Waarschijnlijk een hele domme vraag

S

satbakker

Heb al 1 dag mijn dreambox dus jullie kunnen je wel voorstellen dat ik hele domme vragen zal stellen.

Hoe kom ik in de promt van de DB?

Ik weet dat ik naar file moet, dan naar root, maar dan? welke knopjes op de afstands bediening om in de promt te komen?

Thanks

Satbakker DB Newbie

wat bedoel je precies met de prompt?

Als je de command line shell bedoelt waarin je commando's uit kunt voeren door ze in te typen kun je denk ik het beste telnetten naar je dreambox, hiervoor moet de DB wel een netwerk verbinding met een PC hebben

Je zou ook de shelltool plugin kunnen installeren (zelf nog nooit geprobeerd ), maar dit is volgens mij alleen makkelijk als je een keyboard hebt.

Je kan beter het programmaatje dcc gebruiken (dreambox control centre) met dit programmaatje kun je via ftp en telnet in je dreambox kijken
de ``promp`` zoal bij dos/windows vind je als je met telnet je dreambox benaderd
Dus in dcc zit dit allemaal gebakken
O ja hij moet dus wel aan je computer zijn gekoppeld

Oke, ik begin te begrijpen dat het noodzakelijk is om hem aan je PC te hebben hangen (in netwerk) om al dat soort zaken te kunnen benaderen.

Ik ga dus nu eerst eens kijken om hem in een netwerk te krijgen. Zal wel WL worden vanuit de huiskamer naar het kloppend hart van ons huis. N.M. het kamertje waar het allemaal gebeurt hahaha, gewoon........ waar de PC staat enzo. Wat dachten jullie dan........

bedankt

groeten

Doe een telnet naar de Dreambox.
  • Login: root
    Password: dreambox
En dat gepiel met tooltjes is leuk, maar dan weet je idd nooit wat er nou echt gebeurt. Maar als je wilt, kan je de Dreambox dus ook als nintendo 'besturen'.

Het was absoluut geen domme vraag. Volgens mij zelfs de slimste om mee te beginnen!

@satbakker:

domme vragen bestaan niet, hooguit domme antwoorden.

het is al geschreven: het beste kun je telnetten naar je db.
telnetten wil zeggen een telnet verbinding maken met je dreambox.

je dreambox moet dan wel in een lokaal netwerk zijn opgenomen met dus een eigen ip in dat netwerk.

telnetten doe je dan door een telnet verbinding op te zetten naar je db. je opent een dosbox (windows cmd venster) en je tikt in: telnet 1.2.3.4

(hierbij is 1.2.3.4 het ip van je db)

Je kunt ook het programma PUTTY zoeken en dat gebruiken om b.v. te telnetten. Voordeel van dit prg is dat je verschillende ips kunt bewaren (save) maar ook dat je naast telnet ook SSH kunt gebruiken (secured shell). Daarnaast biedt dat prg nog leuke opties zoals het bijhouden van een logfile.

FTP maakt meestal gebruik van port 21
SSH gebruikt port 22
Telnet gebruikt port 23

suk6

Bedankt voor jullie uitleg! Top!

Ik ga er mee aan de gang.

Er zijn nog een aantal dingen die ik nog niet helemaal begrijp. Ik heb de box verkregen met Hydra Zeus erin. Nou is het zo dat als ik van zender verander dat ie soms even nodig heeft en zegt dan dat ie radegast opstart (sticky) en soms zegt ie dat ie newcam opstart. Ook wanneer ik binnen dezelfde provider zap of bij FTA zenders. Klopt dit wel?

En dan nog een vraag over de blauwe knop op de afstands bediening. Als ik die indruk kom ik in het Softcam menu. Hier kan ik kiezen voor default, radegast, newcam, common interface en dccm. Wat kan ik hiermee of beter gevraagd. Waar kan ik zien of erachter komen welke ik moet gebruiken voor welk pakket?

Ik hoop dat mijn vragen een beetje te begrijpen zijn want ik weet niet goed hoe ik de vraagstelling moet opzetten.

Ja ik heb erg veel gelezen op diverse boards, maar bovenstaande vragen zijn mij niet helemaal duidelijk geworden.

Bedankt voor jullie geweldige uitleg

Satbakker

Met dat SoftCam menu kun je dus instellen welke emu je wenst te draaien, dat heeft te maken met datgene wat je ziet van "starting radegast" etc.

Je kunt een default ingeven en je kunt bijv. ook zeggen voor die en die provider wil ik iets anders.

Er zijn mensen die zweren bij newcamd en er zijn er die zweren bij radegast.
Je kunt het allebei gebruiken. Maar in feite maakt dat switchen je Dreambox wel trager. Ik zou gewoon zo instellen dat ie voor alles ofwel Radegast ofwel Newcamd gebruikt.
Newcamd werkt wel vaak iets sneller dus zet hem maar op Newcamd, deze is ook goed voor de FTA kanalen.
De FTA kanalen hebben geen emu nodig en zou je in feite dus ook op "common interface" kunnen zetten, maar zoals gezegd, dan gaat ie switchen en dit is gewoonweg niet nodig.

Mocht je een Premiere World kaart hebben, zet dan alles maar op Radegast want Premiere wenst niet te werken onder Newcamd omdat de makers daarvan geen PW support ingebouwd hebben.

Het is op dit moment (nog) niet zo dat je voor bepaalde paketten een andere emu zou moeten hebben bij mijn weten, uitzondering daarop is Premiere. Of het moet al zijn dat er bepaalde exotische paketten zijn die nog apart doen maar ik spreek dan ook over de meest bekeken providers.

Met die tweede vraag zit je al goed te zoeken om je eerste vraag op te lossen.

Via dat softcam menu kun je de standaard softcam instellen

daaronder kun je kiezen welke softcam je voor het kanaal wilt hebben waar je op dat moment op staat en voor de betreffende provider waar het kanaal bij hoort. Je kunt hiermee dus afwijken van de standaard instellingen als dit gewenst mocht zijn.

Je zou even moeten kijken bij de kanalen waar de DB switched tussen de softcams of daar een andere softcam staat gespecificeerd dan bij de rest van de kanalen van die provider

Super jongens, bedankt voor de uitleg.

Ik ga even spelen ermee.

Overigens is mijn eerste indruk als nakomer over de DreamBox in een woord te omschrijven, "WAUW"

Als ik dit eerder geweten had ............ Maar ja, beter laat dan nooit.

Groeten Satbakker

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan