Wie doet hier ook aan Home Assist evt. met camera's?

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Waarderingsscore
1.435
Punten
113
Leeftijd
61
Zijn hier nog meer mensen die spelen met Homeassist, misschien ook met camera's erbij?
Was jij daar niet mee bezig @Dr.Z of was dat iemand anders?

Volgens mij was @Tech dat.
Zelf gebruik ik Domoticz.

Oh leuk. Heeft Domoticz ook een camera software zoals Frigate in Homeassist die bijv. personen en auto's kan herkennen?

Wat domoticz hier bij mij doet is simpelweg een doorgeefluik zijn voor de camera's. Uiteindelijk heb je altijd nog een app nodig die dit soort functies weergeeft.
Met domotics kun je de camera's aanzetten, of uitzetten, lampen aan/uit zetten, de airco bedienen etc etc.
Hoe dat met Homeassist werkt weet ik niet, ik heb het nog niet echt lekker werkend gekregen.

Maar leuk dat je hier over begint, ik zal er ook eens in duiken wanneer het werk het toelaat! :)

Ik gebruik HomeAssistant naar alle tevredenheid, server is Qnap ts251.
Op de Qnap zit een zigbee2mqqt usb stick die alle zigbee componenten kan koppelen in home assist.
Oa
Verwarming , verlichting, bewegingsensoren , temperatuur sensoren , smart power pluggen.
Inmiddels stuur ik 90 devices aan in automatisering.
Voorbeeld verlichting , na zonsondergang kom je in de hal, licht aan zolang beweging gezien wordt ,ga ik naar eerste verdieping gaat daar het licht aan en beneden uit. En ook zo naar zolder zolder lamp aan ,eerste verdieping uiit en hal ook uit.
Nodig 3 slimme zigbee plafonnieres en drie zigbee radar beweging sensoren.

Camera's in den beginne wel maar nu via surveillance app op Qnap .
Zijn Foscam Camera.s en de opnames worden gestreamed en bewaard op Qnaps

Daarnaast via foscam app de continue beelden op enkele oude Ipads en een samsung tablet op diverse plekken.
4 foscam cameras in gebruik.

Ik heb 2 Qnaps een 212 en 251 waarop ik gratis op iedere qnap 2 foscam cameras kan installeren dus totaal 4

Laatst bewerkt:
@Dr.Z Ik zou er zeker eens in duiken. Zoals ik het zie denk ik niet dat Domoticz iets kan wat Home Assist niet zou kunnen. Instellingen kunnen soms wat apart zijn, zeker met Frigate.
Een kennis heeft me hiermee geholpen en de meeste "normale" dingen zoals o.a. stopcontacten en zo en mijn Fritzbox en p1 meter en dat soort dingen herkent hij automatisch.
Zelfs de TV van boven van de vrouw (dus moderne TV) ziet hij, die kan ik wel uitzetten maar (nog) niet aanzetten, misschien is dat een configuratie dingetje, maar ik denk dat jij dat echt leuk gaat vinden.
De stopcontacten werken met Tuya of Zigbee. Daar hebben ze usb stickjes voor zodat je ze ook kunt bedienen via Home Assist. En HA heeft ook een app zodat je dingen ook vanaf je telefoon kunt bedienen net als Domoticz.
En dan kunnen we elkaar hier evt. ook helpen.

Ow leuk @the matrix dat jij die ook hebt draaien.
Ik wist niet dat HA ook op een Qnap kon draaien. Ik heb hem momenteel lopen op een HP Thin Client T540 met momenteel 4 GB geheugen er in en 256 GB m.2 SSD en een AMD Embedded G-Series GX-215JJ Radeon R2E CPU.
Loopt daar ook nog op. Ik moet alleen niet de detect voor de deurbel camera gaan aanzetten anders schiet de cpu load de hoogte in.

Phew 90 devices al? Dat is een boel.
2 Qnaps voor 4 camera's kan ik begrijpen. Maar misschien loont het zich dan om eens naar die Frigate addon te kijken want daar kun je gewoon gratis camera's in duwen. Je moet alleen zorgen dat je voor de detect een substream gebruikt omdat anders de load omhoog gaat.
Of heb je ze naar Surveillance App gezet omdat daar het opnemen gemakkelijker te doen is?

Ik ben er zelf net pas mee begonnen, gelukkig met hulp anders was ik er denk ik ook nog niet uit gekomen. Ben nu aan het kijken hoe ik een oude Chinese camera erbij krijg, zo'n draaibaar bolletje.
Dat zijn nog http camera's met mjpeg. Was me bijna gelukt, krijg alleen nog een authentication error.

Wat ik echt leuk vind aan die Frigate is de dingen die hij herkennen kan zoals auto's en dan aangeeft van hoeveel procent detectie er aan auto's langs de camera is gekomen zoals in dit voorbeeld.
afbeelding.png

En hij kan dus ook personen detecteren en geeft aan waar die zitten en hoeveel procent. Dat had ik al gezien bij het langs lopen, maar dat hij dit ook kon was me niet bekend en is echt wel grappig. Kijk naar waar dat vierkantje zit van die persoon detectie.
afbeelding.png

LoL dat zal @Dr.Z ook wel leuk vinden. :biggrin:

Frigate kan ook nog meer detecteren, ik dacht een paar dingen meer totdat ik deze lijst tegen kwam, dat is wel behoorljik wat.

Ik heb nog een HP Prodesk 400 G5 Desktop Mini. Daar zit een i5-8500 CPU in, voor de rest hetzelfde. En ik ben nog er over aan het denken om HA naar die i5 te gaan verhuizen.
De AMD van die thin client waar hij nu op draait is maar 1,5 GHz alhoewel hij in HA terminal 1996.215 MHz aan geeft. Maar dat is slechts een single core.
Hoe dan ook heb ik er al weer het nodige plezier en puzzelwerk aan.

ze naar Surveillance App gezet omdat daar het opnemen gemakkelijker te doen is?
Inderdaad dat is in de qnap een fluitje van 1eurocent.
Ipadres password en de map op de qnap aanmaken waar de video's gezet moeten worden. Na 7 dagen (instelbaar) automatisch verwijderen. Tevens de mogelijkheid om tijdspannes in te stellen bv 22u tot 07u

Ik vond dat reuze makkelijk in te stellen .

Daarnaast via een foscam app op een ipad gelijk 4 cameras de boel live in de gaten houden.
Eentje naast de PC en eentje op de overloop.

Ik vond dat reuze makkelijk in te stellen .
Ja klopt in die Surveillance app is dat heel simpel te doen, heb ik ook ooit bij een klant gedaan.
Met Frigate kan dat ook maar ben nog niet aan opnemen toegekomen. De detectie geeft zoals je ziet heel vaag beeld maar dat is omdat die alleen detectie hoeft te doen. Is dus ook maar 320x460 resolutie.
Misschien als ik straks de snellere pc heb dat dit nog anders kan.

Kun je ook Surveillance station koppelen met Frigate of weet je dat niet?

De surveillace app in Qnap kun je alleen de camera's definiëren. Een scala aan cameras wordt ondersteund. En de max resolutie wordt bepaald aan de hand van type camera, ik heb foscams die opnames maken met 3M en 1080p met 25fps maar kan ze ook veranderen bv naar 720p en naar ander aantal frames.

• Leuk
Waarderingen: Dr.Z
Zal contact opnemen met mijn zoon die is erg bedreven betreffende HA integrations
Zo heeft hij mijn wasmachine met wifi in home assist weten te integreren. Nu kan ik diverse automations instellen bv melding op ipad dat de was klaar is, energie bijhouden verbruikte water.

(Dit kan natuurlijk ook in de app van de wasmachine)

Laatst bewerkt:
Wat doet precies die hass integration waar je naar verwijst?
Want ik neem aan dat het niet alleen software is maar dat je voor in de gang automatisch het licht aan te kunnen doen ook een hardwarematige sensor moet hebben, dat is wat ik bedoelde eigenlijk.
Of heb je gewoon in de gang ook camera's hangen en dat die de detectie doen ook voor het licht?

Die verwijzing is hoe je frigate moet integreren in home assistant. Hoe het verder werkt weet ik niet maar dat gaat mijn zoon verder uitzoeken.

In de gang heb ik een zigbee smart plafonniere en een radar sensor.
Zodra die radar sensor beweging ziet detecteerd hij dat en daar maak ik gebruik van

In twee automations heb ik dan
if radar detector detect movement then switch on lamp
If radar stops detecting movement then swich off lamp

Dit is geen bewegingdetector want die triggert 1 keer .
Deze radar blijft zolang er beweging is aan en dus ook de lamp.

De zigbee plafonniere is een smart led lamp en schakelt aan of uit. Ook is de aan vermogen regelbaar bv 50% en uit.
De lampen worden niet meer met 220 uitgezet die blijft gewoon aan. De lamp gaat in principe niet uit maar wordt door diodes hoogohmig gemaakt en dan gaan de leds niet aan verbruik lamp in "uitstand" ca 1 watt aan regelbaar tussen 5 en 40 watt

de lampen in de huiskamer zijn ook smart zigbee led plafonnieres.
Een zigbee lichtsensor en een zigbee switch nodig

Automations
If lichtsensor < 100lux switch on lamp 1, 2 en3
If switch is pushed switch off lamp 1 2 en 3

Alles werkt hier met het zigbee protocol een soort wifi 2.4g protocol .
Alle devices die op net spanning zitten werken als repeater , ook sommige devices op 5 volt werken als repeaters zodat je het helrhuis vol met zigbee devices kunt plaatsen.

Ik zal het netwerk plaatje ff plaatsen

netwerk.jpg

Laatst bewerkt:
Mijn systeem :

Qnap 251
In qnap Applicatie virtualisation station.
Daarin home assistant geinstalleerd
Een sonoff usb stick met zigbee2mqqt firmware ( nodig om zowat alle zigbee devices te kunnen pairen in Home Assist
Deze stick zit in de Qnap en wordt toegevoegd aan de home assist app in virt station.

Home assist krijgt 2 ip adressen een interne en een externe via duckdns.
Op ipad en pc de app home assist uit de store geinstalleerd en draaien.
Zowel thuis als elders , mijn zoon heeft mijn inlogcodes dus kan alles installeren , veranderen indien ik de hulp nodig heb.

Die verwijzing is hoe je frigate moet integreren in home assistant.
Oh maar dat heb ik al.

Ik heb afgelopen nacht Home Assistant over gezet naar die HP mini pc met die i5-8500 er in. Dju wat een verschil. Ik zie andere dingetjes met ook 1500 MHz cpu en draait goed met die detect op de camera. De mijne high CPU met 97% CPU gebruik, soms zakkend naar 75 en dan gelijk weer naar 97 en een waarschuwing rechts met "slow cpu".
Nu met die Intel CPU, ook met ingebouwde GPU, met detect aan 2% CPU soms 10% af en toe. Stukken beter.

Ik heb stopcontacten maar bij aanschaf gekozen voor Tuya ondersteuning, dus ik weet niet of die ook Zigbee praten, volgens mij niet want als ik het goed herinner moest je kiezen voor Zigbee of Tuya.
Maar goed voor Tuya bestaat er ook zo'n ondersteunings kaartje. Heb ik nu nog niet nodig maar komt er misschien nog wel bij.

MQTT heb ik ook draaien, maar nog niet zo'n mooi overzicht gezien als jij hebt met al die lijntjes. :)

Kijk ook eens bij Shelly, die hebben ook heel veel spullen die gebruikt kunnen worden, dacht ik.

Wie is Shelly? Is dat een github repository of een homeassistant addon of... ?

Alle tuya devices zigbee draaien onder zigbee2mqqt in home assist mits je bv een sonoff zigbee usb stick koppelt aan HA. Of die stick op een pc ook nodig is weet ik niet

Alle tuya wifi devices draaien ook in home assist, maar dan moet je in home assist de tuya (smartlife) integratie installeren.
Daarna worden alle devices zigbee mits deze niet in zigbee2mqqt gepaired zijn en wifi devices met alle settingen in home assist toegankelijk

Evenzo kan je google home integreren en kun je door spraak commandos je bv de verlichting sterkte verhogen of verlagen of bv de smart verwarming regelen of schakelaars bedienen
Maar dat is wel een heel recept om google home te koppelen.
Ik heb daar problemen mee. Mijn nokia glasrouter laat geen poorten door naar mijn lokale asus aimesh systeem. Eenmaal actief werkt het een tijdje, om HA devices in google home te importeren moet ik op mijn iphone ff wifi uitschakelen en dan via google home de externe verbinding van HA de devices importeren.

Laatst bewerkt:
Die lijntjes zitten bij mij onder de tab zigbee2mqqt waar alle devices in staan en dan bovenin in de balk staat "kaart"
Die klik ik dan aan en na een tijdje afhankelijk van aantal devices verschijnen alle devices hoe ze met wat gekoppeld zijn in netwerk

Nou alweer wat bijgeleerd. Dat ga ik morgen eens bekijken met die tuya integratie installeren.
Heb al genoeg gepuzzeld nu om mijn HA van buitenaf bereikbaar te krijgen hoe ik het wilde. Is nog niet helemaal hoe ik het wilde, wat via Cloudflare, maar op die manier kan ik wel alle toegang blokkeren buiten mezelf, dat is dan ook wel weer handig te noemen.
Des te beter.

Ik krijg alleen nog een boel foutmeldingen bij Fritage in de log, en ffmpeg crashes, heb hardware acceleratie eens uitgeschakeld maar dan vindt ie zelf een hardware acceleratie automatisch. Hahaha... nja toch wel weer grappig.

Nu ik https gebruik kon ik ook de app veiliger installeren dus die is nu ook in gebruik.

Ik heb geen zigbee2mqqt daarvoor zal ik vermoedelijk eerst het zigbee gebeuren moeten installeren. Heb wel een gewone mqq2 instance draaien. Dus zo te zien nog wel wat werk aan de winkel de komen de tijd, maar dat maakt het dan ook wel weer leuk.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan