Waarom 19.2 oost,enz.enz?

G

goto

Is er een bepaalde reden of logica dat bv. Astra op 19.2 graden oost en Hispasat op 30 graden west zit.

greetings goto.

 
Deze plaatsen worden door een commissie bepaald.

 
Oke dat er een commissie is die die plekken toewijst snap ik maar zijn zal toch geen willekeur zijn.Het zal toch niet zo zijn dat iemand op een maandagmorgen zegt :die nieuwe Sirius plakken we op 13 west,lijkt me wel een leuk plekkie hangt ie gezellig naast de Telstar.

Ik denk dat alle planeten die er zijn op een bepaalde afstand van elkaar staan en dat er een logica inzit dus dat satellieten op een bepaalde afstand van elkaar staan moet ook een reden hebben,maar welke?

greetings goto.

 
Mogelijk is er op internet wel uitleg hierover te vinden, of anderen die er meer van weten. De plaats wordt ook bepaald voor welke landen de transmissie geldt (footprints). Vb men zal geen satelliet boven de breedtegraad van Korea hangen als de uitzending voor West Europa bedoeld is. In een groep zoals bv Astra zweven de satellieten in een kubus van 8km x 8km. Wijken ze hiervan af dan worden deze via de groundcontrol bij gestuurd.

 
zou het ook niet iets te maken hebben met de uitgezonden ferquenties, iedereen ken wel het verhaal van de zend amateur in de buurt.

 
de operatoren vragen aan een commissie of ze hun satjes op een bepaalde plaats mogen hangen. Ze betalen hier meer dan een klein beetje centen voor.

De commissie kijkt dan of er op die bepaalde plaats niets in de weg zit en of dit niet strijdig is met eerder verkochte plaatsen waar nog niets hangt.

De operatoren kunnen verschillende redenen hebben om op een bepaalde plaats te hangen, dicht in de buurt van een populaire concurent bevoorbeeld, zoals Hotbird en Astra. De reden hiervoor is dat mensen dan met een dualfeed zouden kunnen werken.

CU

Red

 
ik heb het ook maar ergens gelezen hoor, tijdje geleden stond daar in één of ander magazine eens een artikel over ...

CU

Red

 
Kijk voor de grap eens hoeveel (of hoe weinig) plaats er eigenlijk is op de clark belt. Die commissie zal best een beetje werk hebben om alle vogels netjes naast elkaar te "plakken" zonder botsingen.

Het "ophangen" van een geostationaire sat. vergt nogal wat ruimte. vanuit de transferorbit kunnen ze een sat. niet zo maar even direct op de juiste plaats brengen.

Op internet zijn programma's op te halen waarin alle huidige sats te zien zijn, evenals tussenruimtes (berekend). Waar je dit programma kan vinden weet ik ook niet, ik heb het ooit opgehaald om eens naar de communicatie tussen de Mir en de diverse grondstations te kunnen luisteren, en proberen bij mooi weer de Mir eens te zien overfladderen. Als je dan kijkt wat er allemaal rond onze bol suist ! Ongeloofelijk.

Peter.

 
oke jongens ik weet weer genoeg,bedankt voor de info!

greetings goto.

 
Het is maar wat je weinig ruimte noemt.

Ze hanteren een onderlinge afstand van rond de 200 kilometer tussen de satellieten.

Ok, het is in de ruimte een afstandje van niets maar je zou het heen en weer moeten fietsen iedere ochtend naar je werk.

 
vandaar ook de reden dat ze redelijk veel centjes moeten betalen om zo'n vogel in de lucht te mogen hangen ...

CU

Red

 
Er staat mij nog iets bij dat Nederland oorspronkelijk een plekje op 19 West was toegewezen. Dat was de Olympus satelliet. Met 19 Oost zijn we dus een beetje verdwaald.

Edwin

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan