Klimaatakkoord

Zoals ik het zie komt er misschien extra geld vrij
Niet misschien, er is extra geld vrijgekomen, iets van om en nabij de 30 euro voor ons Wao'ers. En er is dan berekend dat we na alle verhogingen (behalve huur) nog iets over houden. Ja dat klopt, dat zou met wat geluk iets van 10 euro zijn. Als die berekeningen niet kloppen misschien nog wat minder.
Maar zoals je al zegt, in juli komt de huurverhoging weer en ook al is die "maar" 2,5% dan gaan we weer de verlieshoek in. Even los van alle andere extra stijgende kosten, zoals dus o.a. van de bakker die zijn hogere electriciteit nu gaat doorberekenen aan de klant en als ondernemers dat gaan doen dan blijft het dus niet bij die 3% op non-food maar wordt zo'n beetje alles sowieso duurder.

Op waterstof gebaseerde brandstof? Ben benieuwd. Waterstof is wel gevaarlijk. Maar als ze dat ongevaarlijk weten te maken of in elk geval ongeveer zo "ongevaarlijk" als gas, dan zou dat een goede alternatieve brandstof kunnen zijn en heel goedkoop.
 
Black Tiger zei:
Zoals ik het zie komt er misschien extra geld vrij
Niet misschien, er is extra geld vrijgekomen, iets van om en nabij de 30 euro voor ons Wao'ers.

Hoeveel was de WAO uitkering omhoog gegaan als de aanpassing via de inkomstenbelasting niet had plaatsgevonden? Ik schat zelf dat de stijging van een WAO uitkering dan zo'n ?10,00 a ?12,00 was geweest. Dus wat je extra erbij krijgt is dan maar ongeveer ?18,00.

Black Tiger zei:
Op waterstof gebaseerde brandstof? Ben benieuwd. Waterstof is wel gevaarlijk. Maar als ze dat ongevaarlijk weten te maken of in elk geval ongeveer zo "ongevaarlijk" als gas, dan zou dat een goede alternatieve brandstof kunnen zijn en heel goedkoop.

In Amsterdam heeft er al jaren geleden een test plaats gevonden met stadsbussen op waterstof. In principe mogen die niet door een tunnel maar gelukkig is er geen ??n ontploft.

Persoonlijk denk ik dat er al zat plannen klaar liggen ook vanuit de industrie voor het rijden op alternatieve brandstoffen, alleen zijn bedrijven zoals Shell, BP, etc. daar niet echt blij mee om het maar niet over de olielanden te hebben. En wat denk je van al die Amerikanen die zo'n ja knikker hebben in hun achtertuin. :) 

Elektrisch rijden daar zie ik alleen grote mogelijkheden voor in de stad of dorp, maar voor het transport over grotere afstanden daar zullen toch andere oplossingen voor moeten komen. Maar omdat er nu wereldwijd behoefte is aan alternatieve energie kunnen de ontwikkelingen heel snel gaan. Wij moeten er ook de positieve kanten van inzien van al die veranderingen.
 
Hoeveel was de WAO uitkering omhoog gegaan als de aanpassing via de inkomstenbelasting niet had plaatsgevonden? Ik schat zelf dat de stijging van een WAO uitkering dan zo'n ?10,00 a ?12,00 was geweest. Dus wat je extra erbij krijgt is dan maar ongeveer ?18,00.
En hoe kom je op het idee dat er ?berhaupt een verhoging zou zijn geweest zonder die inkomsten belasting aanpassing? Mijns inziens zou er namelijk 0 stijging zijn geweest. En 10 of 12 euro zou al best veel zijn geweest, denk dat je al blij zou mogen zijn met 2 a 3 euro verhoging als er al iets bij zou komen.

Elektrisch rijden zie ik nog steeds niet als alternatief, gezien de kosten die daarbij komen kijken voor het opwekken van de electriciteit en de milieu problemen die veroorzaakt worden door de oude accu's. En daar moeten er steeds meer van gemaakt worden. Ben anders benieuwd hoe mensen die nu alleen maar een auto van 10 jaar of ouder kunnen bekostigen, dat nog willen gaan doen.
Met versleten accu's kom je niet ver. Dus mijns inziens geen afdoende alternatief en eerder nog slechter voor het milieu dan beter. En daar denken een aantal deskundigen hetzelfde over.

Dus rijden op biogas of waterstof? Prima hoor. Voor mijn part op windenergie. :)
 
Black Tiger zei:
En hoe kom je op het idee dat er ?berhaupt een verhoging zou zijn geweest zonder die inkomsten belasting aanpassing? Mijns inziens zou er namelijk 0 stijging zijn geweest. En 10 of 12 euro zou al best veel zijn geweest, denk dat je al blij zou mogen zijn met 2 a 3 euro verhoging als er al iets bij zou komen.

Anders dan in de voorgaande jaren worden de uitkeringen weer ge?ndexeerd afhankelijk van de inflatie, in 2018 was de stijging maar 0.8% voor een WAO uitkering.

WW, WIA, WAO en ZW, en maximumdagloon Per 1 januari 2019 worden bestaande bruto uitkeringen verhoogd met 1,35%, in lijn met de stijging van het bruto minimumloon. De hoogte van de WW-, WIA-, WAO-, en ZWuitkering hangt onder meer af van de hoogte van het laatstverdiende loon en het maximumdagloon. Per 1 januari 2019 wordt het maximumdagloon verhoogd van bruto ? 211,42 naar bruto ? 214,28.
Bron: Rijksoverheid

Let wel dit gaat over de bruto uitkering. Op een bruto uitkering van ?1500,00 is dat een verhoging van ?19,00 bruto. Ik denk dat ik dus niet zo verkeerd zat met die ?12,00 netto zonder die aanpassingen van de inkomstenbelasting. :)

Black Tiger zei:
Dus rijden op biogas of waterstof? Prima hoor. Voor mijn part op windenergie. :)

Flintstone auto's lijken mij het meest milieu vriendelijkst. :)
 
Anders dan in de voorgaande jaren worden de uitkeringen weer ge?ndexeerd afhankelijk van de inflatie, in 2018 was de stijging maar 0.8% voor een WAO uitkering.
Geen idee, ik weet dat ik er verleden jaar iets bij gekregen heb maar dubbel zoveel er op achteruit ben gegaan. Wanneer dat precies was weet ik niet meer.
Maar als er een stijging van 0,8% is op een inflatie van 2,6% en/of een kostenstijging die veel hoger ligt, schiet het nog steeds niet op.

Sjees kijk naar die quote... we krijgen er 3,80 bruto per dag bij. Maximum dan. Maar hoe komen die aan een dagloon van om te beginnen al ? 211,42 bruto? Doe mij die maar hoor. :biggrin: Komt wat beter uit.

Hahaha, ja die Flintstone auto's zijn leuk, maar ik ben bang dat die hier niet aan de toelatingseisen van de RvW zullen voldoen. :biggrin:
 
Ik heb gisteren mijn 1991 Honda MB5 tweetakt nog maar weer eens opgestart.. Ik vond dat ik heel erg veel CO2 bespaard had deze winter en dat ik dat mocht compenseren door de straat blauw te zetten...letterlijk..:biggrin:
...Nu heb ik toch een fijn gevoel dat ik niet voor niets zoveel moeite heb gedaan om het milieu te ontzien en kan ik met gerust hart gaan gassen.. :tong:
 
Black Tiger zei:
Anders dan in de voorgaande jaren worden de uitkeringen weer ge?ndexeerd afhankelijk van de inflatie, in 2018 was de stijging maar 0.8% voor een WAO uitkering.
Geen idee, ik weet dat ik er verleden jaar iets bij gekregen heb maar dubbel zoveel er op achteruit ben gegaan. Wanneer dat precies was weet ik niet meer.
Maar als er een stijging van 0,8% is op een inflatie van 2,6% en/of een kostenstijging die veel hoger ligt, schiet het nog steeds niet op.

Dat is met heel veel uitkeringen en loon gebeurd dat de indexering bijna nul komma nul was maar er was in sommige jaren ook sprake van weinig inflatie. Maar heel veel mensen zijn er gedurende de crisis er flink op achteruit gegaan. 

Black Tiger zei:
Sjees kijk naar die quote... we krijgen er 3,80 bruto per dag bij. Maximum dan. Maar hoe komen die aan een dagloon van om te beginnen al ? 211,42 bruto? Doe mij die maar hoor. :biggrin: Komt wat beter uit.

Een maximaal dagloon is wat iemand maximaal omgerekend naar een maand bruto aan  WAO uitkering kan ontvangen. Dus een directeur zal nooit 80%-100% van zijn salaris van ?100.000,00 p/m kunnen ontvangen. ;)

Black Tiger zei:
Hahaha, ja die Flintstone auto's zijn leuk, maar ik ben bang dat die hier niet aan de toelatingseisen van de RvW zullen voldoen. :biggrin:

Ach, toelatingseisen zijn te veranderen zeker wanneer het de politiek ook uitkomt en het klimaat er voordeel bij heeft, en dan zijn ze heel flexibel. Misschien dat ze een begrenzing opleggen m.b.t. de af te leggen kilometers om zo uitputting te voorkomen. :) 
 
Dr.Z zei:
Ik heb gisteren mijn 1991 Honda MB5 tweetakt nog maar weer eens opgestart.. Ik vond dat ik heel erg veel CO2 bespaard had deze winter en dat ik dat mocht compenseren door de straat blauw te zetten...letterlijk..:biggrin:
...Nu heb ik toch een fijn gevoel dat ik niet voor niets zoveel moeite heb gedaan om het milieu te ontzien en kan ik met gerust hart gaan gassen.. :tong:

Groot gelijk en geniet ervan, deze hoge temperaturen in februari moedigen het ook nog eens aan om nu lekker te gaan rondrijden. :)
 
Och ja,

https://www.ad.nl/auto/elektrische-auto-pas-na-700-000-kilometer-groener-dan-auto-op-benzine~a03b9a02/

B.
 
@ DRZ, boeit mij niet wat er nu schoner is, diesel, gas of benzine , gaat er mij om
dat we straks zoals nu blijkt onnodig op kosten gejaagd worden om elektrisch te moeten gaan rijden,
Omslagpunt bij 700.000 km, volgens mij valt dat ding al veel eerder van ellende uit elkaar en staat dan allang op de sloop.
Heb inmiddels aardig wat auto's gehad maar nog niet ??n die de 700.000 km gehaald heeft.
Maar ja we worden langzaam wakker.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/zodra-hij-moet-betalen-vindt-nederlander-klimaatverandering-toch-wat-minder-erg~b5080bd5/

B.
 
700.000 km rijden met een elektrische auto betekent 2800 x opladen. Volgens mij gaan moderne accu's maar 1500 laadcycli mee.
Maar ok, laat het dan 2000 x opladen zijn voordat de accupakketten vervangen moeten worden en dat is omgerekend 2000 x 250 km = 500.000 km. lijkt mij.
Aangenomen dat je gemiddeld 250 km rijdt met de auto voordat je gaat opladen.. Helemaal leegrijden doe je vrijwel nooit
Wat kosten de accu's tegen die tijd? 5000 euro?
 
met de huidige technieken is alles nog gepruts van de bovenste plank.
Tegen het rendement van fossiele brandstoffen kan nog niks op.
Neem als voorbeeld waterstof, daar moet je ontzettend veel energie in stoppen,alleen duurzame energie onvoldoende dus dan weer fossiele brandstoffen er bij verstoken om voldoende produktie te hebben LOL uitkomst slechts 40 % rendement.
Het eletr. verhaal eveneens ontkracht door mijn voorgangers hier,  bovendien waar haal je zoveel elektriciteit vandaan en dan nog tegen redelijke kosten.
Rondom alles nog kut en wij betalen de rekening.
 
Zie je het voor je, iedereen komt tussen 17.00 en 19.00 uur thuis en gaat opzoek naar een vrije laadpaal. Oeps er zijn er niet genoeg, afijn de stekker gaat er ongeveer overal tegelijk in, dan hebben we opeens een piekspanning. Dan gaan we een stukje rijden, zetten we de airco aan en de verlichting springt je vermogen opeens terug naar 70% (huh we hebben hem alleen nog maar gestart) zetten we gezellig de radio aan met de ruitenwissers. Oeps we zitten al op 60% en dan kan je wegrijden.

Kortom we zijn er nog niet aan toe. Ga lekker verder met waterstof ofzo. Zorg dat er genoeg tankstations zijn zodat je gewoon kan tanken.
 
Ga lekker verder met waterstof ofzo. Zorg dat er genoeg tankstations zijn zodat je gewoon kan tanken.
beter als elctr. maar laag rendement, van de produktie van waterstof blijft bij gebruik 40% over dus 60 % energie weggegooid.
 
Een elektrisch aangedreven auto kan prima slagen, mits de accu's uitwisselbaar zijn.
Overdag word je 2e accu opgeladen door zonnepanelen, terwijl je de eerste leeg rijdt. In de avond ruil je de accu's om zodat je in de ochtend een verse accu hebt.
Eigenlijk zouden er dan 3 accu's moeten zijn, want stel dat je hem eens vergeet. :biggrin:

Hetzelfde als met waterstof. De zon maakt overdag een tankje met waterstof aan die je in de auto kan stoppen.

Het nadeel van waterstof is dat het eindproduct niet alleen water is, maar ook waterstofgas.
Waterstofgas schijnt enorm brandbaar te zijn in combinatie met zuurstof en vuur, dus als de hele wereld met waterstof gaat rijden, de aarde vervolgens in mum van tijd ??n grote waterstofbom is.
Maar ik ben geen chemicus, dit is wat ik ooit ergens gelezen had.
 
Ik denk wel omdat men nu inziet dat het roer wereldwijd om moet en de wetenschap nu de kans krijgt om naar alternatieve brandstoffen te gaan zoeken dat het hard kan gaan.

Er zal een tijd komen dat een elektrische auto zo'n 30% van de benodigde energie zelf gaat opwekken tijdens het rijden en later nog meer. Misschien moet men ook maar gaan inzien dat je niet altijd met een hoge luxe kan blijven rondrijden zoals met een Volvo, Audi, Mercedes, etc. maar dat het iets kleiner moet. Als het zich eenmaal verder heeft ontwikkeld dan komt die luxe echt wel weer terug want geld moet er tenslotte altijd verdiend worden.
 
Het wordt steeds gekker:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/3409398/contrast-gasbeleid-nederlandse-en-duitse-buurgemeentes-wringt

B.
 
Ik las van de week op Tros Radar hoe kostbaar het kan zijn om je gasmeter te laten verwijderen of je af te laten sluiten. De overheid zou naar mijn idee hier toch moeten ingrijpen en de prijzen betaalbaarder moeten maken. 
 
Het hele beleid is volgens mij ronduit belachelijk en een wassen neus. Dat zie je dus precies al aan het voorbeeld wat Boets aanhaalde.
Hier in Maastricht speelt ook zoiets raars. De uitvinder van o.a. de gasverlichting. Die liet altijd een "eeuwige vlam" branden. Dat is 1 of 2 jaar geleden uitgezet door de Gemeente. Het zou te duur zijn. Dus maar (al dan niet tijdelijk) een euro automaat er op.
Het hele verhaal schijnt zo'n 48.000 euro per jaar te kosten om dat gewoon te laten branden. Het ging dus niet uit wegens energieverspilling maar wegens de kosten. Want Enexis de sponser ervan had zich terug getrokken.
Even los daarvan is er dan wel een prestigeproject van een tram die niemand wil die miljoenen kost en ook niet rendabel is, maar dan moet dan perse er doorheen gedrukt worden. Inclusief nog wat andere zaken waar de bewoners ook niets aan hebben en vele malen meer kosten. En zo'n vlammetje van 50k per jaar is dan te duur.

Ronduit belachelijk. Maar het wordt nog erger. Ze kunnen een nieuwe sponsor krijgen. Dat is dan Russiche gas. Geheel gratis, kunnen ze hun bewoner weer eren door continue die vlam te laten branden.
Krijg je weer dat geneuzel dat het politiek gevoelig ligt en dan willen ze toch geen gas uit Rusland en van dat gezever meer.

Dus gewoon belachelijk. Echter het milieu oogpunt komt daarbij nauwelijks als argument aan de orde om ermee te stoppen. Het is gewoon een luchtballon, die niet Europees gesteund wordt en waar de burgers alleen maar weer heel veel last (en onkosten) van zullen ondervinden.
Terwijl ons kleine landje gewoon 0 verschil op de kaart zet met hun besparingen.
 

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan