ik heb een vraag en even voorstellen.

@ BT

Ik ga Annemarie morgen een ander exemplaar van een Dreambox sturen om uit te sluiten of het eventueel aan de tuner van de box zou kunnen liggen.

Ben benieuwd wat dat uit gaat halen.

Groetjes,

Wing

 
Da's hartstikke mooi van je Wing39, super! Ben benieuwd!

Je bent een geweldige gozer!(Y)

 
Thnx BT ik ben pas tevreden als Annemarie netjes kan kijken

 
hallo Wing,

is alles gelukt bij annemarie ben er wel benieuwd naar of ben je tegen probleemjes aangelopen,maar die probleempjes los je ook wel weer op.

wing de dreambox dokter.

groetjes allemaal

 
Mijn 500 is ook een app. met nukken.

Heb niet het zelfde wat jij hebt maar draait hier op pli met de zenderlijst van The matrix als een zonnetje.

Loopt niet vast zapt lekker noem maar op.

Misschien kun je ook nog eens een andere voeding proberen.

 
Thnx janblues,

Het zou inderdaad een andere voeding kunnen zijn, zelf heb ik eerder het idee dat of de verticale of horizontale kanalen niet gescand worden.

We zullen het eind deze week weten.

Groetjes,

Wing

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Goede avond allemaal.

Ik wil zelf een zenderlijst in mijn dream 500s gaan zetten.Waar kan ik die vinden en welke moet ik hebben?

Dat word stap twee op de weg van satallite kennis.

Ik wacht geduldig op een reactie.

Mvg Annemarie

 
Hoi Annemarie,

als het goed is heb ik je vanmiddag een beschrijving gestuurd van Dreamboxedit

Hier in de download sectie kan je zenderlijsten downloaden en ik stuur je ook nog wel wat linkjes

Ik hoop dat het gaat lukken voor je , zo niet kan je me bellen of mailen.

Groetjes,

Wing

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wing:

Je hebt metingen verricht zie ik.

Je hebt daarbij vastgesteld dat de signalen sterk genoeg (moeten) zijn; ergens tussen de 75 en de 80 %.

Maar dat is niet echt interessant.

Veel interessanter is het om te weten wat de BER doet.

Zoals je ongetwijfeld weet, moet die zo laag mogelijk zijn.

Mijn advies ie er met een rol kabel heen te gaan en die kabel buiten om te leggen.

Natuurlijk heb ik geen idee hoe goed dat daar te doen is, ik heb het er niet gezien.

Wanneer je twijfelt aan het wel of niet goed werken van 1 (of meer) van de 4 banden, dan kun je dat vrij eenvoudig zelf uittesten.

Hiervoor moet je wel een beetje rommelen in het menu van de box.

Wat je dan kunt doen is het volgende:

Bewapen jezelf met een aantal frequenties per band.

Wanneer je een aantal frequenties van de horizontale band wel kunt zien in de verticale band, dan is er inderdaad iets mis met die instelling of de voeding.

Voor hoge of lage band werkt het dan wel iets anders; de rekenmachine komt er aan te pas.

Bereken wat de middenfrequentie is die geldt voor de te testen frequentie.

Dat doe je door van de uitzend frequentie, de waarde van de local oscillator af te trekken.

De local oscillator voor de lage band is 9750, die voor de hoge band is 10600 bij een (meest gangbare) universele LNB.

Voorbeeld:

Nederland 1,2 en 3 zitten op 12515 H.

Hoge band dus (maar de H staat voor Horizontaal).

Dus: 12515 - 10600 = 1915.

De ontvanger ziet het programma dus binnenkomen op een frequentie van 1915 MHz.

Herbereken nu de nieuwe frequentie die bij de betreffende band past.

Dat is in genoemd voorbeeld dus 1915 + 9750 = 11665.

Stel nu de ontvanger in op 11665 Horizontaal, 22000 5/6, en kijk of je op deze frequentie een signaal ziet komen (BER dus laag en de rest dus vrij hoog).

Omdat het mogelijk is dat je toevallig raak schiet op deze manier, moet je dit wel een aantal malen uitproberen.

Verder is het zeer onwaarschijnlijk (maar niet onmogelijk) dat het genoemde voorbeeld waar zal zijn, de kans is groter dat je alleen de lage band zou pakken.

Het is ook mogelijk dat de LNB of de ontvanger vergeet te schakelen tussen verticaal en horizontaal dus daar kun je ook nog op testen.

Zo kom je uit op vrij veel combinaties die je zou kunnen testen (ik geloof dat je 9 of 10 verschillende fouten zou kunnen vaststellen)

Houd er rekening mee dat sommige ontvangers op zoek gaan naar een signaal in de buurt als ie niet op de betreffende frequentie te vinden is.

In dat geval zie je na een korte tijd niets, ineens een signaal opduiken.

Op deze manier kun je dus zonder dure meter (maar met wat werk) het een en ander testen.

Dit hoef je niet te doen wanneer je een spectrum analyser hebt (dus toch een dure meter).

Daarmee kun je namelijk precies zien waar er signalen zitten, dan hoef je die alleen maar te vergelijken met de andere banden.

Zo'n apparaat gaat ook niet op zoek naar een signaal in de buurt, hij laat alleen zien wat er waar te vinden is.

De lezer die meer wil weten over wat voor soort signalen er zoal zijn en hoe de ontvanger het gewenste signaal daar uit kan pikken, kan even op zoek gaan in ons FAQ forum.

Daar is beschreven hoe het zit met frequenties, LNB's en DiSEqC aansturing.

Ik hoop dat het verhaal duidelijk is en helpt.

Zo niet dan staat vragen vrij, maar als de vraag niet over Annemarie's geval gaat dan graag een nieuwe vraag (en op de juiste plaats) stellen.

 
Ik wil zelf een zenderlijst in mijn dream 500s gaan zetten. Waar kan ik die vinden en welke moet ik hebben?
De zenderlijst kun je in onze downloadsectie vinden, Enigma 1 zenderlijst van The Matrix kun je nemen. Staat onder Dreambox en dan settingslijsten.

We hebben op ons forum ook een handleidingen sectie, met een mooie handleiding voorzien van afbeeldingen, hoe je zenderlijsten op je Dreambox kunt zetten. Deze kun je hier (klik) vinden.

Succes.

 
Hoi Mas3

Ontzettend bedankt voor je info, ik ben nu wat wijzer geworden, ik heb een goeie meter, een Smartmeter, goed dat je de BER noemt, want wanneer ik de box aan de kabel hang en wel ergens signaal heb schommelt de BER van 0 tot in de 60000 en dat gaat heel snel, heen en weer.

Ik heb geen Spectrum analyse gedaan maar dat is ook een mogelijkheid om te doen, en anders ga ik het toch met een rol kabel buitenom doen, dat is bij Annemarie prima te doen.

Wordt vervolgd.

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Groetjes,

Wing

 
Nu wil ik zelf even vertellen wat ik op gestoken heb van alle reacties en wat ik er van begrepen heb.

De BER staat niet op nul.

Ik ben druk met het setup icoon bezig geweest want ik wil en zal begrijpen wat ik doe.

In het schermpje service searching kies ik voor satellite config.

ik zie daar staan: 2 satelltes vai DISEqC A/B

Op DISEqC AA zit Astra1H/1KR/1L/1M (19.2E)

Op DISEqC AB zit Hotbirdd6/8/9 (13.OE)

Hotbird heb ik even op de plaats van Astra gezet dus op Op DISEqC AA

En Astra op DISEqC AB gezet.

Hij ziet niet beide satellite hij ziet er maar 1

Bij het volgende schermpje Satfind laat hij bij de scan van Astra het volgende zien.

SNR 66% Lock - Bij AGC 90% SYNC-BER slaat uit van nul 24672 en dan weer naar nul.Transponder 10729/22000/V

Hotbird SNR 50%-AGC 70%-BER idem als bij Astra Transponder 10719/27500/V

Kan het mogelijk zijn dat of 1 van de koppen kapot is of de switch?

Ik roep ook maar wat.Ik heb al een kabel die aangesloten kan worden op 1 kop om dus te kijken of de huidige kabel kapot is. Enkel kan ik er net niet bij.

Dit is mijn kijk op wat ik gezien heb van wings en zelf ben gaan doen en van de talrijke opties die iedereen gaf .Dan ga ik nu op zoek naar de zenderlijst en dank jullie voor de hulp.

Ik laat het verloop weer weten.

Groetjes Annemarie

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 10:31 uur ----------

Ik heb alleen Enigma 2 zenderlijst gevonden is die ook goed?

Groeten Annemarie

 
Beste Annemarie.

Een BER die niet op 0 staat betekent een probleem. Dat kan vanalles zijn vanaf switch tot lnb en kabel en tuner of gewoon slechte afstelling van de schotel.

Als je in de ontvanger de zaak omdraait is het helaas niet zo dat je daaruit conclusies kunt trekken omdat bij geen ontvangst de diseqc over het algemeen toch automatisch weer naar diseqc A of B gaat kijken, daar waar hij wel ontvangst heeft.

Dus dat is een beetje het probleem. Daarom is het 't beste om toch alles middels een goede meter te controleren.

Een signaal van 66% is echter vrij zwak, op Astra moet je makkelijk boven de 70 kunnen komen en zonder BER oftewel BER=0.

De enigma2 zenderlijst is niet goed, je moet echt de Enigma 1 zenderlijst hebben voor de DM500s.

Als je rechts op Downloads klikt, dan Dreambox en dan Settingslijsten dan staat de Enigma1 zenderlijst gewoon onder de Enigma2 lijst genoemd.

Je kunt ook rechts bij de kolom "latest files" op Enigma 1 zenderlijst 11-01-2011 klikken, deze staat momenteel nog 3de in het rijtje.

 
Hallo Allemaal,

Ik heb vadaag de zenderlijst in mijn dream gezet en het is allemaal goed gegaan.

Dus weer een stukje op geschoten met de dreambox kennis.

Natuurlijk dankzij jullie aanwijzingen en de handige handleiding op dit forum.

Verder mijn durf en mijn interesse in het satellite gebeuren en wat nog belangrijker is DIT GEWELDIGE VROUW VRIENDELIJKE FORUM!!!!!

Het is mij jaren geleden op de 1e pc dumpdag in de Rai in Amsterdam net zo vergaan als hier op het internet bij alle andere sat forums OP DIT FORUM NA

Ik hoop hier nog veel kennis te mogen vergaren en tegen andere DAMES die dit forum komen bezoeken wil ik zeggen: De aanhouder wint.Bedankt heren van dit forum.

Groetjes Annemarie:lol:

 
Heren,

We zijn weer wat wijzer, op de Astra slaat de BER ook met de vervangen box bij Annemarie behoorlijk uit, dus dat kan betekenen dat we weer verder kunnen zoeken, of de switch is stuk of de LNB niet jofel of de kabel

Zelf ben ik geneigd te drnken aan de switch of uitrichting van de schotel want

Op mijn meter krijg ik wel goede waardes, inclusief beeld op diverse vrije kanalen.

Iemand nog ideeën??

Groet,

Wing

 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Wing39: Nee buiten de reeds genoemde mogelijkheden (switch, kabel, lnb, sluiting of vocht in pluggen) zou ik het verder ook niet weten.

@Annemarie: Ik begin helemaal te blozen van al die complimenten.:bloos:

 
staat er toevalig niet iets in de lijn van de schotel die de ber veroorzaakt?

 
Er is hoop hoor want mijn dream ziet de kanalen wel maar geen beeld bij betaal zenders wel wat vrije zenders en die dream van jou geeft na activeren wel beeld en ziet hotbird.Dus conclusie mijn dream is van streek.Wat staat mij nu te doen dat is de ham vraag.

Ik denk in de toekomst maar eens een nieuwe dream aanschaffen een hdtv ontvanger.Alhoewel ik doodsbang ben voor een cloon wil ik toch erg graag advies van de heren hier.

Ik wil er een hebben waar ik mee kan opnemen en die geschikt is voor astra en hotbird hij mag niet duurder zijn dan 400 euro.Verder ken ik de mogelijkheden niet van een satellite ontvanger dus graag advies heren.

Richard je hoeft niet te blozen hoor eer wie eer toe komt.Vanavond ga ik even een account aanmaken voor mijn vriendin Netty dan mag zij hem zelf van de week activeren.

Mvg Annemarie

 
Waarom een dure dream, kijk eens bij een vu+ single of duo.

Verder hoef je niet bang te zijn voor een clone. Hier draait er één 12 uur per dag en dat tot hij al vanaf de aanschaf, bijna een jaartje geloof ik de andere draait wat minder uren maar werkt net zo goed.

;)

Nr.10

 
Ik zal eens even kijken op internet.Dank voor je mee denken:)

Mvg Annemarie

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan