Zonnepanelen, tips gevraagd?

Nummer10 koppen jouw gegevens wel?
Een omvormer van 4000w en maar 2 panelen samen 200 watt?
Een omvormer van 4000 watt heeft een opstart spanning nodig van +/_ 120 tot 140 volt.
 
Jan ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb er overheen gelezen ..
Een 4000 watt voor 75 euro, die 4000 watt van mij kostte 900?.

Ik heb er nog een liggen een 4000watt omvormer merk Omnik met twee strings waarvan 1 string defect is. .

In principe zou die nog bruikbaar zijn voor Max 2000 watt. Maar wat een beest  bijna 25 kilo. Zijn ze nooit komen ophalen. Stuurden een opvolger betere versie en die heb ik zelf geplaatst, doorgegeven aan het bedrijf. Als ze in de buurt kwamen zouden ze de half defecte ophalen.
Ligt al anderhalf jaar in de garage.


 
Nummer 10 heeft het waarschijnlijk over een standallone omvormer, die dus niet op het net word aangesloten. Die maakt dus van 12 volt 220.
De goedkope versies daarvan geven meestal geen mooie sinusgolf. en 4000watt uit china moet je dan ook met een korreltje zout nemen.
Maar allemaal wel leuk om mee te exprimenteren.
Maar met een 180w zonnepaneel en 2 60 ampere gel accus kon ik net de led verlichting snachts laten branden in de veranda en  de tuin.
ijskast erop (wel een oudje) en de 2 accus waren met 2 uurtjes weer leeg.
Heb nu dus alle panelen met losse omvormers gewoon op het net aangesloten, zolang de nieuwe wedgeving er nog niet is blijft dat de beste manier.
Gr Blokker
 
Dat had ik inmiddels ook gezien en daar zit ook iets bij voor het opstarten.
Maar je kan er niet echt veel mee.

Misschien moet freggel even zoeken op MP.

Ik heb je foto's gezien maar heb je daar wel zon?
In de schaduw doen ze niet veel.
 
Nu we het toch over zonnepanelen hebben , maakt iemand de zonnepanelen wel eens schoon en hoe?

Ik heb 15 panelen op de garage 8 panelen op het dak en 4 panelen op dakkapel.
Op de garage zou ik in principe bij kunnen maar op het dak en dakkapel?
 
Hahahaha geweldig. Toen wij nog op de camping gingen in Enkhuizen was het TV en waterkoker tegelijk al vaak de stop er uit.. LoL. Ja oke het ijskastje werkte dan ook nog op elektriciteit moet ik er eerlijkheidshalve bij zetten.
Wel leuk als het zo ook kan met die panelen.
 
@Matrix
Een fikse stortbui en ze zijn weer schoon.
 
Was dat maar waar. Vooral de onderkant groeit vol mos en groene troep en kruipt omhoog ook stof hecht zich vast aan de platen heb ik vernomen rendement zou zeker snel  5% en hoger nadelig worden.

Vooral die op de garage met een lage helling zo'n m.i. smerig.
Maar ik weet niet met welk schoonmaak middel je aan die platen mag  zitten.

Uiteraard wordt er van alles aangeboden maar .....Kassa.

Gewoon iets  waar mee die troep loskomt. Zonder de platen te beschadigen.


 
PH neutraal
Wat op jouw zachte tere huidje mag, mag ook op je panelen :)
Moet jij eens kijken wat er aan schadelijke stoffen in regen zit.
 
In ieder geval geen jif en schuursponzen ?

Zal eens bij hg kijken wat die hebben

In ieder geval  eerst eens de boel met warmwater behandelen als de zon ervan af is.
 
https://www.cleanxl.nl/product/1557596/hg-zonnepanelenreiniger
 
Ik gebruik osmose water daar zit niets meer in van verontreiniging.
Ramen wassers gebruiken dit ook bij ramen waar ze moeilijk bij komen.
Eenmaal per jaar kijk ik toch de goten na voor bladeren dan staat steiger toch op.
Via slang naar boven pompen lage druk schone zachte bezem waar water er van voren uitkomt schoonvegen schoonmaken hoeft niet gedroogd  te worden daar het water geen strepen nalaat.
Werkje incl steiger opzetten uurtje.
Achterkant gaat makkelijker zelfde maar kom er zonder steiger aan.
Alles klaar in 1,5 uur.
Of als je een ontkalker heb lukt dit ook mee.
Dat gebruik ik als ik te weinig osmose krijgen kan.
 
Goeie tips

Tip hg  van jacob ga ik gebruiken op garage 15 platen op een string.
Tip osmosewater van scubadivet  op het dak 8 panelen , de 4 panelen op dakkapel kan ik niet bij deze zitten op string 2

Omvormer heeft wifi en ik kan alles uitlezen en teruglezen van begin gebruik.

Resultaat is te zien :
http://www.omnikportal.com/Terminal/TerminalMain.aspx?come=Public&pid=30719
 
@matrix
Het juiste moment afwachten, bewolkt ivm opdrogen en dus witte vlekken.
meest ideale tussen 2 buien in, bui 1 weekt los en bui 2 spoelt alles nog eens een keer schoon met kalkarm water.
 
Ja daar was ik al opgekomen bij volle zon worden die platen volgens uitlezen van software 60? en dan kun je poetsen wat je wilt droogt gelijk weer op . Komende dagen kan ideaal zijn.

Bedankt voor het advies in ieder geval.
 
Denk je wel aan elektrocutie gevaar?
Want je gaat we weer tot het rantje  ;)
Als het app. uit staat en je hebt optimizers is er niks aan de hand.
 
Daar ben ik niet bang voor.


Kan ik het zonnepaneel aanraken zonder gevaar voor elektrocutie?

Ja. Zonnepanelen moeten voldoen aan specifieke IEC-normen (de IEC, de International Electrotechnical Commission, ontwikkelt algemene internationale normen voor de veiligheid van elektrische componenten en apparatuur). Of een zonnepaneel voldoet aan de vooropgestelde normen, wordt meestal gecontroleerd door het T?V-laboratorium dat een certificaat uitreikt voor elk goedgekeurd paneel (T?V staat voor Technischer ?berwachungs-Verein, een internationaal vertakte organisatie met hoofdzetel in Duitsland. T?V-laboratoria controleren de veiligheid van allerlei producten om zowel mens als milieu te beschermen tegen eventuele gevaren).
 
Ach en een optater van 500V dc dan ben je zo van het dak af.
 
Hoor je vrouw al zeggen https://www.youtube.com/watch?v=zg_k63Kgqqg ;)
 

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan