hoe sluit ik de asus RT AC66U aan

Wat is het verschil/voordeel met de instellingen zoals jullie voor ogen hebben en de instelling die ik nu heb ASUS in de Cisco Via DMZ
behalve de extra poorten....
Het verschil is dat je met hoe wij het zien maar 1 netwerk hebt. Forwards zijn dan in principe wat makkelijker te maken alhoewel dat met die DMZ niet zoveel verschil zal maken. Maar er is in elk geval minder kans op problemen omdat je ze niet dubbel hoeft te maken.
Belangrijkste voordeel is dat apparatuur aangesloten op de Cisco en apparatuur aangesloten op je Asus elkaar kunnen "zien", voor mappen/bestanden te delen bijvoorbeeld.
Middels jouw methode is dat niet mogelijk.

Als je alleen maar wilt dat alle apparaten internet hebben (geen forwards, geen bestanden of mappen delen), dan is jouw methode de snelste en makkelijkste oplossing. Gewoon kabel in de WAN poort, op de Cisco de wifi uit en de DMZ naar de Asus (of andere router) en klaar.
 
Ik heb alle apparatuur op de asus aangesloten wifi van cisco uit gezet dus alle verkeer loopt nu via asus.
Op de asus is de media player, dreambox, tv en elders in huis via een switch de qnap en de netwerkprinter aangesloten
De laptops en de tablets en de smartphones lopen via wifi van asus op 2.4 en 5 mhz band en onderling delen we diverse mappen en drives van de laptops.
Volgens mij doet de cisco nu niets anders dan het Internet signaal doorgeven naar de asus.
Ik ben in principe met deze instelling (dmz) nog geen vreemde dingen tegen gekomen.
Maar goed ik moet jouw methode nog gaan uitvoeren.
 
Volgens mij doet de cisco nu niets anders dan het Internet signaal doorgeven naar de asus.
Dat klopt. Als je toch alle apparatuur op de Asus aangesloten hebt, dan hoef je mijn methode niet te gebruiken.
Tenzij je ook apparatuur op de Cisco wilt aansluiten en/of geen dubbele forwards wilt maken.
 
Aha ik begin het nu een beetje allemaal te begrijpen,
Het is wel zware kost voordat het kwartje op zijn plek gaat vallen,

Maar met de geweldige ondersteuning en geduld van BT ea. ga ik beetje voor beetje ontrafelen wat voor mij een mysterie is.

Bedankt, maar weer, vrijdag ga ik de manier van BT uitvoeren, mag nu van moeder de vrouw absoluut het netwerk niet onderbreken, en vrijdag is ze de hort op.;-)
 
Het valt wel mee hoor.
Het lijkt zware kost maar als je het voor je ziet en weet waar je die instellingen vinden kunt valt het best mee. De nodige mensen zonder verstand van netwerken of routers is het gelukt, dus ik het er het volste vertrouwen in op dat het jou ook lukt.;)
 
Hehe eindelijk het receptje van BT uitgevoerd.

Het is gelukt om de asus en de cisco in hetzelfde netwerk onder te brengen
192.168.178.1 cisco en 192.168.178.2 is de Asus

Kan in beide komen om settingente veranderen en aan te passen

Zit echter me stuk te bijten op het benaderen van de USB poorten van de ASUS.
Lokaal kan ik de USB schijf aanroepen via ftp://192.168.178.2 en dan zie ik de USB schijf met alle toegangen.

Echter ik wil ook die USB extern aanroepen dus via ftp://xxxxx.no-ip.org
Krijg dat niet voor elkaar..
Wat en waar en hoe moet ik die toegang instellen.???

Wifi loopt nu via ASUS en volledige snelheid
 
Oke, waar je nu tegen op loopt is poort forwarding. Aangezien de Asus nu als switch werkt en niet als router, hoef je slechts 1 forward te maken.

In je Cisco maak je een forward voor poort 21 naar 192.168.178.2 en dat is alles.
Werkt als volgt:
1.) Ga daarvoor in het geavanceerde deel van je Cisco en dan "Applications & Gaming".
2.) Kies daar het tabblad "port range forwarding"
3.) Start en end port beiden op 21 zetten.
4.) ip adres op 192.168.178.2
5.) Start en end poort daar ook weer op 21 zetten.
6.) Bij protocol selecteer je "TCP".
7.) Zet een vinkje bij "enable" en klik onderaan de pagina op "save settings".

Dan zou het moeten werken.
 
Dat had ik al gedaan helaas kreeg ik geen externe verbinding wel intern. Dus lokaal wekte het prima maar extern via no-ip niet.
Had de portforward precies zoals jij hierboven hebt uitgelegd.
 
heb alles nog eens nagelopen maar ik krijg de ftp via externe adres niet aan de praat

enkele opmerkingen waar ik tegen aanliep:
3.) LAN ip van de Asus configureren. Beste is een ip adres buiten dhcp van de Cisco maar wel in dezelfde range dus als volgt:
IP adres: 192.168.178.2
Subnetmasker: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.178.1
Naamserver: 192.167.178.1

zowel de gateway als de naamserver komen niet voor bij de asus instellingen.

Asus DHCP uitgezet prima

In de overzicht bij de cisco komt 192.168.178.2 niet in het lijstje voor terwijl de internet verbinding en alle lokale PC die op de Asus LAn poorten zijn aangesloten wel gezien worden.

DHCP van Cisco staat standaard vanaf 10 en dan 64 aansluitingen.
portforwarden in cisco precies gedaan volgens recept

Ftp aanroepen lokaal via ftp://192.168.178.2 werkt wel!!!!

Dusssssss

Ik snap het niet
 
zowel de gateway als de naamserver komen niet voor bij de asus instellingen.
Nee dat klopt, in het LAN deel komt dat niet voor.
Het klopt ook dat je 192.168.178.2 niet krijgt te zien in het lijstje van de Cisco, omdat daar alleen de via DHCP uitgegeven ip adressen worden geplaatst en niet ip adressen wat buiten dhcp vallen.
Dat is normaal. Als je dit wilt wijzigen kun je altijd nog de pre-assigned ip optie nemen van de Cisco.

Probeer eens of het volgende werkt. Haal ftp forward weg in de Cisco.
Ga dan naar het tabblad DMZ, zet dit op enable en geef ip 192.168.178.2 in.
Save settings.

Is de ftp dan wel van buitenaf bereikbaar?
 
Om je Asus wel in het overzicht te krijgen kun je het volgende doen:
1.) noteer het macadres van de Asus.
2.) ga naar LAN setup in de Cisco en klik op pre-assigned DHCP ip adresses
3.) Vul het mac adres van de Asus in en vul bij ip 192.168.178.2 in en klik op "add static ip".

Daarna weer even naar DMZ of de portforwarding al naar gelang wat je in gebruik hebt en daar nog een keer op save settings klikken.

Het kan heel goed zijn dat als je de Asus nieuw gestart hebt, de forwards niet meer werken en je dan in de Cisco weer even op save settings moet klikken, zonder dat je iets hebt hoeven veranderen.
Dat kan overigens ook een oorzaak zijn dat de portforward niet werkte.

Via grc.com en shields up kun je poorten testen. Test daar eens mee of poort 21 open, closed of stealth staat.

Je zit wel achter een NAT, ik zou sowieso al beginnen om de SPI firewall van de Cisco uit te zetten, die geeft vaker problemen.
 
Hmmm als ik de asus in cisco in dmz save dan wordt toch alles doorgesluisd naar de asus en de overige lan poorten van de cisco niet meer bruikbaar. of zie ik dit verkeerd.
 
Nee dat zie je verkeerd, alle inkomende poorten gaan dan standaard naar de Asus. Tenzij je dus een andere forward opgeeft.
De LAN poorten op de Cisco blijven gewoon bruikbaar, dat staat er los van.

Het is ook met name om eens te zien of de boel dan wel bereikbaar is van buiten. Normaliter zou dat namelijk via een forward ook moeten kunnen. of het moet zijn dat de Cisco echt raar doet en dus perse die Asus wil "zien".
In dat geval zou de forward moeten werken als je de Asus vast legt in dhcp zoals ik uitgelegd heb.
 
hoop vervlogen!!!

1) ) Vul het mac adres van de Asus in en vul bij ip 192.168.178.2 in en klik op "add static ip".

Wordt niet geaccepteerd door de Cisco omdat deze vermoedelijk buiten de ip range 10-74 valt

2) ipadres 192.168.178.2 in dmz gevuld
geen oplossing van het exteren ftp probleem

Terug naar mijn eerdere instellingen waarbij ik de wan van de asus aansluit op cisco en de verkregen ip adress 192.168.178.11 in DMZ heb gezet werkt fantastisch zoals ik wil.

Ik neem deze configuratie voor lief en hou dit op deze manier in de lucht.



De asus heeft nog veel meer aan boord dan ftp:
Ook AIcloud behoort tot de mogelijkheden ook deze functie is in jou recept niet aan te roepen.

Verder is er ook de mogelijkheid om NZB's te downloaden op de aangesloten Harde schijf.

Kortom een beest van een machine en alles is nu functioneel met mijn instelling, dan maar 2 netwerken naast elkaar.

Wifi in de Cisco is uitgeschakeld en loopt via de ASUS
heb nu zowel asus op 2,4Ghz EN 5Ghz band draaien (dualmode)
de 2,4 Ghz mode voor de wat oudere toestellen waarbij snelheid niet interessant is maar wel afstand 2,4 komt verder door beton dan de 5Ghz band

de 5Ghz ingesteld op de laptoppen zodat ik geen last heb van storende buren , niemand zit hier inde buurt op de 5Ghz band.

dreambox zit op LAN van de cisco en ik kan die vanuit de verbinding met asus gewoon benaderen voor als ik een nieuwe setting lijst wil sponzen
ook de Mediaplayer media8er zit op de cisco en zie ik in mijn netwerk terug komen

de rest van het lokale netwerk zit op de lan van de asus aangesloten.

Kortom happy me.

BT hartelijk dank voor het geduld, ben iig wel wat wijzer geworden,
Jouw manier werkt uitstekend voor een eenvoudige router , lokaal gezien is het een goede manier van instellen.
 
Wordt niet geaccepteerd door de Cisco omdat deze vermoedelijk buiten de ip range 10-74 valt
Heb jij een Cisco 3925 of een 3928? Want ik heb een 3925 en daarbij maakt het geen reet uit. Anders kun je die bijv. 192.168.178.10 geven, moet je wel van te voren zeker weten dat geen pc of ander apparaat dat ip heeft.
Of je zet eerst de dhcp range om dat het bij 192.168.178.2 begint en dan zou het dan wel moeten kunnen. Die beide oplossingen had je volgens mij ook zelf kunnen bedenken.;)

2) ipadres 192.168.178.2 in dmz gevuld
geen oplossing van het exteren ftp probleem
Helaas heb je niet met grc.com geprobeerd want ik zie daar geen resultaten van, zodat we nu nog steeds niet weten waar de oorzaak ligt.
Ik zie ook niet of de spi firewall uitgezet is geweest of wat dan ook... dan is het lastig een oorzaak te vinden. :)

Ook AIcloud behoort tot de mogelijkheden ook deze functie is in jou recept niet aan te roepen.
Lijkt me bijzonder sterk, want dit gaat allemaal over het lokale apparaat en heeft niets met de router functie te maken. Eerder met instellingen volgens mij.

Maar maakt niet uit, als alles in jouw opzet beter naar je tevredenheid werkt, kun je het beter op die wijze doen, toch?;)

dreambox zit op LAN van de cisco en ik kan die vanuit de verbinding met asus gewoon benaderen voor als ik een nieuwe setting lijst wil sponzen
ook de Mediaplayer media8er zit op de cisco en zie ik in mijn netwerk terug komen
??? Dit vind ik wel erg vreemd. Dat zou niet moeten kunnen. Het LAN ip van je Asus ligt toch immers niet meer in de 192.168.178.xx range maar in een andere range?
Dan is het wel apart dat je vanuit bijv. 192.168.1.xx (of wat heeft je Asus nu als LAN range?) apparaten kunt zien in het 178 segment.
Is niet onmogelijk overigens, heb dat al eens eerder gezien bij apparaten op hetzelfde subnet, maar zou gezien het verschil in ranges eigenlijk niet moeten kunnen.

BT hartelijk dank voor het geduld, ben iig wel wat wijzer geworden,
Geen dank hoor, graag gedaan. Als je er al wat wijzer van bent geworden is het toch al leuk? Het is gewoon mooi dat bij de door jou gebruikte methode schijnbaar de router functie van de Asus de beide verschillende LAN netwerken niet van elkaar blokkeert (wat wel zou horen). :)

P.s. jij ook bedankt voor het geduld om ook van alles te proberen wat ik hier neer schreef.
 
Poeh poeh heel verhaal
Antwoorden:
1 Ik heb de ip toewijzing ingesteld vanaf 2 asus wordt gezien in cisco geen effect ftp werkt nog niet extern.
2ik heb grc.com gecheckt en deze meldde me dat er geen poort open stond? Begreep daar niets van.
3 acloud werkt via de USB aansluiting en kan ook door externe gebruikers aangeroepen worden.
4 het aangeroepen van de apparaten aangesloten op de cisco 192.168.178.nn kan ik gewoon aangeroepen via asus netwerk 192.168.2.nnn via ftp protocol.
Dreambox iig via ftp en media player heeft geen ftp maar deze kan ik aangeroepen middels een shortcut //192.168.178.nn en kan van uit asus netwerk dan bij de hdd om de films en muziek te uploaden.
De mediaplayer hoeft verder niets te doen in het netwerk.
Dreambox maakt verbinding met internet via cisco netwerk
In principe kan ik de cisco apparaten niet zien, maar ik kan ze wel aanroepen waarvoor ik ze nodig heb. Met ws ftp kom ik zo in de dm en kan alles naar mijn hand zetten.

Heb ik nog wat vergeten te vermelden?
 
Ah super, wist niet dat je dat allemaal geprobeerd hebt. Zoals gezegd 4.) zou theoretisch niet moeten kunnen, maar ik heb wel eens vaker meegemaakt dat dit wel kon. Dan gaat het via het subnetmasker en is het netwerk niet afgeschermd.

2ik heb grc.com gecheckt en deze meldde me dat er geen poort open stond? Begreep daar niets van.
Dat begrijp ik dan ook niet. Normaliter geeft hij de poorten die hij scant, waaronder 21 ook weer, daar zou dan closed, stealth of open bij moeten staan.
Als dat stealth is, staat hij op het modem open. Schijnbaar stond deze ondanks de forward toch dicht en dat is best vreemd te noemen.

Heb ik nog wat vergeten te vermelden?
Nee, ik zag net in de 1ste post dat je ook een 3925 hebt net als mij. Toch vreemd dat hij die poorten dicht gehouden heeft ondanks forward.

Ik zal in elk geval jouw opstelling onthouden voor toekomstige referenties, kan men dat in elk geval proberen als de forwards niet willen! Thanks!
 
zit nog met een issue met de installatie van de door BT gegeven stappenplan.

Ik heb de ASUS een ip address gegeven buiten de ip range van de Cisco . deze start van 192.168.178.10 met uitdelen.

De asus draait op ip adres 192.168.178.2 en DHCP van de Asus uitgeschakeld

Alles werkt naar behoren met uitzondering van de USB poort van de ASUS.
Hierop heb ik een HDD aangesloten en ik kan deze HDD bereiken middels:

ftp://192.168.178.2

Maar ik kan de HDD alleen lokaal delen , extern gebruik, wat ik heel graag wil lukt me niet.

port 21 forwarden in de cisco heeft geen effect omdat: naar ik aanneem, het ip adres 192.168.178.2 buiten zijn range valt en dus niet gezien wordt.

mijn IP camera die via wifi van de Asus werkt kan ik wel in de cisco forwarden zodat ik die via ddns.net overal kan bewondern wat de dieven allemaal meenemen als ik niet thuis ben.

Hoe los ik dit op? zonder de boel opnieuw te moeten aansluiten en installeren.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan