Klimaatakkoord

boets

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
16 mrt 2001
Berichten
1.496
Waarderingsscore
258
Punten
83
Leeftijd
64
Locatie
boetsenbos
https://www.telegraaf.nl/nieuws/3067272/ombouw-naar-groen-huis-45-000-euro
Ben hier ook even bezig geweest met rekenen, alles wat hier in 2008 aangebouwd is voldoet qua isolatie en dubbel glas (hr++) aan de normen,
maar heel het oude gedeelte zou eigenlijk voorzien moeten worden van nieuwe isolatie en nieuw dubbel glas, totale kosten inclusief zonnepanelen, hybride ketel en warmtepomp
een dikke ? 25000.
Ben benieuwd hoelang het nog duurt voordat de mensen het eindelijk doorkrijgen
hoe diep ze straks in hun portemonnee mogen om onze groene drammers hun zin te geven.
Kijken of ze dan nog zo hard lopen te roepen dat hun huizen energie neutraal moeten worden om
de co2 uitstoot drastisch te verminderen.
Als je dan toch iets wil, pak dan eerst de grote industri?le vervuilers maar eens aan, die zijn verantwoordelijk voor 78% van de co2 uitstoot hier,
dat schiet meer op dan ons allemaal op kosten te jagen.

B.






 
Vroeger riep men, dan verkoop je toch de boot...

Ik zou als ik jou was de afgereden bosnimfen te koop aanbieden. :biggrin:

Even alle gekheid op een stokje, het gaat voor bijna alle Nederlanders te duur worden om aan deze normen te voldoen, ik ga dit hier ook niet redden.
De zonnepanelen dat weet jij, dat is hier op huurbasis, en ik moet nog even wachten tot het contract van mijn cv-ketel afgelopen is, en ben dan benieuwd wat de kosten per maand zijn voor een hybride.
Ik vindt het jammer dat ons kleine pokkelandje altijd maar koploper wil zijn.

Ze moeten echt eens op gaan houden met te zeggen dat wij er allemaal op vooruit gaan, vandaag de eerste loonstrook ontvangen, en ja netto ?70,- meer...

Maar welke lasten zijn er intussen omhoog gegaan, en, wat men niet verteld, wat is er weer afgeschaft of lager geworden, neem de hypotheekaftrek, scheelt hier ook weer een ?30,- per maand dat het minder is.

 
Ik heb gelukkig een huurhuis en voor ons gaat het al erg duur worden, ben momenteel als ik alles zo hoor, zie en lees de afgelopen tijd, toch al blij dat ik geen huis eigenaar ben.
Dan kun je alles zelf gaan dokken en ook nog verplicht. Misschien met minimale subsidie hier of daar, maar je moet het geld maar hebben om het te kunnen doen.

Belachelijk. Ik ben sowieso al de mening toegedaan dat ik me afvraag of wij wel zorgen voor die klimaatverandering en of het niet eerder meer aan de natuur ligt, zoals er ook een paar keer ijstijden zijn geweest en ook al eerder warmtetijden zijn geweest.
Daarnaast kunnen ze beter eerst eens zorgen dat de enorme boomkap in de oerwouden gestopt worden en grote boomkap elders, want bomen zetten juist CO2 om naar zuurstof en op die manier wordt er dus kunstmatig een CO2 probleem gecre?erd.

En als eerste ben ik net als freggel1 er bijzonder op tegen dat een miniem klein pokkelandje als Nederland (want feitelijk behoren we tot de kleinste landen ter wereld) altijd maar voorop wenst te lopen met dingen die juist de eigen bevolking geld gaat kosten.
Waarom moeten wij als eerste aan de 3% norm van de EU voldoen? Waarom als eerste meedoen in een straaljagerproject (met verplichte aanschaf) die wel wat oplevert voor bedrijven maar uiteindelijk ons allen miljarden kost, om gevechtsvliegtuigen te krijgen die toepasselijk zijn voor grote landen, die het straks toch voor het zeggen hebben en moeten uitvechten.

Dat je jezelf als klein landje op de kaart moet zetten om ook voordeel te hebben van economische onderhandelingen en een klein beetje te kunnen meespreken in wereldwijde of Europese politiek, oke, kan ik me iets bij voorstellen.
Maar overal maar mee voorop willen lopen direct achter de VS aan, overal maar de grote jongen willen uithangen die we niet zijn en roomser willen zijn dan de Paus, dat moet eens afgelopen zijn, want al die plannen, hoe goed misschien ook bedoeld, leveren misschien 0,002% (of minder) verbetering op aan het milieu in de hele wereld.
Zonder dat de echte vervuilende landen ook echt grote stappen gaan zetten, kost het ons als burgers alleen maar onnodig bakken met geld die wij niet hebben.
 
Er zijn ook mazzelaars, ik heb een koopwoning en die is afbetaald dus dat is prima,
Verder heb ik stadsverwarming en onlangs is de stookoven omgebouwd naar groen.

Blijkbasr hoef ik omdat ik geen gas heb niets te vrezen, behalve incidentele nou ja incidenteel beter regelmatige verhogingen.

Stadsverwarming gaat van 106? naar 110? en electra ( eigendom zonnepanelen) van 26? naar 25? p maand

Maar moet wel oppassen dat het binnenkort niet Almelo aan zee wordt, al die duitsers op het strand van wierden hengelo en ypelo.
 
vandaag in het nieuws, allemaal aan de elektrische auto anders extra dokken.
Laten ze die rommel maar eerst eens verder doorontwikkelen de reikwijdtes zijn gewoon kut
 
De reikwijdtes worden steeds beter, maar hoezo is dat  beter voor het milieu? Want het produceren van de benodigde accu's voor zo'n ding zijn ook behoorlijk milieu-nadelig.
Daarnaast kopen heel veel mensen een oude auto omdat ze nieuwere niet betalen kunnen. Wil ze de kost niet geven die net als mij een auto van 10 jaar of ouder rijden. Hoe lang gaan die accu's mee? En als dat te duur is, zullen er dus, om aan de vraag te voldoen, meer elektrische auto's ontwikkeld moeten worden, wat ook weer nadelig is voor het milieu. Even los van de elektriciteit die je nodig hebt om die auto's van stroom te voorzien en het plaatsen van palen overal.

Of het gaat daadwerkelijk naar waar ze naar toe willen, arme mensen hoeven geen auto's. Alleen zakenlui, rijke mensen en een beperkte groep werkende mensen. Zou me niet verbazen.

Als ze eens stoppen met al die bomenkap en misschien nog wat meer grote bossen aanleggen, bomen zetten immers CO2 om naar zuurstof, dus dat is een natuurlijke zuivering. Het zal niet het hele probleem oplossen. Maar de enorme bomenkap, zeker in de regen- en oerwouden, zal zeker nadelig meespelen.

Daarnaast begin ik me steeds meer af te vragen of het niet een natuurlijk proces is van de aarde... ijstijden en warmtetijden en wat er tussenin ligt.
 
anderhalf jaar terug nieuwe auto gekocht , kon ook een hybride nemen, dacht bij mezelf van dat prijsverschil kan ik met gemak mijn tank vaker vullen dus niet gedaan.  En als ik nu lees hoe bagger dat werkt bij anderen ben ik blij dat ik er niet ingetrapt ben.
Net wat je zegt bt voor alle oplossingen te produceren resp te gebruiken worden altijd eerst weer andere vormen van energie opgestookt.
En de opwarming is geen onbekend natuurverschijnsel , weliswaar kon deze wel eens iets versterkt zijn door toedoen van de mens.
 
@Boets, waarom de boel isoleren? Het klimaat word warmer en ondanks dat we dadelijk per gezin maandelijks 10.000.000.000 euro meer gaan betalen voor milieuonzin, dan nog gaat moeder natuur niet beginnen om het klimaat koeler te maken.
We hebben dadelijk niet eens een kachel nodig!! :biggrin:
Tegen de tijd dat de natuur gaat reageren zijn we weer 20.000 jaar verder, dus laat die milieuhippies eerst maar eens stoppen met blowen, wat trouwens ook CO2 in de lucht brengt..
 
foutje
 
Ik ben toch iets kritischer dan de meeste van jullie met zo van 'het zal wel goed komen met het klimaat', en voor de goede orde, ik blow en drink niet. :)

De negatieve ontwikkelingen met ons klimaat gaan toch iets harder dan dat men het liefst zou willen hebben en vergeet niet dat de toekomstige generatie ook nog verder moet kunnen leven op deze aarddkloot en het ook betaalbaar moet blijven voor hun, tenslotte wil niemand met de nodige paniek terug naar het stenentijdperk als het opeens echt te laat is om in te ingrijpen, uitzonderingen daar gelaten.

Ik weet nog dat men in de vorige eeuw begon met bomen omhakken in de amazone (Brazili?) en dat was al een aanleiding dat bepaalde luchtstromen een andere route namen met alle gevolgen van dien. De mens heeft dus wel degelijk invloed op de natuur en deze omschakeling van het verleggen van die luchtstromen wereldwijd kan voor andere landen ook hele grote gevolgen hebben, dus niet alleen bij ons. Er leven nu 7 miljard mensen op deze aarde en vele zullen moeten verhuizen zeker waar er veel overstromingen zijn of de zeespiegel blijft stijgen of extreme droogte heerst. Alleen zal Nederland het klimaatprobleem nooit in zijn eentje kunnen oplossen en draai je het ook echt niet in een paar jaar om. Maar als de klimaat tabellen een alsmaar stijgende lijn laten zien in negatieve zin dan wil je niet weten wat de gevolgen zijn in de toekomst als dit niet wordt onderbroken en ook wordt omgekeerd. 

Wij zitten dan nog eens met die nare aardbevingen in het Noorden waardoor de waarde van de woningen behoorlijk zullen gaan dalen daar en dan heb ik het nog niet over de schade aan die woningen en overige panden. Dus ben ik van mening dat het niet verkeerd is dat men nu zoekt naar alternatieven, maar de kosten moeten wel re?el blijven voor de burger. De politiek reageert alsof er morgen al een einde is aan ons luxe leventje maar dat past bij het populistische politieke klimaat waar we ons nu in bevinden. Mensen bang maken om zo je doel te bereiken maar je hoofd ervan wegdraaien lost helaas ook niks op.

Ik denk ergens ook waarom zou je de boel gaan isoleren als de winters zachter worden maar als ik al voel wat er aan kou via het dubbele raam naar binnen komt als de koude wind erop staat dan moet je theoretisch toch bijstoken of de gordijnen dicht houden wil je het een beetje aangenaam in huis houden. En die dunne (asbest) plaatjes die bij mij in de pui verwerkt zitten die houden de kou ook niet echt buiten, maar met wat isoleren kan je het wel aanzienlijk verbeteren. En dan de afzuiging in mijn flat, alle lucht wordt afgezogen dus ook de warmte lucht die je verstookt en je kan de afzuiging niet afzetten. Ik weet niet hoeveel kubieke meter per uur er wordt afgezogen maar het is heel wat, en die afgevoerde lucht moet wel weer vervangen worden door lucht van buiten die koud is in deze periode.

Ik heb nog een oude auto en rij er nog amper mee soms maar 3500km per jaar, maar echt missen kan ik hem niet. Een hybride auto verdien ik dus nooit terug. Werk zoek ik altijd dicht bij huis omdat de tijd die je in de file staat verloren tijd is zeker vandaag de dag. Alleen als je nu in een grote stad woont en je soms 1 uur kwijt bent met het openbaar vervoer om op je werk te komen terwijl je dan ook naar Rotterdam kan rijden dan heeft de overheid er geen moeite mee dat je daar ook gaat werken. Over de kosten en vervuiling hoor je ze niet want het levert de staatskas gewoon h??l veel geld op.

Winkelpuien die volledig open staan om klanten te lokken en dan die blowers die alle warme lucht gelijk naar buiten blazen en het personeel zelf staat met winterkleding aan in de winkel, hoor je daar iemand over? Er zijn nog zoveel punten die je kan verbeteren waardoor je met weinig middelen en kosten verbeteringen kan doorvoeren die mee helpen om de Co2 uitstoot te verlagen maar dat de knop om moet dat is wel zeker, alleen zo extreem zoals ze het nu willen hoeft het nu ook weer niet.     
 
Weet je wat men stilletjes aan beter kan doen? 

Stoppen met het maken van apparaten/auto's/lampen die na een bepaalde tijd stuk gaan of zelfs er helemaal mee stoppen!
Of het manipuleren van beestjes die zgn meegekomen zijn tijdens een transport uit een exotisch land, en nu al onze Buxuxplanten kaalvreten, nee die planten leven te lang en zijn makkelijk te onderhouden, de hoveniers hebben nu geen werk meer... Zucht...

Een ledlamp of auto hoeft niet meer stuk te gaan, lagers in een wasmachine kunnen ook zo gemaakt worden dat ze onverslijtbaar zijn! 

Maar oh wacht dan verdienen de giganten geen geld meer??? 

Star Trek was eigenlijk nog niet eens zo'n slechte serie, want veel dingen die ze daar al hadden in de jaren 70 zijn nu werkelijkheid, nu nog af van het geld en de ongelijkheid.

Maar goed, dit is fictie.

 
@Parabolica: Dan denk je niet eens zo heel veel anders dan mij en misschien ook anderen. Dus zoveel kritische ben je eigenlijk niet lijkt me.
Want ik haalde ook al de grote bomenkap aan als iets waar de mens dus wel zorg draagt voor een verhoogde CO2 en nu lees ik bij jou ook van veranderende luchtstromen.
Daar kunnen we zeker iets aan doen.

Echter de stijgende lijn in temperatuur en natuurverschijnselen, dat zijn dingen die wel in het verre verleden ook al meegemaakt hebben. We hebben al enkele ijstijden gehad zoals gezegd, maar ook enkele tropische tijden. Daar hoor je niemand over maar die zijn er wel geweest. En toen was hier ook gewoon overal zee. Dus dat het water dan hoger komt is een gevolg van hogere temperatuur. En dat heeft ook weer invloed op jaargetijden, stormen etc..
Dus dat de mens voor een deel, met name de bomenkap, verantwoordelijk is, ben ik het zeker mee eens.

Maar of de mens verantwoordelijk is voor alle veranderingen, daar begin ik sterk aan te twijfelen. Natuurlijk moeten we iets doen voor onze kinderen en achterkleinkinderen, zeg maar de mensen die later de aarde bevolken. Maar als dat nu eens niet lukt met alles wat we doen omdat het natuurlijke verandering is?

Hoe dan ook, zoeken naar alternatieven voor fossiele brandstoffen is een goede zaak, maar men moet niet alles binnen 10-30 jaar omgezet willen hebben terwijl diverse oplossingen niet fatsoenlijk doordacht zijn en zelfs een weegschaal effect teweeg brengen, zoals bijv. gas minder, maar dan moet er zoveel gas en andere zaken gestookt worden om de elektriciteit te kunnen leveren dat er nauwelijks positief resultaat is.
Even los van waar we het ook over eens zijn, dat zoveel verandering in een mini landje als het onze nog geen 10de druppel op een gloeiende plaat is zolang de VS, Rusland en China met name, nauwelijks iets veranderen.
 
Leuk dat jij schrijft @Freggel dat Star Trek nog niet eens zo'n slechte serie was.

Veel wat vroeger science fiction was is nu inderdaad werkelijkheid geworden. Je had toen toch in die boekjes al een boven en onderwereld. Men zegt wel eens dat je van de geschiedenis veel moet leren dus sla maar een science fiction boekje open van zo rond 1970 en je ziet wat de toekomst voor ons in petto heeft. :)

Ik heb een jaar of wat geleden alle apparaten die op standby stonden de stekker uit het stopcontact getrokken en dat leverde al een teruggave op van zo'n ?55,00 op jaarbasis. Maar op een gegeven moment houd het bezuinigen op stroom op terwijl je energierekening toch flink duurder wordt. En als iedereen flink gaat bezuinigen dan is de redenatie misschien wel dat er waarschijnlijk geen kernenergie gebruikt hoeft te worden en de kolencentrales gesloten kunnen worden maar de kwaliteit van het leven daalt wel met rasse schreden als je bijna in het donker zit.




 
@parabolica,

Ben het met je eens dat er wat moet gebeuren, wil daar ook best aan meewerken. Alle kleine beetjes helpen.
Staat hier in de planning om 18 zonnepanelen te gaan plaatsen, maar daar houdt het voorlopig dan ook mee op.
Ben voorals nog niet van plan om mij een hybride ketel en een warmtepomp door mijn strot te laten douwen en de boel nog eens extra te laten isoleren
omdat anders dat systeem het hier niet op een efficente manier warm gestookt krijgt en zo alsnog de nodige overbodige kw's aan stroom de deur uitvliegen.
Blijf erbij pak eerst de grote industri?le vervuilers maar eens aan en dan wel wereldwijd anders heeft het totaal geen nut.
En als ik dan meneer Samsom vol trots op tv hoor vertellen hoe goed b.v. China wel niet bezig is, sluiten in razend tempo kolenmijnen, bussen gaan elektrisch rijden, als we niet oppassen
streeft China ons nog voorbij hahahahahahahaha nou lees dit dan maar eens:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/china-bouwt-windmolens-in-eigen-land-en-kolencentrales-in-de-rest-van-de-wereld~bde9b83e/
en google dan ook meteen even op smog china (images). Man man man (zou Rob Geus zeggen), je wordt besodemieterd en voorgelogen waar je bij staat.
En inderdaad wat tijger zegt stop eens met die ontbossing en plant weer nieuwe bossen aan. Wat de opwarming betreft denk ik dat wij daar best in lichte mate invloed op hebben en de boel (wat) versnellen maar vrees toch echt dat wij de opwarming niet tegen kunnen gaan. En CO2 is echt niet het enige probleem hoor, wat te denken van de plastic soep of methaan?
Is een net zo groot zo niet groter probleem.

B.



 
@boets Ik zou zelf ook geen warmtepomp aanschaffen en sommige deskundige raden dat ook af, misschien is het een leuk speeltje voor wie een ton per maand verdiend maar niet voor de gemiddelde burger.

Ik denk dat de discussie nog wel doorgaat de komende jaren hoe iedereen zijn steentje kan bijdragen aan het klimaat. Maar wat ik net al hoorde op TV het ziet het er voor vele mensen somber uit omdat de hoge energierekening net dat duwtje geeft dat ze niet meer kunnen rondkomen. Deskundige hebben hier al jaren voor gewaarschuwd maar het lijkt nu wel heel erg dichtbij te komen.

Maar ik zie de laatste jaren wel meer conflicten voorbij komen die door dit kabinet en het vorige kabinet zijn veroorzaakt en langzaam aan zie je nu dat ook de middenklasse in de problemen komt. Ik denk zelf dat de grootste partij de multinationals die sterk vervuilen helemaal niet wil aanpakken en die mogen zelf wel bepalen in welke tijdbestek ze gaan innoveren. Google maar eens op Tata Steel + boete en dan schiet je ook in de lach.

Als ik een vervuiler mocht aanpakken dan begin ik toch echt bij de luchtvaart. Ook al zeggen ze dat de luchtvaart maar een fractie vervuilt (6.5%), ik heb nog nooit na een regenbui zoveel fijnstof op mijn ramen zien zitten als de laatste jaren, en het is echt geen zand uit de Sahara. Kijk hier eens (eventueel wat uitzoomen) zo rond 10:00 uur en oordeel zelf.

China, ja die moet echt wel op de rem gaan staan om de vervuiling tegen te gaan want van die 7 miljard mensen die op deze aardkloot leven wonen er maar liefst 1.39 miljard in China. Als daar o.a. door de luchtvervuiling ziektes uitbreken dan hebben ze echt een probleem. China is al heel lang ??n van de grootste vervuilers ter wereld en nu komt India ook in de top3 voor maar die doen volgens mij niks wat in de buurt komt wat China nu gaat doen. 

Isoleren is als je de kosten kan verspreiden over een paar jaar toch behoorlijk lucratief. Ik sliep ooit op een zolderkameer onder de dakpannen en zette je een kopje water in de vensterbank als het vroor, de volgende morgen was het water bevroren. Mijn vader is toen het dak gaan isoleren en dubbelglas gaan plaatsen en geloof het of niet, de warmte van de schoorsteen die door mijn kamer liep was voldoende om mijn zolderkamer op een behagelijke temperatuur te houden. Weg straalkacheltje en aanzienlijk minder gasverbruik en hij verdiende de investering terug na een aantal jaren.

Ik ben het ook helemaal met je eens dat plastic echt moeten gaan aanpakken maar wie veroorzaakt het eigenlijk? :) :) 
 
https://www.zelfenergieproduceren.nl/nieuws/nieuwe-warmtepomp-maakt-gasloos-wonen-goedkoper/
zit al progressie in, zodra het gemeengoed wordt betaal je straks net zo veel als een hr ketel, dus nog ff wachten en wie weet wat er nog meer ontwikkeld wordt.
 
Over warmtepompen gesproken, momenteel staat er hier eentje te draaien.. Opgenomen vermogen: 400 watt elektra.. Warmteafgifte: 2KW warme lucht. ( SCOP 5)
Deze staat nu in de nachtstand om de temperatuur op ongeveer 17 graden te houden voor de nacht en voor als ik niet thuis ben.
Ben ik thuis, dan gaat de pomp even op vol vermogen (1000 watt) en heb ik ongeveer 5 kw warmte, vergelijkbaar met mijn houtkachel die vervolgens de taak over gaat nemen van de warmtepomp.

Nadeel: beneden de -4 graden wil het allemaal niet meer zo, maar dat komt doordat ik de buitenunit te weinig lucht heb gegeven waardoor hij onvoldoende lucht kan aanzuigen en continue defrosts geeft. De SCOP komt niet hoger dan 3-3.5.
Ik zal de buitenunit dus elders moeten neerzetten waar meer luchtstroming is.
We praten hier over een lucht/lucht warmtepomp trouwens..

De CV heeft deze winter nog niet aangestaan en staat ook uitgeschakeld. Het gas is alleen nog voor sanitair en de douche, maar daar wordt ook aan gewerkt. :)

Vorig jaar waren de stookkosten en elektrakosten...... 0 :biggrin: :biggrin: Het gas was ongeveer 150 euro.
Dit jaar met nieuwe panelen ga ik wat meer stroom opwekken en ook meer verbruiken (affakkelen) of krijg ik geld terug, hoewel het met die 7 cent per kilowatt niet echt opschiet, dus lekker verbruiken.


 
@Dr.Z: Als ik dan ?1500 reken p/j wat iemand gemiddeld kwijt is aan elektra en stookkosten dan zou je die investering over 10 ? 15 jaar moeten terug kunnen verdienen. Maar afhankelijk van de ontwikkelingen moet je ook weer wat reserveren om later iets te vervangen als je daarmee het rendement weer kan verbeteren.

Subsidie vanuit de overheid voor zonnepanelen is in ieder geval weer met een jaar verlengd door Kwiebes. :)
 
Deze warmtepomp van Daikin heeft mij 1350 gekost inclusief installatiemateriaal..
De zonnepanelen hebben mij 1.5 jaar geleden 1200 gekost..
Nu moet ik zeggen dat ik niet veel thuis ben en dat de WP alleen in de winter aan staat, of als het boven de 28 graden is om te koelen, maar dan verbruikt deze 150 watt.
Dus technisch gezien ben ik met twee jaar uit de kosten.

Ik moet wel zeggen dat ik vrij klein woon en dat men voor een gemiddeld woonhuis het dubbele in aanschaf moet rekenen..
Maar dan nog zou je met twee a drie jaar alles terugverdien moeten hebben..
 
Dan valt het mij reuze mee als ik lees hoe snel je de investering kan terug verdienen en het loont dus wel. Maar al zou je maar 50% kostenbesparingen behalen, over het hele land kom je dan dichter in de buurt dat je met alternatieve en dus schone energie het land redelijk draaiende kan houden.   
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan