Vliegverkeer Schiphol

Maar die eerste atlantic crossings waren wel een zware bevalling.
De Amerikanen wilden met Pan-Am en de Engelse Imperial Airways (het latere BOAC) een dienst beginnen.
Het was de bedoeling om de Lissabon (Portugal) Azoren, Bermuda, NewYork route te gebruiken.
Die had het hele jaar door redelijk weer en kon met 4-motorige vliegboten gedaan worden.
Daarvoor waren er multi-laterale besprekingen met de VS, Engeland, Portugal en Frankrijk.
Dat werden uiterst moeizame onderhandelingen omdat de Portugezen ook een route naar Afrika en Brazili? wilden.
Dat wilden de Engelsen en Fransen echter ook wel omdat dat aansloot op noordelijk Zuid-Amerika en het Caraibisch gebied.

Uiteindelijk zijn er wat proefvluchten geweest via de Azoren en Bermuda (in 1937).
Maar vanwege onenigheid met de Portugezen werd het later toch de noordelijke route.
Die van Ierland (Foynes) naar Canada NewFoundland (Botwood) en de VS (1939).
De Amerikanen gebruikten de Boeing 314 Clipper en de Engelsen de Short Empire vliegboten.
Helaas hadden die laatste een te kort bereik, en moesten sterk aangepast worden.
Voor de Zuid-Afrika, Azi? en Australi? route voldeden ze echter uitstekend.

De Fransen bouwden de gigantische 6-motorige Lat?co?re 521 vliegboot.
Deden een paar proefvluchten maar hoofdzakelijk via de Zuid-atlantische route.
En vlogen zo via een omweg naar NewYork.
Het was een geweldig groot bakbeest die Lat?co?re, maar had slechts een kruissnelheid van 130 mph.
Hij werd echter snel in 1940 uit dienst genomen.
De Zuid-atlantische route werd tijdens de oorlog (en ook erna) zeer veel gebruikt.
Maar ook Bermuda werd later veel gebruikt als draaipunt naar Noord en Zuid-Amerika.

Grtz.
 
Die toestellen met zuigermotoren zoals de constellation, DC3/4/6/7 kregen echter nog een second life.
En wel in het Caribisch gebied, en wel tot ver in de 80-er jaren.
Vanwege de korte afstanden was het niet erg rendabel om straaltoestellen te gebruiken.
Die moeten hoog vliegen om rendabel te zijn, en daar was de afstand te kort voor.
Bovendien waren veel startbanen erg kort.

Het draaipunt was Miami in Florida.
En doel de Bahama's, Antillen, Jamaica, Haiti/Dominicaanse republiek, Puerto Rico, en naar Zuid Amerika.
Het zijn een aantal grotere eilanden en talloze kleine.
Veel kleinere eilanden hadden een airstrip maar daar konden alleen maar kleinere toestellen landen.
Echter vooral de grotere DC7C (Seven-seas) deden met grotere bulk ladingen goede diensten.
Het was wel een hele toer om al die zuigermotoren aan het lopen te houden.
Maar gelukkig had de Amerikaanse luchtmacht nog een grote stock van materieel.

Een ander aspect was dat dit ook de route naar Zuid-Amerika was.
En juist, dit was de beruchte drugs route naar Miami vanuit Zuid-Amerika.
In de 80-er jaren zat Miami immers vol met dope, denk maar aan de tv-serie Miami Vice.
De Amerikaanse DEA zat daar volop te jagen.
Voor die drugsmokkel werd alles gebruikt wat kon vliegen.
En er zijn gevallen bekend dat piloten werden gepakt met duizenden dollars om hun benen getaped.
Over deze materie zijn intussen diverse films en docu's gemaakt en op tv geweest.
Feit blijft dat het een erg groot gebied is met erg veel eilanden die de DEA nooit helemaal kon overzien.

Anyway, het was wel een paradijs voor liefhebbers van deze oude werkpaarden.

Grtz.
 
Op 17-04-10 om 19:00 uur zal er een leeg KLM vliegtuig vertrekken naar Dusseldorf met een maximale hoogte van 3000 meter. Dit om te meten of erop deze hoogte minder last is van stof veroorzaakt door de ijslandse vulkaan.

Effe kijken op de bovenstaande link of ie het haalt :)

Grt. Parabolica
 
Ja ik had ook al vaker gekeken, en het was inderdaad leeg.....!

Die stofwolken worden inderdaad door de jetstreams meegenomen.
En zitten precies op die hoogte waar de internationale luchtwegen zijn.
Bovendien lopen ze altijd van west naar oost.
Het ligt er dus maar aan op welke hoogte de stofwolk zich bevindt.

Eurocontrol meldde dat er maar 6000 vluchten boven Europa waren i.p.v 22.000 normaal.
Nu zitten veel internationale vluchten op of boven 40.000 voet.
En dat is zo'n 12km hoog.
Het is dus goed mogelijk dat daar geen problemen zijn.
Evenals lager dan 10.000 voet of 3km.
En dat gaan ze nou proberen.

Grtz.
 

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan