Klimaatakkoord

Dat gaat zeker! Stel dat elk huishouden een stuk of 4 tot 6 zonnepanelen zou neerzetten, dan scheelt dat al enorm.
Vloerverwarming in combinatie met een zonneboiler is zeer zeker een uitstekende optie qua rendement wat men kan behalen, maar de investering ligt nog vrij hoog......tenzij je alles uit scandinavi? en spanje/roemenie gaat halen, dan vallen de kosten nog mee.

Dus gasloos kan, mits de positie van het huis dit toelaat en er niet teveel bomen of flats in de omgeving staan. Aangezien de randstad hoofdzakelijk uit flatgebouwen bestaan, zie ik nog niet gebeuren dat we met zijn allen op korte termijn gasloos zijn, laat staan dat iedere zijn of haar elektrische auto kan voeden zonder dure stroom van de gemeente.

Dus op het onderwerp terug te komen, ik denk dat de overheid eens zou moeten stoppen met onzin roepen en plannen eerst even doordenken voordat zij de burger op kosten gaat jagen en uitzichtloze doelen na gaat jagen.
Water/water of lucht/water warmtepompen staan qua techniek nog in de luiers, terwijl de lucht/lucht warmtepompen min of meer al hun nut hebben bewezen en de technologie al is uitontwikkeld.
Ik weet niet wat de overheid in haar hoofd heeft, maar laten zij eerst eens onderzoeken waar de technologie staat.
 
De overheid die wil de goede zier behalen door van alles en nog wat te roepen om zo te laten zien dat ze het groenste kabinet ooit zijn. Wat zij (de politiek) zich niet realiseren is dat niet iedereen bekend is met de producten die op de markt te krijgen zijn, en dat roept de nodige onrust op. En er is niks frustrerender voor een mens als die iets wil veranderen maar het niet kan realiseren en of dit nu is omdat dit komt door onwetendheid of financieel, het brengt alleen maar meer onrust. 

In Amsterdam zijn er grootse plannen om snel hele wijken van het gas te halen, met de stadsverwarming en elektrisch koken zou dat ook moeten lukken. Maar ook hier zie ik al conflicten ontstaan o.a. met die vuilverbrandingsoven die de stadsverwarming voorziet van warmte. Men wil in de toekomst, opgelegd vanuit de landelijke politiek, jaarlijks minder afval ophalen en ook verbranden en men koopt nu al afval op in andere landen. Die kosten worden wel doorberekend aan de burger en daardoor wordt stadsverwarming wel duurder dan de huidige aansluiting en dus aanzienlijk minder aantrekkelijk door de prijs zoals jij ook al schreef.

Het kan zo maar zijn dat steden straks helemaal niet meer zo aantrekkelijk zijn om er nog te wonen en dat er dan opeens een leegloop ontstaat en mensen wegtrekken naar het platteland. :)
 
Om deze discussie weer aan te trekken; Alle moeite die consumenten gaan doen om "iets" voor het milieu en moeder aarde te doen, zal een financi?le sigaar uit eigen doos blijken in de toekomst.
Wanneer nu iedereen gaat investeren in duurzame energie, met de nadruk op "duur" en op deze manier weinig tot geen kosten aan energievoorziening meer heeft, zal de overheid iets gaan bedenken om toch weer het eea te gaan belasten zodat alle investeringen teniet worden gedaan.

Wat dacht je van een kilowatt aan stroom waar 8000% belasting op gaat komen en vervolgens een tientje kost? ( nu nog 7 cent zonder toeslagen en belasting)
Wegenbelasting wat 300 euro per maand gaat worden voor de gemiddelde (elektrische) auto?
 
Ik denk en weet het bijna zeker dat je helemaal gelijk hebt @Dr.z. De overheid zal als iedereen overgeschakeld is naar alternatieve energie een andere manier moeten gaan zoeken om zo de inkomsten voor de schatkist op peil te houden. Ooit was er een belasting op ramen in een pand (vensterbelasting), het kan zomaar zijn dat dit in de toekomst voor zonnepanelen wordt ingevoerd. :)

En als iedereen elektrisch rijdt en afhankelijk is van een oplaadpaal dan kunnen ze vragen wat ze willen. Met andere woorden, ze maken het eerst aantrekkelijk dat iedereen investeert en daarna word je gewoon een melkkoe voor de overheid.
 
Ik las net ergens in de wiki, dat de co2 uitstoot die dus voor klimaatverandering zorgt sinds de industri?le revolutie (zeg maar 1750 in Engeland begonnen) in al die jaren van 0,03 Volume-% gestegen is naar 0,04 volume-%.
Kortom, het hele gezever gaat dus om 1/100 volume-% wat zich in 268 jaar heeft voorgedaan, terwijl er vroeger ook nog eens veel gevaarlijker uitstoot (waaronder zware metalen) was dan in de moderne tijd?
Terwijl eigenlijk de gekke dingen met jaargetijden iets van de laatste 20 a 30 jaar is.

Volgens mij is het misschien toch eerder iets gewoon van de aarde, de ijstijden en warmtetijden die altijd al geweest zijn. Want je gaat me niet vertellen dat die 1/100 in 268 jaar hier iets mee van doen heeft. Ik begin het hele klimaatgedoe erg ongeloofwaardig te vinden langzamerhand.
 
Black Tiger zei:
Ik las net ergens in de wiki, dat de co2 uitstoot die dus voor klimaatverandering zorgt sinds de industri?le revolutie (zeg maar 1750 in Engeland begonnen) in al die jaren van 0,03 Volume-% gestegen is naar 0,04 volume-%.
Kortom, het hele gezever gaat dus om 1/100 volume-% wat zich in 268 jaar heeft voorgedaan, terwijl er vroeger ook nog eens veel gevaarlijker uitstoot (waaronder zware metalen) was dan in de moderne tijd?
Terwijl eigenlijk de gekke dingen met jaargetijden iets van de laatste 20 a 30 jaar is.

Co2 is maar een onderdeel van alle vervuiling, deze Wiki heeft het niet over het toenemen van fijnstof gehad laat staan beschreven en over het gat in de ozonlaag?  


Black Tiger zei:
Volgens mij is het misschien toch eerder iets gewoon van de aarde, de ijstijden en warmtetijden die altijd al geweest zijn. Want je gaat me niet vertellen dat die 1/100 in 268 jaar hier iets mee van doen heeft. Ik begin het hele klimaatgedoe erg ongeloofwaardig te vinden langzamerhand.

Daar zit een vorm van waarheid in, maar als je dat tegen de bevolkingsgroei afzet en de ontbossing dan komt er toch vroeg of laat een kritisch punt en dat er een omslag gaat plaatsvinden in het klimaat omdat er een kans bestaat dat iets in onbalans geraakt. Net zoals het nu gaat met de onze voeding, ook dan roept iedereen van alles wat maar de waarheid ligt vaak ergens in het midden.
 
Black Tiger zei:
Ik begin het hele klimaatgedoe erg ongeloofwaardig te vinden langzamerhand.
Welkom in het land van de wakkere en intelligente mensen! :biggrin:

CO2 is het probleem ook niet, want dat zou het onkruid in je tuin niet meer te houden zijn en groeien er bomen in je huiskamer, methaan echter is de hoofdoorzaak.
En ja, methaan stoten wij mensen uit, dieren en eigenlijk alle levende wezens.
Dus er zijn teveel mensen op aarde maar dat is een gevoelig puntje waar de politiek zich niet aan durft te wagen.. Geen enkele politiek in wat voor land ook.
CO2 is echter wel een kleine versterkende factor, maar ook al zou alles in de wereld CO2 neutraal worden, de opwarming gaat gewoon verder, want dat is de natuur..

Daarna krijgen we weer een ijstijd want door al het vocht wat bij een hele warme aarde ontstaat, keldert de temperatuur weer waardoor er een ijstijd ontstaat.
De gehele aardbol is overigens een hele grote ijsbol geweest in het verleden en er is een periode geweest dat er bomen op de zuidpool groeiden en er geen poolkappen waren.

Maar er zijn weer verkiezingen dus de bangmakelijen zijn weer begonnen.. Bovendien een fijne melkkoe voor overheden.

Er is overigens een hele goede reden waarom we allen elektrisch moeten gaan rijden, van het gas af moeten en fossiele brandstoffen moeten verbannen....... de luchtkwaliteit.
..en dat de arabische landen minder macht krijgen, maar dat is geheim. ;)

Het zou toch wel fijn zijn om in een grote stad te fietsen zonder uitlaatgassen om je heen..
 
Dr.Z zei:
Er is overigens een hele goede reden waarom we allen elektrisch moeten gaan rijden, van het gas af moeten en fossiele brandstoffen moeten verbannen....... de luchtkwaliteit.
..en dat de arabische landen minder macht krijgen, maar dat is geheim. ;)

Ik denk dat je daar weleens gelijk in kon hebben maar het kan ook een voordeel zijn dat je al vroeg overschakelt voordat de fossiele brandstoffen zijn uitgeput waardoor de prijzen weer de pan uitrijzen.
 
De uitputting van de fossiele brandstoffen is zeker ook een goed punt.
Wellicht ligt er nog voor 100- 150 jaar aan olie en gas in de grond en wanneer dat op is dan zitten we zonder vervoer en koude voeten ...en dergelijke.
Wat ik alleen niet begrijp is de paniekerige mentaliteit van overheden en het forceren van duurzame energie voor consumenten.
Het lijkt wel of er een ramp in het verschiet ligt wat wij nog niet weten en dat we via een omweg klaargestoomd moeten worden.

Maar laten we niet doemdenken ( ik met name ;) ) en hobbymatig experimenteren met duurzame energie. Tenslotte zijn belangrijke innovaties die overheden hebben ingevoerd afkomstig van ons hobbyisten.... om ons maar even een dikke veer in ons achterste te steken.


Het is mij in elk geval gelukt om de CV deze winter uit te laten en geen gas gebruikt te hebben voor de verwarming.
De combinatie zonnepanelen en een lucht/lucht warmtepomp is zeer succesvol gebleken, alleen was het lastig met temperaturen onder nul.
Met -3 begon de buitenunit te bevriezen wat telkens tot kortstondige "defrosts" tot gevoelg.. Dus af en toe was er 5 minuten geen verwarming. Overigens is de temperatuur nooit onder de 18 graden geweest in de nacht.
... Dit zou eigenlijk een eigen topic moeten hebben, als deze er nog niet is, om met anderen hier over te discussi?ren.
 
Een gevoel van angst zorgt er alleen maar voor dat mensen sneller bereid zijn om tegen maatregelen te nemen. Maar af en toe erger ik mij er ook kapot aan dat vanuit de overheid en de milieu partijen zo veel angst wordt gezaaid.

Mooi om te lezen dat jouw CV zonder gasverbruik heeft kunnen werken, daar doe je uiteindelijk het allemaal voor. Ik heb de verwarming ook niet aan gehad dit jaar en bij mij blijft de temperatuur zo rond 19 ? 21 graden dag en nacht totdat er een koude ZO tot ZW wind op de gevel staat.

Maar kan je voor de buitenunit nog iets met isolatie doen om zo het bevriezen te voorkomen? 



 
parabolica zei:
niet over het toenemen van fijnstof gehad
Nee is dat nodig dan? Men zegt altijd dat het uitstoten van CO2 de oorzaak is. Uitstoot van fijnstof is alleen ongezond voor mens, dier en plant, maar niet voor de globale opwarming bij mijn weten.
Gat in de ozonlaag komt dan weer wel zeggen ze door uitstoot, maar laatst las ik weer dat die vergroting nu aan het afnemen is. Dus zijn we goed bezig.
Daar ga je echter 0,0 aan verbeteren door in ons landje elektra i.p.v. gas te gebruiken en diesels te gaan verbieden. Dan moeten echt grote landen meedoen met hun forse zware uitstoot en beginnen ook met de zware fabrieken.
Wat ze ons willen aandoen kost ons burgers alleen maar bakken met geld en het gaat dus bjina niet helpen.

Er wordt gewoon veel te veel angst gezaaid voor wat er feitelijk aan het gebeuren is. Gelukkig worden er steeds meer mensen wakker, aldus ook Dr. Z.
 
Als iemand bang of heel angstig is dan is men al gauw geneigd om in een ontkenningsfase terecht te komen om zo het gevoel van angst te verminderen omdat dit nu eenmaal een prettiger gevoel geeft. De helft wordt misschien panisch van deze angst en de andere helft maakt zich geen zorgen. Toch zijn er veel wetenschappers die jaren geleden al voorspelde dat er veranderingen in het klimaat zouden optreden, alleen geloof je ze pas als het ook echt gebeurd. Zeker als de veranderingen stap voor stap gaan en niet direct merkbaar zijn. laten we eerlijk zijn, ik denk niet dat er veel mensen rouwig zullen zijn als de winters in Nederland warmer verlopen, alleen jammer voor de Elfstedentocht.   

En ik wil niet alle punten hier op gaan noemen waar ik me nu zorgen over maak maar je merkt dat mensen een gevoel van angst hebben met al die (grote) veranderingen die eraan komen. Hier in Nederland leven wij nog in een redelijk stabiel klimaat maar er zijn landen die de volle laag krijgen. Overal waar te voor staat is niet goed, te weinig of te veel maar ergens moet je een balans zien te vinden w.b.t. het leven op deze aarde zonder deze aarde te veel uit te leven.

Wat je ziet wel dat alles over het milieu en klimaat nu meer aandacht krijgt en niet alleen in Nederland maar wereldwijd. Ook heel veel dingen zijn met kleine ingrepen op te lossen. Ik hoef alleen maar naar het complex te kijken waar ik woon. Een verwarmingsketel die het water van de verwarming tot zeker 60 graden opwarmt. En alle warmte die in de woningen zit wordt weer direct afgezogen uit die woningen en gaat zo via het afzuigsysteem de lucht in. Een huismeester vertelde mij een dat als je op dak staat de warmte enorm is bij die pijpen. Waarom gaat die warmte niet opnieuw in de circulatie voor de verwarming? Als je zo duizenden flats hebt die warmte verliezen tel uit wat dit kost en waarschijnlijk ook invloed heeft op het klimaat.

Ik denk dat in Nederland er de laatste 40 jaar al heel veel is gedaan aan het tegengaan van vervuiling maar ik kan mij nog herinneren dat ik boven Hilversum vloog en IJmuiden kon zien liggen zo helder was het, maar boven IJmuiden hing een wolk van groene waas door vervuiling van die industrie daar en dat is er nog steeds, alleen zijn heldere dagen vandaag de dag een zeldzaamheid geworden.

 
De angst is niet alleen voor het klimaat maar ook wat er nog bij zit, de onvrede bij de bevolking de kloof tussen rijk en arm, de alsmaar stijgende kosten terwijl de lage inkomens en uitkeringen niet omhoog gaan. Want wat er nu bij komt wordt toch weer overstegen met wat er uit moet. Dus we mogen al heel erg blij zijn als we enigszins quite spelen en anders is het zoals gewoonlijk alsnog verlies.

In Nederland en de nodige andere landen is er wel het een en ander gedaan, het meeste nog de laatste 20 jaar toen overheden ook meer dwingende maatregelen gingen opleggen. Da's ook mooi voor de gezondheid van de mens.
Maar het blijft een feit dat ze de hoogste lasten momenteel daar leggen waar het te weinig nut heeft, bij ons dus, en zeker in een land als dit.
 
Ik las vandaag dat de gemiddelde energierekening na de prijsstijging nu zo rond de ?2000,00 ligt per jaar waarvan 50% belasting is, dan heb je toch geen geld meer om te investeren in alternatieve energie in je woning? De prikkel die er vanuit de overheid komt is nul, nul want je betaalt gewoon dubbel op het besparen van energie.

Het functioneren van de belastingdienst is nog maar 30% van wat het ooit geweest is dus al zou je een aantrekkelijke aftrekpost als belastingregeling bedenken omdat je als burger investeert in alternatieve energie en die kosten ook mag aftrekken in je aangifte, helaas gaat niemand dit controleren dus dat levert alleen maar fraude op.
 
Diverse reacties gelezen , van een graadje lager stoken , minder verlichting , meer rauwkost eten, extra trui aantrekken en een deken omslaan. wasdroger en Vaatwasser de deur uit en je onderbroek om de drie a vier dagen omdraaien. En 1 keer in de week je allemaal met dezelfde emmer warm water kuisen.

RODODENDRON,(iets neter dan GVD met dezelfde aantal lettergrepen)

Nog ff en dan zit ik in een grote verhuisdoos op mijn mobieltje tv te kijken in een ijskoude huiskamer met het licht uit.
 
Ik zag vanavond op de TV een dame die inmiddels zo leefde zoals jij het in de toekomst het ziet gebeuren. Als je dit artikel leest begrijp je ook beter waarom. Maar deze maand helpt de extreme hoge temperatuur dat ik me wel behaaglijker voel dan de maand december. Een kopje hete chocolade met een extra warme trui aan heb deze maand nog niet gedronken. :)

Sorry. maar ik zie dit kabinet alleen maar fout op fout maken en dan de arrogantie van die (k)Wiebes die zegt dat ze dit jaar er niks aan gaan doen.
 
ik denk niet dat het door gaat een hoop bla bla op niks volgens installatie journaal gaan we onze infra structuur van miljarden aan leidingwerk niet weg gooien en is het allemaal een storm in een glas water en gaan we straks massaal over op waterstof ook met de auto's met de baterijen van elektrische auto's kost de productie van de batterij produceren 7 jaar uitstoot van een benzine auto dan zijn de baterijen op en dan krijgen we nog de afbraak en recycling er van 
 
en dan de arrogantie van die (k)Wiebes die zegt dat ze dit jaar er niks aan gaan doen.
Ze gaan er pas tegen de tijd van de najaarsnota (zo tegen augustus) over nadenken. Maar dat kennen we. Ze kunnen wel  eenvoudig op te lossen fouten maken, alleen blijft dat eenvoudig oplossen achterwege. Want je kunt gewoon belasting weer verlagen, evt. per 1 juli dan is er tijd genoeg en veranderen normaliter de energietarieven toch nog een keer.
Maar dit is gewoon "per ongeluk" jatten van de burger, er wordt niets opgelost maar men moet de broekruim alweer maar wat strakker trekken. Dat kan toch, we hebben toch pas een voordeel gehad middels de inkomstenbelasting?
Althans zo wordt er bij hun dan gedacht.

Ondernemers zijn nu echter ook niet blij en er is kans dat er weer dingen daardoor ook duurder gaan worden. Hoor net een bakker op SBS6 al zeggen dat de energierekening een paar duizend euro omhoog zal gaan en hij dat zal moeten gaan doorberekenen dan. Eerst die 3% b.t.w. en nu dit, kans dat een brood 12 cent duurder gaat worden.
Iedereen heeft hier nadeel van en de overheid sluit zijn ogen.
94% van de ondervraagden (2000 personen) vond dat er een compensatieregeling moet komen. Maar dat zal met deze regering niet gaan gebeuren ben ik bang.
 
frweber zei:
ik denk niet dat het door gaat een hoop bla bla op niks volgens installatie journaal gaan we onze infra structuur van miljarden aan leidingwerk niet weg gooien en is het allemaal een storm in een glas water en gaan we straks massaal over op waterstof ook met de auto's met de baterijen van elektrische auto's kost de productie van de batterij produceren 7 jaar uitstoot van een benzine auto dan zijn de baterijen op en dan krijgen we nog de afbraak en recycling er van 

Dat zal ook niet gebeuren dat de infrastructuur van al die leidingen overmorgen opgeheven gaan worden maar de VVD ziet hier kansen liggen voor installatie bedrijven om de komende jaren extra banen te cre?ren en dus geld te verdienen. Maar iets waar 60 jaar aan gebouwd is verander je ook niet zomaar in 5 jaar. Als ik zie hoelang ze er over gedaan hebben om de warmte leidingen aan te leggen voor de stadsverwarming. 

Black Tiger zei:
Ze gaan er pas tegen de tijd van de najaarsnota (zo tegen augustus) over nadenken. Maar dat kennen we. Ze kunnen wel  eenvoudig op te lossen fouten maken, alleen blijft dat eenvoudig oplossen achterwege. Want je kunt gewoon belasting weer verlagen, evt. per 1 juli dan is er tijd genoeg en veranderen normaliter de energietarieven toch nog een keer.

De overheid zal niet anders rekenen zoals de burger het doet, simpel gezegd de inkomsten en uitgaven bepalen wat er te besteden is of dat er sprake is van een tekort. Zijn er inkomsten die wegvallen dan zal je op andere uitgaven weer moeten bezuinigen tenzij je een flink overschot hebt. Maar de VVD kennende moet elke verandering ook een flinke winst opleveren voor de staatskas. Het is dan aan de oppositie en coalitiepartijen om het beleid van de VVD aan te passen. Alleen nu is de hele oppositie voorstander van veranderingen gezien het klimaat akkoord wat er aan komt en dat gaat heel veel  geld kosten.

Black Tiger zei:
Maar dit is gewoon "per ongeluk" jatten van de burger, er wordt niets opgelost maar men moet de broekruim alweer maar wat strakker trekken. Dat kan toch, we hebben toch pas een voordeel gehad middels de inkomstenbelasting?
Althans zo wordt er bij hun dan gedacht.

Zoals ik het zie komt er misschien extra geld vrij door de verlaging van de inkomstenbelasting maar dit gaat niet echt de economie in maar naar hogere huren, energie prijzen, btw, etc. En met een aantal maanden zal je inderdaad zien dat consumenten prijzen gaan stijgen zoals dat brood van die bakker maar nog veel meer waardoor dat belastingvoordeel als sneeuw voor de zon gaat verdwijnen.

Ik denk dat veel mensen nu de kat uit de boom kijken als het gaat om hun geld uit te geven omdat ze nog niet echt weten hoe hun eigen huishoudboekje eruit gaat zien zeker bij diegene die geen inkomsten uit werk hebben want die hebben geen CAO. :(

Maar ik zie een groot conflict omdat bijvoorbeeld de belastingdienst niet meer naar behoren functioneert als het gaat om de controle op belastingaangiften. Dit kost de staatskas ook miljarden aan inkomsten en dit is gemist geld waardoor ze de lagere btw bijvoorbeeld helemaal niet hadden hoeven te verhogen of met dat geld ook hadden kunnen investeren in het klimaat zodat niet alles over de rug van de burger gaat.
 
frweber zei:
ik denk niet dat het door gaat een hoop bla bla op niks volgens installatie journaal gaan we onze infra structuur van miljarden aan leidingwerk niet weg gooien en is het allemaal een storm in een glas water en gaan we straks massaal over op waterstof <knip>

Zij weten misschien meer dan de gemiddelde burger weet maar ik kwam dit tegen op Tweakers.
 

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan