hoe een dreambox installeren

F

finisher

hoi,allemaal

ik ben nieuw hier en heb sinds vandaag een dreambox 500 s en een digitale ontvanger(phillips dsr 8121)tot mijn beschikking.

wil ook graag via de router mn dreambox eraan koppelen.

wat heb ik hier voor nodig,en hoe pak ik het hele verhaal aan.

ben een absolute leek op dit gebied(o ja heb schotel met 6 lnb's)dit geheel heeft allemaal gedraaid bij een familie lid die helaas is overleden.

graag zou ik van u vernemen waar te starten en wat te doen.

Hoi finisher en allereerst welkom op Satellite Fun. Zeg verder maar gerust "je" en "jij" hoor, want dat doen wij ook en er zitten hier zowel oudere alsook jongere mensen dus dat is allemaal geen probleem.

Om gelijk met de deur in huis te vallen heb je in elk geval netwerk kabel nodig om je Dreambox op het netwerk te hangen, dus aan je router te koppelen.

Verder heb je niet aangegeven welke software er nu op staat dus het is wat moeilijk in te schatten wat het gemakkelijkste voor je is. Dus gaan we maar uit van het moeilijkste geval.

In dat geval zul je de Dreambox van nieuwe software (ook wel firmware genoemd) moeten voorzien middels een seriele nullmodemkabel op de seriele poort evt. gecombinered met een netwerkkabel die naar de router gaat.

Dan kun je er firmware op zetten met DreamUp. Dat programma is in onze downloadsectie te downloaden en wijst zich eigenlijk vanzelf. Er staat netjes aangegeven wat je moet doen.

Als je alles aangesloten hebt, dan stroom van de Dreambox af, op connect drukken, stroom weer op de Dreambox en de rest wijst zich vanzelf.

In onze handleidingen sectie, staan ook een aantal handleidingen vermeld, onder andere hoe je een zenderlijst op je Dreambox kan zetten.

Het zou natuurlijk ook helpen als we wisten of je wel wat verstand hebt van computers en bijvoorbeeld een ftp programma aangezien de Dreambox feitelijk ook een kleine pc is.

Jammer te horen dat een en ander gekomen is door een overleden familielid. Mijn condoleances.:sad:

hoi black tiger,

bedankt voor het snelle antwoord.

volgens mij staat er cc cam op de dreambox ,en ik heb wel enige kennis van een pc(geen pro maar kan er goed mee omgaan).

dank voor de condeleance

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 16:37 uur ----------

als ik via de router en de netwerk kabel de db aansluit moet de computer hem dan vinden of hoe moet ik dat zien?

Als er CCcam op staat (dat is een emu) dan staat er dus al alternatieve software op, bijv. Gemini of Pli of Nabilo, want met officiele software kun je geen CCcam draaien.

Wat je doet is een kabel van je router naar de Dreambox doen.

Dan moet je even bij de setup kijken. In veel gevallen is het de menuknop, dan instellingen, expert (in het Engels is dat menu, setup, expert setup of advanced setup) en dan communicatie setup (communication setup).

Daar zie je de netwerk instellingen, daar moet je even dhcp aanvinken en dan met de groene knop (bij de meeste firmware) op opslaan klikken. Je klikt op exit en wacht even.

De Dreambox krijgt dan een ip adres van je router. Daarna ga je weer in datzelfde menu en kijkt welk ip adres de Dreambox gekregen heeft.

Dat kun je dan in bijv. DreamboxEdit of DCC op je pc invoeren en zo kun je de Dreambox benaderen.

Finisher,

Je hebt een PM oftewel Private mail.

groet,

Wing

volgens mij staat er ngrab op of zoiets,wat kan ik daar mee,of moet ik iets anders hebben,en hoe kan ik zien of de dreambox werkt in het netwerk??

Zoals gezegd is de Dreambox net een kleine pc. Je kunt zien of een Dreambox op het netwerk werkt, doordat je bijv. addons kunt downloaden.

Een andere veel beproefde methode om te zien of er pc's op het netwerk aanwezig zijn (dus ook Dreambox) is er naar te pingen.

Volgens m'n reeds gegeven aanwijzingen kijk je wat het ip adres van de Dreambox is stel dat je Dreambox het ip adres 192.168.1.11 heeft gekregen.

Je opent een command prompt op je windows pc en typt het volgende commando:

ping 192.168.1.11

Met XP moet dat kunnen, of Viesbah dat ook zomaar kan zonder standaard dingetjes te moeten installeren weet ik niet. Maar normaliter krijg je dan een ping reply en weet je dat je Dreambox op het netwerk zit.

Ngrab is weer een verhaal apart, dat is bijv. een van de mogelijkheden die je kunt gebruiken om een HD van je pc aan je Dreambox te mounten.

ok dat werkt,hoe nu verder??

vanaf de schotel kom ik trouwens met 2 kabels.

1 vanuit een kastje met 4 koppen

en 1 van uit een kastje met 2 koppen.

en welke software moet ik er opzetten

en hoe kan ik een zenderlijst inlezen??

Je komt vanaf de schotel met 2 kabels? Dat is ongebruikelijk. Ziet er naar uit dat je 2 diseqc's hebt, maar dan moet ik even scheef naar Mas3 kijken of Aart44 of iemand anders of die er iets van weten want de DM500 is niet geschikt voor 2 kabels op aan te sluiten.

Dus ik denk dat 1 kabel (die van dat kastje van 4 komt, een 4-diseqc) naar de Dreambox gaat en de andere kabel naar de Philips ontvanger, die zou je dan op de slaapkamer kunnen zetten.

De keuze van software die je er op kunt zetten daar ben je vrij in, ik heb daar al voorbeelden van genoemd in mijn vorige antwoord. Maar als er nu CCcam op draait dan staat er al alternatieve software op zoals ik reeds aangaf, en zou ik eerst even zorgen dat alles aangesloten is en ook werkt, voordat je met software gaat experimenteren.

Hoe je een zenderlijst kunt inlezen en op de Dreambox kunt zetten staat in onze Handleidingen sectie vermeld.

Met afbeeldingen erbij dacht ik zelfs.

Er staat toch software op anders kun je nooit bij je instellingen komen.

Een zenderlijst kun je er via de blauwe knop waarschijnlijk inzetten ligt aan het image wat er op staat anders menu, instellingen, software, downloads daar staan ook zenderlijsten tussen en kun je als je aan het internet hangt zo downloaden.

De koppen zijn lnb's en de kastjes zullen wel disqswitchen zijn en ja die moeten ingesteld worden voor de diverse satellieten.

Laad eerst maar een zenderlijst en probeer dan beeld te krijgen op de Astra door weer in het instellingen menu naar satellietconfiguratie te gaan en ja dan wordt het moeilijk als je niet weet welke lnb er voor Astra1 op 19.2 is kies dan "vier satellieten via disqC" en zet de Astra1 op A of AA en probeer of je beeld krijgt dan de Hotbird op B en zo verder. :santa:

Als je onbekend bent met een installatie en je een hele boel moet uitzoeken, dan stijgen de problemen je vaak boven het hoofd.

Ik adviseer je daarom om je vraagstukken te verdelen.

Dan kun je ze een voor een oplossen zonder dat je het overzicht verliest.

Je antenne installatie heeft 4 + 2 LNB's.

Wanneer je dit werkend uit elkaar hebt gehaald en verplaatst (is dat zo ?), hoop ik dat je hebt opgeschreven hoe het in elkaar zat.

Heb je het niet uit elkaar gehaald en moet je nu uitzoeken hoe het werkt, dan adviseer ik het volgende:

• markeer elk onderdeel van je installatie.
    Bijvoorbeeld elke LNB een letter.
    Markeer ook welk type de LNB is.
    Is het een LNB met 1 aansluiting of met 2 of 4 ?
  • Markeer elke kabel aan beide zijden.
    Zet er aan beide zijden op waar ie vandaan komt en waar ie heen gaat.
  • Maak op deze wijze een uitgebreide index van alle delen waaruit je installatie bestaat.

Verder nog een vraag: bestond de originele installatie misschien uit een ontvanger in de woonkamer en eentje op een andere plaats zoals hobby of slaapkamer ?

Laat ons ook even weten wat voor type LNB's je hebt, en hoe die op de schotel gemonteerd zijn.

Daarbij zijn de volgorde van links naar rechts belangrijk, en we moeten weten wat links en rechts is.

Daarmee bedoel ik of je van links naar rechts tegen de schotel aan kijkt, of van links naar rechts met de schotel mee kijkt richting LNB/satelliet.

Het is ook handig te weten hoe groot de schotel is en hoe ver de LNB's telkens van elkaar af staan.

Verder kun je nog proberen om te zien met welke LNB kabel je direct beeld krijgt op je ontvanger.

Dan moet natuurlijk wel de schotel al goed uitgericht zijn, en als je de installatie zelf verplaatst hebt is het onwaarschijnlijk dat dat in 1 keer goed zit.

Daarvoor pak je een kabel van de ingang van de swicth (gelukkig heb je net opgeschreven waar ie zat) en die koppel je rechtstreeks aan je ontvanger.

Dan stem je af op een FTA zender, dat is er eentje die niet gecodeerd is.

Heb je beeld, kijk je welke satelliet daarbij hoort.

Je kunt ook aan ons vragen welke satelliet er bij hoort.

Kijk dan wel eerst even of je nog meer FTA kanalen kunt zien.

Vervolgens schrijf je op de bijbehorende LNB voor welke satelliet die is.

Dit kun je dus herhalen tot je hebt vastgesteld waar elke LNB voor is.

Dit is wel veel werk, dus je kunt hier de kerstvakantie redelijk mee vullen.

dank jullie voor de tijd en de antwoorden ,ga het morgen(maandag )direct proberen,en zal zo snel mogelijk de resultaten weergevn,het kloopt overigens wel dat de phillips in de hobby kamer stond,dus dat verklaart waarschijnlijk de andere draad.zal ook ff foto's toevoegen misschien wordt het verhaal dan iets duidelijker voor jullie.

thanks so far

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 18:18 uur ----------

heb de volgende dingen bekeken en gedaan.

schotel is een visiosat hd 80 cm

heb 2 keer twin lnb en 2keer single lnb.

ze zijn als volgt opgesteld(als ik achter de schotel sta)

van links naar rechts de single lnb,een twin lnb,nog een twin lnb en dan weer en single lnb.

als volgt aangesloten de single lnb gaat naar een diseq 1.0 op ingang b,de voorste aansluiting van de twinlnb (vanaf schotel gezien)gaat naar aansl.a van diseq.

van de tweede twin lnb gaat achterste aansl.naar c op diseq1.0

de andere single lnb gaat naar aansl.d op diseq1.0(deze diseq 1.0 heeft dus 4 aansl. en 1 uitgang naar db daarstaat rec op).

van de andere diseq1.0(met 2 aansl.)gaat uitgang a naar achterste aansl. van de eerste twin lnb ,en van uitgang b naar voortse aansl.2e twin lnb.

de diseq met 4 aansl.geeft astra 19 east (snr 91%-agc 90%)transp.12480/27500/v

en de hotbird 13 east(snr91%-agc90%)transp.10000/12345 h

verder als ik in het menu kijk zie ik de volgende instellingen.

4sat via diseq optie ab

astra 19,2 diseq c aa

hotbird ,, ,, ab

intelsat12 ,, ,, ba

astra 2 ,, ,, bb

krijg beeld op zender bvn ,dsf duitse zenders ,bbc maar niet op ned 1 2 3 rtl etc .

hij geeft wel overal de epg weer is dat goed???

hij zegt wel dat de smartcard geactiveerd is dus zou dan toch ned etc wel moeten weergeven??of heb ik de instellingen niet goed.

is denk wel een verwarrend verhaal maar hoop dat jullie me verder kunnen helpen .

ps.foto's komen later

Hoi, heb je wel CCcam actief ??

Om beeld te krijgen buiten de free to air moet cccam wel ingeschakeld zijn.

De dream moet om beeld met de seca3 kaart te krijgen cccam ingeschakeld hebben.

Enzofielt

kunnen jullie me niet helpen????
Jawel, maar een beetje geduld is wel op zijn plaats. De aanvullende info post je om 18.18 uur en om 18.53 verwacht je al antwoord te hebben.

We zitten niet 24/7 op het forum dus het kan soms wel eens een paar uurtjes duren eer er antwoord is.;)

BVN en de BBC zitten op meerdere satellieten.

krijg beeld op zender bvn ,dsf duitse zenders ,bbc maar niet op ned 1 2 3 rtl etc .
Je krijgt geen beeld op Ned 1, 2 en 3 etc. Maar krijg je daar wel signaal op? Dus zet de Dreambox eens op NL 1 en kijk of dan zowel de SNR alsook de AGC goed zijn.

Verder moet inderdaad zoals Enzofielt zegt wel CCcam ingeschakeld zijn (blauwe knop) en de smartcard van Canal Digitaal met het goudkleurige chipje naar beneden in de ontvanger zitten.

heb op ned 1 ,snr97% en agc92%.

dit geldt ook voor ned 2 en 3.

rtl heb 87% en 84%

en trouwens bt kijk eens naar de datum wanneer ik gepost heb.das dus nie op dezelfde dag he.

maar is nie erg heb weer wat om uit te zoeken.

moet ik trouwens om ccam in te schakelen de netwerk verbinding hebben?

greetz

@enzofielt: Nja... voor deze keer mag het wel.;)

Maar wel met de aantekening dat dit alleen zo werkt met Gemini.

Bij de Nabilo gaat het zo dus echt niet werken, dan moet je 2x op de gele knop drukken en dan naar de addons toe. En bij de Pli heb je ook een menu wat weer iets anders in elkaar steekt.

@Finisher: Excuus, fout van mij en mijn commentaar was dus niet terecht. Er zit inderdaad een dag tussen, erg zoiets en dat terwijl ik nog 3x gekeken heb... Ik moet hebben zitten suffen.:stupid:

moet ik trouwens om ccam in te schakelen de netwerk verbinding hebben?
Nee hoor, da's niet nodig. CCcam is een emu (afkorting van emulator) die in feite een kaartlezer simuleert. De internet verbinding heb je daarbij alleen nodig als je illegaal wilt doen of binnenshuis wenst te sharen.:)

Maar voor gewoon Canal Digitaal mee te kijken is de internet verbinding niet nodig.

Ik weet niet of Pli dat ook heeft, maar Nabilo heeft een plugin voor CCcam. CCcam menu lite of CCcam info of zoiets en daarmee kun je ook bijv. naar de datums op de kaart kijken.

waar kan ik zien welke firmware ik er op heb stan dan??

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 09:52 uur ----------

en als de epg wordt wer gegeven moet ik dan ook beeld krijgen?

Welke software kijk eens bij Menu, informatie daar zal wel wat staan.

Als je de smartkaart met de chip naar beneden er in hebt zitten zou je beeld moeten hebben op de gecodeerde zenders als ccam gestart is..

De EPG heb je ook zonder smartkaart dus dat zegt niets.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan