weer nieuws

Och BT, wat ik bedoelde en zei is dat het systeem bij usenet zo is dat wat eenmaal gepost is niet gewist kan worden, althans er bestaat geen procedure waarbij op alle servers wereldwijd iets overal wordt gewist.
Het werkt op het principe dat er van voren iets in gaat er achter iets uit moet omdat anders de servers vollopen.

Wat de (Nederlandse) providers betreft, die hebben niet al hun servers hier hardwarematig staan en bedienen hun klanten ermee maar zijn resellers van een aantal grote Amerikaanse, anders hadden ze hun retentie nooit kunnen krijgen.
Eweka heeft bv een retentie van 2659 dagen maar is reseller van een grote Amerikaanse en alleen wat die doorgeven kan eweka ook doorgeven.
Die Amerikaanse doen inderdaad alles precies volgens de NTD procedure wat die wil omdat dat ook een Amerikaanse is.

Het geval van news-service.com daar kon brein bij omdat hij in Nederland gevestigd was/is en brein daar wettelijk aan kon met rechtszaken en de provider kon laten sluiten.
Brein zei toen dat news-service.com gewoon open kon blijven maar dan moesten ze een door brein ontworpen systeem van zogenaamde filtering gaan gebruiken.
Daarop zei news-service.com, nee, dat gaan we niet doen en we stoppen ermee en sindsdien ligt de zaak stop.
Het zou ook te gek zijn want dat zijn Russische methoden.

Voor Nederland hangt het er dus vanaf of de provider reseller is van Amerikaanse of niet-Amerikaanse grote providers en dat geldt ook voor andere Europese landen.
De resellers van niet-Amerikaanse providers zijn dus niet aan die Amerikaanse wetten gebonden.
Je hoeft dus niet buitenlandse providers te nemen maar het kan wel maar dan ook kan het een reseller van Amerikaanse zijn.

Wat er aan filtering mogelijk is weet ik niet maar iets met de hand van locale servers te halen zou bijna niet te doen zijn gezien de geweldige hoeveelheid die per dag gepost wordt.
Het zou echt te gek zijn als de overheid alle providers in Nederland zou gaan verplichten een door brein geproduceerd systeem te gaan gebruiken en meer een bananen republiek worden.

Grtz.

 
Nou er zijn toch wel een paar bekende usenet bedrijven die hun servers hier hebben staan o.a. TweakNews en Eweka om maar een paar grote te noemen.

In tegenstelling tot wat jij zegt is Eweka geen reseller maar een zelfstandige usenet provider met eigen servers hier in Nederland. Dat is al vanaf het begin zo. Die zijn er op tijd ingesprongen en klein begonnen en gewoon groot kunnen uitgroeien. Ze hebben wel een groot Amerikaans zusterbedrijf.
Er zijn er trouwens nog een paar meer, en al die news servers in Nederland hebben ook resellers.

Reseller zijn maakt op zich niet uit, want ook dan kan Brein je sluiten, zelfs als je de servers niet in dit land hebt staan, gaat er om dat je bedrijf in NL gevestigd is en geregistreerd staat.
Als je ge?nteresseerd bent in een lijstje met providers en om te zien of het eigen servers of resellers zijn, is hier een linkje met interessante info, waaronder ook info over Eweka en anderen.
http://www.usenet-providers.net/newsgroup-resellers.php

In geval van News-service is het niet zo dat ze een door Brein ontworpen systeem van filtering zouden moeten gebruiken (Brein heeft zoiets niet), maar wel een filter dat zou voldoen aan een aantal eisen van Brein, dat wilden ze niet en daardoor kwam die rechtszaak over inbreuk op auteursrechten die ze verloren hebben.
Ze hadden al lang weer terug open kunnen zijn want er ligt al van verleden jaar een vonnis dat usenet providers geen filter hoeven aanbrengen vermits er een goede NTD procedure is. En daar houden de grote jongens zich momenteel angstvallig aan in afwachting van de uitspraak van het hof.
Maar ik denk niet dat News-service er de schadevergoeding uit kan slepen die ze verwacht had er uit te kunnen halen, het heeft eerder nogal wat gekost al dat juridisch getrouwtrek.

Hoe dan ook, voor Nederland is het totaal niet interessant van wie of wat je reseller bent. Ben je in NL gevestigd dan kan men je juridisch aanpakken. Daarmee sluit je dan misschien die Amerikaanse of Afrikaanse server niet, maar de klanten kunnen er geen gebruik meer van maken via de NL reseller en daar is het dan om te doen, probleem opgelost.

Er is aan filtering heel vele mogelijk, we leven immers in de digitale eeuw.
Maar er bestaat geen door Brein geproduceerd filtering systeem, dat kunnen die niet eens maken, is ook hun doel en hun taak niet.
Het is middels tools ook relatief makkelijk om iets van servers af te halen. Anders was er ook geen NTD procedure mogelijk. :)
 
Dan heb ik toch andere informatie BT en is eweka bij de Amerikaanse Highwinds group.
Al wat langer geleden toen ik nog vast bij eweka was kreeg ik een mail van hun dat ze bij de Highwinds waren gegaan.
En volgens mij is dat nog steeds zo en zijn ze er nog nooit uitgegaan.
Het is bij puur Europese providers sowieso niet mogelijk om zo'n lange retentie te krijgen.
Die site die je noemt ken ik al langer maar wat daar staat klopt volgens mij niet helemaal en er zijn ook andere bronnen te vinden, zoals:

http://www.newsgroupservers.net/highwinds-resellers

In elk geval gedraagt eweka zich als alle providers die een Amerikaanse backbone hebben.
Die Amerikaanse backbones zijn er maar een paar zoals giganews, astraweb en de Highwinds group en die laatste heeft veel resellers in Nederland.

Wat die News-service betreft weet ik de preciese tekst niet meer alleen dat brein precies kon vertellen hoe het moest en dat het heel makkelijk was.
Dat deed News-service natuurlijk niet want alles wat brein beweert hoeft natuurlijk niet waar te zijn.
Ik vind het ook belachelijk dat brein zou mogen bepalen wat providers doorlaten.

Ja, Nederlandse resellers kan men juridisch in Nederland aanpakken althans het land waar de servers van de provider/reseller gevestigd zijn.
Het is wel zo dat Amerikaanse providers of backbones meer tegenhouden dan niet-Amerikaanse.

Er is nog steeds niets van alle servers ook van backbones te halen.
Het enige wat kan is die zogenaamde filtering maar daarmee haal je niets weg maar laat iets niet door bij de provider.
Volgens mij is die NTD meer voor web-sites en spreekt men bij usenet over DMCA.

Ik ben ook benieuwd wat het gaat worden met dat proces tegen News-service.

Grtz.
 
Ze zullen zijn gaan samenwerken met Highwinds, maar Eweka is zelfstandig in NL begonnen en hebben hier wel degelijk ook een eigen serverpark.

Het is bij puur Europese providers sowieso niet mogelijk om zo'n lange retentie te krijgen.
Ik zou niet weten waarom niet. Retentie krijg je door uitbreiding van je serverpark (ofwel in de cloud of anders), want het enige wat retentie betekent is langere tijd van opslag, dus het enige wat je nodig hebt om een lange retentie te krijgen is gewoon meer opslagruimte.
Het is natuurlijk wel goedkoper om daarvoor samen te werken met grotere backbones of een reseller account daar te nemen en dat met je eigen servers te koppelen lijkt me een logische stap. Maar Eweka heeft 100% zeker weten een eigen serverpark in Nederland, al vanaf het begin.

althans het land waar de servers van de provider/reseller gevestigd zijn.
Nee, zoals ik eerder zei heeft het niets met de servers te maken. Het gaat in eerste instantie om het land van bedrijfsvestiging.
Als ik hier een bedrijf gevestigd heb met servers in verweggistan, of ik heb een hobbysite met illegale content met servers in het buitenland, dan kunnen ze mij aanpakken omdat ik in NL gevestigd ben en/of woonachtig ben.
Daarnaast kan er in het land waar de servers staan geprobeerd worden een NTD verzoek te doen voor de servers, maar dat is bijzaak.
Dat zie je trouwens ook bij hobbysites met illegale content. Eerst krijgen ze een waarschuwing en verhuizen ze hun servers naar 't buitenland. Vervolgens worden gewoon de admins vervolgd.
Dat is hier in NL al gebeurt maar een goed voorbeeld daarvan is ook The Pirate Bay.
Er zijn niet voor niets de nodige hobbysites en o.a. ook FTD clones in Nederland gestopt (ook met servers in Rusland).

Volgens mij is die NTD meer voor web-sites en spreekt men bij usenet over DMCA.
Nee dat zijn twee totaal verschillende zaken, in een van m'n vorige links over de news-service rechtszaak stond ook duidelijk te lezen dat ook daar NTD's voor worden gebruikt.
NTD is de procedure die bedoeld is voor het offline halen van de server of website, is niet in elk land mogelijk. Wij gebruiken daar met name de auteurs- en andere wetten voor als basis om een NTD aan een provider te sturen.
De DMCA is een Amerikaanse wetgeving die niet wereldwijd geldig is, maar feitelijk ook gewoon een wet is tegen auteursrechten en copyright schendingen.
Op basis van die wetgeving kan men weer een NTD aanvragen.

Wat die News-service betreft weet ik de preciese tekst niet meer alleen dat brein precies kon vertellen hoe het moest en dat het heel makkelijk was.
Ja wat Brein -dacht- dat heel makkelijk was, maar dat was niet met alles zo wat ze wilden. Daarnaast wilden ze ook wat veel van het goede en het is ook logisch dat News Service daar niet aan wilde.

Ik ben net als jij heel benieuwd wat het gaat worden. Als het ten gunste van Brein gaat worden, dan kunnen alle news providers hier langzaamaan beginnen op te doeken. Als het echter nogmaals in het voordeel van News-service gaat uitvallen, dan kunnen er velen opgelucht adem halen.
Voor wat betreft hun bedrijf dan, want vervolgens zullen vermoedelijk de filmbedrijven gaan proberen bij usenet providers gegevens te krijgen van downloaders. Het laatste woord is daarover nog niet gesproken vooralsnog, dus het blijft nog wel even interessant.
 
Tja BT, dat zei ik toch dat eweka bij Highwinds is gegaan en dat ze dat me gemeld hadden.
Dat betekent dus dat ze daarvoor in Nederland servers hadden en nog hebben en dat weet ik ook en heb ik ook altijd geweten!
Maar formeel wordt dat overal reseller genoemd.
En alle resellers van Amerikaanse backbones hier in Nederland hebben hun eigen servers hier staan dat is normaal.
Dat die retentie bij Europese providers/backbones niet zo hoog kan zijn heb ik ook overal gelezen op diverse sites, maar is ook logisch.
Als je meer servers erbij gaat zetten heb je niet automatisch zoveel meer retentie.
Voor files die bv meer dan bv drie jaar geleden zijn geplaatst komen die er niet in omdat je servers toen nog niet bestonden.
Je moet ze dus van servers halen die toen wel al bestonden en de retentie hadden zoals bv Highwinds.
Omdat het over bv 100.000 newsgroups gaat en een gigantisch aantal files is dat praktisch niet uitvoerbaar met extra servers.
En je bent wel of niet aan Highwinds gekoppeld, een beetje gaat niet bij usenet.

Kijk, er is een wezenlijk verschil tussen hoe usenet werkt en websites of andere file opslag servers.
Usenet gebruikt een decentralistisch systeem waarbij alles locaal wordt geplaatst op locale servers die allemaal aan elkaar gekoppeld zijn.
Daarom is alles ook direct te zien op elke newsreader op elke locatie ter wereld.
Websites of andere file opslag werken centralistisch vanaf een server of serverpack zoals bv Google of anderen.
Hier kun je dus wel files verwijderen op de servers, en het werkt dus heel anders als usenet.
Zoals je zegt is NTD de procedure die bedoeld is voor het offline halen van de server of website.

Wat die locatie van usenetproviders betreft ging ik er vanuit dat het land waar de servers/providers gevestigd zijn dus ook de servers staan en de usenet toegang gebeurt, en hun adres is, in dit geval Nederland.

Ja NTD en DMCA zijn twee verschillende zaken, dat zei ik toch ook.
DMCA is Amerikaans en op veel Amerikaanse providers zelfs automatisch zodat niemand iets hoeft te doen.
Nederland heeft dacht ik iets soortgelijks met een andere naam wat hetzelfde zou doen want Nederland loopt altijd mooi achter Amerika aan.

Grtz.
 
Maar formeel wordt dat overal reseller genoemd.
Ik ben even wat rond gaan zoeken, je hebt gelijk, de info op die website is schijnbaar verouderd en Eweka is niet samen gaan werken maar is overgenomen door Highwinds, dan zijn ze feitelijk formeel niet eens reseller meer maar dochteronderneming.
Ze zullen het nog wel reseller noemen omdat ze onder hun eigen bedrijfsnaam en vestiging en toegang verder gaan.

Naar verluid gaat er ook al sinds februari dit jaar geruchten dat Tweaknews door dezelfde club is overgenomen, is nog niet helemaal duidelijk, maar zou me niet verbazen nu ik zie dat Highwinds in Nederland ook een co?peratief heeft te Alkmaar waar nog een paar meer grote jongens zitten die overgenomen zijn.
Dat is een nadelige zaak want dat maak het voor de Amerikanen met hun DMCA weer makkelijker om NTD's uit te vaardigen.
Bijzonder vervelend, want zo kunnen de Ammi's ook makkelijker aan de gegevens komen. Is geen goede ontwikkeling dat alles naar de Amerikanen gaat.

V.w.b. de retentie blijf ik van mening dat het mogelijk is. Momenteel wordt er iets van 500 of 1000 dagen retentie gegeven. En wat binaries betreft halen ze die tijd vaak niet eens, maar oke.
Dat betekent dat het in Europa wel degelijk goed kan zoals omschreven. Alleen heb je even de tijd nodig. 1000 dagen is 3 jaar dus binnen 3 jaar ben je "bij".
Maar dat betekent wel een grote kostenpost en waarom zou je dat doen als je dus fijn een reseller account kunt nemen, kunt samenwerken of voor een mooi prijsje overgenomen kunt worden. Toch? Maar het is zeker mogelijk als men zou willen, kost je alleen een paar jaar.
Voordat Eweka overgenomen werd bouwden die ook retentie op tot 500 dagen op eigen kracht.

Kijk, er is een wezenlijk verschil tussen hoe usenet werkt en websites of andere file opslag servers.
Ja dat hoef je mij niet uit te leggen, ik werk in die bedrijfstak. :)
Maar v.w.b. websites klopt je verhaal niet meer 100% sinds de komst van de cloud systemen, want daarmee zitten ook websites op verschillende servers die zich op verschillende locaties bevinden.
Nog altijd op andere wijze dan usenet servers maar dat spreekt voor zich.

De NTD procedure is niet uitsluitend voor het offline halen van server of website maar wel degelijk ook voor het verwijderen van bestanden van de news servers en dat is zoals ik al uitlegde prima mogelijk en zoals ik eerder schreef staat dit ook vermeld in een van m'n links als zodanig.
Dat je het niet wereldwijd weg krijgt is logisch, maar dat heb ik ook al uitgelegd dat het daar niet om gaat.

Ja NTD en DMCA zijn twee verschillende zaken, dat zei ik toch ook.
Nee jij zij iets anders:
Kilroy zei:
Volgens mij is die NTD meer voor web-sites en spreekt men bij usenet over DMCA.
Hetgeen dus zou betekenen of op zijn minst sterk de indruk wekt dat DMCA een soort van NTD is voor gebruik bij usenet servers en geen groot verschil in de context van wet versus procedure. Maar bij usenet spreekt men net zo goed van NTD.

DMCA is Amerikaans en op veel Amerikaanse providers zelfs automatisch zodat niemand iets hoeft te doen.
Sorry, dat is een onduidelijke zin. Een wetgeving die op veel providers automatisch is zodat niemand iets hoeft te doen? Ik begrijp 'm even niet.

Nederland heeft dacht ik iets soortgelijks met een andere naam wat hetzelfde zou doen want Nederland loopt altijd mooi achter Amerika aan.
Nederland heeft geen DMCA nodig want Nederland heeft de auteurswet. DMCA is in Nederland niet rechtsgeldig.
 
Als ik me goed herinner was News-service.com ook zo'n Nederlandse backbone die meerdere providers had zoals er nog een paar zijn in Nederland.
En daarom brein besloot om die met NTD te pakken en te kijken hoe dat loopt omdat het een usenet provider was.
Brein heeft immers geen andere resellers aangepakt.

Die NTD heb ik eens naar gekeken maar er is alleen dat het een gedragscode is en dat over ISP's gaat, dus internet providers, maar er is niets te vinden over usenet of usenet providers.
Bovendien moet ook steeds bewezen worden wat er beweerd wordt.
En het is een zuiver Nederlandse zaak.

Volgens mijn gegevens hoort tweaknews inderdaad ook al bij Highwinds.

Die retentie zal bij de meeste Nederlandse providers inderdaad meestal rond de 1000 dagen liggen en niet 2659 dagen zoals eweka.
Om zulke retenties te bereiken wat langer dan 3 jaar is kun je wel servers bijzetten maar die hebben de capaciteit gewoon niet en wat weg is haal je niet meer in.

Bestanden van een newsserver halen zou dan mogelijk kunnen alhouwel ik niet zie hoe dat bij draaiende servers moet.
Maar die zullen weer zo terugstaan omdat de verbinding met usenet steeds open staat.

DMCA is de Digital Millennium Copyright Act.
Astraweb in Amerika heeft Auto DMCA en er is een firma die de hardware ervoor heeft.
En men zegt in alle landen ter wereld content te verwijderen in een paar uur maar dat is waarschijnlijk op het web.
Maar DMCA is uiteraard Amerikaans en voor Amerika bedoeld.

Grtz.
 
Dat klopt, news-service was bij mijn weten zo'n beetje de grootste of een van de grootsten hier en daarom hebben ze die aangepakt, ook als proef om te zien hoe ver ze ermee konden komen om later de rest te kunnen aanpakken.
Dat zal dus spoedig duidelijk worden, als de uitspraak tenminste niet weer de nodige tijd uitgesteld gaat worden.

V.w.b. usenet... dan heb je niet goe genoeg gezocht:
In Holland, the DMCA does not exist (non dmca usenet), but there is something similar. Dutch Usenet providers have their own version. It's called: NTD Gedragscode (NOTD: Notice and Take Down). An USP like TweakNews or XSnews (Strictly Dutch based Usenet) follow a Notice & Takedown Procedure that is similar to the DMCA takedown notice.

en met name deels deze gerechtelijke uitspraak ook:
http://www.itenrecht.nl/?/Eerste+hulp+bij+Fraudehelpdesk+/Geen+filter+voor+usenet+mits+effici%26euml%3Bnte+NTD-procedure/

Het is al vaker voorgekomen dat bestanden op last van Brein van de Nederlandse servers verwijderd zijn, daarvoor gebruiken ze de NTD i.c.m. de auteurswet omdat er hier in Nederland geen andere mogelijkheid bestaat want de DMCA is hier niet rechtsgeldig.
Is al een aantal keren gebeurt.

en niet 2659 dagen zoals eweka
Dat is veelal een wassen neus, veel binaries zijn gewoon niet meer te verkrijgen dan. Maar na die 2659 dagen is het ook weg hoor. Dus je kunt het natuurlijk wel inhalen als je een eigen serverpark gaat bouwen en een aantal jaren tijd hebt. Want stel ik begin op 1990, dan ben ik in 1998 bij want dan zijn die 2659 dagen voorbij en langer blijft het daar ook niet op staan dus heb ik ook vanaf 1990 een retentie van 2659. Misschien dat je met deze uitleg begrijpt dat het wel degelijk mogelijk is en het puur een capaciteitsverhaaltje is. Of nog beter. Ik vond er zojuist iets over.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Usenet#Retentie

V.wb.. dat Auto DMCA ga ik me even inlezen. Alle landen op de wereld is sowieso niet mogelijk. Maar ik denk dat het hier eerder om een soort van automatisch DMCA filter handelt, dus eerder software dan hardware. Wat ik in de gauwigheid ook lees is dat usenet providers middels een api gebruik kunnen maken van dat automatische filter.
Dit is trouwens een nadelige ontwikkeling want zo vind er dus geen enkele controle meer plaats of de takedown wel gerechtigd is.
 
Nou wordt het toch tijd om echt man en paard te noemen.

Welke Nederlandse usenet providers heeft brein wegens NTD aangeklaagd?

Welke Nederlandse usenet providers hebben bestanden moeten verwijderen omdat brein dat wilde?

Tegen welke Nederlandse usenet providers heeft brein gezegd bestanden te verwijderen vanwege NTD?


Die NTD is een vrijwillige gedragscode voor wie wil meedoen.
En werd opgezet voornamelijk voor ISP's dus internet service providers en usenet wordt er ook niet in genoemd want het was voor velen nog weinig bekend.
In dat Engels stuk tekst staat het niet helemaal juist, net als sommige andere dingen.

Wat die retenties betreft heb ik al gezegd wat te zeggen valt en de Nederlandse wiki is tamelijk flut.

Grtz.
 
De stand is nu:
Kilroy 12---black tiger 12

Ik ga voor Kilroy als winnaar maar ben voor B. T. ?
 
Welke Nederlandse usenet providers heeft brein wegens NTD aangeklaagd?
Dat heet niet "wegens NTD aangeklaagd" dat heet "een NTD procedure gevraagd bij een provider" en dat is o.a. bij Eweka ook al gebeurt. Ik kan het je niet met een link bewijzen, aangezien zoiets niet in de krant komt.
Je weet het vanwege de links die ik gaf waarin instanties dat zelf al aangeven. Verder kun je het merken als bepaalde films plots wel heel snel verdwenen zijn.
Een van die films was o.a. een paar jaar geleden een bekende Nederlandstalige film, ben de naam even kwijt.
Maar als je een beetje oplet zie je gewoon diverse dingen opeens van bepaalde servers zoals Eweka en de usenet server van Ziggo verdwijnen.
Lees de usenet forums eens, vraag eens rond bij mensen die veel downloaden, dan kom je er ook wel achter. En ik hoor het dus van collega hosting providers.

Die NTD is een vrijwillige gedragscode voor wie wil meedoen.
Juist maar die naam wordt algemeen gebruikt om iets offline te krijgen op basis van een wetgeving en wie meedoet moet zich ook aan die gedragscode houden. De wetgeving die hierbij gebruikt wordt is de auteurswet.
Je hebt duidelijk kunnen lezen dat News-service zelf ook een NTD heeft aangeboden, te laat. Aangezien die dus min of meer zijn deuren heeft kunnen sluiten, is de rest bang geworden en voeren ze NTD verzoeken uit. Simpelweg omdat ze niet anders kunnen want er ligt momenteel jurisprudentie dat bedrijven moeten meewerken als bewezen wordt dat de auteursweg geschonden wordt.
Ze kunnen inderdaad ook weigeren, dan krijgen ze een rechtszaak aan de broek met een groot risico die te verliezen, er zijn kosten aan verbonden en men weet zelf ook wel goed genoeg of iets illegaal is of niet als men gaat kijken.
Maar daar ging het dus niet om, een van die bedrijven die aan NTD's al heeft meegewerkt zijn o.a. Eweka en Ziggo. Geloof je het niet dan ga je ze zelf maar bellen.

Wat die retenties betreft heb ik al gezegd wat te zeggen valt en de Nederlandse wiki is tamelijk flut.
Een beetje een te gemakkelijke wijze om je er daarmee vanaf te maken. De Engels wiki zegt hetzelfde. Daarnaast heb ik je al vertelt dat dit mijn bedrijfstak is, mijn beroep dus ik weet waar ik het over heb. En eerlijk gezegd irriteert het me behoorlijk als mensen gaan twijfelen over iets wat mij werk is simpelweg omdat ze zelf DENKEN dat het anders zou zijn.
Ik heb immers nog geen enkel argument van je van het tegendeel gezien en wat roepen kunnen we allemaal. Sommige dingen zijn niet te bewijzen, maar dit is simpelweg ook eenvoudig op te zoeken, dus zelf ook een beetje moeite doen in plaats van me te gaan irriteren.
Maar voor eigenwijze lieden zoals jij heb ik nog wel een andere link, van een usenetserver:
http://voordeligusenet.nl/begrippen/retentie/

En ik quote:
Afhankelijk van de capaciteit van de server is het mogelijk om een bestand als een stuk muziek of een film langere of kortere tijd te laten staan. Hoe groter de capaciteit is, des te langer is het mogelijk om het bestand te laten staan. De retentie van nieuwsgroepen heeft dus betrekking op de tijd waarin je de kans hebt om het bestand te downloaden.

The Matrix zei:
Ik ga voor Kilroy als winnaar maar ben voor B. T. ?
Da's aardig van je, alleen begrijp ik het winnaar gedeelte niet helemaal waar dat op gebaseerd is. :)
Gaat wat mij betreft ook niet over winnen of verliezen maar om bepaalde zaken duidelijk te krijgen, zoals wat een NTD is en waarom er dingen wel degelijk van usenet afgehaald kunnen worden en dat dit ook wel degelijk gebeurt.
 
De winnaar gedachte heeft niet met het topic te maken maar over het aantal replies.
Jou uitleg over het welles nietus is mi goed onderbouwd met een duidelijk uitleg zonder blah blah.

Ook kilroy raakt de spijker wel op zijn kop hoor maar die uitleg is soms niet te bevatten.
Teveel wiki achtig .

Let op dit is mijn mening en wil geen van beide tekort doen in dit topic, wat toch wel zeer interessant is voor een nitwit als ik.
 
Voorlopig geen verbod op mediabox met films uit illegale bron

Er komt in Nederland voorlopig nog geen verbod op mediaboxen die films streamen uit illegale bron. Eerst moet worden bepaald of het bekijken van zulke streams ook illegaal is.
Dat heeft de rechtbank in Utrecht besloten in een zaak tussen Stichting Brein en het bedrijf Moviestreamer, dat de mediaboxen verkoopt.

Met de apparaten zijn ook nieuwe films gratis te bekijken, zonder dat filmmakers hiervoor een vergoeding ontvangen. Er worden echter geen films opgeslagen op de mediabox. Ze kunnen enkel worden gestreamd.

In een andere rechtszaak van Stichting Brein zijn aan het Europees Hof vragen gesteld over de legaliteit van zulke streams uit illegale bron. Er bestaat in Nederland wel een downloadverbod, maar het is nog onduidelijk of streams, waarbij geen gegevens permanent worden opgeslagen, hier ook onder vallen.

Totdat hier uitsluitsel over is, blijft de verkoop van de mediaboxen toegestaan, oordeelt de rechter nu. Stichting Brein, dat de belangen van auteursrechtenhouders vertegenwoordigt, zegt tegen het vonnis in beroep te gaan.

Volgens de organisatie is het faciliteren van de filmstreams "zeer schadelijk" en is het bekijken van films uit illegale bron "hoe dan ook onrechtmatig". Daarom moet de verkoop van mediaboxen nu al worden verboden, vindt Brein.

Door: NU.nl
 
Let op dit is mijn mening en wil geen van beide tekort doen in dit topic, wat toch wel zeer interessant is voor een nitwit als ik.
Da's fijn om te horen, want wij discussieren wel, maar het heeft geen zin om dit te doen als we hiermee de anderen alleen tot last zijn. Het is juist opdat anderen iets van ons beiden opsteken of het onderwerp op een of andere wijze interessant vinden.

Die nieuwe zaak is overigens ook weer heel interessant. Had al wel gedacht dat ze verkopers van boxen als DitisTV zouden gaan aanpakken maar het is ook mooi om te zien dat de rechter toch niet zomaar een uitspraak wil doen en eerst eens goed wil kunnen bepalen of streamen uit illegale bron wel illegaal is.
Vermoedelijk zal de Europese rechter wel weer een voor de handelaar minder goede uitspraak doen.
Immers torrents zijn ook verboden en feitelijk kun je dat met streamen vergelijken. Op de torrentsites waren immers ook geen torrents, alleen doorgifte van informatie. Het zal mij benieuwen.

Dat Brein iets anders vindt dan de rechter en van mening is dat het per nu al verboden moet worden was te verwachten. :)

Vraag is echter: stel dat ze die boxen gaan verbieden, dus het streamen als illegaal wordt bepaald. Gaan mensen die dan zo'n box al gekocht hebben ook aangepakt worden door filmmaatschappijen als ze blijven kijken?
Ben namelijk benieuwd of je dan straks je geld kwijt bent als klant, als je 'm niet meer kunt gebruiken vanwege bepaalde risico's.
 
Ik snap eerlijk gezegd niks meer van dit gebeuren, en lees het maar "vluchtig" door, en zit soms te denken om er een smilie bij te vragen in de vorm van een zaag.... 

De films worden gewoon gekeken, er wordt gedownload/gestreamd en geupload... 

Aan dit alles hangt een abonnement, en dus van alles in de meterkast, een pc, en om te kijken een mediaplayer of pc met alle toebehorens.

Kosten van al dit spul loopt als je het goed doet in de honderden euro's? Ge mot wok nog nun televisie hemme...

Overal zit belasting of rechten op, dus samen dragen we denk ik al meer dan genoeg bij aan de filmindustrie...

Maar ach dat is mijn mening op dit moment, heb ff genoeg van dit ge....
 
Die NTD is een vrijwillige gedragscode voor wie wil meedoen.
Maar als een usenet provider niet meedoet kan hij dan gedwongen worden  "vrijwillig" mee te doen door bv de overheid, want dit spreekt zich tegen?
Een procedure bij een usenet provider aanvragen kan toch alleen als die aan de NTD meedoet.
En dan moet maar bewezen worden wat er beweerd wordt.
Bij usenet providers die wel volgens NTD werken kunnen formulieren ingevuld worden met de klachten en dan moet ook bewezen worden dat de klacht terecht is.
Bij NTD gaan doe je wel of niet.
Het is geen kwestie van aan NTD meewerken of niet.
Dit gebeurt door je aan te melden bij NTD.

Als er beweerd wordt dat er bij usenet providers spul verwijderd wordt en het kan niet bewezen worden dan is dat niet zoals het bij rechtszaken gaat.
Vanwege hoe usenet werkt is alleen mogelijk dat bij de usenet provider iets wordt weg gefilterd dus niet doorgelaten.

Allereerst, ik heb alle lof voorje BT als webhoster en vind dat je het fantastisch doet.
Ik vind het ook uitermate vervelend als je zou denken dat het niet zo is want het is wel zo.
Usenet werkt echter fundamenteel anders als webhosting en ik neem aan dat je het over webhosters hebt en niet over usenet providers die je spreekt.

Kijk BT ik was al met usenet bezig toen je nog dat peer to peer spul deed en daar wil ik niets negatiefs over zeggen.
Die retentie klopt dat die langer wordt als je er meer servers bij zet en dat wist ik toen ook al.
Maar omdat er tegenwoordig zo gigantisch veel wordt gepost in een aantal groepen vele terrabytes in een paar dagen dan zou je een heel dorp aan servers moeten gaan bijzetten en dat is onbetaalbaar.

Nogmaals BT, ik heb nooit getwijfeld aan je capaciteiten en dat weet je ook!

Grtz.
 
Maar als een usenet provider niet meedoet kan hij dan gedwongen worden  "vrijwillig" mee te doen door bv de overheid, want dit spreekt zich tegen?
Als je vrijwillig aan iets mee doet (als hoster hebben we ook zaken waar je jezelf vrijwillig bij kunt aansluiten) ben je in principe niet verplicht er aan mee te doen, anders zou het niet vrijwillig zijn.
Maar je conformeert je wel er aan. Als je er dan niet aan mee doet, heeft het ook geen zin om je er bij aan te sluiten en dan krijg je ook een bepaalde naam.
De overheid kan je ook niet dwingen om vrijwillig mee te doen.
Ik begrijp niet helemaal waar het zich tegen spreekt of waar je precies op doelt wat zich tegen spreekt, misschien kun je dat verduidelijken?

Het is inderdaad zo dat er ook een bewijs moet zijn, logisch. Men kan niet alleen zeggen van "bestand 234098sbvAAA.rar" is een film en dat is illegaal, er af halen. Het kan immers ook een zelfgemaakte film zijn, een tekst bestand of iets anders. Ga er maar van uit dat Brein dat ook open maakt en wel degelijk een bewijs levert.

Bij NTD gaan doe je wel of niet.
Het is geen kwestie van aan NTD meewerken of niet.
Dit gebeurt door je aan te melden bij NTD.
Nee dat zie je verkeerd, maar de benaming is ook verwarrend. De NTD is geen vereniging of iets waar je jezelf bij kunt aansluiten of voor kunt opgeven.
De NTD is zowel een procedure alsook een gedragscode. Als je de NTD gedragscode onderschrijft als bedrijf, dan geef je aan dat je aan de procedure (de notice en de takedown, dus ook NTD) zult meewerken.
En dat is dus wat het verwarrend maakt, dat ze dezelfde naam gekozen hebben voor de gedragscode alsook voor de procedure. Vermoedelijk omdat het bij elkaar hoort. Maar als je het onderschrijft, werk je er aan mee.

Zoals ik echter al schreef, wordt dit ook een soort van "in de volksmond" gebruikt als men iets offline wil halen, omdat de meesten er toch aan zullen meewerken, ook al hebben ze die gedragscode niet onderschreven.
Reden: In de meeste gevallen (niet alle) is er voldoende bewijs en gebruikt men de auteurswet als argument om de NTD aan te vragen. En de auteurswet is niet vrijwillig maar dat is een wet. Als provider (ongeacht of dat usenetprovider, hostingprovider of internet provider is) ben je verplicht mee te werken aan onderzoek en offline halen van copyrighted materiaal en intellectueel eigendom. In elk geval moet je er binnen 24 of 48 uur (weet even niet meer zeker welke van de 2 het is, dacht 48 uur) op zo'n verzoek reageren.
Uiteraard zijn er ook de nodige gevallen waarbij men de naam NTD niet gebruikt maar gewoon een rechtsverzoek doet of een brief/email schrijft, ook dan met de auteurswet als basis. Omdat de meeste (usenet)providers de NTD onderschreven hebben of een eigen soortgelijke procedure hebben spreekt men over het algemeen toch van NTD.
De bewijslast ligt bij de aanvrager (Brein). Als je als provider denkt (als je 't zelf nakijkt) dat het niet klopt, dan is de kans enorm groot dat de vragende instantie (meestal Brein) een rechtszaak tegen je begint. Los van de kosten is de kans tegenwoordig ook vrij groot dat je die verliest, tenzij je dus bij je weigering goede tegen argumenten kunt geven en bewijs dat er geen sprake is van illegale zaken.
Aangezien de meeste hosters en ook usenet providers (gezien de nog lopende rechtspraak) geen zin hebben om grote advocaatkosten te maken, werken providers gewoon mee aan zo'n verzoek als blijkt dat er inderdaad sprake is van illegaal gebeuren. Zoiets zie je als hoster of provider snel genoeg, al doet men vaak alsof dat niet het geval is.

Vanwege hoe usenet werkt is alleen mogelijk dat bij de usenet provider iets wordt weg gefilterd dus niet doorgelaten.
Zoals ik al schreef hebben usenet providers ook hun eigen servers. Daar kunnen ze het wel degelijk van verwijderen. Voor de rest is het een filter. Of ze het nu daadwerkelijk wel of niet ook fysiek gaan verwijderen van hun eigen servers (technisch zonder meer mogelijk) is in mijn ogen eerlijk gezegd een beetje muggenzifterij, het komt hoe dan ook niet meer bij de eindgebruiker. En dat is het doel. Maar het is technisch wel mogelijk om het van de eigen servers te halen en filters werken beter als je dat ook doet, mede gezien de eigen cache dan leeg is en niet meer verder gesynced kan worden.
Daarnaast staat het materiaal dan niet meer op je eigen apparatuur en kan Brein je ook daar niet meer op pakken. Ik ga er dus van uit dat ze het ook fysiek verwijderen op de eigen servers (indien aanwezig want in geval van cache is dat niet zo, dus v.n.l. bij nieuw geuploade bestanden).

Jij schrijft dat usenet en hosting fundamenteel anders werkt, maar ik zie dat vanuit mijn werk niet veel anders. Usenet is net zo goed een applicatieserver die je op je server draait, een zelfde soort server als een hosting server. Alleen is het dan een usenet applicatie, vaak daarnaast nog gecombineerd met een web applicatie zodat klanten zich kunnen inschrijven en/of aanmelden op dezelfde of een andere server.
Een hosting provider kan net zo goed ook een usenet provider zijn ernaast. Of het nu Apache of email of usenet server is het zijn allemaal applicaties.
En het is ook logisch dat elke applicatie anders werkt.
Natuurlijk werkt hosting in de cloud ook anders dan usenet. Lijkt me nogal wiedes, totaal ander soort applicatie.

Die retentie klopt dat die langer wordt als je er meer servers bij zet en dat wist ik toen ook al.
Je leek thans in eerdere reacties stellig te beweren dat het niet mogelijk zou zijn om in Europa een zelfde retentie op te bouwen.
Ik heb ook nooit beweerd dat het goedkoop zou zijn, ik heb herhaaldelijk aangegeven dat de kans heel groot is dat men met die andere grote backbones samenwerkt omdat het daarmee eenvoudiger is de retentie te verhogen zonder het kostenplaatje.

Nogmaals BT, ik heb nooit getwijfeld aan je capaciteiten en dat weet je ook!
Dat is correct, heb je me ook wel eens vaker aangegeven, vandaar dat je ongeloof bij mij irritatie opwekte. En dat lijkt me terecht gezien je nu zelf ook toe geeft dat retentie wel degelijk opgebouwd wordt door capaciteitsverhoging. Maar de irritatie is alweer over hoor.

freggel1 zei:
Maar ach dat is mijn mening op dit moment, heb ff genoeg van dit ge....
Tja freggel1, men kan nooit iedereen happy maken. De een vind het interessant, de ander slaapverwekkend. Dat is nu eenmaal zo met alle off-topic zaken.

Edit: Nog iets verduidelijkt en paar typo's gefixed.
 
Dit is een interessant topic mede omdat ik mij er nooit zo in heb verdiept en daarom lees ik het aandachtig mee.
 
Volgens mij staat in die gedragscode de procedure beschreven.
En is NTD die vrijwillige gedragscode ook wel Notice en Take Down genoemd.
Usenet providers die volgens NTD werken hebben op hun website een NTD formulier staan dat iedereen kan invullen dus niet alleen brein en waarna de klacht gaat worden bekeken.
 
Nou ja, deze kan er dan ook nog wel bij:

https://ecp.nl/werkgroep-notice-and-takedown

Grtz.
 
Die link is me goed bekend. Daarin kun je inderdaad prima zien dat het verwarrend werkt omdat ze dezelfde naam hebben gegeven aan de gedragscode en de procedure.

Het is zeker niet zo dat alleen Brein daar gebruik van zou mogen maken. Zoals ik in een eerdere reactie schreef maakt o.a. ook justitie daar gebruik van. Brein is echter degenen die er (voor zover mij bekend) het meest gebruik van maakt omdat die het meest aan het jagen zijn.
Maar feitelijk kan iedereen die meent dat zijn rechten geschonden zijn daarvan gebruik maken. De procedure is niet beperkt tot bepaalde personen, groepen of instanties. Dat zou ook niet goed zijn in dit geval.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan