Open-suse?

Kilroy

Addicted Member
Lid sinds
15 aug 2002
Berichten
3.349
Waarderingsscore
1
Punten
0
Leeftijd
14
Er is iets gaande met suse!
Zoals bekend was novell erin gestapt zoals te zien is op hun site.
Maar nu zit microzoft in hun nek te hijgen hetgeen verhitte discussies oplevert op diverse plaatsen.
Waar dit naartoe moet leiden is nog onbekend!
Maar we hebben open-suse 10.1 en 10.2 nog!
Alles is te downen op http://en.opensuse.org/Welcome_to_openSUSE.org (voor wie het niet wisten).
Have fun!!!

Grtz.
 
Weinig gaande hier zeg!
Maar goed, open-suse v10.2 is gereleased zoals we kunnen zien.
Ik heb de DVD binnen (de 64bits versie).
Dat ging met firefox vrij snel!
Als je het via de browser doet is de eigenlijke downloadsite een ftp server.
In dit geval ftp.uni-ulm.de en dan onder mirrors, opensuse en dan verder tot iso en dvd. Voor als je een ftp programma gebruikt.
Of je neemt de 5 cd's.
Have fun!!!

Grtz.
 
Nou, heb hem eens geinstalleerd en werkt prima hoor!
Ik had suse 10.0 (in Reiser FS) op een partitie op een HD staan.
Na installatie op een tweede HD (in Ext3 FS) kreeg ik een mooie multi-boot tussen w2k, suse 10.0 en suse 10.2. En alle werken.
Hahaha, wat een fun zeg!!
En het mooie, met Ext2 IFS in win geinstalleerd wordt het hele gebeuren in win met de verkenner gezien!
Je kunt copieren en slepen van suse naar win als je maar wil.
Bijzonder handig! Alleen effe met IFS een drive-letter geven en verkenner ziet hem.
Geen problemen met de installatie gehad, en alle hardware probleemloos gedetecteerd.
Tijdens de installatie kun je nog alles veranderen bv waar je wat wil hebben staan.
Grtz & have big fun!
 
En nog wat tips voor de Kerst enzo!
De bootloader, voor het boot-menu:
In KDE linksonder klikken en uit het startmenu yast (just another setup tool) kiezen. Niet het root password vergeten hebben!
Onder system en bootloader kun je dan instellingen doen.
Bv welk OS default geboot moet worden en hoelang je kunt kiezen.
Tevens welke boot-loader je wil, GRUB of LILO (LinuxLoader).

Ook in yast, onder Hardware en Graphics card & Monitor, kun je de resolutie en beeld verversing instellen (en testen).
Als je beeld zwaar of traag scrollt moet je hier onder mouse je muis goed definieren en configureren (en testen).

De rest in yast moet je bekijken wat je wil veranderen of instellen.

Ook in het startmenu onder "configure desktop" kun je je desktop voor jouw type en maat monitor precies instellen.
Onder appearance & Themes kun je allerhand zaken instellen, bv de icoon grootte, achtergrond, gedrag, windowgedrag werkbalken etc, etc, en meestal bijna traploos.
Onder "Desktop" en behavior ook weer een boel. Bv 10 of 20 desktops indien je die nodig denkt te hebben!
Let op! Dit is voor de user waaronder je bent ingelogd.
Een andere user moet dat weer voor zichzelf instellen.
De instellingen die je in Yast doet, zijn in de root en gelden dus voor iedere user.
Die suse 10.2 blijft er bij mij definitief opstaan, gaaf spul man!!
En verder HAPPY X'MAS & lots of fun!

Grtz.
 
En als finishing touch nog wat aanvullende rpm's omdat die zo makkelijk zijn!
In dit geval voor de x86_64 distro, omdat ik die heb gebruikt.
http://www.rpmfind.net/linux/RPM/openSUSE_10.2_(X86-64).html
Als je een andere cpu versie gebruikt moet je effe bladeren op de site.

Er is echter ook voor alle andere distro's zoals Fedora, Mandrake Redhat etc, alles te vinden.
De site is zogezegd nogal omvangrijk!

In elk geval suc6,
en grtz.
 
Ik merkte dat de laatst genoemde rpm-site vorige week niet bereikbaar was.
Little Bill soms weer aan het klooien, haha?
Maar goed hij is er weer, en anders is mogelijk onder de eigenlijke naam een mirror-site weer aktief. Effe proberen dus.
De sites blijken wel wat bandbreedte op te slurpen, vandaar mogelijk!
Grtz.
 
Kilroy;171551 zei:
Weinig gaande hier zeg!

@Kilroy, er is zat gaande, maar ik ben ooit eens 1 keer bezig geweest met Linux, maar sorry, ik moest echt een flinke stap terug doen, ik dacht dat ik alles opnieuw moest leren, en daar zat ik dus even niet op te wachten.

Ik heb het ooit al eens aan iemand belooft hier ( hij leest enkel nog mee) maar er komt heus nog wel eens een tijd dat ik voor Linux ga zitten, en mezelf dit ga leren. ;)
 
Nou freggel1, dat is niet zo vreemd dat je er niet meteen iets mee kon.
Het komt omdat in windowz de command mode er langzaam aan er helemaal uitgewerkt is.
Maar met KDE als GUI lijkt het erg veel op windowz.
Daarom een paar woorden.
In KDE (en dus linux) heb je net als in windowz (verkenner) de directories, of folders, of mappen.
In KDE zie je die in de file manager (konqueror) of in de super user mode.
Startmenu-->system-->file manager.
In de super user mode heb je root rechten.
Hier kun je alles met bestanden doen net als in windowz verkenner.
De systeem directory staat in de root oftewel slash of / met alle subdirectories. (vergelijkbaar met c:/windows)
E?n subdir heet /home, en daar staan de directories en files voor de verschillende users op de pc.
Dus /home/usernaam/ is de home directory van de ingelogde user.
Nu is KDE maar een grafische shell (GUI), want linux draait ook helemaal zonder die shell in een command console.
Die console heb je echter ook altijd (en desnoods 10 tegelijk) in KDE beschikbaar.
Onder startmenu-->system-->terminal program-->console, of super user mode, heb je weer je console window.
Hier kun je weer alle commando's ingeven die anders door bv KDE appz gedaan worden, of gewoon zelf wil doen.
Bij linux blijven de console en commando's de basis en is de grafische shell een extra, terwijl het bij windowz omgekeerd is.
Bij linux moet je dan ook alles precies goed doen en niet een beetje.
Om met die commando's en syntax te kunnen werken zul je er wel eens naar moeten kijken.
Voor mij is dat geen probleem omdat ik de msdos syntax nog goed zat ken,
en nog wat programmeer talen.
De huidige muis-klik generatie krijgt het dan wat moeilijker.
Maar feit blijft dat de grafische shell KDE zonder console prima funktioneert.

Grtz.
 
ik snap het helemaal nu... :biggrin:

Ik ga er ooit nog wel eens voor zitten.
 
Hierboven heb ik het al effe over de file manager gehad.
Makkelijk is het als alle HD partities (inclusief windows) op je desktop liggen als icoontjes.
Je hoeft er dan maar op te klikken en ze worden met de file manager konqueror automatisch gemount en geopend.
In startmenu-->configure desktop-->desktop-->behavior in het tabblad device-icons "show device icons" aanvinken en in de lijst de devices die je wil aanvinken, dus zowel mounted als unmounted.
In configure desktop-->periphericals-->mouse kun je nog de "double click to open" aanvinken.
Dan worden net als in windows de files met een dubbel klik geopend en niet met een enkele.

Zoals gezegd staat de systeem directory in de root of /
Een subdir heet /etc/ en daar staan veel configuratie files.
Die heten naam.conf en je kunt ze met de hand bewerken.
Met de bekende rechter muisklik en dan "open met" "kwrite" (als editor), dan kun je ze bewerken.
Je moet dan wel als super user (oftewel root) konqueror geopend hebben.
Als je Ext2 in windows hebt geinstalleerd kun je zelfs in windows en de verkenner in /etc/ een .conf file met wordpad openen en editen.
Een volgende keer mogelijk een paar woorden over samba.

Grtz.
 
So, let's do the samba!
Maar het is groter als menigeen denkt!

Grof gezegd kun je met samba-client inloggen op een win-pc.
En met samba-server kunnen win-pc's inloggen op de linux pc.
Files of deamons die moeten lopen zijn smbd en nmbd (en eventueel winbind).
Ik heb hier het hele zwikje van de laatste samba release er maar opgeplemt.
Allereerst moeten dus een aantal (netwerk)sevices lopen, en die kun je vinden in yast.
Onder: network services, en dan:

-windows domain membership.
-samba server
-network services, oftewel xinetd.

In network services zie je wat allemaal geinstalleerd is en de status.
Aan, uit, NI (niet geinstalleerd). aanvinken wat je wil.
Belangrijk is swat, die je later nodig hebt.
Samba server kun je later bekijken wat je moet veranderen.

In de bekende "configure desktop (personal settings)" kun je nog vinden "internet & network".
- file sharing
- local network browsing
- samba.
Daarvoor moet je de "administrator mode" button klikken.
Dan voor username root, en root-password ingeven.
En dan kijken wat je goed moet zetten.

Nu hangt het hele funktioneren van samba af van een configuratie file en dat is /etc/samba/smb.conf.
Die kun je zelf editen, maar veel makkelijker gaat dat met SWAT, maar dan moet die service wel draaien.
Je start SWAT op door konqueror (of andere browser) te starten, en dan in de adresbalk invoeren http:// en dan daaraanvast localhost:901 (zonder www).
Dan start SWAT als grafische interface met een boel mogelijkheden.
Uit de blokjes bovenaan kies je bv "globals"
Hier staan de settings in basic/advanced, en kun je alles goed zetten.
Hier zet je dus de naam van je windows workgroup, en de netbios-naam die windows gebruikt.
"Commit changes" klikken doet alles naar de smb.conf schrijven.
Onder het "status" blokje zie of smbd en nmbd draaien, en kun je ze stoppen/starten.
Onder "view" en normal of full view krijg je de eigenlijke smb.conf file te zien (en wat je eventueel hebt aangericht).
Links naast veel regels zie je help staan. Als je ook de samba-doc file hebt geinstalleerd krijg je info te zien als je erop klikt.

Als je in smb.conf security=user hebt staan, word iedere user geprompt voor username/password.
Lukt dit niet meteen kun je security=share eens proberen, dat lukt meestal wel goed.

Indien samba goed staat heb je op je desktop een network icoontje liggen (als de device-icon ook aan staat), en als je erop klikt zal er ergens samba verschijnen.
Anders kun je konqueror opstarten, linksboven file klikken, open location , en dan network. Dan moet ook ergens samba verschijnen.

Soms zul je smbd/nmbd of KDE moeten herstarten als je iets veranderd hebt.
Het eenvoudigst is het eerst kijken of SWAT draait en dan via SWAT gaan experimenteren.
Het is mogelijk dat je firewall begint te kwaken en dat je daar nog iets moet open zetten. Natuurlijk weer te vinden in yast.
Het is niet vreemd als niet meteen alles goed funktioneert, maar zoals reeds gezegd, is het geen kleine jongen die samba.
En er zijn zeker nog veel dingen onbesproken gebleven.
Maar we hebben echter altijd nog BT achter de hand als het ware!!

Natuurlijk is alle info ook beschikbaar op de samba-site http://us3.samba.org/samba/

Ik ben er effe vanuit gegaan dat de netwerk-kaart sektie goed staat en dat bv internet ook goed funktioneert.

Dus veel suc6 en
Grtz.
 
Nog een paar aanvullingen.
Hier werkt de boel in beide richtingen, dus win-pc-->linux-pc en linux-pc-->win-pc.
Indien in een richting echter iets niet goed functioneert kun je nog een paar dingen proberen.
Mogelijk moet je users toevoegen aan samba. Dat gaat makkelijk via de command console.
Je opent terminal in de superuser-mode.
Dan aan de promp typen:
useradd usernaam
smbpasswd -a usernaam
En doe wat er komt te staan.

Mogelijk moet je nog een host-name toevoegen om te kunnen connecten.
Dat doe je in yast onder network services en hostnames.
Daar staat waarschijnlijk je linux-pc naam. Gewoon de win-pc naam op dezelfde manier invullen.
En mogelijk moet je nog in DNS een IP-adres van een pc of router invullen.
Gewoon proberen.

De firewall hangt af van hoe je de netwerk-kaart hebt ingesteld.
Die heb ik hier op no DHCP staan, en een vast IP-adres (voor elke pc).
En die kaart staat in de firewall op internal-zone en open firewall.
De dsl firewall staat dan op de external-zone.

En niet vergeten in de Windows domain membership de naam van de windows workgroup in te geven.
SMB for linux authentication kun je uitlaten.

Grtz.
 
Kilroy;173327 zei:
De huidige muis-klik generatie krijgt het dan wat moeilijker.

Welnee, met de huidige generatie linux distro's is het een en al "klik".



G
 
Het is mogelijk dat aanvankelijk een aantal video formaten of codecs (mpeg, avi en dvd) het niet doen.
Blijkbaar was er wat gedoe over het gebruik ervan sinds little Bill in de pap heeft zitten te roeren!
Dat probleempje is echter snel op te lossen.
Ik deed een update via yast-->software en ik meen software-management.
Toen werd er een boel geupdated waaronder ook video codecs.
Ik had wel in "installation source" (ook yast-->software) packman erbij gezet, te weten: packman.iu-bremen.de//suse/10.2 (zonder www dus, met http).
Een andere manier is uiteraard via yast-->software-->online-update.

Een andere optie is om xine opnieuw te installeren.
Op het net kun je de diverse rpm's vinden, en belangrijk zijn bv xine-ui, libxine, libdvdcss. En vergeet vooral w32codec niet voor het windowsspul!

Een derde optie doet zich mogelijk voor als je een mpeg of avi opstart, en de media player Kaffeine start op.
Daarbij geeft hij een foutmelding, en in het verschijnende window krijg je automatisch de links naar de codecs te zien! Direkt alles downen!
Nu moeten alle video-formaten het doen.

Ook verstandig is het om de video-lan VLC media player te installeren.
Die werkt altijd en kan alle video formaten aan inclusief dvd (net als in windows overigens).
Te vinden op hun site.

Suc6 & grtz.
 
Nog een paar tips die het werken met bv samba, network en services vergemakkelijken.
Open terminal in super user mode.
Type chkconfig en een lijst met alle services verschijnt met hun status (aan/uit).
chkconfig servicenaam on zet een service aan, en chkconfig servicenaam off uit.
Dat is makkelijk bij wat experimenteren.

Een andere manier om services en hun runlevel te veranderen gaat via yast.
Onder System-->SystemServices(Runlevel) krijg je alle services weer te zien en hun status.
In expert mode zie je de runlevels ook. En bovenaan in het balkje wat ze betekenen.
Je kunt die runlevel dus voor elke service veranderen.
Normaal gesproken zal je er niet veel aan hoeven te veranderen, maar het kan dus wel.
In linux bepaal je tenslotte zelf wat je in je OS doet, en niet zoals bij die winzooi, haha!

Grtz.
 
Hoi Kilroy,

Hi...ik interceptor vind het opmerkelijk dat je zo OpenSuSe voorstelt en verdedigt op dit forum.Alleen vind ik het spijtig dat er zo weinig mensen op reageren en kunnen leren van jouw bevindingen.
Ik ben een groot linux fan sinds 1997...maar werk vooral met redhat...nu fedora.
Maar apprecieer ten volle jouw bijdrage over OpenSuSe...ga zo door !
 
Dank je zeer kerel voor je vriendelijke woorden!
Het is niet mijn bedoeling om linux te verdedigen, dat zal me eigenlijk een beetje worst wezen, maar meer de mogelijkheden van (suse) linux te laten zien.
Daarom probeer ik zo volledig mogelijk een item uit te leggen, maar er ook beknopt bij te blijven.
In elk geval genoeg handvaten te geven zodat problemen toch opgelost kunnen worden.
Dat er weinig gereageerd wordt is ieders eigen keuze maar doet men blijkbaar liever niet, maar gelezen wordt er blijkbaar genoeg.
Het is altijd mogelijk een topic te starten over problemen en oplossingen daarvan. Niemand hoeft bang te zijn iets te vragen.

Ook een reden dat ik een en ander hier produceer is het feit dat er toch veel linux servers draaien.
Kijk maar wat het bij software firma's kost om een linux server (of netwerk) te leveren en te onderhouden.
Ik probeer dan ook te laten zien dat het niet zo moeilijk is om een linux pc of server te maken.
Als je via KDE begint kun je via terminal langzaamaan steeds verder gaan.
En als steeds meer goed lukt gaat dat toch een goed gevoel geven denk ik.

En ja, ik ben weer bijna klaar met een nieuw item voor een van deze dagen.

Thanks & grtz!
 
@Kilroy, misschien kunnen we t.z.t. eens kijken om de tekststukken van jou met die interessante informatie te copieëren naar een nieuwe thread in het linux cursus forum, dan staan de interessante zaken daar een beetje bij elkaar zonder reacties en kan men er in deze thread gewoon op reageren.

@interceptor:
maar werk vooral met redhat...nu fedora.
Ik werkte ook vooral met RedHat. Fedora heeft steun van RH en blijkt vaak als beta gebruikt te worden door RH voor de nieuwere RH Enterprise editie.
Zelf gebruik ik nu Centos. Dat is eigenlijk een RH Enterprise die aan Centos geleverd word alleen mogen zij niet de naam RH gebruiken ervoor en word verder niet door RH ondersteunt.
Persoonlijk vond ik deze weer wat beter qua hardware herkenning.

Suse was ook leuk trouwens, ook getest, maar bepaalde dingen werken dan toch weer iets anders net zoals met alle linux versies. Voor beginners is dan het YAST ideaal net zoals in vroegere RH versies het Linuxconf.
Het leuke is dat de linux versies zich toch steeds meer op de gebruikers gaan richten door het steeds wat gemakkelijker te maken om dit OS te installeren.
 
Ja, de kernel gaan we eens bekijken!
En nee BT, we gaan niet compileren, haha!
Daarvoor moet je ook de kernel-source hebben geinstalleerd.
En ook moeten een paar rpm's geinstalleerd zijn heb ik ontdekt!
Dat komt omdat we via KDE met een grafische GUI werken.
Die heb ik geinstalleerd van de suse DVD.
Je vindt ze in de sub-dir suse en dan je cpu-type.
Uit de lijst rpm's die je dan te zien krijgt heb ik de volgende geinstalleerd:
Kernel-source
module-init-tools
modules
binutils
gcc-4
qt3-3
qt3-devel
Dat zijn dus in totaal 7 rpm's en niet meer.
Gewoon in file-manager (super-user mode)openen en dan met yast installeren.
Als alles goed is gegaan restart je suse in de root mode.
Dus als user root en root-password, anders werkt de hele toestand niet.
Open dan terminal super-user mode.
Type:
cd /usr/src/linux
Of ga naar de /usr/src/linux-xxxxx als die er wel is.
Type:
make xconfig
En als alles goed is zal nu een grafisch scherm verschijnen waarin de hele kernel te zien is met alles wat er aan en uit staat.
En dat is verdorie effe niet niks!

Je kunt nu de kernel ook gaan compileren als je wil, anders ga je eruit met niets saven.
De bedoeling van de kernel compileren is alles eruit halen wat je toch niet nodig hebt zodat hij kleiner en dus sneller wordt.
De default kernel is gewoon een fail-safe ding wat alles herkent.
Hoe je de kernel moet compileren staat in de files readme en readme.suse in dezelfde directory.
Maar interessant is gewoon eens te kijken hoe de boel uitziet.
En ja, ik heb ook wel eens een kernel gecompileerd, maar dat is alweer een hele tijd geleden, en ik weet ook niet meer welke suse versie dat was.
Probeer dat maar eens in windowz, hahaha!

Grtz & suc6.
 
Wie in de kernel heeft gekeken weet dat NFS erin gecompileerd is.
Ik zag zelfs dat de samba-shares hierin uit staan, dus daarvoor moet je die weer compileren!

NFS of network-File-System, voor degenen die 2 pc's met een dual-boot systeem hebben (of 2 pc's met linux).

NFS is bedoeld om files of directories over een network te delen (te sharen).
Het is niet moeilijk, maar er zitten toch een paar addertjes onder het gras!
Er moeten weer een paar services lopen, te weten nfs (nfs-filesystem) en/of nfsserver. Dit kun je met chkconfig testen.
Vervolgens moet je files of directories sharen.
En vervolgens moet je shares in een directory (folder) mounten voordat je ze kan zien.
Dat is niet zo vreemd want in linux moet je elk device ergens in een folder mounten. Je HD en cd/dvd speler ook. Dat kun je zien in properties en mountpoint van het device.
Om nu een share van een andere pc te mounten maak je op je pc een folder bv /mnt of /mount of /netwerk of wat je wil. Wel de rechten goed zetten als het in de root is.
Of je maakt hem in een home folder bv /home/mount.

De shares van jouw pc staan in de /etc/exports file en we noemen computer1 nu de pc waar je nu op bezig bent, en ziet er bv zo uit:

/home/usernaam computer2(rw,root_squash,sync)
/ computer2(rw,no_root_squash,sync)

Het betekent dat de folder /home/usernaam geshared is voor computer2.
Evenzo de root of / ,en kunnen gemount worden door computer2.
Op computer2 schrijf je dan voor de shares van die pc:

/home/usernaam computer1(rw,root_squash,sync)
/ computer1(rw,no_root_squash,sync)

Om nu makkelijk te kunnen sharen zet je vaste mountpoints in de file /etc/fstab waar ook andere mountpoints staan. Hier ga je shares van andere pc's mounten. Dat wordt bv:

computer2:/home/usernaam /mnt1 nfs rw,hard,intr 0 0
computer2:/ /mnt2 nfs rw,hard,intr 0 0

De share van computer2 wordt nu gemount op computer1 in de folder mnt1, en de root in /mnt2.
Op computer2 doe je met fstab hetzelfde maar dan aangepast voor computer1.
Open je nu file-manager in super-user mode, dan verschijnen in de folders /mnt1 en /mnt2 de genoemde shares van computer2.

Het kan zijn dat nfs wel aan staat maar nog niet loopt.
Vanuit terminal super-user mode kun je ze starten met:

rcnfs start
En indien nodig:
rcnfsserver start

In chkconfig moeten in elk geval lopen:
netstat
network
nfs
nfsboot
nfsserver

Natuurlijk moet je voor computer1 en 2 de werkelijke namen invullen.
Maar je kunt ook het IP-adres invullen.
In de exports file kun je nog meer shares voor meer computers invullen.
En je kunt wildcards (*) gebruiken.
Nu liep bij mij nfs niet steeds automatisch na een reboot.
Na een rcnfs start via terminal (super-user) echter weer wel.
Waar dat exact aan ligt weet ik nog niet precies.
Kijk ook eens in de files /etc/hosts.allow en /etc/hosts.deny waarin je kunt aangeven welke je wel of niet wil.
Deze heb ik echter nog niet genoeg uitgevlooid.
Maar dit alles is infeite het pricipe achter het nfs systeem.
Je komt nfs ook nog tegen in yast, en het is uitproberen wat veranderingen daar opleveren.
En je kunt alles mounten en bekijken via terminal met de hand!
Voor verdere info kun je kijken in de folder /usr/share/doc/packages/nfs-utils.
In die /packages folder staan nog erg veel doc's over veel andere zaken, dus bekijk maar eens.

En last but not least, voor veel items, dingen en programs heb je de man-pages in terminal, dus type:
Man itemnaam
Terminal sluit je vaak door het window te sluiten, maar vaak ga je er eleganter uit door te typen:
exit

Ik zal eens overleggen met BT of we niet eens iets kunnen produceren over het opzetten van bv een linux apache of ftp server.
Ik heb eigenlijk vrij weinig tijd, maar we zullen zien.

Grtz & suc6.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan