Open-suse?

Dank je BT! Zit tenminste niet iedereen te slapen?
Die gpar2 klinkt me ergens bekend maar weet niet of ik hem al eens heb geprobeerd.
Par2gui ken ik niet, maar zal hem t.z.t eens bekijken.

De rar die ik hier gebruik werkt wel goed maar heeft toch een hoop minder mogelijkheden als bv winrar.
Ook daarvoor heb ik nog geen alternatief gevonden.

Natuurlijk kun je met wine win programma's proberen.
Wat ervan werkt zal moeten blijken.

Grtz.
 
Hi folks!!
I'm still moving around, haha!

Ik heb net ontdekt dat ik die vervelende xp-achtige startmenu balken kwijt kon raken.
En weer de traditionele gewone of in windowz termen "classic" panel balk terug heb.
Gewoon op de balk onder met de rechter muisknop klikken en dan 'configure panel' kiezen en onder menus bovenaan onder 'start menu style' KDE kiezen.
He, da's niet zo zenuwachtig als dat xp achtige gedoe!
Ach ja, er valt ook zo ontzettend veel in te stellen!

Wat betreft die Klibido, daar is ook een rpm voor te vinden zoals doortastende zoekers wel ontdekt zullen hebben. Onder guru natuurlijk.
Werkt prima, maar de hele Klibido natuurlijk ook, en bij deze zeer veel lof voor de maker ervan!

Een leuk ftp programma is gftp oftewel gnome-ftp, en zit in de suse distro.
Lijkt iets op filezilla voor win of ftp-pro.

Ik heb ontdekt dat er best wel veel rpm's te vinden zijn op het net, in mijn geval de x86_64 versie (voor suse 10.2 uiteraard).
Dus erg veel zelf compilen hoef je zelf niet meer zo erg.

And for the rest, good night ladies, haha!

Grtz.
 
Wat betreft de rpm's graag nog het volgende.

Je kunt natuurlijk rpm's die je hebt gedownload installeren door er in filemanager op te klikken en met yast te installeren.
Maar je kunt ook software programma's of drivers van hard of software makers on-line via yast installeren.

Start yast en software. Klik installation source.
Je krijgt een venster met configured software catalogs te zien. Klik add (toevoegen).
In media type vink je aan ftp of http alnaargelang het is.
Onder 'server naam' vul je de web naam in (wat je in de web-browser ziet staan).
Onder 'directory on server' vul je het hele pad in naar de folder waar de rpm's voor jouw cpu en suse versie staan.
Dat pad kun je vinden door met een browser eerst hetzelfde bij de betreffende site te doen.
Ben hier heel secuur in!! Natuurlijk authentication 'anonymous' aanvinken.
Als je alles hebt ingevuld klik je op next.
Vervolgens gaat hij connecten, en als alles goed staat loopt hij door.
Sluit het venster af. Kies vervolgens uit yast-> software de 'sofware management' .
Hij gaat connecten en wat spul binnen halen.
Als hij klaar is krijg je een venster met linksboven een search balkje.
Vul daar een trefwoord in bv VLC als je de videolan player wil hebben, en je de videolan site hebt ingevuld.
Dan komen rechts in het venster de rpm's te staan ervoor.
Selecteer en ga verder, en het spul wordt geinstalleerd.
Voor hardware type je bv NVIDIA als je daar wat van hebt. Of een andere bakker.
Probeer gewoon in het search venster wat uit.
Op deze manier wordt tevens alles mee geinstalleerd wat nog nodig zou zijn.

In hetzelfde venster kun je nog bovenaan bij filter (dat op search staat) package groups selecteren en dan krijg je de hele systeem-boom te zien, met alles wat er op de servers te vinden is.
Bekijk maar eens, er is zat te vinden!

Natuurlijk doe je ook regelmatig on-line opdates.
Je hebt dan bv packman en een andere suse site in de installation source staan.

Nou heren,
Suc6 ermee, en

Grtz.
 
Weer eens iets anders!

Het is makkelijk als je een boot-flop hebt zodat je altijd via die flop in linux kunt booten als je bv nog eens een windows-versie op je systeem hebt gezet.
Vaak is dan het MBR veranderd en ben je je linux boot-menu kwijt.
Da's geen probleem meer met zo'n flop.
Je boot gewoon erop in linux en vanuit yast zet je de de oude boot-loader configuratie weer goed.
Nu zit die optie niet meer in yast, dus dat moet je met de hand doen.
Wat hier werkt is het volgende.
Voor wie wat verder zijn, je moet op de flop hetzelfde gaan zetten wat ook in de systeem folder staat van grub.
Die staat namelijk in /boot/grub , en daar staan de files die je nodig hebt.
Datzelfde moet op de flop komen te staan, dus de folder /boot en de sub-folder /grub, en in grub de betreffende files.
Dat kun je in terminal met de hand doen, of je (dubbel)klikt op je desktop floppy icoontje wat daardoor in file-manager wordt geopend.
Klik bovenaan op edit en create new en folder en je hebt de /boot erop staan.
Maak zo in boot de sub-folder /grub. Open een nieuwe file-manager en ga hierin naar /boot/grub. De files die hierin staan kun je dan met de muis naar je eerste file-manager (floppy) /boot/grub slepen en copieren. De folder /boot kan leeg blijven.
Als alles goed staat ben je nog niet klaar!
Open terminal (en type su).
Type grub-install /dev/fd0
Testen kun je door in de bios de boot sequentie op flop te zetten, en de rest uit, zodat hij niet op de HD kan booten.
Als je alles goed hebt gedaan boot hij inderdaad eerst op de flop met het bootmenu en loopt dan automatisch door naar de HD.

Natuurlijk moet je eerst de flop geformateerd hebben.
Dat doe je natuurlijk met de floppy formater Kfloppy.
System-->file system-->Kfloppy. Voor File-system ext2 kiezen. En verify aan zetten.
Ik kreeg wel wat foutmeldingen bij flops, mogelijk is dat bij linux wat kritischer, of mijn floppy drive is wat vermoeid geworden. Ik weet het niet.
Je moet ook eerst voor de format de floppy unmounten. Dat doe je door op de flop icoon met de rechter muisknop te klikken en dan unmount kiezen.

In yast je linux boot-menu terugkrijgen doe je natuurlijk in system-->boot loader.
In het tab-blad 'bootloader installation' vink ik aan 'boot from master boot record' en in 'custom boot partition' zet ik /dev/hdax en x is de partitie waar mijn root (system) folder staat.
Info over alle partities kun je vinden in yast-->system-->partitioner.

Als je in je linux boot-menu per ongeluk windowz bent kwijt geraakt zet je die weer terug door in het tab-blad 'section management' add te klikken.
Vervolgens kies je in section type 'chainloader section' en dan onder 'section name' windows en onder 'other system' de partitie waar windowz staat (/dev/hdax).
Dan kan hij weer in windowz booten.

Och ja, je kunt altijd nog via de installatie (cd)dvd booten door erop te booten en installatie te kiezen, maar na een paar vensters krijg je de keuze installatie of 'other' en dan 'boot installed system' of zoiets.

Wil je de linux boot-loader weer kwijt doe je uiteraard een fixmbr via de windows recovery console, haha!

Zucht, nou ben ik effe uitgepraat!
Suc6 & Grtz.
 
Nog een opmerking.
Als je met floppy formateren of andere zaken problemen hebt, altijd eens proberen door als root in te loggen!
De security staat namelijk bij linux op een wat hoger pitje dan bij windowz...!
Dat kun je allemaal aanpassen, maar dan ben je ook beter weer in de root.

Ik heb hier ook de laatste tijd wat moeite met updates in het algemeen.
Het gaat zwaar en traag. Ik weet niet of dat aan zwaar belaste servers gaat of ergens ander door komt.

Nog een leuke tip!
Installeer eens via software management en package groups onder amusements en toys de 'xpenguins' . Da's werkelijk zeer grappig, haha!
Op je desktop zullen ze verschijnen als je ze via het startmenu en amusement en toys aktiveert. Je kunt ze uiteraard ook weer uitzetten.
Onder games staan nog diverse andere spellen waaronder multiplayer spul enzo.
Dus voor wie wat met spellen heeft voele zich geroepen.
Het zou wel iets voor BT zijn denk ik, haha!

Grtz.
 
Voor wie nog niet zo goed thuis zijn in de nominatie van HD's en partities in linux, graag het volgende.

De eerste fysieke HD heet hda en staat in het systeem als /dev/hda.
Het zal de eerste pata master zijn op het eerste IDE kanaal.
De partities erop heten dan hda1 tot hdax.
De tweede heet dan hdb met partities hdb1 tot hdbx.
Als aan het tweede IDE kanaal dvd/cd's hangen heten die dus hdc en hdd.
Staan op hda ook linux partities dan heet die bv /dev/hda5 of zoiets.
Staat op hda1 bv windows dan wordt die gemount in /windows/C.
Dan staat in de root folder een sub-folder windows met weer een subfolder C.
Datzelfde voor de andere windows partities.
Het spul kun je ook zien in de file /etc/fstab die je weer kunt editen.

Heb je bv een extra HD toegevoegd dan zal linux die nog niet zien omdat hij niet in fstab staat en omdat er nog geen mountpoint is.
Is het bv een sata HD, dan gaat die sda heten en de eerste partitie /dev/sda1.
Als je nu yast-->system-->partitioner opent zal de HD hier wel verschijnen als /dev/sda1.
Maak die partitie aktief (blauw) en klik edit. In mountpoint vul je in /windows/P of welke drive letter jezelf wil. (het hoeft niet de windows drive letter te zijn).
Klik OK en het wordt naar fstab geschreven.
Nu moet je nog met filemanager in de root folder de sub folder /windows/P maken, dus eigenlijk alleen in de windows folder P toevoegen.
Daarna kun je hem weer mounten en zien via bv je desktop windows icoontje.
Ja sata HD's lopen prima in linux!
Overigens heb ik de pata HD's gejumperd als CS (cable select) en de master/slave via de betreffende connector.

Je kunt ook een leeg stuk op een nieuwe HD in linux formateren.
Dat gaat via linux, maar ook via bv partition magic in windows. Daar heb je ook een linux-format optie. Da's net zo makkelijk.
Daarna kun je hem ook in linux gebruiken.

In grub heet het echter weer iets anders.
Daar is hda opeens hd0 en de partitie 1 hd0,0.
En hdb gaat dan hd1 en hd1,0 heten.
Daar begint men met tellen bij 0 wat wiskundig gezien correct is!

Zo, nou kunnen we alle harde schijven aan neem ik aan!

Grtz.
 
Nog wat aanvullende info voor wie eens goed in partitioner hebben gekeken.

Normaal gesproken, als er windows op staat, zal de eerste HD bestaan uit:
Een primaire partitie die aktief is waardoor hij kan booten. Die heet dan C.
Dan een extended partitie waarop meerdere logical volumes (drives) kunnen staan. Die heten dan D, E, F, etc. Ze verschijnen zo in windowz.
Ik weet niet wat windowz standaard doet bij een lege HD, dat laat ik nooit aan windowz zelf over.
In elk geval kun je met diverse partities verschillende windowz versies op een HD zetten, want dat moet altijd op verschillende partities zijn.
Je kunt dus rustig een tweede windowz versie op D of E zetten en erop booten.
Ga je een tweede HD erin zetten, en je gaat er ook een primaire en extended partitie opzetten, zodat je later er altijd op kunt booten, dan raakt windowz in de war!
Dan verschijnt de primaire partitie van de tweede HD als drive D in windowz.
Daarna komen de extended logical volumes van de eerste HD, en daarna die van de tweede HD.
Windowz gooit dus de hele zooi door mekaar, en vraag me niet waarom!!!

In linux ziet het er wat anders uit.
De primaire partie heet daar: /dev/hda1 en er kan windowz opstaan.
De extended partitie heet dan: /dev/hda2.
De logical volumes daarop worden genummerd vanaf hda4, en worden daarom:
/dev/hda5 en verder. Dat kunnen eventueel ook windowz volumes zijn.
Nog lege partitie gedeeltes die je in linux formateert heten dan bv /dev/hda7 en verder.
Je kunt dan linux booten vanaf elke partie waar hij staat, maar ook vanaf elke andere partitie. Dat ligt eraan waar je de boot-loader plaatst.
Je kunt ook linux op een partitie zetten op een tweede HD en vandaar booten, da's voor linux geen enkel probleem.
Denk er dus aan dat een hele extended partitie in linux bv /dev/hda2 heet en je daar verder niets mee doet.
De logical volumes erop heten dan /dev/hdax en zijn windowz of linux en je hebt er wel mee te doen.
Hetzelfde verhaal krijg je dan weer voor sata HD's die dan /dev/sdax heten.
In windowz is dat allemaal een beetje verborgen, mogelijk heeft men niet zo'n vertrouwen in hun customers, haha!
Overigens zie je wel alles mooi met bv partition magic.

Ook je cd/dvd drives zullen zo ergens tussen de HD drives komen te hangen, wat het overzicht niet bevorderd!
Ikzelf verander die altijd in een hoger drive-letter nummer bv R of S of verder.
Dat kun je veranderen in windowz door in control panel en computer-management (weet effe niet het nederlandse equivalent) storage-->disk management in het rechter venster met de rechter muisknop op de drive te klikken en dan 'change drive letter' kiezen.
Windowz zal dat uiteraard afraden, maar dat doet het met alles wat je zelf doet, haha!

Grtz.
 
En nog iets over HD gebruik in het algemeen.

"Keep your system healthful"!
Dat betekent dat een regelmatige harde schijf controle-check noodzakelijk is!
Ik vermoed dat de HD bakkers de capaciteit van hun produkten dusdanig hebben opgeschroefd tewijl ze niet weten wat het op langere termijn voor consequenties heeft.
Die langere termijn moeten ze tenslotte nog afwachten!

Dus zet de smart monitoring altijd aan (enabled).
In linux wordt je dan automatisch gewekt als er iets niet in de haak is met de HD door een pop-up venstertje met een melding.
Of dat in windowz ook zo is weet ik niet, want ik heb nooit iets gezien daaromtrend.

Als tweede doe je regelmatig onder windowz verkenner op elke partitie (rechter muisknop) en eigenschappen Tools-->error checking-->check now en dan automatisch repareren aanvinken.
Dan zal windowz zeggen dat het alleen na een reboot kan.
klik ja en bij de volgende reboot zal hij alle partities die je hebt aangevinkt controleren en repareren.
Als je het niet doet zul je er waarschijnlijk later spijt van krijgen dat je het niet hebt gedaan.

Ik heb voor sata HD's in de bios uiteraard sata enabled maar tevens ook raid, dat hangt ergens samen.
Echter geen HD als raid enabled.
In windowz kun je het beste de drivers die bij je motherboard en windowz versie horen installeren. Dus ook de IDE, SATA en RAID.
Tenslotte zijn de windows versies maar algemene fail-safe (werkt altijd) versies.
In linux worden doorgaans automatisch de geschikte drivers geinstalleerd en zonodig met een on-line update vervangen.

Bij de diverse HD fabrikanten kun je ook diagnose/installatie programma's downen. Doe dat!

Aan u de keuze!

Grtz.
 
En nu gaan we een boot-CD schijfje maken met GRUB.

Dat is niet zo moeilijk maar er zitten toch wat addertjes onder het gras!
Het is ook zeer handig voor degenen die geen floppy-drive meer hebben.
Maar denk eraan, het is linux dus geen spel of syntax fouten maken anders werkt het niet!

Om van de CD te kunnen booten hebben we een file nodig en die heet stage2_eltorito en staat in /usr/lib/grub/.
Maar eerst maken we de folders /iso/boot/grub in de root (/) en suse ook in de root opstarten. Dus:

mkdir iso
mkdir -p iso/boot/grub
cp /usr/lib/grub/stage2_eltorito iso/boot/grub

We zetten dus de file stage2_eltorito in de sub-folder /iso/boot/grub.
Echter, hierdoor booten we alleen in de GRUB command prompt, maar nog niet in linux.
Daarvoor moeten ook de kernel en initrd laden, waarna we kunnen booten.
We zetten daarom een boot-menu file naast stage2_eltorito neer.
Die heet menu.lst en kunnen we zelf maken, maar we kunnen ook de file uit /boot/grub/ bewerken zodat we het eigenlijke bootmenu behouden.
Omdat de syntax en commando's van grub iets anders zijn dan linux moeten we die iets bewerken.
Staat er bv gfxmenu in moet die eruit. En de HD's heten hd0,0 hd1,0 i.p.v. hda e.d.
Hier volgt een voorbeeld file zodat je kunt controleren.

# Sample boot menu configuration file
default 0
timeout 30
color light-gray/blue white/red

# For booting suse/linux
title openSUSE 10.2
root (hd0,7)
kernel (hd0,7)/boot/vmlinuz
initrd (hd0,7)/boot/initrd

# For booting windows
title Windows
rootnoverify (hd0,0)
chainloader (hd0,0)+1

Default 0 betekent dat de eerste keuze wordt geboot, en timeout 30 seconden wachten.
Color geeft wat kleurtjes aan het menu-scherm.
root zegt dat de root-folder op hd0,7 staat, oftewel op /dev/hda8.
De kernel staat op hd0,7 oftewel /dev/hda8 evenals initrd.
Je kunt waarschijnlijk alles onder kernel en initrd laten staan, maar zorg dat als eerste de hd0,x notatie staat zoals hierboven. Je bent nog niet in linux geboot!
In dit geval staat de linux systeem-folder dus op /dev/hda8, en windows op /dev/hda1.
Alles met een hekje (#) voor wordt niets mee gedaan.

Als je menu file klaar is en in /iso/boot/grub staat kunnen we een iso ervan maken.
In terminal type:

su
cd /

want we moeten in de root zitten, en type:

mkisofs -R -b boot/grub/stage2_eltorito -no-emul-boot \-boot-load-size 4 -boot-info-table -o grub.iso iso

Alles mooi aan mekaar. Nu moet er in de root (/) een file staan grub.iso
Die kun je rechtstreeks op een CD branden met bv K3b onder tools en 'burn CD image'.
Maar het gaat ook via windowz en nero.
Nu heb je een boot CD die zowel linux als windowz boot via het GRUB boot-menu, als je alle HD's in de bios hebt uitgezet als boot-optie! Da's pas gaaf man!

Heb je geen menu.lst toegevoegd of is er iets fout dan boot je in de GRUB command prompt via de c toets.
Omdat je nog niet in linux zit moet je eerst de kernel en initrd laden met type:

root (hd0,7)
kernel (hd0,7)/boot/vmlinuz
initrd (hd0,7)/boot/initrd

En vervolgens boot je door:
boot /dev/hda8

Denk er dus aan dat GRUB alleen de GRUB commando's (en notatie) kent omdat je nog niet in linux hebt geboot.
Natuurlijk staat er niet veel op de CD, en in pricipe kun je er in andere subfolders nog veel meer opzetten.
Maar testen doe je toch op een CD-RW, dus dat kan later nog altijd.
Alles werkt hier perfect, dus:

Suc6 & Grtz.
 
Nou kan niet iedereen die GRUB commando's zomaar uit zijn mouw schudden.
Daarom nog wat info erover hieronder.
Maar eerst nog een GRUB boot-optie.

Je kunt in GRUB ook booten via een netwerk door er een bootimage (kernel) te laden.
Ik heb dat nog niet uitgeprobeerd maar het gaat ongeveer als volgt.
Je hebt in GRUB een network driver nodig en kunt dan booten via een file-server (TFTP) of een server die een IP-adres toewijst, maar je kunt het ook manueel doen.
De commando's zijn:

BOOTP of DHCP of RARP

Dus type in de GRUB command prompt:

bootp en geef vervolgens op in welke folder het bootimage staat door:

root (nd)
kernel foldernaam/imagenaam

Nogmaals ik heb nog geen tijd gehad het uitgebreid uit te zoeken, maar geef alleen aan dat het kan.

Voor wat betreft de GRUB commando's graag het volgende.
Als je in de GRUB command prompt zit bv via de CD dan type:
help ,en de commando's verschijnen.
Type:
help --all ,en alle commando's verschijnen.
Type:
help commandonaam ,en de syntax van het commando verschijnt en wat het doet.

Hiermee kun je al alles, maar ben wel voorzichtig want er zijn ook commando's bij waarvan je zeker moet weten wat je doet.
Voor de volledigheid geef ik hier de meeste commando's meer effe weer.

GRUB menu commands:

default
fallback
hiddenmenu
timeout
title

General commands:

bootp password
color rarp
device serial
dhcp setkey
hide terminal
ifconfig terminfo
pager tftpserver
partnew unhide
parttype

command-line and menu entry commands:

blocklist FILE
boot
cat FILE
chainloader [--force] FILE
color NORMAL [HIGHLIGHT]
configfile FILE
device DRIVE DEVICE
displayapm
displaymem
find FILENAME
geometry DRIVE [CYLINDER HEAD SECTOR [ halt [--no-apm]
help [--all] [PATTERN ...]
hide PARTITION
initrd FILE [ARG ...]
kernel [--no-mem-option] [--type=TYPE]
makeactive
map TO_DRIVE FROM_DRIVE
md5crypt
module FILE [ARG ...]
modulenounzip FILE [ARG ...]
pager [FLAG]
partnew PART TYPE START LEN
parttype PART TYPE
quit
reboot
root [DEVICE [HDBIAS]]
rootnoverify [DEVICE [HDBIAS]]
serial [--unit=UNIT] [--port=PORT] [-- setkey [TO_KEY FROM_KEY]
setup [--prefix=DIR] [--stage2=STAGE2_
terminal [--dumb] [--no-echo] [--no-ed
terminfo [--name=NAME --cursor-address testvbe MODE
unhide PARTITION
uppermem KBYTES
vbeprobe [MODE]

Een voorbeeld.
Voor cat FILE type je bv cat menu.lst en vervolgens wordt menu.lst als tekst op het scherm gezet.

Natuurlijk kun je ook in de GRUB command prompt komen als je in linux zelf zit.
Type gewoon in terminal grub en het is gepiept.
En je kunt alles eens goed bestuderen.

Grtz.
 
En nu effe wat cijfertjes en hulpmiddeltjes, een overzichtje.
Ik besef best dat niet iedereen een wiskunde knobbel heeft.
En vrouwen met wiskunde knobbels zijn waarschijnlijk dun gezaaid, haha!
Maar toch is het infeite vrij simpel, die decimale, binaire, en hexadecimale talstelsels.
Daarom in het kort het volgende.

Bij het decimale (tien-tallige) stelsel wat we normaal gebruiken tellen we van 0 tot 9.
Daarna komt er links een 1 voor en gaan we weer 10 verder, en verder.
Bij het binaire (twee-tallige) stelsel tellen we 0 en 1, en er komt een 1 links voor te staan.
10 is dus 2 (decimaal) en 100 is 4 (decimaal).
Dit is ideaal voor computers waar het wel of geen stroom betekent.
Omdat daar niet makkelijk mee te werken is heeft men het hexadecimale (zestien-tallige) stelsel uitgevonden.
We tellen van 0 tot 9, en daarna wordt 10 tot 15, A tot F genoemd.
Na F komt er links weer een 1 voor en gaan we weer 16 verder, en verder net als decimaal.
Bij vroegere computers hebben we nog het octale (acht-tallige) stelsel gehad.
Maar in principe funktioneren ze allemaal op dezelfde manier, steeds met 0 beginnen.

Nu hoeven we dat niet allemaal te gaan uitrekenen.
Daarvoor zit in windowz de calculator (in de wetenschappelijke uitvoering zetten dan).
Maar die hebben we ook in suse/linux zitten.
Onder Utilities zit KCalc de calculator.
Onder settings klik je "show all" en je hebt buiten de logic toetsen ook de rest, zodat je zelfs een vliegtuig kunt berekenen!
Zet hem bovenaan in bin, voer een binaire waarde in en klik op decimaal, en hij verschijnt.
Of zet hem op hex, voer een hexwaarde in en klik op decimaal, en je hebt je waarde.
Gewoon wat oefenen en het is simpel.

Nu kun je met een hex-editor files bekijken naar hun hexadecimale waarde, en in windowz doe ik dat altijd met hexworkshop.
Maar in suse/linux heb je ook een hex-editor zitten.
Die heet KHexEdit en staat op de installatie-dvd onder de filenaam kdeutils3-extra-3.5.5-34.
Moet je dus effe installeren.
Na installatie staat hij onder Utilities-->editor-->KHexEdit.
Start hem, en onder "open file" kun je elke file die je wil bekijken.
Links verschijnt een kolom met de address-offset.
In het midden een kolom met de hex-waarden ervan.
En rechts een kolom met de ASCII waarden ervan, oftewel de betreffende tekst tekens.
Vaak zie je daar aan het begin of einde van, wat voor soort file het is via de tekst.
Je kunt zo een file bewerken, veranderen, naar tekst zoeken, en geheel of gedeeltelijk saven.
Zo, niemand hoeft nog bang te zijn voor hex of bin waarden.

Verder wil ik er nog eens op wijzen dat als je een volledige suse install hebt gedaan, er ook een volledige office-suite op je ding staat.
Daarin zitten uiteraard een word-processor, spreadsheet en database, en nog veel meer.
Je kunt dus bv rustig een windows spreadsheet file in suse/linux openen en bewerken.
Als dat niet makkelijk is!!

Grtz & suc6.
 
Nou kwam ik tijdens het snuffelen op de installatie-dvd een leuk gadget tegen, privoxy genaamd.
Dat is een internet (http) web-junkbuster en infeite een voortontwikkeling ervan.
Op hun site, privoxy.org, vind je voor zowat alle OS/platforms versies ervan.
Het is vrij onder de GNU public License beschikbaar.
Nou ben je in linux zowiezo al vele malen veiliger dan met die rieten mand IE van microzoft, omdat je altijd als user inlogt en een goede firewall hebt lopen.
Maar het gaat hier om web-junk tegen te houden en is infeite een internet-filter.

Het principe erachter is dat je je web-browsers door privoxy laat lopen en filteren.
Daarvoor moet je in je browsers proxy-gebruik aanzetten en als proxy-adres invullen de localhost of 127.0.0.1 en als poort 8118.
Dat is alles, en eventueel moet je nog het poortje open zetten in de interne firewall, gewoon proberen.

Om je wat (zoek)werk te besparen volgen hier de instellingen voor enkele browsers.
Opera:
Tools->preferences->advanced->network->proxy servers.
Konqueror:
Settings->configure konqueror->proxy->manually->setup.
Firefox:
Edit->preferences->advanced->network->settings->manual.

Dus installeer privoxy, stel de browsers in, en reboot.
Controleer of privoxy loopt met bv terminal en chkconfig (of zet met chkconfig aan).
Loopt privoxy dan type in de adresbalk van een browser p.p/ (met http en zonder www).
Dan verschijnt de privoxy configuratie pagina waarin staat te lezen of privoxy loopt en welke files er in gebruik zijn.
Verder kun je de instellingen hier veranderen.
En hier zet je privoxy aan of uit.
De werking en filtering van privoxy wordt o.a. bepaald door zogenaamde action-files.
Deze kun je zelf aanpassen als je er iets van snapt of je blijft de standaard geinstalleerde gebruiken, of je haalt regelmatig nieuwe op hun site.
Zoals gezegd kan de kenner de filtering in hoge mate zelf bepalen.

Bij mij loopt privoxy bij alle drie de browsers.

De werking moet wel goed zijn want als ik in windowz met bv AVG anti-spy controleer, dan vindt die niets meer, zelfs geen tracking cookies!
Overigens is er van AVG ook een vrije (suse) linux versie anti-virus beschikbaar.

Zo, nou kan je nog weinig gebeuren.

Suc6 & Grtz.
 
dan vindt die niets meer, zelfs geen tracking cookies!
Da's heel mooi maar nu had ik toch twee vragen.
1.) Hoe zit het dan met cookies die je wel wenst, zoals cookies van forums om bijv. je login naam en andere gegevens (zoals laatstgelezen post) bij te houden?
2.) Stel je wilt dit als beveiliging voor je kinderen gebruiken, is er ook een manier om te zorgen dat men verplicht via die proxy moet werken?
 
Nou BT, dat is tegelijk simpel en ingewikkeld!

Je kunt privoxy tijdelijk uitzetten via de p.p/ configuratie pagina met toggle privoxy on/off.
Met privoxy off blijft hij wel draaien maar de filtering wordt alleen uitgeschakeld.
Alles kan dus ongefilterd doorstromen.
Hetzelfde bereik je met het icoontje rechtsonder in de status balk.
Daar zet je enable aan of uit wat hetzelfde is.
Ook kun je hier exit privoxy kiezen, dat echter privoxy beeindigd, dus stopt te draaien.
Heb je dit gedaan en start je een browser (die op proxy localhost is ingesteld), dan meldt die "geen proxy server beschikbaar of bereikbaar", en is de connectie met internet geblokt.
Staat de browser dus op localhost ingesteld dan kun je zonder privoxy niet het net op.
Je moet dus zorgen dat niemand dat kan veranderen.

Nu worden door privoxy niet alle cookies geblokt.
Er wordt een keuze gemaakt uit wat wel en niet zinvol is te blokken, wat wel/niet gevaarlijk is.
Anders zouden vele web-pagina's niet meer goed funktioneren.
Je kunt echter onder het icoontje en edit de hele configuratie, actions, en filters veranderen naar je eigen behoefte.
De standaard geinstalleerde (action) files zullen er meestal voor zorgen dat de meeste web-sites normaal zullen funktioneren.
Werkt er iets niet naar behoren dan kun je altijd privoxy tijdelijk off zetten.
Of de configuratie files bewerken.
Hetzelfde geldt voor banners en doorlinken e.d.
Ook hier is een keuze gemaakt tussen wat zinvol en werkbaar is.
Er zullen best wel eens banners zonder plaatje verschijnen omdat de troep die eraan hangt te groot is.
Wil je tijdelijk alles wel hebben, zet je privoxy tijdelijk weer off.

Als je privoxy hebt geinstalleerd heb je tevens de user manual en de FAQ's erop staan.
Daar wordt uitvoerig uitgelegd hoe de hele configuratie funktioneert (en nog vele zaken meer).
In IE zitten de proxy settings natuurlijk onder tools->internet options->connections->lan.
En in firefox voor win in tools->options->advanced->network->settings.

Je ziet, mogelijkheden zat.

Grtz.
 
Bedankt voor de uitleg, maar kun je het ook in console mode serverniveau uitleggen?

Ik heb bijv. een server draaien, alle internet verkeer wordt via deze server afgehandeld, dus alle routing en firewalling.
Vinkjes zetten is daar niet mogelijk, want er draait geen X op (dus ook geen Gnome/KDE etc.).
De bedoeling is dus om privoxy op die server te zetten. Daarna is het de bedoeling dat de windows clients (dus pc's van de kids) van die proxy gebruik gaan maken.
Daarbij is dan de vraag of het mogelijk is op de server de toegang zo te beperken, dat de pc van de kids in de IE die proxy aan moet hebben staan, om internet te verkrijgen.

Dus kortgezegd, is er een console mode configuratie beschikbaar en is bovengenoemde mogelijkheid hier ook mee mogeiljk?
 
Oh dat is een goede BT, ik dacht dat het om win pc's ging.
Maar je probleem, dat weet ik natuurlijk ook niet zo direkt.

Op hun site zeggen ze dat het voor stand-alone systems is maar ook voor multi-user networks.
Je kunt het in elk geval op de linux bak installeren door de tarball voor je distro-versie te kiezen op hun site.
Of je compileert hem uit de de source op je bak.
Dit natuurlijk vanuit de console dan.
In suse-linux heb ik die console ook, alleen heet die daar terminal.
Daar doe ik alles wat jij in de console moet doen.
Alles wat privoxy dan doet staat weer in een configuratie file config genoemd.
In de manual zag ik ook staan dat er bv forwarding gedaan kan worden.
Maar hoe het exact gedaan moet worden zul je in de user-manual moeten vinden.
En hoe je win clients of hosts erop laat inloggen, ik heb geen idee.
Als ik een kant en klare handleiding/oplossing voor dit probleem had kreeg je ze direct, dat weet je.

Om nog even op de cookies terug te komen.
Normaal gesproken wordt cookie handling ingesteld in de betreffende browsers.
In firefox is dat bv in privacy.
Je kunt daar bv cookies van bepaalde sites blokken of doorlaten.
Als je alle cookies gaat blokken zal er inderdaad niet zo veel meer werken.
Echter tracking cookies hebben niets met het funktioneren van de web site meer te maken zoals je weet.
Die mogen dan ook rustig geblokt worden.
Resumerend kan ik zeggen dat privoxy een zeer aardige tool is.

Grtz.
 
Kijk da's allemaal goed nieuws, bedankt voor de uitleg. Een kant en klare oplossing hoeft niet alhoewel ik inderdaad weet dat ik die van je zou krijgen indien je die zelf zou hebben.
Maar ik ben al weer een stuk geholpen door de uitleg van de installatiemethode en het feit dat deze ook gewoon via een config file ingesteld kan worden.
Hoe je die win clients dan moet gaan redirecten puzzel ik me zelf wel uit tegen de tijd dat ik het eens ga proberen.:)
Thanks!
 
Nou, ik heb nog eens in de (win)configuratie file gekeken.
Als je privoxy op een linux-bak hebt geinstalleerd luistert privoxy op die bak op adres/poort 127.0.0.1:8118 naar requests van browsers (clients) op die bak maar ook naar andere pc's.
Want die 127.0.0.1 staat nou eenmaal in de config file.
Echter kun je hier ook andere adressen invullen.
Wellicht kun je ook op de client (win) pc's in de browsers als proxy-adres het ip-adres van de linux bak ingeven.
Ik heb op dit moment niet de tijd een en ander helemaal uit te proberen.
Maar hier volgen een paar relevante stukjes uit de config file.
Er blijkt weer uit hoe belangrijk vaste IP-adressen zijn.

# Default value:
#
# 127.0.0.1:8118
#
# Effect if unset:
#
# Bind to 127.0.0.1 (localhost), port 8118. This is suitable and
# recommended for home users who run Privoxy on the same machine
# as their browser.
#
# Notes:
#
# You will need to configure your browser(s) to this proxy address
# and port.
#
# If you already have another service running on port 8118, or
# if you want to serve requests from other machines (e.g. on your
# local network) as well, you will need to override the default.
#
# If you leave out the IP address, Privoxy will bind to all
# interfaces (addresses) on your machine and may become reachable
# from the Internet. In that case, consider using access control
# lists (ACL's, see below), and/or a firewall.
#
# If you open Privoxy to untrusted users, you will also want
# to turn off the enable-edit-actions and enable-remote-toggle
# options!
#
# Example:
#
# Suppose you are running Privoxy on a machine which has the
# address 192.168.0.1 on your local private network (192.168.0.0)
# and has another outside connection with a different address. You
# want it to serve requests from inside only:
#
# listen-address 192.168.0.1:8118
#
listen-address 127.0.0.1:8118

# 4.6. ACLs: permit-access and deny-access
# ========================================
#
# Specifies:
#
# Who can access what.
#
# Type of value:
#
# src_addr[/src_masklen] [dst_addr[/dst_masklen]]
#
# Where src_addr and dst_addr are IP addresses in dotted decimal
# notation or valid DNS names, and src_masklen and dst_masklen are
# subnet masks in CIDR notation, i.e. integer values from 2 to 30
# representing the length (in bits) of the network address. The
# masks and the whole destination part are optional.
#
# Default value:
#
# Unset
#
# Effect if unset:
#
# Don't restrict access further than implied by listen-address
#
# Notes:
#
# Access controls are included at the request of ISPs and systems
# administrators, and are not usually needed by individual
# users. For a typical home user, it will normally suffice to
# ensure that Privoxy only listens on the localhost (127.0.0.1)
# or internal (home) network address by means of the listen-address
# option.
#
# Please see the warnings in the FAQ that this proxy is not
# intended to be a substitute for a firewall or to encourage
# anyone to defer addressing basic security weaknesses.
#
# Multiple ACL lines are OK. If any ACLs are specified, then
# the Privoxy talks only to IP addresses that match at least one
# permit-access line and don't match any subsequent deny-access
# line. In other words, the last match wins, with the default
# being deny-access.
#
# If Privoxy is using a forwarder (see forward below) for a
# particular destination URL, the dst_addr that is examined is
# the address of the forwarder and NOT the address of the ultimate
# target. This is necessary because it may be impossible for the
# local Privoxy to determine the IP address of the ultimate target
# (that's often what gateways are used for).
#
# You should prefer using IP addresses over DNS names, because
# the address lookups take time. All DNS names must resolve! You
# can not use domain patterns like "*.org" or partial domain
# names. If a DNS name resolves to multiple IP addresses, only
# the first one is used.
#
# Denying access to particular sites by ACL may have undesired
# side effects if the site in question is hosted on a machine
# which also hosts other sites.
#
# Examples:
#
# Explicitly define the default behavior if no ACL and
# listen-address are set: "localhost" is OK. The absence of a
# dst_addr implies that all destination addresses are OK:
#
# permit-access localhost
#
# Allow any host on the same class C subnet as www.privoxy.org
# access to nothing but www.example.com:
#
# permit-access www.privoxy.org/24 www.example.com/32
#
# Allow access from any host on the 26-bit subnet 192.168.45.64
# to anywhere, with the exception that 192.168.45.73 may not
# access www.dirty-stuff.example.com:
#
# permit-access 192.168.45.64/26
# deny-access 192.168.45.73 www.dirty-stuff.example.com

Grtz.
 
Daar kom ik alweer een heel stuk verder mee. Aan 127.0.0.1 hoef ik hem dus niet te laten binden maar kan hem wel binden aan het interne ip adres waar alle verkeer overheen gaat.
 
Wat ik wel effe heb uitgeprobeerd.
Van pc-2 via privoxy op pc-1 het net op, dat werkt.

Als je op pc-1 op 192.168.0.1 privoxy hebt lopen en als listen-address 192.168.0.1:8118 hebt ingevuld, dan kun je met pc-2 via privoxy (op pc-1) op het net.
Daarvoor vul je op pc-2 in de browser als proxy adres weer 192.168.0.1:8118 in.
Alleen werkt dan op pc-1 de browser met privoxy niet meer.
Dan moet je hier de browser zonder privoxy gebruiken.
Verdere zaken moet ik in de manual nog eens uitzoeken.

Grtz.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan