vp2?

A

apkay

heb hier een vp2 (met handeltje)

wat is de functie en stand van de

twee jumpers?

krijg hem niet (geheel) aan de praat.

diverse componenten waren niet

gesoldeerd,heb dit gerepareerd.

krijg wel een loader in de pic.

maar de eeprom wil niets slikken

gebruik 24c13 en winphoenix.

apkay.

 
Ik heb nog een "oude" vp-2, en daarop is de functie van de jumper om te schakelen tussen 3,57 en 6 Mhz.

Kijk ff op de kristallen welke, welke is en dan zie je ook zo hoe de jumper moet staan.

 
Je moet met het handeltje de progger omzetten naar phoenix modus.

Dit is dus de tegenovergestelde stand van waarin je de loader in de pic hebt gezet.

Het jumpertje naast de kristallen moet bij die van 3.5Mhz staan en dan moet het lukken.

Dan heb je nog twee jumperjes die heb ik ook nog niet kunnen achterhalen maar ze lijken geen problemen te geven aangezien het proggen gewoon werkt.

 
er zit maar een cristal op (3.5)

het is een vp2-atm 1.02 van 3-11-2000

met handel en twee jumpers

 
ik heb een faq in de faq site geplaatst

word je weer wat wijzer

 
gevonden en het werkt.

moest wel ff zoeken welke loader

ik nodig had.

maar ik heb beeld (hoera)

nu nog ff aan mijn laptop hange

bedankt apkay.

 
Klopt, het faq forum is moderated, d.w.z. dat postings in een wachtrij worden geplaatst voordat ze daadwerkelijk in het forum komen.

Dat is om te voorkomen dat onjuiste/illegale dingen daar verschijnen.

Dat was ook hier het geval, er staat duidelijk dat er geen vrijschakelhandleidingen geplaatst mogen worden en die VP2 faq is er wel eentje, vandaar dat ie er niet door gekomen is in het FAQ forum.:)

 
ik las bovenin dat jullie ook problemen hadden met het proggen van de 24c16.

de vp2 doet het prima maar de vp20 vertikt het....

hebben jullie nog een goed idee

gr Knutsel

 
dat de vp20 niet werkt met de 24c16 komt door een te lage voedingsspanning,waarschijnlijk gebruik je een gestabiliseerde voeding en dan houd de schakeling net iets te weinig spanning over door de ua7812 spanningstabilisator

 
Apkay,

ik denk niet dat je succes zal hebben om de vp2 op een laptop te laten werken.

Ik heb hem nl. met bijna alle merken uitgeprobeerd maar geeneen die ermee werkt!

Weet iemand trouwens hoe het zit met de VP20 en laptops?

 
er staat keurig 18V op de ingang daardoor door 12v op de uitgang van de 7812.

Over de zener staat keurig 6.2v

alle onderdelen zijn prima .

volgens mij is hij kritisch met de pc

mijn vp2 die het perfect doet geeft op een 486 ook problemen weet iemand raad

gr knutsel

 
Ik weet uit ervaring dat het voltage van de trafo zeer nauwkeurig moet zijn.Op mijn laptop werkte de vp20 in het begin ook niet perfect.Ik had de eerste een trafo gebruikt van 12 v, echter geen succes.Vervolgens Willem gebeld en bij hem een andere trafo gekregen ,ook 12 v.Deze combinatie werkt perfect.Volgens Willem is de VP super " gevoelig "voor tiende volt afwijkingen.Dus mijn conclusie is checkt de trafo en probeer desnoods een andere uit.

ILYA

 
voor een 12 volt regelaar moet de voedingsspanning min. 15 Volt zijn.

Dit is absoluut niet "millivolt" krities.

 
Een "stabo" ofwel een voltage regelaar werkt 100% met een overspanning van 10%.

Dwz, een 12 volt regelaar werkt optimaal bij een ingangsspanning van 13.2 volt.

Bij een lagere ingangsspanning , bij voorbeeld 12.6 volt, werkt de stabo ook goed maar kan in de loopt van zijn levensduur instabiel raken.(oscillatie verschijnselen e.d.)

Houd rekening met de drempelspanning van 0.6 volt!

En dat wil weer zeggen dat je ingangsspanning 0.6 volt lager is als dat je er werkelijk instopt door de eigenschappen van silicium, dus 12.6 volt aan de ingang is werkelijk 12 volt en 13.2 volt is dan weer 12.6 volt bla bla bla bla bla.....

Kortom, houd 10% overspanning aan en je kansen op problemen zijn minimaal!

 
Als ik het goed begrijp moet de vp20 iets meer spanning hebben uit de 7812`.

Als ik jouw verhaal goed heb begrepen werkt jouw schakeling op 12.6v en waren toen de problemen opgelost

dit is makkelijk te berijken door een diode in serie met de massa van de 7812 te zetten (wel in doorlaat natuurlijk)

eb dan heb je een 7812,6 geintje

je hebt een spanningsregulator waar 12,6 v uitkomt

Gr Knutsel

 
een 'low drop' regelaar kan inderdaad met heel weinig overspanning werken.

een 'gewone' 78XX heeft min. 2 tot 3 volt nodig.

het mag ook meer zijn,op de stabiliteit heeft dat geen invloed.Wel koelen indien nodig natuurlijk.

 
@Billo,

Inderdaad zijn hebben "oudere" types meer nodig maar meer dan 20% zal dit echt niet zijn.

@Knutsel,

Wat ik bedoelde is dat er een overspanning voor de stabo zelf nodig is.

Dus de 18 volt die jij in de voltage regelaar stopt is ruim voldoende om de 12 volt stabiel te houden.

Die 0,6 volt waar ik over sprak is de spanning waarbij de meeste transistoren pas spanning gaan geleiden.

Dus als ik op een willekeurige transistor op de basis een spanning zet van 5 volt en op de collector 10 volt,dan zal ik op de uitgang van de transistor (emitter) geen 5 volt hebben maar 4.4 volt.

Ik heb dus een verlies van 0.6 volt omdat dit de spanning is die de transistor zelf "gebruikt".

UIteraard is dit type afhankelijk omdat er al transistoren zijn met een drempelspanning van minder dan 0.2 volt.

De truuk die jij beschrijft is ook heel bekend en doeltreffend!

Tussen de massa en de stabo een zenerdiode of een willekeurige siliciumdiode is ook een prima metode om je spanning stabiel iets hoger te krijgen als normaal.

Een 12 volt stabo bijvoorbeeld in combinatie van een zener van 2.1 volt geeft een stabiele spanning af van 14.1 volt!

En die stabo's bestaan niet dus een mooie manier om aan 14 volt te komen.

Op welke spanning de vp20 werkt weet ik niet, maar in princiepe is het allemaal 1 pot nat, zoals ze dat noemen.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan