Bij refurished PC aanbieders voor ons model kan kiezen voor W10 of W11 met 2jaar garantie??? Hoe doen die dat dan ?
Dan hebben zij ofwel PC's die net nog binnen de vereisten vallen of zij maken ook gebruik van de Rufus methode. Geheid dat de garantie alleen hardware betreft en niet software. Vraag maar eens specifiek na als die specs niet voldoen, hoe dat zit met de garantie op goede werking van Windows 11.
Windows 10 met 2 jaar garantie kan ook niet helemaal want die stopt per 14 oktober en je kunt dan weliswaar 1 jaar updates bij komen (dat doen die aanbieders echt niet voor je) en het is niet zeker dat dit nog een jaar kan. Of ze zetten er een Windows 10 LTS Enterprise versie op.
OF... ze zetten er een TPM PCI module in, dat is goedkoop, en dan werkt het wel maar moet je feitelijk wel ook een CPU hebben die voldoet anders heb je daar nog altijd een bottleneck.
Maar persoonlijk denk ik dat het puur hardware garantie is en als Windows het niet meer doet dan jammer dan.
Als je zoiets ziet dan weet je meteen ook dat dit niet bepaald de meest betrouwbare aanbieders zijn. Ik hou niet zo van aanbieders die via grijs gebied en achterdeurtjes methodes werken.
Wat ik al eerder zei en wat
@Dr.Z ook al zegt, je kunt geluk hebben met die updates en het kan nog jaren duren, maar voor hetzelfde geld is het met 24H2 of de volgende update voorbij. Dus je gaat een bewuste keuze maken om dat risico al dan niet te nemen, advies heb je genoeg gehad.
iemand die er veel verstand van bleek te hebben, kwam deze kennis mij ter gehore.
Met die man wil ik dan ook wel eens praten over dat zogenaamde noodzakelijke. Het idee komt van de Trusting Computing Group die inderdaad wel naar beveiliging kijken. Maar in hoeverre is dat nodig?
Want die TPM is wel voor de beveiliging enzo, maar dat is helemaal niet nodig voor ons simpele zielen. Als het al zo was met biossen, dan zou dus elke Linux machine ook gevaar lopen.
Het is extra beveiliging, maar of doorsnee klanten dat nodig hebben is bijzonder de vraag.
For an example of how a TPM works, consider the power-up step for turning on a device, such as a laptop. When the device is powered up, the TPM authenticates it. The TPM provides a cryptographic key to unlock the encrypted drive, and if the key is validated, the computer will boot up as normal. If the cryptographic key is tampered with, the computer won’t start.
Leuk, gaat er iets mis met je bios of weet ik wat dat ie die key niet zien, gaat je systeem dus niet meer booten en kom je niet meer bij je spullen. En bedankt!
Net zoals ik laatst iemand tegen kwam die niet eens wist dat opeens zijn systeem versleuteld was met Bitlocker en hij had geen key. Nou dan ben je ook mooi genaaid.
En zelfs sterk verouderde biossen... noem me eens de laatste keer op in welk jaartal een hacker nog eens een bios gehackt heeft? Of liever gezegd dat mag je deskundige dan eens doen.
Voor MS is dit een leuke afspraak met name met Intel en PC fabrikanten om weer een hoop nieuwe pc's te kunnen verkopen. Wat dus niet nodig is, want zelfs relatief snelle en moderne pc's van 5 jaar geleden met een i7-7700K valt nog buiten de vereisten van Microsoft maar draait Linux nog perfect op.
En die zijn echt nog zeker wel snel genoeg voor een Windows 11 systeem. Los het op met een TPM module maar dan valt de CPU nog buiten de vereiste, ronduit onzin.