@Billo,
Inderdaad zijn hebben "oudere" types meer nodig maar meer dan 20% zal dit echt niet zijn.
@Knutsel,
Wat ik bedoelde is dat er een overspanning voor de stabo zelf nodig is.
Dus de 18 volt die jij in de voltage regelaar stopt is ruim voldoende om de 12 volt stabiel te houden.
Die 0,6 volt waar ik over sprak is de spanning waarbij de meeste transistoren pas spanning gaan geleiden.
Dus als ik op een willekeurige transistor op de basis een spanning zet van 5 volt en op de collector 10 volt,dan zal ik op de uitgang van de transistor (emitter) geen 5 volt hebben maar 4.4 volt.
Ik heb dus een verlies van 0.6 volt omdat dit de spanning is die de transistor zelf "gebruikt".
UIteraard is dit type afhankelijk omdat er al transistoren zijn met een drempelspanning van minder dan 0.2 volt.
De truuk die jij beschrijft is ook heel bekend en doeltreffend!
Tussen de massa en de stabo een zenerdiode of een willekeurige siliciumdiode is ook een prima metode om je spanning stabiel iets hoger te krijgen als normaal.
Een 12 volt stabo bijvoorbeeld in combinatie van een zener van 2.1 volt geeft een stabiele spanning af van 14.1 volt!
En die stabo's bestaan niet dus een mooie manier om aan 14 volt te komen.
Op welke spanning de vp20 werkt weet ik niet, maar in princiepe is het allemaal 1 pot nat, zoals ze dat noemen.