Wie doet hier ook aan Home Assist evt. met camera's?

Om Zigbee-apparaten te koppelen in Home Assistant op een pc, heb je een Zigbee-coördinator (USB-stick) nodig en een Zigbee-integratie (zoals ZHA of Zigbee2MQTT). Hieronder vind je een duidelijke stap-voor-stap uitleg:

🔧 Benodigdheden​

1. Een PC met Home Assistant geïnstalleerd (bijv. Home Assistant OS, Docker, of Supervised).
  2. Een Zigbee USB-stick, zoals:
    • Sonoff Zigbee 3.0 USB Dongle Plus
    • ConBee II
    • [CC2652P](Texas Instruments-gebaseerde sticks)
  3. Zigbee-apparaten (zoals lampen, sensoren, schakelaars).

Stap 1: Zigbee USB-stick aansluiten​

• Plug de Zigbee USB-stick in een vrije USB-poort van je pc.
  • Controleer in Home Assistant of de stick wordt herkend:
    • Ga naar Instellingen > Systeem > Hardware.
    • Zoek naar de naam van het apparaat, meestal iets als /dev/ttyUSB0 of /dev/ttyACM0.

🧠 Stap 2: Kies je Zigbee-integratie​

Optie 1: ZHA (Zigbee Home Automation)

Makkelijkste manier om Zigbee te integreren.

1. Ga naar Instellingen > Apparaten & Diensten > Integraties.
  2. Klik op "Integratie toevoegen" en zoek naar ZHA.
  3. Selecteer je USB-stick (poort: bv. /dev/ttyUSB0) en het juiste type:
    • Silicon Labs = EZSP
    • TI = ZNP
    • ConBee = deCONZ
  4. Volg de wizard om ZHA te activeren.
Zodra ZHA draait, kun je Zigbee-apparaten koppelen via "Apparaat toevoegen".

Optie 2: Zigbee2MQTT (geavanceerder, meer controle)​

1. Installeer MQTTin Home Assistant.
    • Voeg Mosquitto broker toe via Supervisor > Add-on store.
  2. Installeer Zigbee2MQTT via de Add-on store.
  3. Configureer Zigbee2MQTT (configuration.yaml in de add-on).
    • Stel de juiste poort in voor de stick.
  4. Start de add-on en open de Zigbee2MQTT webinterface.
  5. Druk op "Permit Join" om nieuwe apparaten te koppelen.

🔗 Stap 3: Zigbee-apparaat koppelen​

1. Zet het apparaat in pairing-modus (zie handleiding van het apparaat).
  2. In Home Assistant:
    • Bij ZHA: ga naar de integratie, klik op "Apparaat toevoegen".
    • Bij Zigbee2MQTT: klik op "Permit Join", daarna zie je het nieuwe apparaat verschijnen.
(Bron chatgpt)

Ik gebruik de sonoff zigbee3 plus P en NIET de E versie en gebruik zigbee2mqqt
Ook deze stick indien nieuw gekocht wordt,moet voorzien worden van nieuwe firmware , ook hier heb ik eenvoudig receptje voor. Kan gewoon op de pc

SONOFF ZB Dongle-P Zigbee 3.0 USB Dongle Plus Universele Zigbee Gateway Ondersteuning via ZHA of Zigbee2MQTT Sonoff Zigbee-serie

Laatst bewerkt:
kost een paar centen maar dan heb je ook wat nuttigs te doen op een dag :ROFLMAO:
heb een paar simpele beweging melders tussen de lampen die veel aanbleven geknoopt
cams draaien zelfstandig
en de rest ach.. dat redde zich jaren geleden ook al.
moet met dit soort dingen altijd aan een artikel in de electuur denken..
accu meter met ledjes kon je zelf bouwen
" waarom brand het rode lampje leeg niet als de accu leeg is?"

kost een paar centen maar dan heb je ook wat nuttigs te doen op een dag :ROFLMAO:
:ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: Ja zo kun je het wel zeggen. Men heeft mij met de installatie geholpen en ik ben gelijk verslaafd geraakt om er aan te puzzelen en te doen. Zelfs van daag nog een binnen camera van de Action gekocht die ik eigenlijk niet nodig heb om verder te proberen. :biggrin:

" waarom brand het rode lampje leeg niet als de accu leeg is?"
:biggrin::biggrin::biggrin:

@the matrix Hartstikke bedankt voor die zeer duidelijke handleiding, scheelt me weer een en ander aan uitzoekwerk.

Laatst bewerkt:
Dat is de plus E je moet de plus P hebben voordeel va amazon dat het retour kan

SONOFF ZigBee 3.0 USB Dongle Plus, TI CC2652P Coördinator, Universele USB ZigBee Hub, ZigBee Gateway voor Google Home https://amzn.eu/d/fdo5XLx

Ik stuur je nog de werkwijze hoe je de plus P moet voorzien met de juiste actuele firmware. Alvorens deze te koppelen in HA

Laatst bewerkt:
Wie is Shelly? Is dat een github repository of een homeassistant addon of... ?
Ik meen dat het nu een addon is die heel veel kan aansturen….

Wellicht voor de buitenboel handig….

Extra informatie betreffende de sonoff plus P.
Deze werkt het beste op een USB 2 poort op een extensie kabel van 30-50 cm
Ik heb hem op een kabel van 50 cm gezet.

Deze

0,5m nylon USB 2.0-verlengkabel zwart, A-A-verlengkabel, aluminium plug, stoffen omhulsel https://amzn.eu/d/8ToKe7J

En zoals altijd gaat er iets fout de juiste update is

Laatst bewerkt:
Wellicht voor de buitenboel handig….
Gelukkig heb ik geen buitenboel, best duur voor zo'n stopcontactje. Een Zigbee of Tuya kost gemiddeld een 8 euro.
Als ik Shelly hoor moet ik aan die van Sterk denken. 🤪 Fijn paard. :sex:

Dadelijk op mijn gemak dat filmpje eens bekijken over die repository.

Waarom die extra kabel erbij @the matrix? Dju had ik dat maar geweten, dacht dat ik die gewoon in die mini pc kon duwen.

Het schijnt dat de stick supergevoelig is als hij dicht bij de aansluiting van een usb poort zit ik had iig veel errors, en na speuren bij de home assistant groep kwam snel het advies zo'n extensie kabeltje ertussen te zetten en idd alle problemen foetsie en draait al ruim 2 jaar perfect

Voor Zigbee gebruik ik een Phoscon stick en voor Z-Wave een ZW090 van AEON labs en heb de boel direct in een USB poort zitten en (gelukkig) nog geen connectie-problemen ervaren met beide sticks...

supergevoelig is als hij dicht bij de aansluiting van een usb poort
Heel toevallig las ik net 5 minuten geleden dat het te maken had met interferentie van de USB poort. Moet ik alleen hopen dat mijn andere apparatuur die er omheen staat niet storend is. ;)

@Tech De kennis die me met HA opgezadeld heeft maakt ook al jaren gebruik van een Conbee II stick. Wilde ik eerst ook halen maar toen zag ik niet die van 25 euro bij Amazon maar alleen die van 35 euro. En dan leek me de optie van @the matrix toch weer iets leuker van 10 euro goedkoper. Nu zie ik toevallig ook een van 25 maar heb al een Sonoff besteld.

Kabeltje heb ik er voor de zekerheid toch maar bij besteld, men wete maar nooit. En het is sowieso handig om te flashen want dan moet je (helaas) die dingen toch open draaien.

Gebruik jij ook Frigate @Tech of niet?

Voordeel van Amazon je kunt dat stickie kosteloos retourneren zonder opgave van redenen

Dat is ook weer zo. En binnen 30 dagen dus testen is ook nog mogelijk op die manier. :)

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan