Dure maand

Ben ik niet helemaal met je eens @Peer
Alles wat draait of heen en weer gaat slijt.
En ik bedoel dat als het mis gaat gaat het ook goed mis met een borstel loze bv door zoals ik nu begrijp van @janblues te zwaar belast.
Maar goed ik denk dat mijn mening gestoeld is op technkennis in de praktijk.
Dingen die " nooit" kapot gaan moet ik dan vervangen.
 
door zoals ik nu begrijp van @janblues te zwaar belast.
Dat is bij een borstelmotor echt niet anders. Bij te zware belasting gaan alleen dan de lagers naar de filisteinen. Ik neem aan dat je weet wat het vervangen van lagers kost als je dat laat doen.
En het is ook maar een -als-. Slijtage bij een borstelloze motor is er misschien wel, maar iets wat magnetisch draait is qua slijtage niet te vergelijken met iets wat mechanisch draait.
Afijn, nogmaals, ik kan alleen vanuit de modelbouw spreken en dan is het een behoorlijk groot verschil.
 
Alles wat draait of heen en weer gaat slijt.
Tot zo ver ik weet geven Samsung en LG zelfs 10 jaar garantie op koolborstelloze motoren in hun witgoed (wel kort na aankoop registreren).
 
Dat is bij een borstelmotor echt niet anders
In dit geval zie ik wel verschil aangezien die motor niet op de rechtstreeks op de trommel zit en niet scheef kan gaan lopen maar alleen een riem verbranden.
Wat vervangen van trommel lagers miet ik je gelijk geven maar dat is langdurig heel veel over belasting en dan meestal ook nog een foutje met plaatsen van de wasmachine.
Maar als een direct drive te zwaar belast wordt heeft dit gelijk invloed op de ruimte binnen in de motor tussen rotor en stator.
Als die elkaar even raken heb je heel veel kans op gelijk fikse schade.

@Peer
Garantie in dit soort gevallen kan een probleem worden.
" Te zwaar belast dus eigen schuld"

Zelf gevalletje fabrieks garantie gehad door het verkeerd plaatsen van het verwarmings element onder in de trommel waardoor de veer (was vroeger een vast blikje) mee genomen werd door de trommel op vol toeren (1600) in dit geval en de trommel niet uit een stuk bestond en dus in 1 x total loss.

Eigen schuld ! Kreeg ik te horen
Want er is een beugel uit een beugel bh gegaan en die is in een gaatje van de trommel geschoten en die heeft het element geraakt.

Heeft de monteur geweten...
Mensen ik heb jaren in de wit en bruingoed gewerkt als monteurheb genoeg gezien en meegemaakt
Daarbij zit ik er nu nog regelmatig ergens onder of achter in.
 
Wat vervangen van trommel lagers miet ik je gelijk geven maar dat is langdurig heel veel over belasting en dan meestal ook nog een foutje met plaatsen van de wasmachine.
Nou niet altijd lijkt me.
Onze wasmachine was goed en waterpas geplaatst. Was gewoon een bagger ding. Zo'n riem kan ook te slap gaan hangen en dan lager slaan volgens mij. Die Whirlpool wat we hadden... hebben in 5 jaar tijd 3x de lagers stuk gehad en er was echt geen sprake van heel veel overbelasting.
Volgens mij gewoon pech gehad met een maandagmachine. Door de extra garantie nog een nieuwe gekregen, maar die had binnen 1,5 jaar alweer het lager stuk. Weg met die klommel en nooit meer een Whirlpool voor ons.
Moet ik we zeggen dat we altijd machines in het goedkope segment hebben, dus rond 400 euro of iets minder.

De volgende wasmachine ook 2x in 3 jaar en weg ermee. Die kostte toen maar 300 euro.
Toen even een tweedehands Indesit gehad, want goedkope onderdelen en altijd onderdelen overal van te krijgen. Alleen was die schijnbaar toch net aan zijn slijtageperiode toe. Eerst linker schokbreker, toen de rechter, toen nog een keer de riem, daarna nog een keer de koolborstels. Toen hadden we het wel gehad.

Daarna die Beko gekocht en die draait nu dus 5 jaar zonder problemen. Dat is dan geen monteurs maar wel persoonlijke ervaring.

De simpele wasmachine die we hadden voor die Whirlpool heeft ook de nodige jaren gedraaid, simpel licht ding, zo'n wat bredere met links de wastrommel en rechts de centrifuge. Daar ging op een gegeven moment de centrifuge van stuk. Dus een tijdje met losse centrifuge gewerkt erbij want die machine bleef draaien.
Ding heeft zeker 10 jaar gedraaid als het niet meer is. Dus nee, zeker geen foute plaatsing. Dat vonden de monteurs die waren komen kijken naar die Whirlpool overigens ook. Want dat was het eerste wat ze gingen controleren. Inderdaad omdat ze anders zo onder de garantie uit konden, maar die waaier ging niet op.

Mijn zus doet dat wel met haar Samsung en heeft nog nergens last van, die propt 'm altijd zo vol dat er niets meer bij kan. Ongelooflijk dat die de lagers nog niet stuk heeft. Want dat is dus wel echt veelvuldig overbelasten.
 
waterpas geplaatst.
Lol.
Dat fouje dus...

Onbelast waterpas en dus hangt de trommel ook waterpas.
Klopt toch?

Nu ga je hem zwaar belasten.. ( kg laad gewicht is droog gewicht)
Kleding wordt nat dus zeg ff dubbel gewicht..
Wat doet die kuip en trommel?
Die zitten bij een voorlader alleen achter in 2 lagers die heel dicht bij elkaar zitten.
Door de Maschine waterpas te stellen met plaatsen gaat de trommel met belading hangen en wel uit de waterpas..

Geloof me
Bij plaatsing iets achter over en stevig vast.
Stevig vast kun je voelen door kruislings op de hoeken te drukken.

Nu zeg ik niet dat er geen slechte Maschine s zijn maar toch dit helpt
 
Bij plaatsing iets achter over en stevig vast.
Dat zou heel goed kunnen, maar dat is wat de monteurs ook vonden (waterpas dus) en vaststelden. En dat is dan voor mij weer belangrijk i.v.m. de garantie.
Theoretisch gezien zoals jij het uit legt, lijkt mij ietsie achterover ook iets beter. Maar normaal gaan mensen er van uit dat daar al vanuit de fabriek rekening mee gehouden is omdat vanuit de fabriek ook gezegd wordt de boel leeg waterpas te zetten.

Stevig stond ie wel in elk geval, geen beweging in te krijgen met kruislings flink drukken. Weet je in elk geval dat ie niet bewegen kan.
Kabaal met centrifugeren is er dan ook niet, tenzij trommel niet goed geladen was af en toe of dat deze de was zelf verkeerd door elkaar gekiept had, dat kan altijd wel eens gebeuren. :)
Op zich zijn het wel leuke dingen, alleen de bevestiging van de waterpomp en de afvoer daarvan... daar mogen ze toch wel eens wat slimmers voor bedenken.
 
De waterpomp is een goedkoop propeller pompje.
Die zuigt niet en dus moet ie onder het water peil.

Nog even doorgaande over waterpas van achter naar voren.
Koelkast met draaideuren ook leeg iets achter over zetten.
Dan valt altijd je deur dicht en met dingen in de deuren slijten de plastik busjes niet zo snel.
 
Die zuigt niet en dus moet ie onder het water peil.
Dat begrijp ik wel. Maar om dat water er uit weg te krijgen zijn wel betere dingen te vinden.
Bijv. zo'n knijpertje zodat je het water er uit weg kunt pompen, in plaats van dat je erg onhandig met een smal bakje er onder moet gaan proberen dat water op te vangen.

Koelkast met draaideuren ook leeg iets achter over zetten.
Samsung heeft daar iets op gevonden. Mijn deur valt sowieso automatisch dicht.
 
Het water er uit pompen met een knijpertje?
Je legt de afvoerslang gewoon bij de grond..
 
Je legt de afvoerslang gewoon bij de grond..
Ja tuurlijk en dan gaat het water omhoog het bakje in? Wat er stroomt niet omhoog.

Ik bedoelde zo'n knijpertje waar je mee kunt pompen. Anders gezegd, een klein vloeistofpompje.
 
Hebben we het nu over een wasmachine of een droger?
Wasmachine afvoerslang uit de afvoer trekken ineen afwas teiltje zo laag mogelijk dan loopt ie leeg.
Slangetje wat voor bij de filter zit is een drama als de wasmachine normaal op de grond staat.
 
BT door de riem die de wasmachine had van jouw is het goed mogelijk dat de lagers stuk zijn gegaan door de keerring. Als het water bij de lagers kan komen is de levensduur kort. Met een riem belast de lagers veel meer en daardoor slijt die keerring harder.
Ik heb zelf ook een aantal wasmachines met een riem en er was altijd door lekkage dat het kapot ging. Bij deze wasmachine was alles nog puntgaaf.
 
Slangetje wat voor bij de filter zit is een drama als de wasmachine normaal op de grond staat.
Wasmachine en over dit ding, filter van waterpompje, daar heb ik het over. Gelukkig zijn we het eens dat dit een drama is.
Als ze daar nu gewoon een klein plastic vloeistofpompje maakten, dat zou veel fijner zijn.

Afvoerslang is geen probleem, uit de afvoer trekken en dan kan ik hem zo in de douche leeg laten lopen voor zover er nog iets in zit, geen probleem. Die zit ook een stuk hoger.
 
Afvoerslang is geen probleem, uit de afvoer trekken en dan kan ik hem zo in de douche leeg laten lopen voor zover er nog iets in zit,
dan is ding voor ook leeg als het goed is want die afvoerslang zit regelrecht aan de achter kant van de zelfde pomp waar die kleine slang van de filter aan zit.
als ik die filter er uit moet hebben gooi in de afvoer slang op de grond hoogte dan wel in de douche of teiltje
dan pak ik een oud handdoek of een dweil en prop die in de hoek onder de machine en haal het filter los
dat beetje water wat daar nog uit zou kunnen komen is nihil
 
Alles wat draait of heen en weer gaat slijt.
Dat klopt. Daarom durven fabrikanten ook extra lange garantie op slechts 1 onderdeel te geven, wetende dat bijvoorbeeld de lagers en elektronica het eerder zullen begeven dan de motor.
Eerder zelf al eens meegemaakt dat mijn Samsung Ecobubble stopte met foutloos draaien, het welbekende printplaat probleem.
Naast de fabrieksgarantie (veelal 2 jaar op witgoed) bestaat er in Nederland ook nog een wettelijke garantie welke geldig is voor de te verwachte levensduur, afhankelijk van de aanschafprijs. Deze garantie geldt alleen maar voor consumenten in Nederland die hun apparaat in een Nederlandse (web)winkel hebben gekocht. In België is deze wettelijke garantie dus helaas niet van toepassing.
 
er bestaat ook zoiets als verlengde garantie via een winkel
heeft mij al 2x gered net na 2 jaar
 
Een verlengde garantie moet je meestal bijkopen terwijl je soms (afhankelijk van de prijs van het product) standaard recht hebt op de wettelijke garantie.
 
standaard recht hebt op de wettelijke garantie.
dat is de laatste jaren beter geregeld idd

ik neem de verlengde garantie meestal mee in de berekening hoelang ik denk dat een apparaat mee moet gaan en dan kostprijs delen door die aantal jaren.
soort id als lease constructie dus
dan weetje gewoon: x jaar kost me zoveel
als ding na die x jaar nog werkt is het meegenomen maar in theorie voor mij dan al afgeschreven.
gaat het toch stuk na die x jaar kijk ik als nog of het te repareren is en wat dat kost of het dan het risico waard is.
en ook nog wel belangrijk...
heb geen gezeik met de leverancier want verlengt staat vast op papier.
wettelijk gelijk krijgen kan een dingetje worden

voorbeeldje mijn wasmachine
was 8 jaar zonder problemen
jaar 9 kool borstels af kosten nog geen 10 euro en beetje werk.
draait ding nog een jaar door dan heb ik dat jaar een goedkope wasmachine.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan