Als je onbekend bent met een installatie en je een hele boel moet uitzoeken, dan stijgen de problemen je vaak boven het hoofd.
Ik adviseer je daarom om je vraagstukken te verdelen.
Dan kun je ze een voor een oplossen zonder dat je het overzicht verliest.
Je antenne installatie heeft 4 + 2 LNB's.
Wanneer je dit werkend uit elkaar hebt gehaald en verplaatst (is dat zo ?), hoop ik dat je hebt opgeschreven hoe het in elkaar zat.
Heb je het niet uit elkaar gehaald en moet je nu uitzoeken hoe het werkt, dan adviseer ik het volgende:
- markeer elk onderdeel van je installatie.
Bijvoorbeeld elke LNB een letter.
Markeer ook welk type de LNB is.
Is het een LNB met 1 aansluiting of met 2 of 4 ?
- Markeer elke kabel aan beide zijden.
Zet er aan beide zijden op waar ie vandaan komt en waar ie heen gaat.
- Maak op deze wijze een uitgebreide index van alle delen waaruit je installatie bestaat.
Verder nog een vraag: bestond de originele installatie misschien uit een ontvanger in de woonkamer en eentje op een andere plaats zoals hobby of slaapkamer ?
Laat ons ook even weten wat voor type LNB's je hebt, en hoe die op de schotel gemonteerd zijn.
Daarbij zijn de volgorde van links naar rechts belangrijk, en we moeten weten wat links en rechts is.
Daarmee bedoel ik of je van links naar rechts tegen de schotel aan kijkt, of van links naar rechts met de schotel mee kijkt richting LNB/satelliet.
Het is ook handig te weten hoe groot de schotel is en hoe ver de LNB's telkens van elkaar af staan.
Verder kun je nog proberen om te zien met welke LNB kabel je direct beeld krijgt op je ontvanger.
Dan moet natuurlijk wel de schotel al goed uitgericht zijn, en als je de installatie zelf verplaatst hebt is het onwaarschijnlijk dat dat in 1 keer goed zit.
Daarvoor pak je een kabel van de ingang van de swicth (gelukkig heb je net opgeschreven waar ie zat) en die koppel je rechtstreeks aan je ontvanger.
Dan stem je af op een FTA zender, dat is er eentje die niet gecodeerd is.
Heb je beeld, kijk je welke satelliet daarbij hoort.
Je kunt ook aan ons vragen welke satelliet er bij hoort.
Kijk dan wel eerst even of je nog meer FTA kanalen kunt zien.
Vervolgens schrijf je op de bijbehorende LNB voor welke satelliet die is.
Dit kun je dus herhalen tot je hebt vastgesteld waar elke LNB voor is.
Dit is wel veel werk, dus je kunt hier de kerstvakantie redelijk mee vullen.