hoe sluit ik de asus RT AC66U aan

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Lid sinds
28 okt 2007
Berichten
7.534
Waarderingsscore
651
Punten
113
Leeftijd
74
Locatie
Een stoplicht op rood.
Ik heb van Ziggo een geweldige cisco modem Router type 3925 met een waardeloze Wifi bereik.

NU heb ik een Asus RT AC66U op de kop getikt maar nu zit deze nerd met het probleem hoe deze optimaal aan de cisco te hangen zodat mijn wifi via Asus loopt ,

Moet ik daarvoor de Wifi in de cisco uitzetten.

Zijn de LAN pporten op de Cisco en de ASUS beide te gebruiken.

Wie heeft een stap voor stap plan hoe mijn nieuwe netwerk zo goed mogelijk in te stellen

Grtjs

The Matrix
 
Ik heb dit voor je gevonden
 
Die zou ik niet gebruiken, dan ga je namelijk 2 aparte netwerken krijgen en kunnen apparaten op de Cisco de apparaten op de Asus niet meer zien.

Feitelijk moet je de Asus als switch gaan gebruiken.
Er zijn een aantal mogelijkheden, ik heb daar hier (klik) een handleiding voor geschreven.

Kort gezegd het volgende:
1.) Asus eerst aansluiten op je pc.
2.) WAN/internet als vast (statisch) ip configureren.
Configureer het met ip: 10.0.0.2
subnetmasker: 255.0.0.0
default gateway: 10.0.0.1
naamserver (DNS): 10.0.0.1
Feitelijk is dit niet nodig maar geeft wel meer rust voor je router omdat hij niet continue probeert een ip te verkrijgen op zijn internet poort.
3.) LAN ip van de Asus configureren. Beste is een ip adres buiten dhcp van de Cisco maar wel in dezelfde range dus als volgt:
IP adres: 192.168.178.2
Subnetmasker: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.178.1
Naamserver: 192.167.178.1
Tweede naamserver leeg laten of eerste ip van de naamserver van je provider invullen.
4.) Wifi instellingen doen, liefst een ander kanaal gebruiken dan je Cisco, maar je kunt wel zelfde SSID en wachtwoord gebruiken eventueel.
Als je de Wifi van je Cisco uit gaat zetten is dat misschien nog beter.
5.) DHCP instellingen. DHCP op de Asus uitschakelen. Zorg dat ook alle beveiliging (evt. firewall etc.) in de Asus uit staat.
Alle wijzigingen uiteraard opslaan.

Daarna Cisco en router van de stroom halen.
1.) Cisco als eerste laten opstarten, duurt een aantal minuten, wacht dat rustig af.
2.) Koppel een kabel van een van de 4 LAN poorten van je Cisco nu naar een van de 4 LAN poorten van de Asus.
3.) Geef je Asus stroom en laat deze ook rustig opstarten.
4.) Herstart eventueel je pc of laptop of andere apparatuur indien nodig.
5.) Je Cisco is nu bereikbaar via 192.168.178.1 (standaard) en je Asus via 192.168.178.2 als dat nodig mocht zijn.
Alle apparaten kunnen elkaar nu ook "zien" en je zit in hetzelfde netwerk.

Mocht je ooit een forward nodig hebben, hoef je die alleen in de Cisco te maken, niet in de Asus.
 
Nog kortere handleiding.
Als je Asus router bridgemode ondersteund, dan deze in bridgemode zetten en de kabel van je Cisco wel op de WAN poort aansluiten en klaar. :)
 
volgens mij bedoel je andersom BT

Cisco Modem router in Bridge en ASUS WAN verbinden met lan1 van cisco.

Hiervoor moet ik Ziggo bellen en vragen of ze mijn modem router Cisco in bridge willen zetten ...

De functie om zelf de Ciscoin Bridge te zetten hebben ze hidden gemaakt.

Vreemd eigenlijk schijnt dat UPC deze wel toegankelijk heeft gemaakt!!

Maar ik heb genoeg ballast nu om te experimenteren

bedankt allen
 
Cisco Modem router in Bridge en ASUS WAN verbinden met lan1 van cisco.
Nee ik bedoel echt de Asus in Bridgemode. Dan werkt ie namelijk ook als een switch, vermits hij die functie heeft.
Als je de Cisco in bridgemode laat zetten dan kun je ook geen gebruik meer maken van wifi-spots.
 
Zo heb ik het gedaan en lijkt goed te werken:


1) Heb de Asus via Wan aan de Cisco LAn poort gehangen
2) Vervolgens heb ik het verkregen IP adres in de cisco in de LAN tab pre Assigned (MAC Address Asus met verkregen IP address) gesaved

3) Vervolgens onder Applications and gaming tab DMZ gekozen deze ge-enabled en Ip address van de Asus ingevuld.

4) Vervolgens begon de Asus intelligent te protesteren dat er conflicten waren met 192.168.1.1 ook van de cisco en heeft zijn Ip adress automatisch aangepast naar 192.168.2.1.

Lijkt wel de belasting dienst mooier kunnen we het niet maken wel makkelijker.

En nu maar eens kijken of de Wifi van de Asus stabieler is dan de Cisco

In ieder geval is de speedtest op de cisco ca 60 Mb en op de ASUS 90 Mb op de laptop

Dus dat is al beduidend beter...

Nu nog de vraag is het zinvol Wifi in mijn Cisco uit te zetten ?
 
Wat je nu hebt gedaan is toch 2 netwerken gemaakt.
Apparaten die je op de Cisco hebt aangesloten zullen niet de apparaten kunnen benaderen die op je Asus zijn aangesloten.
Juist daarom heb ik mijn methode zo omschreven. ;)

Het is daarom zeker zinvol de Cisco wifi uit te zetten. Die heeft toch een te klein bereik en zal dan meer storen dan iets anders.
 
yip 2 netwerken , om te beginnen of die Asus zijn werk goed doet.

Heb de radio van de Asus op 1 gezet en die van de cisco op 13

moet nog een hoop uitzoeken.

Sommige instellingen hebben voor en nadelen

Als ik de cisco in bridge zet werken de lan poorten ook niet meer (dacht ik)

en welke methode bedoel je die ene met 40 regels of de bridge mode van de ASUS?

De bridge mode zegt mij niks wat er dan gebeurd. Ik blijf een nerd maar leer nog steeds snel.
 
Heb je beschrijving aandachtig gelezen en in principe heb je ook 2 netwerken gemaakt.
Voordeel is mss extra lanpoorten hooguit 2 stuks omdat je de op de routers OP lan aan elkaar moet bekabelen en er dus 2 kwijt bent.

Ook de cisco wifi uitzetten is je voorstel in dit recept,

Maar hoe kom je dan in de Cisco router als je een poortje wilt forwarden.

Zoals ik het nu heb met DMZ heb ik in principe alleen de Asus als router met 4 LAN poorten.

Welke opstelling nu optimaal is met de beste resultaten??

Zoek nog verder en ga iig alle ideetjes af.

voordeel is dat een gekozen instelling van de routers gesaved kan worden.
 
en welke methode bedoel je die ene met 40 regels of de bridge mode van de ASUS?
Met 40 regels??? Nee ik zie er maar 10... geen link dus maar gewoon post 3 waarin ik schreef "even in het kort".

Heb je beschrijving aandachtig gelezen en in principe heb je ook 2 netwerken gemaakt.
Knap... moet je me toch even zeggen welke beschrijven je dan gelezen hebt en hoezo er dan 2 netwerken zouden zijn. Als alles binnen de 192.168.178.x range blijft, zoals in mijn beschrijving gedaan wordt, ben je nog steeds maar op 1 netwerk hoor. Ik heb nergens 2 netwerken gemaakt.

Maar hoe kom je dan in de Cisco router als je een poortje wilt forwarden.
??? Ik dacht dat je aandachtig gelezen had?
Post #3 hier, de handleiding die ik dus hier op Duck geschreven heb, het laatste punt 5 staat het gewoon vermeld.:)

De beste opstelling is die wat ik hier op Duck beschreef (dat is het eenvoudigst uitgelegd). Je verliest dan 2 LAN poorten, eentje op de Cisco en eentje op de Asus. maar de andere LAN poorten kun je dan op beide apparaten gebruiken.
Alle apparaten op Cisco en Asus zitten dan in 1 netwerk en kunnen elkaar zien.
Forwards hoef je alleen te maken in de Cisco.
Wifi hoef je alleen in te stellen in de Asus.

Voordeel is mss extra lanpoorten hooguit 2 stuks omdat je de op de routers OP lan aan elkaar moet bekabelen en er dus 2 kwijt bent.
Nee, slechts 1 poort extra. Je zult toch naar je Asus moeten, of je dat nu op een LAN of WAN poort doet, je hebt daar een kabel en 1 LAN poort van de Cisco voor nodig, dus je verliest altijd minimaal 1 LAN poort.
Dat is dan ook meteen het enige voordeel om het op die wijze aan te sluiten.
 
En met regels bedoel ik tekst regels en geen 10 stappen.
Maar ik ga dit recept vandaag uit testen.

Kijken wat dat oplevert.
Grtjs
 
En dan nog even dit

Als ik beide wifi aan laat witte geeft dan de ip adressen uit. En welke router geeft dan internet door.

De cisco is bagger dus die gaat uit. Hoe kom ik dan met calamiteiten draadloos in de cisco ? dat is me nog niet duidelijk.
Grtjs
 
nou de start is voor een nerd als ik gelijk ??????

1.) Asus eerst aansluiten op je pc.
:cool:via LAN of WAN ?? neem aan LAN:cool:

2.) WAN/internet als vast (statisch) ip configureren.
Configureer het met ip: 10.0.0.2
subnetmasker: 255.0.0.0
default gateway: 10.0.0.1
naamserver (DNS): 10.0.0.1
:cool:Asus verdomt dit te saven omdat er dan geen internet mogelijk is??:cool:

Feitelijk is dit niet nodig maar geeft wel meer rust voor je router omdat hij niet continue probeert een ip te verkrijgen op zijn internet poort.
3.) LAN ip van de Asus configureren. Beste is een ip adres buiten dhcp van de Cisco maar wel in dezelfde range dus als volgt:
IP adres: 192.168.178.2
Subnetmasker: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.178.1
Naamserver: 192.167.178.1

:cool:De laatste 2 komen niet in het lijstje voor:cool:
 
De "klik hier" is lastiger uitgelegd dan wat ik heir op Duck beschreef, dus we gaan even uit van wat ik hier beschreven heb.

1.) Juist. Apparatuur zoals computers worden altijd op de LAN aangesloten.

2.) Raar modem die Asus als ie dat vertikt te saven. Laat het in dat geval maar leeg dan.
Zoals er al stond, feitelijk is het niet perse nodig.

3.) Dat kan kloppen dat die niet in het lijstje voor komen. Dan hoef je ze dus ook niet in te vullen. Staat er ook niets anders? Alleen ip en subnetmasker? Zoja dan zal het goed zijn.

Nog even een paar andere vragen die je had:
De cisco is bagger dus die gaat uit. Hoe kom ik dan met calamiteiten draadloos in de cisco ? dat is me nog niet duidelijk.
De Cisco heeft standaard (als je daar niets aan verandert hebt) ip adres 192.168.178.1 dus zo kun je de Cisco bereiken voor poort forwards en voor de wifi uit te zetten.

Bij calamiteiten kun je ook draadloos gewoon via dat ip adres in de Cisco komen. Omdat de Asus en de Cisco met deze configuratie op hetzelfde netwerk zitten zijn ze beiden ook bereikbaar. Daarbij maakt het niet uit of het bekabeld of draadloos is, de routering is hetzelfde.

Mocht je iets in de wifi willen bereiken moet je middels 192.168.178.2 in de Asus terecht kunnen.
DHCP in de Asus moet uit, die in de Cisco blijft aan.
Alle apparatuur, dus ook draadloos, krijgt zijn ip adres van de Cisco.
 
Oke stof tot herziening.
Als de cisco de ip adressen levert via welk pad loopt dan het wifi gebeuren die wil ik via de asus hebben en niet via de cisco.

Ik maak het makkelijke mss t? moeilijk
 
Een nieuw apparaat maakt via een broadcast bekend dat ie in het netwerk wil worden opgenomen.
Zo'n broadcast is een signaal dat aan iedereen die het horen wil is gericht, in plaats van een normaal bericht dat aan het betreffende IP adres is gericht en de router houdt 'm binnen het eigen netwerk.
In BT's meest recente bericht gaf ie aan dat de cisco 192.168.178.1 zal hebben, en de cisco 192.168.178.2

Jouw IP roept dan via de wifi naar iedereen die het horen wil, dat hij, met zijn MAC adres toegang wil tot het netwerk.
Dat komt dan eerst aan op 192.168.178.2, en die geeft het dan weer door aan de DHCP server, die zit op 192.168.178.1.
De server vertelt vervolgens dat dat MAC adres een bepaald IP adres krijgt toegewezen, inclusief alle andere instellingen die voor het netwerk noodzakelijk zijn.

Als je wifi hebt uitgeschakeld in je cisco, dan is dat het.
Als je dat niet hebt gedaan (om welke reden dan ook), dan moet je er voor zorgen dat je het verschil weet tussen de cisco en de asus, bijvoorbeeld via de SSID.
En dan laat je je apparatuur dus niet meer verbinden met de cisco.
 
Als de cisco de ip adressen levert via welk pad loopt dan het wifi gebeuren die wil ik via de asus hebben en niet via de cisco.
Wifi uit in de Cisco betekent automatisch dat je Asus het wifi gebeuren doet.
Zie verder de uitleg van Mas3.

Heel simpel gezegd, signaaltje komt draadloos op je Asus binnen en van daaruit wordt het bekabeld verder geleid naar ofwel pc's, ofwel de andere kant op, via je Cisco naar het grote internet.
Ik ga er van uit dat je de gewone wifi in de Cisco dan uit zet. De rest gebeurt dan automatisch dus daar hoef je niet wakker van te liggen.;)
 
oke ik worstel me er door,

Rest me nog een vraag?

Wat is het verschil/voordeel met de instellingen zoals jullie voor ogen hebben en de instelling die ik nu heb ASUS in de Cisco Via DMZ
behalve de extra poorten....

Asus heeft trouwens een dual mode: hij werkt EN in frequentieband 5Mhz EN 2,4Mhz onderscheidt kan gemaakt worden door verschillende SSID (onder 1 SSID is ook mogelijk)


Heb nu wifi van de Cisco uitstaan en twee SSID's aangemaakt 5Mz voor de laptops en 2.4Mhz voor de tablets en smartphones die de 5Mhz niet ondersteunen.

Loopt erg aardig, voordeel van de 5 Mhz is dat niemand in mijn wijk deze gebruikt.
Downloaden gaat met wifi nu gewoon met de maximale Ziggo snelheid

http://www.speedtest.net/my-result/3567258930
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan