Opgelost VU+Duo afstandsbediening doet vreemd met aan/uitzetten

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
34.839
Waarderingsscore
1.028
Punten
113
Leeftijd
60
Locatie
State Penitentiary
Mijn neef heeft nog een VU+Duo die op zich prima werkt.
Ik had dat met de HDMI-CEC zo ingesteld, dat als hij de VU aan zet met de VU afstandsbediening, dan ook zijn TV aan gaat.
Uitzetten lukte niet, dus omgekeerde volgorde, zo ingesteld dat als hij dan met de TV afstandsbediening de TV uit zet, dan zijn VU ook uit gaat.

Tot zover prima, alleen nu is er een probleem, hij krijgt de VU niet meer aangezet met zijn VU afstandsbediening (trouwens ook niet met de TV afstandsbediening maar dat was nooit het geval).

Dus ik dacht eerst VU afstandsbediening of aan/uit knopje stuk, echter dat kan niet.

Want als hij de VU (als hij dus standby staat en hij hem niet meer aan krijgt met de AB) uitschakelt met de schakelaar achter en dan weer aan zet, dan werkt de VU prima, afstandsbediening ook.
Hij kan ook de VU weer uitzetten met de AB van de TV.

Echter, als hij de VU weer wil aanzetten met de AB van de VU, dan knippert wel het groene lampje op de VU dus die ziet signaal, maar starten ho maar.

Nu gingen we even wat testen en nu ben ik bang dat ie het bekende voedingsprobleem weer heeft. Was al eens gerepareerd.
Ledje op de VU blijft nu gewoon rood en start niet meer. Eerst lukte het nog om een paar keer met de schakelaar achter te switchen en dan sprong hij op een gegeven moment wel weer aan.
Maar nu op dit moment gaat alleen het rode ledje branden en er komt niets meer te staan van "Starting" en ook de schijf hoort hij niet draaien.

Dus ik denk weer voedingsprobleem, maar zou dat afstandsbedienings probleem met aan/uitzetten daar ook door veroorzaakt zijn eerder?

Gisteravond heeft hij hem uit gezet maar niet opgelet of ie wel uit ging.
En nu hij ging kijken stond hij dus zo:
Afbeelding-van-Whats-App-op-2024-01-22-om-19-49-13-3825a863.jpg


Schakelaar uit en weer aan wil nu niet meer opstarten alleen rood lampje gaat branden. Voeding?
 
Het lijkt inderdaad op een voedingsprobleem.
 
De russen hebben gehackt :ROFLMAO::ROFLMAO:

Denk 5volt probleem
 
Bij het rode led probleem is 9 van de 10 keer elco c807 de boosdoener, meen dat deze 220 uF is. Ik heb er hier in het verleden maar zat gerepareerd. Ik deed dat op zeer orthodoxe wijze, even met de combinatietang de elco wat hardhandig masseren, vervolgens de elco eraf trekken, wel zorgen dat de pootjes blijven staan en dan de nieuwe elco op de oude pootjes solderen.
 
Het feit dat er een harddisk in de duo gemonteerd zit doet mij voor 100% vermoeden dat het de voeding is.
Best wel bijzonder dat ik diverse duo's heb gehad en dat alleen de boxen met een hdd erin, het voedingsprobleem hebben gehad.
Overigens werk ik alleen nog maar met een NAS, ik heb over de 100 verschillende boxen in mijn bezit gehad (en heb er denk ik nog een stuk of 40 op zolder liggen) en word alleen al moe bij de gedachte dat ik er een hdd in moet zetten :giggle:, een mount via fstab gaat makkelijker, die patch ik gelijk met mijn bouwsels mee ;)
 
@Tech, maakte echt niet uit of er wel of geen harddisk in zat. Alle vu duo,s in mijn kennissenkring hebben dit probleem gehad en de meeste hadden toch echt geen harddisk aan boord. Btw was er 1 die het heel lang volgehouden heeft, daar heb ik toevallig vorig jaar nog de c807 van vervangen en die is nu nog steeds in gebruik.
 
Ik heb hier verschillende duo's gehad met hetzelfde probleem, ook zonder harddisk. Die had ik gekregen en mocht ik proberen te repareren. Bij 2 is me dat gelukt. Dit was er eentje van, die had voorheen geen HDD maar ik heb die overgezet van de ontvanger die hij toen gaf ter reparatie.
Dus kon hij weer verder en was ie blij mee. Dus die Elco's en dat gedoe is al een keer vervangen.

Ik kan het nog een keer proberen misschien, maar ja dan kan men zich afvragen of het niet beter is een nieuwe te halen.

Dat laatste euvel lijkt wel duidelijk. Maar hoe zit dat met het probleem van de afstandsbediening tevoren, kan dat ook gerelateerd zijn met de voeding? Gezien het ledje op de VU wel knipperde bij de bediening van de aan schakelaar op de AB? Of duidt dat op een nog ander probleem?
Want daar begonnen de problemen mee.
 
Ik zou eerst kijken of met het vervangen van de elco het probleem opgelost is, elcoootje kost geen drol en is zo vervangen. Mocht het niet werken kan je altijd nog kijken wat je er mee doet b.v even software opnieuw erin blazen of hem het advies geven om een nieuwe te kopen.
 
Ja komt goed, maar hij was zelf al bezig over een nieuwe te kopen omdat ik al dacht dat dit het elco probleem wel weer zou zijn.

Blijft echter de vraag of het euvel met de a/b hier ook door veroorzaakt kan zijn.
 
@Black Tiger , dat gare elco'tje vlakt een bepaalde rimpel in de spanning niet goed af waardoor de data corrupt raakt.
Dat verklaard rariteiten in het display en het booten. De eentjes en nulletjes worden door elkaar gegooid als het ware.
Op een gegeven moment denk het bios ook "bekijk het maar ik ga in protest" en hangt de rode vlag uit in de vorm van een lampje...
:)
 
Helaas doet dit elco'tje iets meer dan alleen afvlakken, hij zit in het circuit van de regulator en die raakt van slag en geeft vervolgens niet meer de juiste spanningen af maar zorgt ook dat de 'power ok' status niet op '1 geset' wordt (de s is geen spelfout :) )

Juist de hoge frequentie van de wisselspannigs-component op die elco zorgt voor snelle slijtage en meestal zet ik aan de onderzijde een keramische condensator om dat op te vangen.
 
Laatst bewerkt:
Eh ja, dat zeg ik. Alleen gebruikte ik 'jip-en-janneke-taal' voor de wat minder technisch aangelegde hobbyisten. :biggrin:
 
Eh ja, dat zeg ik. Alleen gebruikte ik 'jip-en-janneke-taal' voor de wat minder technisch aangelegde hobbyisten. :biggrin:
Ach ja, dan vullen we mekaar toch mooi aan? :) :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr.Z
Blijft echter de vraag of het euvel met de a/b hier ook door veroorzaakt kan zijn.
Ja, dat kan zeker de oorzaak zijn, zeker omdat de voeding kennelijk al niet lekker stabiel is/was, dan kan gebeuren wat Dr.Z hierboven al aangaf, de ééntjes en nulletjes willen niet zo lekker meer in de rij lopen als voorheen het geval was.
 
  • Haha
Waarderingen: Dr.Z
..een binaire transgender optocht. :ROFLMAO:
(sorry, ik ben wat melig)
 
Oke ik ga nog even een nieuw onderwerpje starten want er komt vermoedelijk toch een nieuwe.
Zaterdag krijg ik de ontvanger en wil ik nog wel eens proberen er een nieuwe elco in te solderen. Maar ik ben niet zo technisch dus als ie dan niet werkt dan komt er een andere ontvanger.
 
Even met de combinatietang de elco wat hardhandig masseren ( beetje knijpen rondom), vervolgens de bovenkant van de elco eraf trekken, wel zorgen dat de pootjes blijven staan en dan de nieuwe elco op de oude pootjes solderen. Ziet er misschien niet uit, maar is op deze manier de simpelste oplossing en is zo gebeurd, kan eigenlijk niks fout aan.
 
Ik heb daar eens speciaal kniptangetje voor. Vorige keer heb ik 'm trouwens gewoon op het moederbord vast gesoldeerd volgens mij, dat ging toen nog goed.
Zal eens kijken of op pootjes solderen gemakkelijker is, als ik tenminste de juiste Elco vinden kan, zal wel lukken denk ik.
 
+ en - op de juiste plaats van de elco
 
Ja dat ook anders krijg je leuke knal effecten. :biggrin:
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan