ik heb een vraag en even voorstellen.

Richard je hoeft niet te blozen hoor eer wie eer toe komt.
Nou, eerlijk gezegd komt die ons allemaal toe, want we werken allemaal volgens het beleid dat iedere beginner gelijk is en geholpen behoort te worden, geslacht is daarbij niet interessant.;)

V.w.b. je aanschaf, tja dan kan ik alleen met Nummer10 meegaan. Er zijn momenteel een paar interessante ontvangers die qua prijs erg kort bij elkaar liggen.

VU+Solo en Dreambox500HD liggen beiden rond de 350 euro, single tuners maar wel HD ontvangers.

Dan heb je nog de VU+Duo en de Clarke-Tech ET9000. Deze liggen beiden op 400 euro. Dit zijn dual-tuners, hetgeen misschien nu nog niet zo heel interessant is, maar dat wel voor later kan zijn. Voor die paar tientjes verschil zou ik al vlug voor een dual-tuner kiezen.

Er zijn ook nog andere HD ontvangers in deze prijsklasse die ook wel populair zijn, maar bij een minder wijd verspreide groep. Zo is er de DGStation bijv. waar onze collega admin Denktenk een apart forum voor heeft op denktenk.com om maar iets te noemen.

Daar zit ook een grote groep enthousiastelingen. Doch met deze ontvanger heb ik zelf wat weiniger ervaring. En zo zijn er nog meer.

De hier genoemde Clarke-Tech ET9000 is een nieuwe ontvanger op de markt. Het merk bestaat al langer en ook hier zijn de nodige enthousiastelingen van dit merk op een apart Nederlands forum te vinden.

Maar de ET9000 kan wel eens heel goed een concurrent zijn/worden van de Dreambox 8000 en de VU+Duo, gezien de mogelijkheden die hij heeft.

Zo is het bijv. leuk dat de afstandsbediening van de ET9000 universeel is en ook o.a. de TV daarop ingesteld kan worden. Van de andere kant heeft hij wel nog een warmte probleempje hoor ik van een paar kanten, dus hij moet wel apart staan en niet ingesloten. Net als de DM800 trouwens.

Dus die keuze is er ook en dan zijn er nog de clones. Maar gezien deze in opkomst zijnde ontvanger zou het geen kwaad kunnen een nieuwe aanschaf misschien nog een paar maandjes uit te stellen.

Dan komt het vakantiegeld er misschien nog bij (indien nodig) en in elk geval zijn er dan wat meer ervaringen met deze nieuwe ontvanger.

 
Wat ik gelezen heb over de ET9000 universeel ziet dat er best goed uit enkel staat op die website niets over een koel probleem dit staat er:tong:assieve koeling (Dus geen ventilator nodig)De ET900 heeft wel als plus punt dat je hem door kunt lussen.

Bij mij staat de reciver niet op gesloten dus moet lukken.

Deze is iets duurder dan de vu+duo heb ik gezien.

Dus in de toekomst eens even kijken welke mij het meest aanstaat.

Eerst moet mijn schotel goed uit gericht zijn en dan zien we wel verder.

Nu vraag ik mij af of je voor HD ontvangst andere koppen nodig heb op de schotel.

Dat wil ik graag weten.

Mijn dank voor de info en ik verneem graag zoveel mogelijk advies.

Mvg Annemarie

 
Laatst bewerkt:
je hebt voor HD ontvangst geen aparte lnb nodig

er staat er soms wel een bij maar dat doet niets

 
Dank je wel voor je snelle reactie daar zijn we blij mee.:)

Mvg Annemarie

 
Al die clones hebben mijn belangstelling niet ik had het over de ET9000 universeel of de VU+Duo.

Natuurlijk begrijp ik jullie uitgangs punt wel maar advies over de voor of tegen van beide merken die ik noemde ben ik echt blijer mee.:)We dwalen anders zo af van mijn vraag over de koppen en welk merk kastje.(ik bedoel het niet lelijk hoor)

Groetjes Annemarie

 
[mod]


Annemarie heeft aangegeven dat ze niet geïnteresseerd is in andere dan de door haar gemelde apparatuur.



Er word bevestigend gereageerd dat we off-topic lijken te gaan, om vervolgens daar gewoon mee door te gaan.



Vanaf nu word die andere discussie in deze thread dus niet meer gevoerd.



Ik heb de off topic reacties daarom in een
nieuwe thread (kilk!) geplaatst.


Men is van harte welkom dat onderwerp daar verder te bediscussiëren, niet meer hier.



[/mod]


Nu weer on topic graag.

 
Laatst bewerkt:
ik denk dat annemarie hier wel een coclusie uit kan trekken dus gen clone

ondanks dat het oftopic ging is het nuttige informatie voor haar lijkt mij

 
Wat ik gelezen heb over de ET9000 universeel ziet dat er best goed uit enkel staat op die website niets over een koel probleem
Neen dat zul je zeker niet tegen komen op de website van een fabrikant of handelaar.

Een passieve koeling betekent dat er een koelblokje ofzo op zit, in elk geval geen ventilatortje.

Maar op een ander forum las ik wel over gebruikers die zelfs al een groter passief koelblok en een ventilatortje hebben geplaatst.

Dat duidt toch echt wel op een warmteprobleem, dat schreven ze ook. Maar zoals gezegd, de eerste DM800HD modellen hadden ook dit euvel. Het is wel aan te passen, maar eigenlijk moet je niet in een nieuwe ontvanger willen gaan sleutelen.

Van de andere kant lijkt me de ET9000 wel interessanter dan de VU+Duo, maar gezien dit probleem durf ik geen goed advies te geven over wat beter is.

Dit gaat zeker aandacht krijgen, dus er is een redelijke kans dat de volgende serie ET9000 die uit de fabriek komt (zal over een aantal maanden zijn neem ik aan) op dit punt verbetert zal zijn.

V.w.b. de lnb's heeft Ferrarisat al antwoord gegeven, geen aparte lnb's nodig voor HD ontvangst.;)

 
Ik ga hem nu nog niet kopen ik neem elk advies echt wel serieus het gaat niet over een paar euro,s maar een paar honderd euro.Dus wacht ik zo als je advies luid gewoon nog een paar maanden.

Voor ik een aankoop doe heb ik nog zoveel te leren van jullie en heb ik nog zoveel vragen.

Voorlopig draait de dream van wings hier (een clone) niet echt soepel maar ok

wings gaf het mij van uit een goed hart.

Dankbaar zijn is op zijn plaats.

Uit diverse reactie,s en uiteenzettingen concludeer ik dat de VU+DUO toch wel naar tevredendeid word gebruikt.

Ik laat van mij horen.

Mvg Annemarie

 
Nou Annemarie dat probleem met je schotel gaan we zo snel mogelijk, dan eens kijken wat de clone doet en waarom. aanpakken, ik bericht je zo snel mogelijk wanneer ik vrij ben.

 
Beste Annemarie,

je bent niet de enige die er weinig kennis van heeft hoor.

ik ben zelf al jaren fan van de dreambox, en ja ik heb vroeger ook een winkel gehad met allerlei satelliet tuners en schotels en noem maar op. tevens installeerde ik ook de schotels bij klanten en noem maar op. de ontwikkeling van nieuwe tuners ed ging zo snel dat het voor mij niet bij te houden was. ik heb er toen een punt achter gezet en alleen maar voor de klanten de gecertificeerde ontvangers geïnstalleerd,en de andere versies even buiten beschouwing gelaten.

Dat deed ik alleen om de sores van canaal digitaal te omzeilen, eerst was het dit en later was het dat ,toen veranderden ze de kaarten weer enz.. enz..

ik heb nu dan de 8000 HD het vlaggenschip van de dreambox zoals ze dat noemen,en ik heb een goede maat en die is ict werkzaam bij een computerbedrijf en is netwerkbeheerder, dus die komt zowat elke week even langs voor wat lekkers en een drankje ,en die laat ik aan mijn dreambox sleutelen.

Zo heb ik elke keer weer de nieuwste software en de beste zenderlijsten, en de juiste instellingen voor de cardshare want daar heb ik echt geen kaas van gegeten. ik weet wel een heleboel ervan ,en ik probeer het ook wel zelf en de eene keer gaat het goed en de andere keer heb ik hem helemaal van slag. dan blijkt dat ik weer eens weer wat verkeerd had gedaan.

maar mijn maat loste dat wel weer op,(super)

ik werk zelf met een multytenne (dat is 4 in 1) en ik moet zeggen dat ik ook zo af en toe er een Ber in heb zitten, vooral met slecht weer nou ja slecht weer? het kan ook wel eens gebeuren met motregen . ik weet ook niet wat dat is, ik richt zelf de schotel altijd uit en dat doe ik met geavaceerde apparatuur (promax) en toch zo af en toe uitval .

in ieder geval ik ben blij dat het allemaal werkt, en ik geef mijn complimenten aan allen die je zo geweldig hebben geholpen op dit forum.

 
Welkom op Satellite Fun Bucanier!

En gelijk ook een bedankje voor de complimenten die je in je bericht plaatst voor de helpers en voor je relaas.

V.w.b. de BER moet ik zeggen dat dit normaal kan zijn bij slecht weer. De Multytenne is kwalitatief iets minder dan de Wavefrontier en dan kun je zoiets iets sneller hebben.

Bij motregen mag het normaliter niet voorkomen, tenzij daarachter onweer of sneeuw in de lucht hangt.

Maar als je geen hakkelingen krijgt in je beeld kan het geen kwaad.

Het kan namelijk ook aan de tuner liggen. Zo heb ik bijv. 90 a 92% signaal maar als ik de DM800 (eerste model) er aan hang, geeft die 32% signaal aan, dus die meters van de eerste modellen kunnen wel eens afwijken. Misschien is dat met de DM8000 ook zo.

 
Hoi Bucanier.

Als je de techniek achter schotel installaties kent, er mee hebt gewerkt en daarom zelfs over een Promax meetapparaat kunt beschikken, dan moet je toch ook wel een idee hebben waar bij jou de BER (Bit Error Rate) vandaan komt.

Bij een schotelinstallatie moet je niet alleen met goed weer een goede ontvangst hebben, ook onder minder ideale omstandigheden moeten de prestaties van de installatie voldoende zijn.

Het verschil tussen deze twee toestanden is een groter schotelblad, en staat bekend als regenreserve.

Dit weet je allemaal als vakman.

De multytenne is een vierkante schotel van 45 x 45 centimeter, en daarmee is de oppervlakte veel kleiner dan van een conventionele 60 centimeter schotel.

Ik kan niet berekenen hoe groot het verschil is, omdat dat oppervlak 3 dimensionaal is (de schotel heeft een specifieke holte).

Nou maakt de Multytenne misbruik van een ander effect dat een kleinere schotel heeft:

De openingshoek word groter.

Dat betekent dat het ding meer satellieten gelijktijdig kan zien, maar ook dat je voor 1 bepaalde satelliet de schotel iets minder secuur af hoeft te stellen.

Op deze manier komt met dus weg met die specifieke LNB aan de Multytenne.

Al met al een paar "vuile trucs" dus.

Hierdoor heb je wel het nadeel dat je vrijwel geen regenreserve meer hebt, en dat is precies wat je ziet als je bij motregen al een BER waarde ziet verschijnen.

Wanneer je Promax een spectrum analyser en een BER meter heeft, dan kun je daarmee de optimale instelling van je schotel vaststellen.

De verschillen in de verschillende ontvangers los je daarmee op want dat zijn geen meters, maar eerder handige hulpmiddelen.

Wat je dus opmerkt over jouw installatie, is specifiek aan die installatie.

Voor zover ik kan opmaken uit Annemarie's en Wing39's postings, is er daar sprake van een gewoon 60 centimeter schoteltje.

De BER die heel erg heen en weer staat te springen is niet niet normaal en dat is waarnaar gezocht word (nou ja, de oorzaak daarvan).

Het is dus niet zo dat er af en toe een beetje BER de kop op steekt zoals bij jou het geval is, en gezien jouw installatie ook niet abnormaal is.

 
Dank jullie wel dat jullie mij welkom heten op dit leuke en leerzame forum.:aanbid:

Wat betreft het ber signaal op de multytenne hebben jullie gelijk, jammer genoeg heeft de promax geen specrtumanalyser, maar mijn andere de satlook mark 3 heeft er wel een, helaas is deze al zo verouderd dat ik aleen de astra 19.2 goed kan uitrichten.

ik zit daarom al weer druk aan het sparen voor een andere promax die ook gelijk de hd kanalen kan laten zien, Ik zelf richt nog wel vele schotels uit en dat zijn voornamelijk de duo lnb's met ingebouwde switch en natuurlijk de multytenne, maar nu komt het leukste zoals iedereen al zegt je kunt je niet blind staren op de softwarematige signaalsterkte in de ontvangers, bij mij komt het signaal niet hoger uit dan rond de 62 % of soms nog minder,terwijl ik op de satlook een signaal heb van 85 % en op de promax schommelt hij weer rond de 70% in dit geval op de 19.2 graden.

Op de astra 2 ligt dit signaal weer ietsje lager rond de 60 op de promax en op de satlook weer 65 tot 70. dus allemaal verschillende waarden.

Mijn maat die zelf zijn eigen ontvanger eens had meegenomen, de dreambox 800 hd met dezelfde images en software daar lag het signaal weer een stuk hoger rond de 80% op de beide astra' s dus net wat ik al zei je kan je niet blindstaren op de softwarematige signaalsterkte van de ontvangers.

ik ben al lang blij dat alles naar behoren werkt, en ik hoop nog zo vele jaren plezier te hebben van mijn hobby want het blijft een pracht van een ontvanger en de uitbreidingen en de applicaties zijn eindeloos.

In ieder geval we gaan gewoon vrolijk door met het nog verder onderzoek van de schotel techniek en de diverse ontvangers. ik doe het nog steeds met plezier.:cool:

 
Mas3 ik heb geen kleine schotel maar zo een joeker met 2 koppen er aan.Wings zou de schotel op nieuw uit komen richten maar ons vleugeltje is in gedut denk ik:)

Wings ik wacht af tot je weer deze kant uit komt fladderen de koffie staat weer klaar hoor.

 
Hoi Annemarie,

Nou Vleugel is niet ingedut lieve schat, maar Vleugel heeft privé nogal wat voor zijn kiezen gehad de afgelopen weken, vertel ik je nog wel.

Als het goed is weet ik morgen meer over mijn rooster voor volgende maand dan kan ik wat met je afspreken.

Groetjes,

Wing

 
Ik wil nu op pad voor een nieuwe decoder en zeker geen dreambox meer gezien de clonen die in omloop zijn.

Heeft iemand info voor mij over het merk rebox volgens de verkoper zit er ook linux op.Ik wil een keus maken tussen rebox en vu+

Wings leef je nog man? Ik hoor niets meer van je.

Mvg Annemarie

 
Hoi Annemarietjes,

Tuurlijk leef ik nog, ik heb maar afgewacht tot jij er uit was wat voor ontvanger je hebben wilt.

De VU+ is een hele goeie ontvanger, mega stabiel en draait lekker.

Heb er nu zelf twee staan en voor mij voor geen goud meer een dreambox.

Wil je er een met een dubbele tuner zodat je kan kijken en opnemen tegelijk of een enkele.

Volgens mij ben je voor een VU+ Duo ongeveer 450 euro kwijt en een Solo tussen de 250 en 300 euro.

Laat maar weten wat je plannen zijn want je schotel moeten we ook nog eens goed afstellen.

Nu komt het knappe weer er aan dus dan moeten we maar eens wat afspreken, kan ik Netty haar schotel ook in een keer doen.

Geef maar een belletje als je zover bent.

Groetjes,

Wing

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan