Formule 1 is weer begonnen, laten we de stand bijhouden! wie wint er dit jaar?

RTL Television herhaald het ook om 12.45 uur vandaag,, dus misschien is dat een optie voor je :)
 
Dan zullen we de uitslag nog maar niet zeggen dan? :biggrin::biggrin::biggrin:
 
Ik moet toegeven dat RTL geleerd heeft van de eerste
race en dan vooral van de reacties op de overdreven
reclame tijdens de eerste race.

Het was nu gewoon goed te volgen zonder uitzonderlijk
veel reclame en dat voor een commerci?le zender.

Multispeed
 
Nja, ik heb gekeken en zag toch al vrij snel na de start alweer een reklame komen. Het race-venstertje zat dan nu weliswaar meer in het midden van het beeld, maar was nog steeds even klein.
Deze combinatie was voor mij al weer voldoende en ik heb dan ook de Belg opgezet en daar verder gekeken tot ik in slaap viel.

Vanmiddag heb ik nog het eind gezien op de Duitse RTL+ waarbij me overigens opviel dat die veel minder reklame gaf dan ik van die zender gewend ben. In de laatste 40 rondes geloof ik maar 1 reklame, en die was NIET zoals bij RTL7 verleden keer 3 ronden voor het einde.
RTL7 heeft voor mij dus afgedaan dit seizoen.

De Belg vond ik leuker alhoewel dat ene schermpje links toch wat te veel naar het midden van het scherm stond waardoor het enigszins storend werkte. Geen idee wat dit was, volgens mij iets van de stand.
 
McLaren ging vol zelfvertrouwen naar Maleisi?, maar ze gaven gistermiddag zelf aan, dat Ferrari een stapje verder was dan hun. Fernando en Lewis waren erg verrast toen zij vandaag als nummer ??n en twee werden afgevlagd.
Het wordt de zwaarste race van het seizoen genoemd door de coureurs. Niet echt verwonderlijk, want de temperatuur steeg vandaag tot boven de 35 graden uit. De temperatuur van het asfalt bedroeg meer dan 60 graden.

Als de lampen doven is al snel duidelijk dat beide McLaren coureurs goed uit de startblokken zijn gekomen. Na de eerste cruciale bocht is het Alonso op P1 en Hamilton op P2. De Ferrari coureurs hebben het nakijken, met Massa op P3 en R?ikk?nen op P4. Achter hun rijden Heidfeld ? Kubica ? Rosberg en Fisichella, die de top acht completeren.
De race kent ook zijn eerste slachtoffer. Het is Adrian Sutil die zijn wagen stil heeft staan in het grind. Hij moet de race verlaten nadat hij een tik heeft gehad van Liuzzi.

Alonso heeft van dit alles geen weet. Hij gaat er als een (paas)haas vandoor, en loopt na ??n ronde al een dikke seconde uit op zijn teamgenoot. Die heeft het zwaar aan de stok met Massa. De Braziliaan is sneller, maar komt er niet langs, omdat hij dan op het vuile gedeelte moet gaan rijden. Hamilton krijgt op het rechte stuk regelmatig de Ferrari naast zich, maar omdat de Brit de betere lijn heeft hoeft hij zich vooralsnog niet al te druk te maken.
Massa word steeds ongeduldiger en besluit in ronde vijf dat het welletjes is geweest. Hij voert een domme actie uit die hem dwingt om over het gras te gaan. Resultaat: R?ikk?nen en Heidfeld gaan hem voorbij, en hij verliest meer dan drie seconden op Hamilton.

Alonso ligt na vijf ronden ruim 5,5 seconden voor op Hamilton. R?ikk?nen laat regelmatig de spiegels van Hamilton rood kleuren, maar de Brit rijdt alsof hij de huidige wereldkampioen is. In de immense hitte houd hij het hoofd wel erg koel. Achter Massa gaan Robert Kubica (BMW Sauber) en Nico Rosberg (Williams) de strijd met elkaar aan. Het is vaak stuivertje wisselen tussen de twee, maar uiteindelijk wint de Pool.

In ronde 8 moet Christijan Albers noodgedwongen opgeven als zijn versnelling in de 3e gang blijft steken. Hij probeert de wagen naar de pit te brengen, maar moet daarvoor wel een erg hoog toerental gebruiken. Door de hoge toeren en de relatief lage snelheid vat de wagen vlam. Blussen is dus noodzakelijk. Spyker kan gaan uithuilen, en hopen dat het tij snel zal keren.

Na 10 ronden is het Alonso ? Hamilton ? R?ikk?nen ? Heidfeld ? Massa ? Kubica ? Rosberg en Fisichella.
In ronde 11 komt de eerste pitstop van Kubica. De stop van de BMW Sauber coureur verloopt niet vlekkeloos. Linksachter hebben ze een probleem met de band. Dat Alonso snel onderweg is blijkt wel. In de 12e ronde is het verschil tussen hem en Hamilton ruim 11 seconden, en na 13 ronden is dit al opgelopen naar ruim 13 seconden.

Ondertussen zijn er prachtige gevechten gaande op de baan. Vanaf plek 11 is het knokken geblazen voor ieder stukje asfalt. Dit is wat de FIA wilde bereiken, en tot nu toe krijgen ze gelijk hierin.
Ronde 16. Ron Dennis staat aan de pitmuur en is zichtbaar verontrust. Het pitbord vermeld dat Alonso binnen moet komen. Wellicht een probleem met de boordradio? Als de tweevoudig wereldkampioen zich een ronde later meld bij zijn team, is hij duidelijk niet te spreken over de gang van zaken. Zoals we van hem gewend zijn, is hij druk aan het gebaren met zijn handen.

Omdat Alonso zijn stop moet maken, wijzigt de tussenstand. Hamilton rijdt aan de leiding, met achter hem de snelle Nick Heidfeld. Alonso is door zijn stop niet verder teruggevallen dan de 3e stek. Prachtige strategie wederom van het McLaren team.

Ondertussen zijn Kubica ? Barrichello ? Schumacher ? Speed ? Sato en Davidson onderling prachtige gevechten aan het voeren. Barrichello die vanuit de pit is gestart heeft het heilige vuur vandaag. Hij is ontketend, en gaat geen enkel duel uit de weg. Het is lang geleden dat we hem zo hebben zien rijden.

Na 23 ronden is iedereen, behalve David Coulthard, de pit in geweest voor nieuw rubber en brandstof. De meeste teams hebben ervoor gekozen om met zachte banden (witte streep) te vertrekken.
Na ronde 30 zit de wedstrijd even op slot. De gebruikelijke stops zijn geweest en iedereen is hard aan het trappen voor zijn plek. In ronde 36 moet David Coulthard noodgedwongen opgeven. Hij word terug de pitbox ingeduwd.

De tweede series van de pitstops komen eraan. In ronde 37 stopt Lewis Hamilton. Nieuwe banden en brandstof in 7,6 seconden.
Daarna komen Alonso ? Massa en tenslotte ook R?ikk?nen binnen. De strategie van Ferrari werkt niet geheel vlekkeloos. Want na zijn pitstop komt Kimi terug in druk verkeer. Zijn kansen op een overwinning zijn vandaag bekeken.
Als laatste maakt Heidfeld zijn stop. Hij komt terug als nummer 4. Het BMW Sauberteam heeft zijn zaakjes goed voor elkaar vandaag.

Nico Rosberg moet zijn wagen langs de baan parkeren met een opgeblazen motor. Erg jammer voor de jonge Duitser want hij reed een sterke wedstrijd vandaag..
Alonso en Hamilton zijn nog steeds ??n en twee. Het verschil is intussen 19 seconden. R?ikk?nen staat nu op het harde rubber, en loopt zienderogen in op Hamilton. Maar de Fin kan het gat niet dichtrijden in de slotfase van de race.

In ronde 56 word Fernando Alonso als nummer ??n afgevlagd. Daarna volgen Lewis Hamilton ? Kimi R?ikk?nen ? Nick Heidfeld ? Filipe Massa ? Giancarlo Fisichella ? Jarno Trulli en Heikki Kovalainen.
 
1 Fernando Alonso SPA McLaren 1u32:14.930
2 Lewis Hamilton ENG McLaren + 17.5
3 Kimi Raikkonen FIN Ferrari + 18.3
4 Nick Heidfeld DUI BMW Sauber + 33.7
5 Felipe Massa BRA Ferrari + 36.7
6 Giancarlo Fisichella ITA Renault + 65.6
7 Jarno Trulli ITA Toyota + 70.1
8 Heikki Kovalainen FIN Renault + 72.0
9 Alexander Wurz OOS Williams + 89.9
10 Mark Webber AUS Red Bull Racing + 93.5
11 Rubens Barrichello BRA Honda + 1 ronde
12 Jenson Button ENG Honda + 1 ronde
13 Takuma Sato JAP Super Aguri + 1 ronde
14 Scott Speed USA Toro Rosso + 1 ronde
15 Ralf Schumacher DUI Toyota + 1 ronde
16 Anthony Davidson ENG Super Aguri + 1 ronde
17 Vitantonio Liuzzi ITA Toro Rosso + 1 ronde
18 Robert Kubica POL BMW Sauber + 1 ronde
19 Nico Rosberg DUI Williams + 14 ronden
20 David Coulthard SCH Red Bull Racing + 20 ronden
21 Christijan Albers NDL Spyker F1 + 49 ronden
22 Adrian Sutil DUI Spyker F1 + 56 ronden



Bron: Formule1nieuws.nl
 
1 F. Alonso 18
2 K. R?ikk?nen 16
3 L. Hamilton 14
4 N. Heidfeld 10
5 G. Fisichella 7
5 F. Massa 7
7 N. Rosberg 2
7 J. Trulli 2
9 R. Schumacher 1
=9 H. Kovalainen 1
R. Barrichello 0
T. Sato 0
M. Webber 0
V. Liuzzi 0
J. Button 0
A. Davidson 0
A. Wurz 0
R. Kubica 0
S. Speed 0
A. Sutil 0 0
D. Coulthard 0
C. Albers 0

1 McLaren-Mercedes 32
2 Ferrari 23
3 BMW 10
4 Renault 8
5 Toyota 3
6 Williams-Toyota 2
Honda 0
Red Bull-Renault 0
STR-Ferrari 0
Super Aguri-Honda 0
Spyker-Ferrari 0
 
Uitslag kwalificatie Bahrein

Bron: FOK!sport

Felipe Massa mag morgen vanaf pole position starten bij de Grand Prix van Bahrein. Naast hem staat Lewis Hamilton, de tweede rij wordt bezet door Kimi Räikkonen en Fernando Alonso.

De eerste kwalificatiesessie werd gedomineerd door McLaren en Ferrari, met Felipe Massa aan kop, op een tiende van een seconde gevolgd door Lewis Hamilton. Anthony Davidson deed het weer verrassend goed met een zesde plaats, op slechts acht tienden van de leider. Ronduit teleurstellend was David Coulthard, die niet verder kwam dan positie 21. Heikki Kovalainen wist op het nippertje de tweede sessie te halen, evenals zijn teamgenoot Giancarlo Fisichella. De Spykers waren kansloos, met Adrian Sutil op positie twintig en Christijan Albers met de rode lantaarn.

In de tweede sessie waren de Ferrari's en McLarens pas laat op de baan, wat in eerste instantie kopposities betekende voor Nick Heidfeld en Mark Webber. Toen Hamilton op de baan kwam, was dat echter snel afgelopen, aangezien de Brit gelijk onder de 1 minuut en 32 seconden dook. Alonso kon zijn teamgenoot niet evenaren, Massa kon dat wel. De Braziliaan reed vier tienden van Hamilton's tijd af. Davidson leek lange tijd op de tiende tijd af te stevenen, maar werd in de laatste seconden voorbij gestreefd door Rosberg en Fisichella. Wurz, Kovalainen, Schumacher, Barrichello en Button waren de andere vijf coureurs die klaar waren met kwalificeren.

Na het traditionele leegrijden van de brandstoftanks in de derde sessie, wisselden alle coureurs naar verse zachte banden. Massa pakte in zijn laatste ronde de pole position, met Hamilton in zijn kielzog. Alonso deed nog een goede poging om de eerste rij te halen, maar slaagde daar niet in. De BMW's wisten de derde rij te bezetten.



Uitslag kwalificatiePos. Coureur Team Tijd

1 Felipe Massa Scuderia Ferrari 1:32.652
2 Lewis Hamilton McLaren Mercedes 1:32.935
3 Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari 1:33.131
4 Fernando Alonso McLaren Mercedes 1:33.192
5 Nick Heidfeld BMW F1 1:33.404
6 Robert Kubica BMW F1 1:33.710
7 Giancarlo Fisichella Renault F1 1:34.056
8 Mark Webber Red Bull Racing 1:34.106
9 Jarno Trulli Toyota Racing 1:34.154
10 Nico Rosberg Williams 1:34.399

--------------------------------------------------------------------------

11 Alexander Wurz Williams 1:32.915
12 Heikki Kovalainen Renault F1 1:32.935
13 Anthony Davidson Super Aguri F1 1:33.082
14 Ralf Schumacher Toyota Racing 1:33.294
15 Rubens Barrichello Honda Racing F1 1:33.624
16 Jenson Button Honda Racing F1 1:33.731

--------------------------------------------------------------------------

17 Takuma Sato Super Aguri F1 1:33.984
18 Vitantonio Liuzzi Scuderia Toro Rosso 1:34.024
19 Scott Speed Scuderia Toro Rosso 1:34.333
20 Adrian Sutil Spyker F1 1:35.280
21 David Coulthard Red Bull Racing 1:35.341
22 Christijan Albers Spyker F1 1:35.533
 
Uitslag kwalificatie GP Spanje
Door Sander (sanger) op zaterdag 12 mei 2007 15:06
Bron: FOK!sport

Zojuist is de kwalificatie van de Grand Prix van Spanje verreden. In een spannend slot wist Felipe Massa de pole position voor zich op te eisen. Fernando Alonso maakte de eerste startrij compleet. Kimi Raikkonen en Lewis Hamilton maakten de top-4 compleet.

In de eerste sessie waren de teams van Spyker F1, Toyota, Scuderia Toro Rosso en Red Bull Racing vroeg op de baan. Met nog een minuut of vijf te gaan kwamen de topteams op de baan. Lewis Hamilton wist met een indrukwekkende ronde de snelste tijd te noteren. Ook Felipe Massa was snel onderweg, maar een probleem tijdens het aanremmen kostte hem de snelste tijd. Fernando Alonso wist de derde tijd op de klokken te zetten. Scott Speed viel al vroeg in de sessie stil, hij wist wel de pits te halen maar eindigde als laatste. Spyker-coureur Christijan Albers kwam in zijn laatste run even naast de baan terecht, maar kon zijn weg vervolgen. Hij eindigde als een na laatste. Ralf Schumacher, Alexander Wurz en Mark Webber waren de overige uitvallers.

In de tweede sessie was het al snel druk op de baan. Op het moment dat de topteams naar buiten gingen, viel Takuma Sato stil in zijn Super Aguri-bolide, met een gele vlag als resultaat. Desondanks werden er enkele snelle ronden gereden. Vitantonio Liuzzi kwam niet op de baan dankzij een probleem met zijn versnellingsbak, dat ook Scott Speed kende in de eerste sessie. Anthony Davidson had een probleem tijdens het aanremmen en spinde van de baan. Hij wist wel de pitstraat te bereiken, maar zette ook geen tijd neer. Scuderia Ferrari en McLaren Mercedes hadden aan een enkele run genoeg om de derde sessie te halen. Renault F1 wist met beide auto’s in de top-10 te eindigen. De afvallers waren Nico Rosberg, Rubens Barrichello, Sato, Jenson Button, Davidson en Liuzzi.

De derde sessie begon traditiegetrouw met het leegrijden van de brandstoftanks. Op de helft van de sessie werden de eerste bandenwissels gedaan. Opvallend was dat BMW nieuwe harde banden monteerde in plaats van zachte banden zoals alle overige teams. Ferrari en McLaren waren oppermachtig en pakten de eerste vier posities. Hamilton was de eerste die zijn laatste ronde afmaakt, met een voorlopige pole position. Raikkonen was echter vrijwel direct sneller. Massa liet even op zich wachten maar wist wel de snelste tijd te pakken. Alonso creëerde zichzelf vrije ruimte op de baan en liet lang op zich wachten. Zijn ronde was echter net niet goed genoeg, hij eindigde slechts een fractie achter Massa.

UitslagPos. Coureur Team Tijd
1 Felipe Massa Scuderia Ferrari 1:21.421
2 Fernando Alonso McLaren Mercedes 1:21.451
3 Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari 1:21.723
4 Lewis Hamilton McLaren Mercedes 1:21.785
5 Robert Kubica BMW F1 1:22.253
6 Jarno Trulli Toyota Racing 1:22.324
7 Nick Heidfeld BMW F1 1:22.389
8 Heikki Kovalainen Renault F1 1:22.568
9 David Coulthard Red Bull Racing 1:22.749
10 Giancarlo Fisichella Renault F1 1:22.881

--------------------------------------------------------------------------------

11 Nico Rosberg Williams 1:21.968
12 Rubens Barrichello Honda Racing F1 1:22.097
13 Takuma Sato Super Aguri F1 1:22.115
14 Jenson Button Honda Racing F1 1:22.120
- Anthony Davidson Super Aguri F1 geen tijd
- Vitantonio Liuzzi Scuderia Toro Rosso geen tijd

--------------------------------------------------------------------------------

17 Ralf Schumacher Toyota Racing 1:22.666
18 Alexander Wurz Williams 1:22.769
19 Mark Webber Red Bull Racing 1:23.398
20 Adrian Sutil Spyker F1 1:23.811
21 Christijan Albers Spyker F1 1:23.990
- Scott Speed Scuderia Toro Rosso geen tijd
 
Uitslag Grand Prix van Spanje
Door Wouter (ziggyziggyziggy) op zondag 13 mei 2007 15:39
Bron: FOK!sport

Felipe Massa heeft een licht chaotische Grand Prix van Spanje gewonnen. De Braziliaan was vanaf pole gestart en reed bijna de hele wedstrijd aan de kop.

De start werd afgebroken doordat Jarno Trulli zijn motor liet afslaan door problemen met de brandstofdruk. De Toyota werd naar de pits geduwd, waar deze alsnog werd gestart. Na de herstart probeerde Fernando Alonso Felipe Massa buitenom in de eerste bocht in te halen, maar de Spanjaard belandde in het zand. Lewis Hamilton pakte de tweede plaats, terwijl Alonso tot de vierde plaats terugviel. Alexander Wurz en Ralf Schumacher raakten elkaar toen het veld moest afremmen voor een trage Takuma Sato. Schumacher kon de wagen nog laten repareren, maar de Williams van Wurz was te zwaar beschadigd om nog door te kunnen rijden.

Mark Webber was de tweede uitvaller van de dag, toen hij de wagen in de pits moest parkeren. Slechts minuten later vielen zowel Trulli als Räikkönen stil. Scott Speed kreeg op topsnelheid een klapband linksachter en belandde in de grindbak. Ondertussen had Massa een voorsprong van meer dan tien seconden opgebouwd op de twee McLarens en maakte in ronde 19 zijn pitstop. Bij het wegrijden spoot er benzine in het rond en stond de Ferrari kortstondig in brand. Door de rijwind doofde het brandje snel en kon de Braziliaan zijn weg vervolgen.

Vitantonio Liuzzi miste opeens alle snelheid en kon in de pitstraat ternauwernood worden ontweken door David Coulthard. Jenson Button kwam bij het uitrijden van de pitstraat zijn teamgenoot tegen en reed zijn voorvleugel stuk op de achterwielen van Rubens Barrichello. Tussendoor maakten ook Alonso en Hamilton hun pitstops, waardoor Nick Heidfeld kortstondig aan de leiding kwam.

Heidfeld maakte zijn eerste pitstop, maar werd te vroeg weggestuurd, waardoor zijn rechtervoorwiel niet vast zat. Hij moest het hele circuit voorzichtig rond om het wiel alsnog te laten vastzetten. Door alle actie in de race was Kubica geklommen tot de vierde plaats en reed Coulthard inmiddels op de vijfde positie. Beide coureurs waren snel en reden het gat naar Alonso langzaam maar zeker dicht. Christijan Albers reed ondertussen anoniem op de vijftiende plaats en werd na het negeren van blauwe vlaggen ook nog eens bestraft met een drive through-penalty.

Giancarlo Fisichella, op de negende plaats, was sneller dan Barrichello, maar kwam er niet voorbij. Renault haalde hem daarom wat eerder naar binnen voor zijn tweede stop. Niet lang daarna kwam ook Massa binnen voor zijn laatste stop. De Braziliaan had net niet genoeg voorsprong opgebouwd om de leiding te behouden en kwam in verkeer terecht. Hij kwam echter weer aan de leiding toen beide McLarens hun tweede stops maakten.

Na een relatief rustige middendeel begonnen in de laatste twintig ronden weer wagens uit te vallen. Schumacher parkeerde zijn wagen in de garage en ook Heidfeld haalde de finish niet. Hamilton reed zijn laatste stint op de hardere banden, terwijl Alonso op de zachtere banden reed en wel sneller was dan zijn teamgenoot, maar een te grote achterstand had om een bedreiging voor diens tweede plaats te worden.

Opvallend was de klassering van Takuma Sato. De Japanner was van de dertiende plaats gestart en scoorde, vooral door de vele uitvallers, het allereerste punt voor Super Aguri F1 ooit. Hij moest daarvoor nog wel Fisichella achter zich houden.

Massa won de race met een ruime voorsprong op Hamilton. De Brit gaat echter aan de leiding van het kampioenschap en laat Alonso en Räikkönen achter zich.

UitslagPos. Coureur Team Tijd Uitvalreden
1 Felipe Massa Scuderia Ferrari 1:31:36.230
2 Lewis Hamilton McLaren Mercedes + 6.670
3 Fernando Alonso McLaren Mercedes + 17.456
4 Robert Kubica BMW F1 + 31.615
5 David Coulthard Red Bull Racing + 58.331
6 Nico Rosberg Williams + 59.538
7 Heikki Kovalainen Renault F1 + 1:02.128
8 Takuma Sato Super Aguri F1 + 1 ronde
9 Giancarlo Fisichella Renault F1 + 1 ronde
10 Rubens Barrichello Honda Racing F1 + 1 ronde
11 Anthony Davidson Super Aguri F1 + 1 ronde
12 Jenson Button Honda Racing F1 + 1 ronde
13 Adrian Sutil Spyker F1 + 2 ronden
14 Christijan Albers Spyker F1 + 2 ronden
- Nick Heidfeld BMW F1 versnellingsbak
- Ralf Schumacher Toyota Racing uitval
- Vitantonio Liuzzi Scuderia Toro Rosso uitval
- Scott Speed Scuderia Toro Rosso klapband
- Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari uitval
- Jarno Trulli Toyota Racing brandstofdruk
- Mark Webber Red Bull Racing hydraulica
- Alexander Wurz Williams schade na crash
 
Uitslag kwalificatie GP Monaco
Door Dennis (dennistd) op zaterdag 26 mei 2007 15:05
Bron: FOK!sport

Fernando Alonso heeft tijdens de kwalificatie voor de Grote Prijs van Monaco pole-position gepakt. Lewis Hamilton mag morgen naast hem vertrekken. Felipe Massa en Giancarlo Fisichella bezetten de tweede rij. Nico Rosberg maakt de top vijf compleet.

In de twee minuten van de eerste sessie komen dertien coureurs de baan op. Ralf Schumacher is de laatste coureur die de baan op rijdt, na iets meer dan vijf minuten. Met nog zes minuten op de klok is Christijan Albers de enige die geen tijd heeft neergezet, door een probleem het de hydraulica. Op het eind van de eerste sessie is het Lewis Hamilton die de snelste tijd op de klok heeft staan, gevolgd door Fernando Alonso, Kimi Räikkönen, Vitantonio Liuzzi en Felipe Massa.

In de tweede sessie breekt de rechtervoorwielophanging af bij Kimi Räikkönen, omdat hij te hard over de curbstone gaat bij de chicane. Hij komt met de neus stil te staan tegen de muur – dezelfde plaats als waar Michael Schumacher vorig jaar zijn auto parkeerde. Räikkönen rijdt eachter achteruit en vervolgt zijn weg naar de pitstraat. Aan het einde van de sessie is het Fernando Alonso die de snelste tijd heeft neergezet, gevolgd door Lewis Hamilton en Robert Kubica. Nick Heidfeld en Felipe Massa maken deze voorlopige top-vijf compleet.

David Coulthard mag niet deelnemen aan de derde kwalificatie, omdat hij in de tweede kwalificatie Heikki Kovalainen gehinderd heeft. In plaats van de Schot mag Jenson Button, die elfde werd tijdens de tweede kwalificatie, deelnemen aan de derde sessie. In de derde sessie is Hamilton steeds de snelste, maar in het laatste rondje voor de vlag zet Alonso een snellere tijd neer.



De rechtervoorwielophanging van Räikkönen is afgebroken
Uitslag:tong:os. Coureur Team Tijd
1 Fernando Alonso McLaren Mercedes 1:15.726
2 Lewis Hamilton McLaren Mercedes 1:15.905
3 Felipe Massa Scuderia Ferrari 1:15.967
4 Giancarlo Fisichella Renault F1 1:16.285
5 Nico Rosberg Williams 1:16.439
6 Mark Webber Red Bull Racing 1:16.784
7 Nick Heidfeld BMW F1 1:16.832
8 Robert Kubica BMW F1 1:16.955
9 Rubens Barrichello Honda Racing F1 1:17.498
10 Jenson Button Honda Racing F1 1:17.939

--------------------------------------------------------------------------------

11 Alexander Wurz Williams 1:16.662
12 Vitantonio Liuzzi Scuderia Toro Rosso 1:16.703
13 Jarno Trulli Toyota Racing 1:16.988
14 Heikki Kovalainen Renault F1 1:17.125
15 Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari geen tijd
16 David Coulthard Red Bull Racing geen tijd

--------------------------------------------------------------------------------

17 Anthony Davidson Super Aguri F1 1:18.250
18 Scott Speed Scuderia Toro Rosso 1:18.390
19 Adrian Sutil Spyker F1 1:18.418
20 Ralf Schumacher Toyota Racing 1:18.539
21 Takuma Sato Super Aguri F1 1:18.554
22 Christijan Albers Spyker F1 geen tijd
 
( Satplaza...)



Voor registratie van sportevenementen kan men ook niet meer om HDTV heen. Nadat voetbal, rugby en tennis al eerder in HDTV zijn uitgezonden en de Franse omroep de Tour de France dit jaar voor het eerst in HDTV zal gaan aanbieden en uitzenden is de volgende HDTV sportproject alweer in aantocht. Nog dit jaar wil Formule 1 baas Bernie Ecclestone de racewedstrijden aan televisiezenders gaan aanbieden in HD kwaliteit. Gelijk met de start van HDTV uitstraling zal ook de aanvoer van het SD signaal niet meer in het beeldformaat 4:3 maar in het beeldformaat 16:9 plaatsvinden.

Ecclestone wil nog dit jaar een HDTV uitzendfeed van de Formule 1 races beschikbaar stellen voor de televisiepartners. Deze hoeven voorlopig nog geen extra licentiegelden te betalen voor de HDTV uitzendingen. Er zijn volgens de Formule 1 baas is er nog te weinig HDTV apparatuur in de wereld verkocht om commerci?le uitbating van de HDTV signalen van Formule 1 te starten. In de toekomst voorziet Ecclestone wel degelijk grote mogelijkheden voor de HDTV uitstraling van Formule 1 wedstrijden.

Dat HDTV uitstraling toch op korte termijn mogelijk wordt ligt verscholen in het feit dat Ecclestone op een zo kort mogelijke termijn wil starten met breedbeeld uitstraling van de HDTV feed. De nieuwe apparatuur om dit mogelijk te maken is direct geschikt voor HDTV uitstraling.

SISLink,het bedrijf dat voor de Formule 1 de aanvoer van Formule 1 wedstrijden via de satelliet verzorgt, wilde al tijdens de afgelopen Formule 1 race in Barcelona al testen met HDTV uitstraling van de races. Ecclestone besliste echter dat deze testen pas later dit jaar zullen plaatsvinden en dat breedbeeld SD uitzendingen op dit moment voorrang hebben.
 
Uitslag Grand Prix van Monaco
Door Wouter (ziggyziggyziggy) op zondag 27 mei 2007 15:45
Bron: FOK!sport

Fernando Alonso heeft de Grand Prix van Monaco gewonnen. Hamilton pakte zijn vijfde podium op rij, Felipe Massa scoorde een derde positie.

De start verliep zonder brokken, Lewis Hamilton wist met een blokkeeractie te voorkomen dat Felipe Massa de tweede plaats zou pakken. Nick Heidfeld nam, met wat ellebogenwerk, de vijfde plaats over van Nico Rosberg, Kimi Räikkönen maakte in de eerste ronde al vier plaatsen goed. Vitantonio Liuzzi overstuurde in de tweede ronde de vangrails in, en het wrak kon zonder inzet van de safety car worden weggehaald.

Fernando Alonso trok een gat van bijna tien seconden op zijn teamgenoot, maar die voorsprong raakte hij snel kwijt toen hij achterblijvers tegenkwam. Ondertussen reed Mark Webber vanaf de achtste plaats de pits in om op te geven met een versnellingsbakprobleem.

Alonso maakte na 26 ronden zijn eerste pitstop, Massa kwam er direct achteraan. Dat gaf de leiding aan Hamilton, die drie ronden later binnenkwam. Massa kon het tempo van de McLarens niet bijhouden en had na veertig ronden al een halve minuut achterstand. Räikkönen's opmars door het veld werd gestuit door Jenson Button. Pas na de eerste pitstops van beiden wist Räikkönen voor de Brit te komen, maar had toen al een ronde achterstand op de leiders. De Fin kwam pas in de 48e ronde binnen voor zijn eerste en enige stop. De andere Fin, Heikki Kovalainen, had de muur geraakt en moest naar binnen met een lekke achterband.

Met nog vijfentwintig ronden voor de boeg maakten de leiders hun tweede en laatste pitstops, wat niets aan de stand veranderde. Achterin het veld bleef de volgorde niet gelijk: Adrian Sutil, op de achttiende positie, raakte de vangrails hard en brak daarbij zijn achterwielophanging. Op zijn laatste set banden was Hamilton erg snel en reed makkelijk het gat naar Alonso dicht. De Brit kon zijn teamgenoot echter niet passeren en de McLarens reden de race uit naar een één-twee-finish.

De race kende opvallend weinig uitvallers. Christijan Albers was er daar één van, hij reed vier ronden voor de finish de pits in en moet opgeven. Kovalainen zag de finishvlag ook niet: hij reed in de laatste ronde de pits in.

Uitslag:
Pos. Coureur Team Tijd Uitvalreden
1 Fernando Alonso McLaren Mercedes 1:40:29.329
2 Lewis Hamilton McLaren Mercedes + 4.095
3 Felipe Massa Scuderia Ferrari + 1:09.114
4 Giancarlo Fisichella Renault F1 + 1 ronde
5 Robert Kubica BMW F1 + 1 ronde
6 Nick Heidfeld BMW F1 + 1 ronde
7 Alexander Wurz Williams + 1 ronde
8 Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari + 1 ronde
9 Scott Speed Scuderia Toro Rosso + 1 ronde
10 Rubens Barrichello Honda Racing F1 + 1 ronde
11 Jenson Button Honda Racing F1 + 1 ronde
12 Nico Rosberg Williams + 1 ronde
13 Heikki Kovalainen Renault F1 + 1 ronde
14 David Coulthard Red Bull Racing + 2 ronden
15 Jarno Trulli Toyota Racing + 2 ronden
16 Ralf Schumacher Toyota Racing + 2 ronden
17 Takuma Sato Super Aguri F1 + 2 ronden
18 Anthony Davidson Super Aguri F1 + 2 ronden
19 Christijan Albers Spyker F1 + 8 ronden
- Adrian Sutil Spyker F1 crash
- Mark Webber Red Bull Racing versnellingsbak
- Vitantonio Liuzzi Scuderia Toro Rosso crash
 
FIA onderzoekt teamorders McLaren
Door Wouter (ziggyziggyziggy) op maandag 28 mei 2007 14:57
Bron: Formule 1 RaceReport e.a. - Submitter: ElmarO

De FIA onderzoekt of McLaren Mercedes tijdens de race in Monaco teamorders heeft uitgevaardigd. Teambaas Ron Dennis ontkent alle aantijgingen.

Gisteravond maakte de FIA bekend: "De FIA heeft een onderzoek ingesteld naar incidenten rondom het McLaren Mercedes-team tijdens de Grand Prix van Monaco van 2007, in het licht van een mogelijke overtreding van de Internationale Sport Code." Het team zou na de eerste serie pitstops haar coureurs Fernando Alonso en Lewis Hamilton hebben verteld niet met elkaar de strijd aan te gaan. Volgens de Engelse pers zou dat Hamilton van zijn eerste overwinning hebben afgehouden.

Volgens Ron Dennis is er "absoluut geen sprake geweest van teamorders". Volgens hem worden beide coureurs gelijk behandeld en trekt het team niemand voor. "Er komen zat gelegenheden waar onze coureurs vrij zijn om tegen elkaar te racen, maar niet in Monaco," aldus Dennis.
 
Uitslag kwalificatie GP Canada
Door Joris (RenikNL) op zaterdag 9 juni 2007 20:08
Bron: FOK!sport

Lewis Hamilton heeft de poleposition op het circuit Gilles Villeneuve in Canada gepakt. Fernando Alonso staat naast zijn teamgenoot op de eerste startrij, gevolgd door BMW-coureur Nick Heidfeld

In de eerste sessie kwam David Coulthard als allereerste de baan op, gevolgd door de beide Toyota's. De Schot had echter grote problemen en schoot meerdere keren van de baan in zijn eerste run. Niet alleen Coulthard had problemen met op de baan blijven, ook Heikki Kovalainen maakte een klein uitstapje naast de baan om vervolgens later in zijn snelle ronde zijn achtervleugel van zijn Renault af te rijden. Hierdoor volgde een kleine onderbreking door een code rood. Na de onderbreking gingen de coureurs die nog geen tijd hadden gezet snel de baan op om een eerste run te rijden. De Ferrari en McLaren wisten de tweede kwalificatiesessie vrij gemakkelijk veilig te stellen. Giancarlo Fisichella werd nog verrassend derde. Uiteindelijk waren Christijan Albers, Adrian Sutil, Alexander Wurz, Heikki Kovalainen, Anthony Davidson en Ralf Schumacher niet snel genoeg om mee te mogen doen in de tweede kwalificatiesessie.

De tweede sessie werd wederom aangevangen door David Coulthard. De Schot had echter weer problemen en maakte een klein uitstapje naast de baan. De eerste serieuze tijd werd neergezet door Jarno Trulli. Lewis Hamilton reed in zijn run een 1:15.486 en was hiermee het snelste tot dan toe in Canada. Coulthard probeerde met een tweede run alsnog de laatste sessie te bereiken. De Schot wist zijn wagen deze keer wel op de baan te houden, maar ging niet snel genoeg om niet af te vallen. De tijd van Nick Heidfeld werd afgenomen nadat de Duitser de laatste bocht van het circuit had afgesneden. Op dat moment was Heidfeld echter op de baan en kon zo alsnog een plaats in de derde sessie afdwingen. Rubens Barrichello, Jenson Button, Scott Speed, Vitantonio Liuzzi en Takuma Sato waren net als Coulthard niet snel genoeg voor de derde kwalificatiesessie.

De derde sessie begon zoals gebruikelijk met het leegrijden van de benzinetanks. Alle coureurs probeerden zo snel mogelijk de baan op de gaan om zoveel mogelijk ronden te rijden. Mark Webber probeerde als eerste een echt snelle tijd neer te zetten en stond met een 1:17.261 even op de eerste plaats. Met nog vier minuten op de klok gingen de kanshebbers op de pole steeds sneller. De coureurs gingen nog eenmaal naar binnen voor nieuwe banden om een echte aanval te kunnen doen op de snelste tijd. Kimi Räikkönen was niet snel genoeg en start niet op de eerste startrij. Lewis Hamilton pakte de eerste pole van zijn Formule 1-carrière, net voor teamgenoot Fernando Alonso. Nick Heidfeld reed verrassend de derde tijd, voor de beide Ferrari-coureurs.

Uitslag
Pos. Coureur Team Tijd
1 Lewis Hamilton McLaren Mercedes 1:15.707
2 Fernando Alonso McLaren Mercedes 1:16.163
3 Nick Heidfeld BMW F1 1:16.266
4 Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari 1:16.411
5 Felipe Massa Scuderia Ferrari 1:16.570
6 Mark Webber Red Bull Racing 1:16.913
7 Nico Rosberg Williams 1:16.919
8 Robert Kubica BMW F1 1:16.993
9 Giancarlo Fisichella Renault F1 1:17.229
10 Jarno Trulli Toyota Racing 1:17.747
11 Takuma Sato Super Aguri F1 1:16.743
12 Vitantonio Liuzzi Scuderia Toro Rosso 1:16.760
13 Rubens Barrichello Honda Racing F1 1:17.116
14 David Coulthard Red Bull Racing 1:17.304
15 Jenson Button Honda Racing F1 1:17.541
16 Scott Speed Scuderia Toro Rosso 1:17.571
17 Anthony Davidson Super Aguri F1 1:17.542
18 Ralf Schumacher Toyota Racing 1:17.634
19 Heikki Kovalainen Renault F1 1:17.806 *
20 Alexander Wurz Williams 1:18.089
21 Adrian Sutil Spyker F1 1:18.536
22 Christijan Albers Spyker F1 1:19.196

* start vanwege een motorwissel vanaf plaats 22
 
Uitslag Grand Prix van Canada
Door Wouter (ziggyziggyziggy) op zondag 10 juni 2007 20:48
Bron: FOK!sport

Lewis Hamilton heeft in Canada zijn eerste raceoverwinning gescoord. De race werd opgeschrikt door een enorme crash van Robert Kubica. De Pool lijkt echter ongedeerd te zijn gebleven.

Christijan Albers werd al voor de opwarmronde van de grid geduwd en moest de race uit de pitstraat starten. In de eerste bocht verremde Fernando Alonso zich en schoot rechtuit, Lewis Hamilton ging aan de leiding. De Spanjaard viel terug tot de derde plaats, achter Nick Heidfeld. Jenson Button was ondertussen op de grid achter gebleven. Ook Kimi Räikkönen had een slechte start en viel terug naar de zesde plaats. Mark Webber was echter nog verder teruggevallen en spinde ook nog eens in de derde ronde, waardoor hij op plaats veertien terechtkwam.

Scott Speed was de tweede uitvaller van de race. Hij probeerde de vijftiende plaats van Alexander Wurz aan te vallen, maar reed zijn voorwielophanging stuk op diens achterband en -vleugel. Wurz raakte een deel van zijn achtervleugel kwijt, maar leek aan snelheid weinig in te boeten. Hamilton was ondertussen ontketend. Hij reed continu snelste ronden en trok binnen twintig ronden een gat van twintig seconden op Heidfeld. Alonso deed zichzelf geen plezier door tot drie maal toe in de eerste bocht rechtdoor te schieten. Hij verloor hiermee ook de derde plaats aan Felipe Massa.

Heidfeld was de eerste coureur die een pitstop maakte, in ronde twintig. Twee ronden later kwam leider Hamilton binnen, gevolgd door Alonso. Terwijl Alonso de pits uitkwam, vernielde Adrian Sutil zijn Spyker in een van de betonnen muren. De safety car werd ingezet terwijl het wrak werd verwijderd. Tijdens de neutralisatie maakte het halve veld een pitstop, inclusief beide Ferrari's. Räikkönen moest daardoor wachten tot Massa klaar was.

Na de herstart ging het verschrikkelijk mis voor Robert Kubica. Na een botsing met Ralf Schumacher vloog de Pool op volle snelheid frontaal een betonnen muur in en sloeg meerdere malen over de kop. Zijn wagen was volledig verwoest en zelfs de overlevingscel was beschadigd. Reddingsploegen waren direct ter plaatse om de coureur uit het wrak te bevrijden. Ondertussen kregen Alonso en Rosberg een stop-and-go-penalty omdat ze de pitstraat waren binnengereden terwijl dat niet mocht.

De wedstrijd werd in de 33e ronde hervat. Räikkönen had grote problemen. Hij verremde zich bij de haarspeldbocht en werd zelfs gepasseerd door Takuma Sato. Rosberg en Trulli spinden tegelijkertijd in de eerste bocht, maar konden weer doorrijden. Ondertussen was Alonso, na zijn straf, druk bezig met een opmars door het veld. Albers miste een chicane en liet zoveel troep op de baan achter, dat een safety car werd ingezet. De Nederlander, die nog even in de top tien had gereden, moest opgeven. Ondertussen werden Giancarlo Fisichella en Felipe Massa uit de race gehaald met een zwarte vlag, omdat ze eerder de pits waren uitgereden terwijl het verkeerslicht op rood stond.

Na de herstart ging het weer fout. Ditmaal reed Liuzzi de muur in en moest de safety car opnieuw de baan op. Tijdens de neutralisatie maakte Trulli een pitstop, maar verloor de controle over het stuur bij het terugkeren op de baan. Hij zette zijn wagen in de bandenstapels en moest uitstappen.

Barrichello reed lange tijd op de derde plaats, maar moest zeven ronden voor de finish nog een pitstop maken. Dat gaf de derde plaats aan Wurz, terwijl in het middenveld Takuma Sato in de punten reed en Ralf Schumacher nog wist in te halen voor de zevende plaats. In de laatste ronde wist hij zelfs nog een extra puntje mee te pakken toen hij Alonso het nakijken gaf op de zesde plaats.

Lewis Hamilton reed naar een onbedreigde overwinning, zijn eerste in slechts zes races. De tweede plaats was voor Nick Heidfeld, Alexander Wurz werd derde.

Kubica blijkt relatief geluk te hebben gehad: hij brak een been.

Uitslag
Pos. Coureur Team Tijd Uitvalreden
1 Lewis Hamilton McLaren Mercedes 1:44:11.292
2 Nick Heidfeld BMW F1 + 4.3
3 Alexander Wurz Williams + 5.3
4 Heikki Kovalainen Renault F1 + 6.7
5 Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari + 13.0
6 Takuma Sato Super Aguri F1 + 16.6
7 Fernando Alonso McLaren Mercedes + 21.9
8 Ralf Schumacher Toyota Racing + 22.8
9 Mark Webber Red Bull Racing + 22.9
10 Nico Rosberg Williams + 23.9
11 Anthony Davidson Super Aguri F1 + 24.3
12 Rubens Barrichello Honda Racing F1 + 30.4
- Jarno Trulli Toyota Racing crash
- Scott Speed Scuderia Toro Rosso crash
- Giancarlo Fisichella Renault F1 diskwalificatie
- Felipe Massa Scuderia Ferrari diskwalificatie
- Christijan Albers Spyker F1 voorvleugel
- David Coulthard Red Bull Racing uitval
- Robert Kubica BMW F1 crash
- Adrian Sutil Spyker F1 crash
- Scott Speed Scuderia Toro Rosso crash
- Jenson Button Honda Racing F1 versnellingsbak
 
Kubica breekt been
Door Arjan (Light) op zondag 10 juni 2007 21:33
Bron: Yahoo

Robert Kubica heeft zijn been gebroken bij de zware crash tijdens de Grand Prix van Canada. Hij lijkt geen verdere blessures te hebben maar is naar verwachting enige tijd uitgeschakeld.

De Pool raakte de achterzijde van de wagen van Jarno Trulli toen het veld na een van de vele safety-car periodes op de hairpin afstormde. De BMW vloog op de betonnen muur af en stuiterde en tolde daarna de baan over.

Medisch personeel was snel aanwezig, maar het duurde even voor Kubica uit de auto was. Hij is van het medisch centrum bij het circuit vervoerd naar het Sacre Coeur ziekenhuis in Montreal. Ook heeft zijn manager bevestigd dat de coureur aanspreekbaar is.


Update:
Het BMW-team meldt dat Kubica geen gebroken botten heeft en misschien al maandag ontslagen wordt uit het ziekenhuis. Mario Theissen, teambaas van BMW, zegt nog niet te weten of de Pool op Indianapolis kan rijden.

Update 10:20u:
Ook het hoofd van de trauma-afdeling van het Sacre Coeur-ziekenhuis, Ronald Denis, bevestigt dat Kubica slechts een lichte hersenschudding en een verstuikte enkel heeft opgelopen. De Pool's eerste woorden na de crash waren overigens "Kan ik racen in Indianapolis?" aldus Denis. "Toen ik de crash op tv zag, dacht ik dat hij dood was, maar het gaat naar omstandigheden heel erg goed."

Update 11:29u:
Het BMW-team zal donderdag een definitieve beslissing nemen over de deelname van Kubica aan het raceweekend in Indianapolis. Mocht de Pool het weekend uitzitten, dan zijn Sebastian Vettel en Timo Glock de aangewezen kandidaten om hem te vervangen.
 
Gelet op het aantal crashes mogen ze wat mij
betreft Canada van de kalender schrappen.

Ik snap ook wel dat coureurs zich aan moeten
passen aan de mogelijk- en onmogelijk-heden van
een circuit maar als ik zie wat een schade dit
circuit mede veroorzaakte gewoon schrappen.

Misschien dat de coureurs zelf eens van zich af
moeten bijten en roepen tot hier en niet verder.
Zal wel niet gebeuren de belangen zijn te hoog.

Ik wil graag racen zien en behoor niet tot de
groep die "crashes" wil zien.

Wat een geweldige entree van Hamilton in het
Formule 1 circus.

Multispeed
 
Ben ik niet echt met je eens hoor.
In principe is alles best wel veilig en als je ziet dat die klap van Kubika hem alleen maar een verstuikte enkel en een lichte hersenschudding heeft opleverd dan zijn de auto''s zeer veilig.
En misschien had hij niet zo dicht op die andere wagen,, dacht van schumacher,, moeten rijden want als hij hem niet achterop had geraakt was het ook niet gebeurd.
En vind ook dat het erbij hoort.
Bij racen moet je nu eenmaal risicos nemen en dan kan het wel eens verkeerd aflopen voor een rijder.
 

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan