Netwerk perikelen windows 10

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Lid sinds
28 okt 2007
Berichten
7.530
Waarderingsscore
649
Punten
113
Leeftijd
74
Locatie
Een stoplicht op rood.
(10 vloekwoorden)

Zo nu rustig mijn verhaal doen.

Voor de zoveelste keer geen enkele apparaat in mijn netwerk te vinden terwijl dat eerder wel was.
Na dagen zoeken wat de oorzaak hiervan was.Oplossing gevonden.

Eerst nog even dit, toen de apparaten wel zichtbaar waren  had ik van ieder netwerk apparaat een shortcut aangemaakt.

Nu de apparaten onder netwerk niet meer zichtbaar waren , werkten de shotcuts wel allemaal behalve van de mediaplayer. Dus mijn qnaps,  laptop van vrouwtje etc waren bereikbaar en kon daarvan up en downloaden.

Maar die verrekte mediaplayer mede8er 5002x verdomde de toegang.
Update laatste versie er nog maar eens overheen gezet. Nada.

Toen probeerde ik een extra netwerk locatie aan te maken bv een Z drive.

En toen kreeg ik een melding dat windows 10 geen SMB1 meer ondersteunde en deze in de nieuwe release gedisabled had.

Wauw alles afgezocht en uiteindelijk opgelost.
En warempel alle apparaten staan nu weer inhet netwerk.

Hoe?

Ga naar configuratiescherm eventueel zoek op configuratiescherm als hij niet zichtbaar is.
Kies  programma's en onderdelen
Kies aan linkerkant windows onderdelen in- of uitschakelen
Scroll in venster naar Ondersteuning voor SMB 1.0/CIFS voor het delen van bestanden.
Klik op deze regel 2x en zet een vinkje op

SMB 1.0/CIFS-client
SMB 1.0/CIFS-server

Klik op OK
HERSTART computer et voila alle apparaten komen tevoorschijn in netwerk. En functioneert weer als vanouds.

Hoop dat je hier wat aan hebt.
 
Bedankt voor deze uitleg, hier zal heus iemand wel iets aan hebben!
 
Volgens mij stond dit bij mij standaard aan, maar het is wel handig dat je dat aan zet als het niet aan staat. In mijn geval stond het nog aan omdat mijn W10 geinstalleerd was voor de 1709 update.
Heb ze volgens mij wel aangezet handmatig na de update, maar vreemd is wel dat op mijn W10 pc de network browser is blijven werken, zoals op zoveel PC's en op de nodige nieuw geinstalleerde pc's niet ondanks dat wel die SMB1 geactiveerd was/werd.

Mocht je dan nog tegen het probleem van het niet kunnen vinden van Netwerk devices lopen, moet dus je even kijken of je een ander apparaat, bijv. router of NAS of misschien Windows 7 pc een master browser kunt maken.
Dit euvel doet zich voor sinds versie 1709, samen met SMB1 heeft Microsoft ook de Netwerk browser verwijderd. Die werkt samen met het SMB1 protocol en omdat dit niet meer gebruikt werd hoefde die browser ook niet vond MS. Even niet er aan gedacht dat mensen dat misschien wel nog aan wilden hebben.

Er is ook een officiele workaround, maar dat is voor het vinden van Windows Machines. Het is mij niet duidelijk of deze ook andere machines kan vinden.
he Computer Browser service relies on the SMBv1 protocol to populate the Windows Explorer Network node (also known as "Network Neighborhood"). This legacy protocol is long deprecated, doesn't route, and has limited security. Because the service cannot function without SMBv1, it is removed at the same time.

However, if you still have to use the Explorer Network in home and small business workgroup environments to locate Windows-based computers, you can follow these steps on your Windows-based computers that no longer use SMBv1:

Start the "Function Discovery Provider Host" and "Function Discovery Resource Publication" services, and then set them to Automatic (Delayed Start).

When you open Explorer Network, enable network discovery when you are prompted.

All Windows devices within that subnet that have these settings will now appear in Network for browsing. This uses the WS-DISCOVERY protocol. Contact your other vendors and manufacturers if their devices still don't appear in this browse list after the Windows devices appear. It is possible they have this protocol disabled or that they support only SMBv1.

Vandaar mijn advies, heb je een ander apparaat met Samba of een NAS, maak die dan Master browser en schakel dit in W10 uit als je tegen dit euvel op loopt.

Heb je gelijk beide bij elkaar behorende tips ook bijeen staan. :)
 
Vandaar mijn advies, heb je een ander apparaat met Samba of een NAS, maak die dan Master browser en schakel dit in W10 uit als je tegen dit euvel op loopt.


Hier snap ik geen biet van  bv een 'NAS" Master browser maken en vervolgens uit te schakelen in W10
hoe het ene maken en waar in W10 dit uit schakelen.
 
Er schijnt een andere truuk te zijn die het euvel ook weer schijnt te verhelpen, heb ik zelf niet getest overigens.
Zijn de in het thuisnetwerk aanwezige apparaten niet aanwezig in Verkener, is daarvoor een kleine ingreep in de Services nodig:

In Services de Function Discovery Resource Publication service op Automatisch zetten en daarna op de knop Starten klikken.

Start->Uitvoeren.
Type "services.msc" zonder aanhalingstekens en klik op OK.
Of meteen start->services.msc en dan de services app aanklikken.
Scroll nu naar beneden naar Function Discovery Resource Publication
Zet het opstarttype op Automatisch en klik daarna op de knop Starten.

Daarna zou ook weer het een en ander moeten werken. Wel eerst even herstarten.
Zoniet heb je kans dat je de Function Discovery Provider Host ook op die manier moet zetten.

Hier snap ik geen biet van  bv een 'NAS" Master browser maken en vervolgens uit te schakelen in W10
hoe het ene maken en waar in W10 dit uit schakelen.
Masterbrowser in een NAS is een functie in de NAS, staat vaak onder Netwerk of aldaar bij geavanceerde opties en heet "Enable local master browser" of in elk geval iets waar de naam master browser staat.
Ik zag trouwens net dat ik niet mijn NAS maar m'n ET9500 satelliet ontvanger daarop had ingesteld want die draait immers ook Samba.

Oke, dan de master browser service in Windows 10 uitschakelen. Dat is een stuk eenvoudiger.
Weer start->uitvoeren
of Start->services.msc
Scroll naar "computer browser", stop deze service en zet hem dan op "uitgeschakeld" en klik OK.

Ik heb hem zelf laten lopen en heb een wat professionelere optie gebruikt, namelijk het netwerk de voorkeur laten geven aan een master browser door deze een selectienummer te geven met meer prioriteit.
Dat is wat lastiger, dus bovenstaand is eenvoudiger.
 
Perfecte uitleg BT, nu is het hartstikke duidelijk en zelfs door mij uitvoerbaar. ?
Begin van de week was ik weer alle devices kwijt ondanks dat ik mijn tip had uitgevoerd. Wat dus even gewerkt had, maar een update van w10 of wat installaties en deinstallaties van enkele proef programma's heeft het om zeep geholpen.

Backup van acronis teruggezet en daar waren ze weer.
Ga nu alle devices na en de laatste tip uitvoeren.

Bedankt
 
Graag gedaan, hopelijk gaat het daarmee nu wel lukken.
 
Alle punten doorgenomen en  in de extra truuk stond deze bij mij op manual.

In de Nas boxen 2 stuks masterbrowser geactiveerd en in windows uitgeschakeld.
Ik neem aan dat in alle devices de masterbrowser geactiveerd moet worden.Indien mogelijk.

Moet ik ook op alle w10 laptop/pc de computer browser uitzetten??

Na alles herstart te hebben lijkt het.erop dat de nas boxen veel sneller op mijn laptop.toegankelijker worden.
 
the matrix zei:
Na alles herstart te hebben lijkt het.erop dat de nas boxen veel sneller op mijn laptop.toegankelijker worden.

Dat zou zo maar kunnen want ik merk dat bij mij alles veel trager is dan voorheen als ik iets van mijn WD MyCloud afhaal.
 
Het zou ook kunnen dat dit door het uitschakelen van de computer browser service gebeurt Parabolica. Dan moet je die weer eens aanzetten en zien of dat verbetering brengt.
 
Black Tiger zei:
Het zou ook kunnen dat dit door het uitschakelen van de computer browser service gebeurt Parabolica. Dan moet je die weer eens aanzetten en zien of dat verbetering brengt.

Ik ga het eens uitzoeken wat er allemaal speelt in de achtergrond.
 
Opnieuw dit topic opstarten,
Problemen met een ref. laptop.

Windows 10 pro en heb de hele trukendoos hierboven afgehandeld.
Netwerk laat alle devices zien.
Laptop in kwestie
Laptop 2
Laptop 3
Mediaplayer
Gigablue satelliet ontv.
Qnap 212
Qnap 512
Allemaal zichtbaar en juiste naam.

Laptop in kwestie partitie gedeeld en is toegankelijk
Laptop 2 geen toegang foutcode 0x80070035
Laptop 3 geen toegang zelfde foutcode
Mediaplayer toegankelijk en streamed zowel muziek fotos en film
Gigablue  geen toegang zelfde foutmelding

Qnap212  toegang
Qnap251 geen toegang.

Tot zover.
Extra info laptop 2 en 3 hebben overal toegang ook met laptop in kwestie.

Typ ik in zoeken pin devices allemaal gepingd
Typ ik bv in \\TS-251 en kies voor openen krijg ik een venster met melding:

U kunt geen toegang krijgen tot deze gedeelde map omdat het beveiligingsbeleid van uw organisatie de toegang voor niet geverifieerdegasten blokkeert.
En nog wat bla bla.
Heb firewall uitgezet , lost niets op.
Snap hier ff niks van..


 
U kunt geen toegang krijgen tot deze gedeelde map omdat het beveiligingsbeleid van uw organisatie de toegang voor niet geverifieerdegasten blokkeert.
Gewone gasttoegang is niet toegestaan.

Heb je hetzelfde gebruikersaccount (hoofdlettergevoelig) en zelfde wachtwoord gebruikt als op andere laptops? Want dat kan belangrijk zijn. Zou niet moeten maar....

Ik wordt doodmoe van dat  :devil: :gun: :stupid: :headbang: :kont: Windows 10 netwerk geneuzel. Waarom kan Microsuf nu eens iets niet fatsoenlijk fixen. :(

Goed, naast zelfde gebruikersaccount en wachtwoord kun je naast activatie van SMB 1.0/CIFS ook SMB Direct aanzetten.
Naast deze  kun je ook nog twee services aanzetten (automatisch starten, vertraagd), namelijk:
Function Discovery Provider Host
Function Discovery Resource Publication

Controleer of Computer browser service geactiveerd en je netwerk op private staat.
Schakel ook IPV6 uit bij de eigenschappen van je netwerk adapter.

Dan maar weer eens rebooten en kijken of het werkt.

Ter geruststelling.... ik heb hier nu ook 1 pc die wel het netwerk ziet en pc's daarop, maar zichzelf niet eens wenst te zien.
 
Oplossing :klappen:

Als u onveilige gasttoegang wilt inschakelen, kunt u de volgende instellingen voor Groepsbeleid configureren:

Computerconfiguratie\Beheersjablonen\netwerk\Lanman Workstation
"Onveilige gastaanmeldigen inschakelen"

Daar komt een huis tuin en keuken prinses toch nooit achter.

Heeft me de hele middag gekost en maar lokaal zoeken in de devices totdat ik googlede op onveilige gasttoegang.

Opgelost
 
Dat is geen oplossing, dat is een onveilige workaround.

Heb nog wat aanvullingen geschreven in m'n vorige bericht. Maar jouw "oplossing" kun je ook gebruiken als je dat handiger vindt.
 
Dus terug gezet en heb jouw  receptje uitgevoerd maar dat hielp  niets.

Alle devices worden gewoon gevonden, met de juiste naam daar kan ik niks aan veranderen.
Klik ik bv de  qnap251 aan dan beginnen de harde schijven te rochelen maar krijg geen toegang.

Weet niet hoe  die refurbished laptop leverancier windows 10 pro geinstalleerd heeft.

Maar die onveilige work around wordt toch afgeschermd met firewall en windows protection.
Of is dat niet zo en wat zou mij kunnen overkomen??
 
Maar die onveilige work around wordt toch afgeschermd met firewall en windows protection.
Nee dus eigenlijk, normaliter wel maar hiermee geef jij dus aan dat onveilige gasttoegang toegestaan is.

Wat je zou overkomen? Gezien je achter een router zit theoretisch niet zoveel. Maar mocht je via browser of andere wijze geinfecteerd raken met malware of virus dan heeft die onbeperkte toegang tot je gehele netwerk.
Gezien je vermoedelijk zowel wilt kunnen lezen als schrijven op je netwerk, kan een trojan dat ook en als je dan backups op je netwerk bewaard..... afijn, lijkt me duidelijk.

Wat ik met name raar vind is dat je geen toegang krijgt tot die Qnap. Ik weet niet of je daar ook gebruikersaccounts en rechten op gemaakt hebt of hoe je die ingesteld hebt.

Weet niet hoe  die refurbished laptop leverancier windows 10 pro geinstalleerd heeft.
Ik ook niet, maar in dat geval, zeker als er nog niets op staat, geen 2x over nadenken. Fijn een Windows 10 pro iso nemen, installatie dvd (of usb) van maken, starten, partitie weghalen, je hoeft niets nieuws te maken, dat doet het installatieproces wel en dan opnieuw installeren.
Je krijgt dan alleen een probleem als blijkt dat de leverancier geen legale versie heeft gebruikt want dan wordt ie (na licentienummer invullen overslaan klikken) bij einde installatie als ie toegang tot internet krijgt niet meer automatisch geactiveerd.
 
Ik heb nog op mijn laptop gekeken maar daar is de "beoogde oplossing" niet actief.

Dus goede raad is opnieuw installeren. Installatie loopt al , kijken of activeren automatisch gaat.
 
Gelukt en nu werkt het netwerk zoals het moet werken.
Windows 10 pro is geactiveerd met zelfde code.

Bedankt voor deze tip. Voel me iets geruster omdat deze laptop naar mijn kleinzoon gaat.

Nu nog enkele spel appjes installeren en dan op naar volgende netwerk problerm op de laptop van mijn dochter. Probleem komt zo.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan