Windows11 op een oude pc installeren

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Waarderingsscore
901
Punten
113
Leeftijd
75
Chatgpt zegt:

Als je pc niet voldoet:

• Tijdens setup kan er een foutmelding komen over TPM of CPU.
  • Gebruik dan de register-hack om de vereisten te omzeilen:
Register-hack (voor gevorderden):

1. Druk Shift + F10 tijdens setup om een opdrachtprompt te openen.
    2 Typ regedit en druk op Enter.
    3 Navigeer naar:
    HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Setup
    4 Maak een nieuwe sleutel: LabConfig
    5 Voeg hier twee nieuwe DWORD-waarden toe:
    • BypassTPMCheck → 1
    • BypassSecureBootCheck → 1
      6 Sluit Register Editor en ga terug naar installatie.

Na installatie

• Je bestanden en programma’s blijven behouden.
  • Controleer Windows Update voor eventuele aanvullende stuurprogramma’s.
  • Activeer Windows als dat nodig is.

Is het waar dat dan alle bestaande bestanden en programmas blijven bestaan?

• Leuk
Waarderingen: Dr.Z
Wanneer het een upgrade betreft dan blijven alle bestanden behouden. Windows 11 wijkt niet veel af van Windows10.

Dat klopt maar w10 krijgt in oktober geen aandacht meer.
Maar ik moet het zeker weten, anders wordt de zolder mijn slaapkamer tis de pc van moeders

Laatst bewerkt:
anders wordt de zolder mijn slaapkamer
Dan doe maar niet. Want het is een illegale truuk en als hij officieel geen W11 ondersteund zou ik er niet aan beginnen. Kan wel even werken, maar hoe lang?
Ik las ook ergens dat met de 24H2 update van Windows 11 het feest met die register hack en Rufus updates voorbij zou zijn. En ook niet meer de updates los geinstalleerd zouden kunnen worden (want dat zou je dan moeten doen). Of Microsoft dat ook lukt weet ik niet. Maar de vraag is of je dat moet willen.

Als je niet naar de zolder gebonjourd wenst te worden zou ik er niet aan beginnen.
Windows 10 gaat nog tot 14 oktober 2025, dus nog een aantal maanden. Kort voor die tijd gaat Microsoft nog komen met een melding dat je verlengde support kunt kopen. Dat is nipt 30 euro voor een heel jaar. Dus dat is eventueel ook nog een mogelijkheid.

Wat je ook kunt proberen is Linux, bijvoorbeeld een eenvoudige installatie zoals Linux Mint. Heel mooi en voor het standaard gebruik, dus internetten (met Opera of Firefox bijvoorbeeld), e-mailen (bijv. Thunderbird) en wat documenten (LibreOffice) ofzo doen gaat dan nog uitstekend en ook nog eens sneller dan met Windows 10 of 11.
Dus weggooien is allerminst nodig.

Uiteraard voor het omzetten wel even alle documenten en foto's etc. backuppen.

@Black Tiger heeft gelijk. W11 zal een poosje blijven draaien maar de pc gaat in de loop van de tijd, door alle beveiligingsupdates, steeds lastiger draaien of zelfs crashen.
Het heeft namelijk te maken met de processor die de versleuteling en decryptie niet meer kan ondersteunen.
App's hebben namelijk steeds betere beveiligingen nodig tegen ongenode gasten die data willen stelen en dat kunnen de oudere processoren niet meer verwerken.

Ik neem het advies ter harte,
Alhoewel ik bv
Bij refurished PC aanbieders voor ons model kan kiezen voor W10 of W11 met 2jaar garantie??? Hoe doen die dat dan ?

Daarnaast heb ik eind vorig jaar een laptop gekocht met W10 en omdat er nog geen applicaties opstonden deze op eenzelfde manier met een toegevoegde reg bestand naar W11 gezet, krijg nog steeds updates, gisteren toevallig bij aanmaken USB install stick nog updates.

Ik zou lekker overstappen op een linux-mint achtig iets, dat draait als een tierelier, je nu misschien traag aanvoelend werkende pc krijgt dan een compleet nieuwe ervaring en voelt weer als nieuw aan.
Voor het grootste deel is de belemmering puur om de verkoop van hardware te stimuleren, ik heb recent voor een vriend win11 op een pc'tje gezet en dat ding gaat als de brandweer, daar heb ik de 'setup /server' trick gebruikt en werd zonder problemen de boel geïnstalleerd.

Het is onzin je verschuilen achter versleuteling en decryptie, dat is een kwestie van de zaken goed in elkaar steken maar daar is microshit niet echt de sterkste in geweest, hoe meer ruimte en cpu-power er is, des te luier worden de programmeurs want er is toch genoeg performance beschikbaar.
Kijk naar de embedded systemen of bijvoorbeeld naar de raspberry-pi, die zijn klein maar de os-sen voldoen aan alle beveiligingseisen.

In mijn huis zijn heb ik ramen om doorheen te kijken en daar hou ik het bij.

Het is onzin je verschuilen achter versleuteling en decryptie, dat is een kwestie van de zaken goed in elkaar steken maar daar is microshit niet echt de sterkste in geweest, hoe meer ruimte en cpu-power er is, des te luier worden de programmeurs want er is toch genoeg performance beschikbaar.
Het is dit keer de hardware wat de bottlenek is.
Versleuteling is een rekenkundig iets wat door de processor wordt gedaan en wanneer het een bepaalde versleuteling krijgt waar de proc niet mee overweg kan, dan is dat ding uren bezig een stuk software te ontcijferen.
Het is nu nog niet aan de orde maar wanneer windows10 volledig is uitgefaseerd en alle oude hardware is vervangen, komen de nieuwste updates en app's tevoorschijn.

Dat kan nog wel een tijdje duren trouwens en misschien nog wel jaren.
Wanneer je de pc alleen gebruikt om een briefje te tikken en voor het surfen op internet browsers als Firefox gebruikt, kun je nog heeeeeeeeel lang met de oude hardware blijven spelen.
Maar toekomstige moderne (open)VPN verbindingen bijvoorbeeld, zullen niet meer mogelijk zijn.

Denk ook aan een sterk verouderde BIOS op moederborden die lekken hebben en welke niet meer gedicht kunnen worden.

Zelf dacht ik dat Windows 11 alleen werd uitgebracht om de aandeelhouders tevreden te stellen en de verkopen weer te stuwen, maar in een discussie die ik een paar dagen terug had met iemand die er veel verstand van bleek te hebben, kwam deze kennis mij ter gehore.
Ik neem het maar gewoon aan dat de beste man een goed punt had.

Overigens kijk ik met een appel naar buiten. ;)

Laatst bewerkt:
Bij refurished PC aanbieders voor ons model kan kiezen voor W10 of W11 met 2jaar garantie??? Hoe doen die dat dan ?
Dan hebben zij ofwel PC's die net nog binnen de vereisten vallen of zij maken ook gebruik van de Rufus methode. Geheid dat de garantie alleen hardware betreft en niet software. Vraag maar eens specifiek na als die specs niet voldoen, hoe dat zit met de garantie op goede werking van Windows 11.
Windows 10 met 2 jaar garantie kan ook niet helemaal want die stopt per 14 oktober en je kunt dan weliswaar 1 jaar updates bij komen (dat doen die aanbieders echt niet voor je) en het is niet zeker dat dit nog een jaar kan. Of ze zetten er een Windows 10 LTS Enterprise versie op.
OF... ze zetten er een TPM PCI module in, dat is goedkoop, en dan werkt het wel maar moet je feitelijk wel ook een CPU hebben die voldoet anders heb je daar nog altijd een bottleneck.

Maar persoonlijk denk ik dat het puur hardware garantie is en als Windows het niet meer doet dan jammer dan.
Als je zoiets ziet dan weet je meteen ook dat dit niet bepaald de meest betrouwbare aanbieders zijn. Ik hou niet zo van aanbieders die via grijs gebied en achterdeurtjes methodes werken.

Wat ik al eerder zei en wat @Dr.Z ook al zegt, je kunt geluk hebben met die updates en het kan nog jaren duren, maar voor hetzelfde geld is het met 24H2 of de volgende update voorbij. Dus je gaat een bewuste keuze maken om dat risico al dan niet te nemen, advies heb je genoeg gehad.

iemand die er veel verstand van bleek te hebben, kwam deze kennis mij ter gehore.
Met die man wil ik dan ook wel eens praten over dat zogenaamde noodzakelijke. Het idee komt van de Trusting Computing Group die inderdaad wel naar beveiliging kijken. Maar in hoeverre is dat nodig?

Want die TPM is wel voor de beveiliging enzo, maar dat is helemaal niet nodig voor ons simpele zielen. Als het al zo was met biossen, dan zou dus elke Linux machine ook gevaar lopen.
Het is extra beveiliging, maar of doorsnee klanten dat nodig hebben is bijzonder de vraag.
For an example of how a TPM works, consider the power-up step for turning on a device, such as a laptop. When the device is powered up, the TPM authenticates it. The TPM provides a cryptographic key to unlock the encrypted drive, and if the key is validated, the computer will boot up as normal. If the cryptographic key is tampered with, the computer won’t start.
Leuk, gaat er iets mis met je bios of weet ik wat dat ie die key niet zien, gaat je systeem dus niet meer booten en kom je niet meer bij je spullen. En bedankt!
Net zoals ik laatst iemand tegen kwam die niet eens wist dat opeens zijn systeem versleuteld was met Bitlocker en hij had geen key. Nou dan ben je ook mooi genaaid.

En zelfs sterk verouderde biossen... noem me eens de laatste keer op in welk jaartal een hacker nog eens een bios gehackt heeft? Of liever gezegd dat mag je deskundige dan eens doen.

Voor MS is dit een leuke afspraak met name met Intel en PC fabrikanten om weer een hoop nieuwe pc's te kunnen verkopen. Wat dus niet nodig is, want zelfs relatief snelle en moderne pc's van 5 jaar geleden met een i7-7700K valt nog buiten de vereisten van Microsoft maar draait Linux nog perfect op.
En die zijn echt nog zeker wel snel genoeg voor een Windows 11 systeem. Los het op met een TPM module maar dan valt de CPU nog buiten de vereiste, ronduit onzin.

En dan recent nog:

Destijds was ik nogal verbolgen over het feit dat er een UEFI bios moest komen en voorspelde 10 jaar terug al dat er biossen gehackt zouden kunnen worden.

Een oplossing wordt hier uitgelegd:

Laatst bewerkt:
En voorspelde 10 jaar terug al dat er biossen gehackt zouden kunnen worden.
Ja want dat kon in de DOS tijd al als je vanuit het OS de bios in kon komen. Er is niet voor niets in die oude tijd de bescherm optie in de bios gekomen dat je eerst die bescherming uit moest zetten voordat je een bios kon flashen.

Als ze dat nu weer standaard open gaan zetten en bereikbaar via UEFI kun je er op wachten tot het mis gaat.

Fabrikanten van moederborden geven tools om met een live OS de bios te flashen.
De firmware wordt vervolgens in het bios geladen waarna deze na herstarten geïnstalleerd word en het systeem wordt opgestart.
Tja, hoe makkelijk is het om via "de man in the middle" de boel te manipuleren of een backdoor te slipstreamen in een bios-firmware.
Maar ook biossen van randapparatuur en hardware als harde schijven zijn op die manier kwetsbaar.

..en dan de vraag: Hoeveel 'timebombs' zijn er momenteel geïnstalleerd waardoor hackers uit slechte landen massaal cyberaanvallen kunnen uitvoeren om de samenleving te ontwrichten?
Laat de fantasie maar werken....

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan