor de toestellen hoog en economisch konden vliegen.
Een route die de Amerikanen graag gebruikten was die via Portugal, Azoren, Bermuda.
Maar deze lag tijdens de oorlog militair stil omdat Portugal neutraal was.
De zuidelijke route liep van de Braziliaanse oostkust naar de Afrikaanse westkust.
En werd gebruikt voor militair spul naar Afrika, Midden-Oosten en Azie te krijgen.
Nu vliegen de big-jets bijna op een rechte lijn boven 35000 voet rechtstreeks naar hun bestemming.
Grtz.