Werking (zomer)tijd op de Dreambox

K

Kerstkonijn

Nog iemand problemen met de tijd?

(Of gewoon interesse in hoe het nou echt werkt op een Dreambox?)

Ik krijg dat ding niet op zomertijd... :( Zomertijd aangevinkt, tijdcorrectie geprobeerd, reboot... niets. Ronaldd 28-12 image is welke ik uitgekozen heb om mee te klooien.

En in dit draadje meer vragen (nog) zonder antwoorden of tipjes van een sluier...

Het vinkje zetten bij "use automatic daylight savings" schijnt niet te werken, werkt hier ook niet met een rudream image.

Ik ben gewoon de setup ingegaan bij de date/time instellingen, daar geeft het zich een optie "time correction" en daar heb ik bij "new time" gewoon effe de zaak een uurtje verder gezet, probleem opgelost.

aan Black Tiger,
je hebt dan wel de tijd voor je Dreambox, maar je EPG is nog op de oude tijd! De "transpondertijd" is gebleven dus: wintertijd.
Of bedoel je nog wat anders?

Klopt Berrie.

Maar waarschijnlijk heb ik nu toch een work-around gevonden. Ik heb nu het volgende gedaan: Timezone op Athene (+2:00 uur) en daarna met tijdcorrectie de tijd goed gezet. Dat lijkt wel goed te werken. (Nog wel even wat heen en weer zappen om de Dreambox wakker te schudden.)

By the way...

Misschien is een tijdprobleem iets wat satelliet gerelateerd is. De tijd van dit board staat immers ook op een verkeerde timezone! ;)

Nee hoor Kerstkonijn, de tijd van dit board staat op de juiste tijdzone, zijnde GMT+1 en da's de officiele tijdzone.
De boardsoftware doet niet automatisch mee aan zomer en wintertijd, zouden we hem op GMT+2 zetten dan is het in feite onjuist.
Wat we wel moeten doen is gewoon de tijd van de server zelf een uurtje vooruit zetten, maar de tijdzone behoort eigenlijk gewoon op GMT+1 te blijven staan, net als bij de Dream want dat is nu eenmaal de officiele tijdzone voor de meeste west-Europese landen.:)

We zullen dus de tijd even aanpassen, handmatig, net zoals we de klok vooruit zetten thuis, maar van de GMT instellingen blijven we af want die staat correct.

Wat betreft de tijd van de EPG, dat klopt, maar is het niet zo dat de providers zorgen voor die now/next van de epg?
Althans ik weet nog heel goed dat ik op de Nokia 9600 ook altijd de tijd een uur vooruit moest zetten, maar dat het o.a. bij C+ altijd nogal erg lang duurde eer die door hadden dat het zomertijd was en de epg aanpastten.
De Duitse zenders stonden dan wel altijd goed. Volgens mij is men daar ook mee aan het klooien momenteel want vanavond bijv. is een tijdlang de epg bij zowel de NL alsook de Duitse FTA zenders gewoon pleite geweest, de now/next was wel aanwezig.

Je kunt dus wel je Dreambox op een "verkeerde" tijdzone zetten maar dan heb je goed kans dat je dat straks als de providers de truuk gevonden hebben, de tijd weer terug kunt gaan zetten op waar hij op hoort te staan.

Mmm... hoe komt het dan dat de mail die ik van het board krijg altijd een uur in de toekomst ligt? Of wel de tijd in Engeland? (hint)
:confused:

Bij het gebruiken van bovenstaande workaround, moeten alle timers van nog op te nemen programma's aangepast worden!

Voorbeeld:
  • - Geprogrammeerd:
    Barbapapa, Ma Di Wo Do Vr, 07:05 - 07:12
    - Na nieuwe timezone:
    Barbapapa, Ma Di Wo Do Vr, 08:05 - 08:12
Tja, en dan zouden mijn dochter en ik dus (weer) een aflevering missen... :(
Dus alle geprogrammeerde nog niet voltooide items moeten dan aangepast worden, of opnieuw ingevoerd.

Sorry, ik zat er ook naast, voor een of andere reden stond de server op CEST enwel inderdaad nog een uur vooruit op zomertijd, heb het nu handmatig even tijdelijk opgelost, op een later tijdstip wordt het definitief opgelost.

In elk geval loopt de server -en- de boardsoftware nu weer juist als het goed is.:)

Hallo allemaal,

het is een enigma probleem.
Versie 1.07.3 heeft dit nl. niet, 1.07.4 daar in tegen wel!
Is er waarschijnlijk ingelopen bij Dream....
Zet er maar eens "oudere" firmware op met 1.07.3 of ouder.

Nada.

Is er nou niet een programeur die gewoon ntpdate er tussen flanst?

Dan ben je gewoon van het gezeik af.

Ha fijn! Eindelijk een paar apparaten die nu gelijk staan ingesteld:
In elk geval loopt de server -en- de boardsoftware nu weer juist als het goed is.:)
Zowel de Dreambox als Duckfiles staan nu op Zuid Afrika! :biggrin: Great!

En over dat ntpdate... wel zo prettig als de interne klok wordt gekoppeld aan de transpondertijd. Dus om de transpondertijd recht te zetten. (Even syncen en de transponder doet de rest! ;) Voor mensen zonder vaste internetverbinding.) Anders loopt de Dreambox wel keurig op tijd, maar doet ie er geen f*ck mee.

Maarre... hoe hoort het? De tijd moet gewoon goed staan. Dus de wereldtijd. Overal ter wereld gelijk!!! En dan de juiste tijdzone ingeven. Daarmee wordt de klok niet verzet, maar de tijd die de computer laat zien. En zo werkt de truuk met zomertijd ook.

De providers hoeven dus geen truuk uit te vinden. Gewoon achterover leunen en nagels vijlen is beter. De EPG gewoon op het juiste moment de juiste progs laten zien. En de ontvanger hoort de rest te doen. Oftewel: omrekenen naar de tijd die het hoort te displayen.

En of die tijd nou via de transponder, GPS module, DCF77 ontvanger of ntpserver binnen komt, zal me mijn b@llen jeuken. Maar inderdaad wel leuk om meteen het n(etwork)t(ime)p(rotocol) daarbij in te zetten. Is niet voor niets een protocol.

(Met een beetje mazzel kan ik m'n Dreambox later nog als timeserver in gaan zetten. Ook iets voor Duck? ;))

Ja lol, we gaan effe alle applicaties omzetten en laten de servertijd maar staan, waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan, nietwaar? :)

Nja, je moet het me maar eens per mail uitleggen want de wereldtijd is niet overal ter wereld gelijk, kan ook niet, want we leven in verschillende tijdzones.
Die moet je in feite standaard houden, heb je weer gelijk in, dus GMT+1 voor ons. Doch zomer en wintertijd wordt gewoon de klok handmatig vooruit en teruggezet en hier is geen vaste datum voor want het valt altijd op een zaterdag.
Het is dus een handmatige tijd aanpassing, althans voor zover ik dat kan bezien weet een computer niet wanneer de tweede zaterdag van oktober valt (om maar een voorbeeld te noemen), die weet alleen getallen, dus 10 oktober bijv. maar dat lukt weer niet omdat de benodigde zaterdag in oktober vrijwel elk jaar op een andere datum valt.

Ik wil wel eens weten hoe je dat gedacht had dan. Timeserver draait hier ook op Duck, waarom ie de mist in is gegaan moeten we nog maar eens uitzoeken. Maar ik kan er nu effe niet zomaar bij zonder de veiligheid te compromiteren dus dat zal ff moeten wachten.

Wellicht kunnen we deze discussie beter voortzetten in een topic waar het meer on-topic is zoals het computerforum of per email ofzo. Interessant is het wel, dat in elk geval.:cool:

een beetje server kan toch gewoon in flight z'n tijdzone aanpassen?!?

Ja LoL, als dat zou kunnen..... nja.. kan wel, maar dan moet je dus ook wel tooltjes hebben draaien die het checken, zoals met een timeserver, maar dan moet die wel weten wanneer het weer zomertijd en wintertijd wordt en daar wringt hem de schoen waar ik op doel.
Je gaat gewoon terug totdat je bij wat rootservers uit komt als je het al elders steeds vandaan wilt halen, maar -ergens- zal toch handmatig moeten worden ingegeven wanneer het zomer- en wintertijd is, net omdat het op dezelfde dag valt en net omdat de datum van een dag per jaar verschilt.

De dag wanneer het zomer-/wintertijd wordt, ligt vast en kan eenvoudig uitgerekend worden. Ik weet die berekening alleen niet meer uit mijn hoofd, maar is wel te vinden op internet. Windoos heeft afgelopen weekend aan velen onder ons gevraagd of het juist is de tijd aan zomertijd aan te passen. Gewoon uitgerekend.

Bij het tijdsignaal zoals DCF77 en GPS, wordt de zomertijd meegegeven. Heb je zo'n klok staan/hangen? Dan staat ie 's morgens goed als je wakker wordt, zonder dat je ervan wakker hebt hoeven liggen. Kadootje uit Duitsland (waar 'onze' DCF klok staat).

Mooi! Weer een probleem opgelost.

Yep, Mainframe / Z/os kan ook worden uitgevoerd met een Atoomklok...

En ook ik heb er weer wat info erbij:
  • begin zomertijd op de laatste zondag in maart
    einde zomertijd op de laatste zondag in oktober
Wie maakt er een leuke functie van om in een C progje te gooien? (O, wat is dit makkelijk met shell-scripting!)

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan