Open-suse?

Nou merkte ik dat Ext2Ifs bij opensuse 11.1 niet meer werkte.
Tenminste, IFS ziet de linux partities wel maar windows verkenner zegt dat ze niet geformateerd zijn.
Nu zijn de linux partities in ext3 geformateerd, maar IFS zou die ook moeten aankunnen.
Het probleem zit hem echter in de inode die 256 is i.p.v. 128 bytes.
Blijkbaar wordt 11.1 in 256 geformateerd, net als in de laatste ubunto's schijnt het.
Ik heb geen idee waarom men dat veranderd heeft.

Een manier om het te controleren is, in terminal type:
tune2fs -l /dev/sdax (sdax is je linux partitie, of hda of wat het is).
Met |grep Inode erachter (met spatie) krijg je een verkorte versie.
Hierin staat te lezen welke inode er gebruikt is.
Je zou dus de linux partitie opnieuw in inode 128 moeten formateren.
Gelukkig is er een andere oplossing.
Gebruik ext2fsd een soortgelijk programma en te vinden op:
http://sourceforge.net/projects/ext2fsd
Gewoon naast IFS installeren, rebooten en windows verkenner ziet weer alles.

Nou schijnt ook partition magic wat problemen te hebben met die nieuwe inode vorm.
Maar daar zijn ook weer opties voor, namelijk parted magic te vinden op:
http://partedmagic.com/
Het is een iso die je op een cd zet en daarna kun je erop booten.
Je komt in een grafisch scherm met een boel mogelijkheden waaronder een partion editor en terminal.
In partition editor krijg je dezelfde beelden en vensters als in partition magic.
Je kunt partities maken vergroten veranderen verwijderen etc.
Je kunt dus alle partities van de HD's bekijken en veranderen.
Kijken kun je altijd, MAAR BEN VOORZICHTIG EN WEET WAT JE DOET EN BACKUP JE FILES!!
Maar dat gold ook voor partition magic!

Als je een HD formateert krijg je meestal een primaire partitie (waar windows opstaat).
En een extended partitie waarop je weer diverse logical volumes op kunt zetten.
Die gelden dan ook als partitie.
Als die extended partitie de rest van de HD bevat kun je er partities van verwijderen.
Die komen zo vrij voor bv linux.
Ik denk niet dat het verstandig is om linux op bv primaire partities te zetten.
Anyway, je kunt altijd met parted magic of partion magic de hele extended partitie verkleinen of vergroten.
Zonder dat de logische partities verder veranderen.
Maar nogmaals, het is niet met een paar woorden uitgelegd, dus ben voorzichtig!

Grtz.
 
Er is echter ook een programma dat je direkt in (suse) linux draait.
Dat heet gparted (gnome-parted) en ziet er precies uit als parted magic of partition magic.
Ziet er grafisch mooi gaaf uit en werkt uiteraard uitstekend.
Maar het was een hele tour om het geinstalleerd te krijgen vanwege de dependencies.
Het is een grafische shell om het eigenlijke programma en dat heet parted, de motor.

Voor wie het toch proberen wil kijk op http://software.opensuse.org/search
of via de software en search op hun start pagina http://en.opensuse.org
Type in het zoekvenster parted en een lijst verschijnt waaronder ook gparted.
Installeer van alles de laatste versie en doe eerst alles van parted.
Kies van alles de versie die voor je suse distroversie en cpu type bedoeld is (voor mij x86_64).
Als je dependencies krijgt voor een file zoek eerst de andere die hij nodig heeft.
Ga zo door tot je alle files gehad hebt (de devel versies hoeven niet pers?).
Als laatste doe je de gparted files.
Hier zul je ook dependencies krijgen maar doe hetzelfde.
Zoek bv (in linux) via google naar de naam en vaak kom je weer bij pbone uit.
Of zoek op bv http://packman.links2linux.org/ en je zult ook veel vinden.
Als je alles hebt gehad laat gparted zich ook installeren.
Je kunt de files (RPM's) direkt installeren (open) of voor de zekerheid ook op HD saven.

Als je er eindelijk doorheen bent staat gparted onder startmenu-->system-->filesystem.
Maar nogmaals, BEN VOORZICHTIG ERMEE!

Nou heb ik geprobeerd een c++ compiler te installeren en o.a. gcc van de installatie dvd.
Maar dat ging ook zeer moeizaam vanwege de dependencies.
Eigenlijk veel meer dan in suse 10.2 en ik weet niet waarom.
Het gaat wel, maar is eigenlijk een heel gedoe.
Het is dan ook beter om veel dingen via de software installer te doen.
Dus via yast-->software-->software management.
Via search vind je al veel, maar de filter op package groups zetten en je hebt groepen.
Waarschijnlijk wordt hier al wat autoselect gedaan.
Het gaat in elk geval vloeiender hoewel je ook wel dependencies zult krijgen.

Suc6 & grtz.
 
In een ander topic had BT het over Midnight Commander.
Dat is een linux variant op Norton Commander die ook niet geheel onbekend is.
Het is een soort file manager in (grafische) tekst vorm.
Maar goed, we hebben het er hier nog niet over gehad, dus laten we het maar effe doen dan.

Hij is standaard niet geinstalleerd, tenminste hier niet.
Dus op de opensuse site kijk bij software search, zoals eerder omschreven.
Type mc in de zoekbalk, en er verschijnt wat.
Kies de mc versie voor je cpu en klik rechts op install.
Nu wordt de installatie procedure gestart en de hele boel geinstalleerd.

Je kunt hem starten in bv terminal door type: mc
En hij wordt weer grafisch ge?muleerd.
Maar belangrijker is hij in de echte console.

Dus restart in de console mode zoals eerder omschreven (links onder kiezen).
Type: mc en hij start op.
Maar nu heb je alleen de toetsenboard bediening.
Die is voor mij geen probleem, maar mogelijk voor anderen toch een beetje.
Dus laten we de muis maar gebruiken.
Dat doet een programma genaamd gpm (muis-server).
Dus voordat je mc start type: gpm -r 20 -m /dev/psaux -t ps2
Je moet kijken of bij jou /dev/psaux bestaat of dat het iets anders is.
-t ps2 betekent een ps2 muistype, en -r 20 is de snelheid, want het is een muis, geen slak.
Nou heb ik er hier een usb muis aanhangen.
Echter /dev/psaux bestaat en de boel funktioneert.
Blijkbaar wordt de usb-muis ge?muleerd als een ps2 type.
Type: gpm -k en de muis-server wordt gestopt
Type: gpm -h en je krijgt de opties en syntax.

Anyway, je kunt nu midnight commander mooi met de muis besturen in de console.
Je kunt dus makkelijk aan alle files/folders en ze bewerken hoe je wil.
Zou de GUI (X-server) eens uitvallen.

Suc6 & Grtz.
 
Hoi, er zijn intussen weer een paar versies bijgekomen, nl 11.2 en 11.3.
Het is wel verstandig die ook te gebruiken omdat ze steeds beter worden.
En het altijd beter om een nieuwe versie helemaal opnieuw te installeren.
Dat duurt bij suse (linux) toch nooit erg lang.

Een ding moet je niet vergeten bij het installeren van programma's of packages.
Ga naar de opensuse web-page, en die is wat veranderd.
Klik bovenaan downloads, en dan "search packages".
Type in het zoekvenster de programma of package naam en rpm's verschijnen.
Klik rechts op 1-click install en de rpm wordt geinstallerd met alle dependencies opgelost.
Op deze manier werkt het altijd en krijg je geen dependency conflikten.
Natuurlijk kijken dat je eerst de goede suse versie hebt geselecteerd.
Als je op een Nederlandse opensuse pagina zit werkt het natuurlijk soortgelijk.

Video en audio codecs moet je effe naar zoeken bij packman of het opensuse forum.
Maar dat is al zo sinds de eerste opensuse versie zo vanwege rights enzo.

Ik ben al een tijd wat bezig op buitenlandse (Engelse) linux fora, daar ging ook wat tijd in zitten.
Maar je ziet dat er toch veel nieuwkomers voor opensuse zijn.
Dat geldt echter ook voor andere distro's.

Grtz.
 
En intussen is zelfs versie 11.4 beschikbaar, het houdt niet op!

Ik heb nog een leuk overzicht gevonden over het linux (unix) file system.
Hier zie je veel info en grafisch hoe de hele file struktuur en directories is opgebouwd.
Veel info dus.

http://tldp.org/LDP/intro-linux/html/sect_03_01.html#sect_03_01_02_03

Ik heb gelezen dat er wat problemen waren met de nieuwe GRUB 2.
Die zou bij de nieuwe ubutu's geleverd worden en met multiboot met andere distro's problemen geven.
Voor zover ik weet wordt bij opensuse echter nog altijd de oude GRUB geleverd legacy genoemd nu.
Bij de oude GRUB worden de versies weergegeven met 0.9x.
Je ziet dat bv op de installatie dvd met de rpm grub-0.97.
Of type het commando: grub --version
De nieuwe GRUB 2 heeft echter versie nummer 1.90 en daar kun je het dus aan zien.
GRUB 2 zal wel wat meer kunnen en nieuwe opties hebben, maar ik heb het nog niet uitgezocht.

Toch zal alles wel op te lossen zijn want het is tenslotte alleen maar een boot-loader los van het OS.
Hier nog wat aanvullende info.

http://www.gnu.org/software/grub/

http://grub.enbug.org/FrontPage?action=show&redirect=VoorPagina

Grtz.
 
Als je windows ook op een dual of multboot systeem installeerd hebt is het verstandig dat eerst te installeren en daarna de linux distro's.
Het zou ook andersom kunnen maar windows raakt nogal snel van slag als het iets vreemds ziet.
Natuurlijk is alles wel weer te repareren met bv een parted magic cd zodat je ziet wat je allemaal hebt gedaan.

Een andere manier om bv windows erop te zetten is via een virtual machine waar ik echter geen ervaring mee heb.
In opensuse heet dat virtualbox.
Je vindt hem in yast dus system->yast->software->software management.
Als het zoekfilter linksboven op search (zoeken) staat type je "virtualbox" in het zoekvenster en het verschijnt rechts.
Of je zet het filter op "Package Groups" en links verschijnen de categorieen.
Selekteer "system" en rechts zie je virtualbox weer maar ook vmware en dat zijn virtual machine tools e.d.
Waarschijnlijk zal het systeem wat trager worden maar als je een krachtige pc hebt zal het wel meevallen.

http://en.opensuse.org/VirtualBox

Grtz.
 
Nog wel een paar opmerkingen over die virtualbox of virtual machine.

Op de opensuse link is onder virtualization alle info te vinden waaronder screenshots en manuals.
Gewoon virtualbox installeren en dan krijg je een virtualbox venster waarin je andere OS-en kunt installeren.

Je moet er wel aan denken dat je voor elk virtualbox OS een deel van het (RAM) geheugen moet toekennen.
Dat betekent dat dat geheugen niet meer beschikbaar is voor het host OS waarop de virtualbox draait.
Men zegt dat bv voor XP minimaal 512MB nodig is om fatsoenlijk te draaien.
En dan moet voor de host nog genoeg overblijven wil die fatsoenlijk blijven draaien.
Hier is het dus belangrijk om veel geheugen te hebben, althans zoveel mogelijk.

Grtz.
 
Er is wel iets veranderd met de nieuwe Virtualbox versie 4.0 zoals je kunt lezen.
Voor v4.0 was er een volledige versie en een OSE (Open Source Edition).
Met de meeste distro's kwam de OSE versie mee.

Vanaf v4.0 is er maar een OSE versie onder de GPL licentie beschikbaar, dus vrij.
Daarnaast is er een aanvullend extension pack beschikbaar onder de PUEL licentie.
Dat betekent dat hij vrij is voor persoonlijk gebruik of voor evaluatie.
Je mag dus de volledige versie thuis gebruiken.

Het hangt dus ervan af welke versie met je distro meekomt en welke versie je wil installeren.
Als je pers? v4.0 wil hebben kies je onder download en linux je opensuse versie of distro versie.
In opensuse zijn dat weer rpm's.
Hetzelfde geldt voor het extension pack.
Maar ook alle oudere versies zijn nog te downloaden onder "VirtualBox older builds".
Het ligt er dus maar aan wat je wil.

Grtz.
 
Als je in je opensuse versie een oudere Virtualbox hebt geinstalleerd en je wil toch versie 4.0 dan zul je die oudere moeten verwijderen of uninstallen.
Dat gaat wel als je als gebruikelijk via yast hebt geinstalleerd.
En dat geldt voor alle programma's of files of drivers.

Dus yast openen en in software en software manager de betreffende programma's kiezen als bij installeren.
Dan met de rechter muisklik delete kiezen en verder gaan, en de boel wordt uninstalled, maar niet uit de lijst verwijderd.

Wil je nu versie 4.0 installeren dan heb je de file voor je opensuse versie (of andere distro) gedownload.
Dan gewoon op de file klikken en yast gaat vervolgens de rpm installeren.
Na afloop heb ik in het startmenu onder system "Oracle VM VirtualBox (Virtual Machine)" staan.
Erop klikken en het Virtualbox venster opent en je kunt onder "new" door de installatie Wizard lopen.

Natuurlijk staat nu die versie 4.0 nog niet in de software manager.
Maar mogelijk dat in een rpm ook een uninstall optie zit.
Het is ook mogelijk dat als je veel updates hebt gedaan je virtualbox versie ook geupdated is, dat weet ik zo niet.
In elk geval zit er in software manager een update funktie voor alle files.
Het is dus zaak goed te kijken welke versies er bij jou beschikbaar zijn.

Grtz.
 
Die virtualbox is natuurlijk mooi om eens een andere distro of OS te proberen.
Tenslotte hoeft die niet steeds te draaien en neemt dan ook geen geheugen in beslag, behalve de schijfruimte natuurlijk.

Nu effe iets anders.
Je ziet vaak bij een iso file de md5sum hash check staan en ik weet niet of we het daar over hebben gehad.
Dat is eigenlijk een Linux ding en zit standaard in elke linux distro, maar het is eigenlijk tamelijk simpel.
Copy de cijferreeks en past (plak) hem in een editor zoals kwrite.
Vervolgens twee spaties en dan de naam van de iso-file (precies twee spaties en niet meer of minder) dus alles netjes achter mekaar op een regel.
Save de file bv als naam.md5 en voor naam kun je alles gebruiken en zet hem in de folder waar de iso-file ook staat.
Open een terminal en ga naar die folder en type:
md5sum -c naam.md5
Als alles OK is zal de iso-file naam met OK verschijnen.
Je kunt ook zelf van een iso-file een md5sum maken en type:
md5sum isofilenaam > naam.md5 waarbij je weer je naam kiest.
Je kunt zelfs i.p.v md5 txt gebruiken maar met md5 weet je tenminste dat het een md5 file is.
Natuurlijk werkt md5sum --help weer voor de info.

Nu zit md5sum niet in windows maar een slimmerik heeft een file gemaakt die heet md5sum.exe en die je in windows\system32 zet.
Vervolgens moet je naar de windows command prompt en dan naar de folder waar de twee files staan.
Het werkt precies hetzelfde als in linux dus ook een echte editor gebruiken.
Alleen als je in windows een md5sum file maakt met md5sum er een spatie en * komt i.p.v. twee spaties.
Geen idee waarom want beiden werken.
Oh ja, quickpar herkent md5 files ook als ze md5 heten en beide files in dezelfde folder staan.
Zo, dit was het weer voor even.

Grtz.
 
Het is wel handig om een KVM (Keyboard, Video, Mouse) switch te gebruiken als je meerdere pc's moet kunnen besturen eventueel met verschillend OS.

Daarvoor zijn er duurdere mechanische met druk of draaiknoppen die altijd goed werken.
Maar er zijn tegenwoordig ook goedkopere elektronische meestal voor 2 pc's die via hotkeys op het keyboard werken.
Die voldoen ook uitstekend maar er zijn een paar mitsen en maren.
Ze zijn namelijk in PS2 en USB uitvoering te krijgen.
Ook zijn ze OS onafhankelijk omdat er geen drivers voor geladen hoeven te worden en het blijkt dat Linux er geen moeite mee heeft maar windows soms wel.

Bij PS2 is er geen probleem als beide pc's 2 PS2 poorten hebben dus voor keyboard en muis.
Maar als er op 1 pc maar 1 PS2 poort is moet je er eentje via een verloopstekker op een USB poort zetten.
In dit geval valt niet te voorspellen hoe het dan gaat werken en is een kwestie van proberen.
Een tweede probleem is dat sommige logitech drivers (mouseware, setpoint) zich in windows niet laten installeren via PS2 en KVM.
Waarom dat zo is en of het al is opgelost is me niet bekend.
Aan de andere kant heeft Linux er verder geen enkel probleem mee.

Hoe het met een USB KVM werkt kan ik niet zeggen want dat heb ik nog nooit uitgeprobeerd.
USB werkt namelijk iets anders bij een boot en detektie.

Maar als je het hebt werken is het wel heel erg handig.

Grtz.
 
Hoe het met een USB KVM werkt kan ik niet zeggen want dat heb ik nog nooit uitgeprobeerd.
Daar kan ik misschien mee van dienst zijn. Ik werk namelijk ook met een 2 poorts USB KVM switch van nog geen 30 euro en daar zit zelfs ook nog audio bij, wel maar 1 aansluiting maar da's in principe voldoende. De ingangen zijn wel nog ps/2. Uitgangen voor de pc's dus USB.

Er zit een behoorlijk voordeel aan deze USB types. Namelijk dat je de usb tijdens gebruik van de pc kunt insteken als je dat vergeten bent. Bij aansluiten en uittrekken van ps/2 apparatuur moet je immers altijd de pc of laptop uitzetten wil je niet het risico lopen dat je mainboard naar de haaien gaat, c.q. je ps/2 poorten.
Ook kun je dit op eigenlijk elke pc gebruiken, zelfs op pc's waarvan de ps/2 poorten defect zijn.
Daarnaast is het bij een USB KVM handig dat je tegelijkertijd met een ps/2 toetsenbord kunt werken.

De drivers installeren zich vanzelf, dus dat is verder geen probleem.

Er zit ook een klein nadeel aan, soms moet je dubbel werk verrichten.
Bij sommige oudere XP versies moet je tijdens installatie van de drivers op OK klikken (geen idee hoe dat met Vista/7 is). Dat gaat niet als die driver niet helemaal geinstalleerd is want dan werkt je toetsenbord en muis niet.
Er worden HID interface USB drivers geinstalleerd.

In dat geval kan de pc uit, je kunt dan een ps/2 toetsenbord aansluiten en daarmee gewoon je windows starten. Of in sommige gevallen inloggen want er zijn er ook met een inlogscherm en pas na het inloggen wordt de USB driver geinstalleerd.
Dan is het wel handig dat je er twee kunt aansluiten, eenmaal geinstalleerd gebruik je dan het standaard toetsenbord en kun je ook gebruik maken van de muis.

Wel moet in de bios de ondersteuning voor USB toetsenbord (en muis indien aanwezig) actief zijn. Zoniet moet dat even aangezet worden. Grappig genoeg kan dat vaak (maar niet altijd) ook al middels het via de KVM aangesloten keyboard terwijl de drivers niet geinstalleerd zijn.
 
Zoals ik al zei heeft linux er geen enkel probleem mee bij de PS2 typen.
Alleen bij windows krijg je de logitech software niet geinstalleerd.
Iedereen schijnt dat te ondervinden en niemand weet of er een oplossing voor is.

Wel is er een probleem als je bv de muis op een pc via de PS2connector en verloop stekker op een USB poort zet.
Als daar al een USB muis op gezeten heeft dan ziet windows hem niet ook na een reboot niet.
Pas als je hem op een USB poort plugt waar nog geen muis op gezeten heeft ziet windows opeens nieuwe hardware, de muis dus.
Als je de muis zonder KVM direkt op elke USB poort plugt ziet windows hem wel direkt weer.
Er laat zich bovendien ook geen andere muisdriver installeren, want na elke reboot komt windows weer met de oude tevoorschijn.
Ook staan na elke reboot de muis eigenschappen weer op defaultwaarden en moet je ze weer verzetten.

Inderdaad zijn er diverse KVM typen en dat maakt het nog ingewikkelder.
Er is het PS2-->PS2 type (KVM-in-->PC-in).
Maar ook het PS2-->USB type.
En dan heb je nog het USB-->USB type.
Het is moeilijk te zeggen hoe die allemaal werken, al of niet probleemloos.

Dan heb je nog keyboards en muizen met een PS2 aansluiting.
Maar je hebt ook beiden met een USB aansluiting en een verloopstekker naar PS2.
En of die allemaal op dezelfde manier reageren is ook niet meteen zo te zeggen.

Al met al is er tamelijk veel KVM spul te krijgen in diverse uitvoeringen.

Grtz.
 
Zoals ik al zei heeft linux er geen enkel probleem mee bij de PS2 typen.
Alleen bij windows krijg je de logitech software niet geinstalleerd.
Iedereen schijnt dat te ondervinden en niemand weet of er een oplossing voor is.
Zoals ons beiden bekend is, heeft Linux met heel veel dingen geen problemen, alwaar windows wel problemen mee heeft.
V.w.b. de logitech software... kan ik niet voor je uitproberen helaas. Ik heb een Logitech trackball maar gebruik gewoon de windows standaard muis software en installeer de Logitech software niet, werkt prima.
Het is me echter bekend dat sommige Logitech muizen toch graag hun software geinstalleerd willen zien om te kunnen werken, ik weet daar zo vlug ook geen oplossing voor helaas.

V.w.b. die verloopstekkers... nja.. misschien zit daar ook wel verschil in, net zoals verloopstekkers van usb naar serieel.
Van ps/2 naar usb is er wel. Maar ps/2 is niet bedoeld om online om te steken. Lijkt me dus ook logisch dat de muis dan niet gezien wordt. Dat dit niet na een reboot gebeurt is wel vreemd, maar kan dus aan die ps/2 naar usb constructie liggen.
Rechtstreeks op usb detecteert wel inderdaad, maar da's daar ook voor gemaakt.

Maar ook het PS2-->USB type.
Dat is dus die waar ik net over geschreven heb. Alleen heb ik daar jouw type muis niet op kunnen proberen.
Voor de rest werkt deze dus probleemloos.

Er is inderdaad behoorlijk wat KVM spul te krijgen, en dan ook nog met meer en minder poorten, wel of niet configureerbaar en/of upgradebaar, van goedkoop tot zeer duur.

Maar het is wel mooi spul als je vaker met wat meer pc's tegelijk wilt werken.;)
 
Na wat gezoek blijkt het te liggen aan een aantal KVM switches die de oorzaak zijn, althans in windows.

Ze zijn namelijk ontworpen om een beperkt aantal muis-funkties te emuleren naar de pc's en daarom kunnen ze ook maar een beperkt aantal aan.
Dat betekent dat ook maar een beperkt aantal muis-drivers zullen kunnen werken en geinstalleerd worden.

Nu kunnen in veel muizen veel meer funkties zitten dan de standaard funkties.
Denk aan bv het scrol-wiel dat bv kan draaien, drukken, en naar links en rechts drukken en draaien en dat zijn al 4 (wiel) funkties.
Het is dan ook uitproberen wat met de geinstalleerde driver werkt.
Maar oorspronkelijk was het de bedoeling om daarvoor de geschikte drivers van de muis te installeren.
In het geval van logitech is dat uitstekende software die ze ervoor maken.
Helaas ben je de klos bij een KVM-switch, althans bij een aantal daarvan.
Of je sluit later een USB-muis alsnog aan als je wel alles wil hebben.

Grtz.
 
Opensuse heeft een tweede milestone voor versie 12.2 uitgebracht die tevens een nieuwe kernel bevat.
De kernel versies blijven mekaar zowiezo in een rap tempo opvolgen.
Anyway, hier is wat info:

http://tweakers.net/nieuws/80799/opensuse-122-milestone-2-is-voorzien-van-linux-kernel-33.html

Je kunt een nieuwere versie normaal installeren maar het gaat ook via een update funktie.
Ik heb op een buitenlands forum gelezen dat lieden daar tijdens de installatie de update funktie gebruikten en dat dat ook goed werkte.
Op die manier wordt alles de over bestaande partities heen geinstalleerd en blijft de struktuur behouden.
Ik weet dus niet of er ook programma's mee geinstalleerd worden omdat ik het nog niet geprobeerd heb.
Maar ik ga het de volgende keer zeker proberen.

Overigens moet er na een kernel update zowiezo ook weer gecompileerd worden, maar dat gebeurt steeds automatisch.

Grtz.
 
Op een buitenlandse linux-site kwam ik nog wat leuk spul tegen.

Alle commandos die je vanuit de console of terminal kunt doen.
Met alle sleutels en opties enzo en uitleg en syntax.
Heel handig, maar er staat nog veel meer info.

http://www.oreillynet.com/linux/cmd/

En de man pages, die je dus met het man commando begint.
Ook handig.

http://linux.die.net/man/

En natuurlijk een Happy New Year enzo.

Grtz.
 
Een voorbeeld hoe krachtig die linux commands zijn komt hieronder.
Maar eerst effe een inleiding.

De bootloader die we meestal gebruiken is GRUB en je kunt een multiboot maken met bv windows via de chainloader zoals al eerder omschreven is.
Die schrijft ook iets naar het MBR (Master Boot Record), en kan ook helemaal erin staan.
Je kunt ook de GRUB boot-cd maken zoals ook al eerder is beschreven, en daar kan hetzelfde instaan met dezelfde boot opties.
Je kunt op deze manier altijd op de GRUB boot-cd booten in zowel linux (opensuse) als in windows.

Wil of moet je echter het MBR weer herstellen dan kan dat op twee manieren althans als je het windows MBR weer terug wil hebben.
1: Je boot via de normale weg of via de GRUB boot-cd in windows en hebt daar de dual boot met de recovery console beschikbaar.
Boot door in de recovery console en doe FIXMBR en FIXBOOT.
Type EXIT en je reboot weer in het oorspronkelijke windows boot scherm.
2: Boot via de windows installatie cd en je krijgt een optie repair via de recovery console, en je doet hier hetzelfde.
Het is wel zo dat niet iedere windows installatie cd die optie geeft, en ik weet niet waarom dat is en bij welke.

Wil je de linux bootloader weer terug hebben boot je weer op de GRUB boot-cd, kies linux (opensuse) als boot optie en boot daarin.
Je kunt nu weer via yast de bootloader herstellen hoe je wil.

Er is echter een makkelijke manier om het MBR ergens op de schijf op te slaan voor het geval dat.
Open een terminal in superuser mode want da's makkelijker, en type:

dd if=/dev/sda of=/tmp/backup-sda.mbr bs=512 count=1

Dit zet een binaire copie van het MBR van de schijf sda oftewel de eerste boot schijf in de folder /tmp met de naam backup-sda.mbr en als naam kun je zelf bepalen wat je zelf wil.
Dat MBR is standaard altijd 512 bytes groot vandaar die 512.
Ook de folder waar je naar copieert bepaal je zelf alleen moet die natuurlijk bestaan.
Je kunt op deze manier je MBR eens bekijken met bv een hex-editor wat er zoal instaat.
Denk eraan dat het hier sda is en niet sda1 ofzo want sda1 is een partitie op sda en sda de hele schijf.
Hetzelfde geldt voor sdb als tweede schijf als je daar ook een MBR copie van wil maken.

Terugzetten gaat op dezelfde manier namelijk:

dd if=backup-sda.mbr of=/dev/sda

Het zal in de praktijk zelden nodig zijn maar kijk natuurlijk goed uit en backup je files zoals dat vaker geldt.
En in de praktijk heet dit meestal backup en restore van het MBR.

Grtz.
 
Wat die windows recovery console betreft was ik nog iets vergeten.
Daar staan standaard de set commando's uit en die kun je in de console niet zo maar aan zetten.
Die moeten in de registry ook aan staan.
In control panel->administrative tools->local security options->security options.
Daar staan twee regels die beginnen met "recovery console".
Die moet je beiden enabelen.
Vervolgens kun je in de console die set commando's aanzetten.
Type: set /? en je ziet wat je moet typen.
Nu kun je in de folders alles doen.

Een heel handig tool voor zowel windows als linux heet TestDisk.
Hiermee kun je alle partities op je schijven bekijken en controleren dus repair, datarecovery en bootsector etc.
Er staat op de site een uitgebreide handleiding met screenshots.
Het is wel een commandline achtig ding maar je gaat er makkelijk met de cursor toetsen door en er staat te lezen wat elke keuze is.
Je kunt dus kijken wat hij vindt zonder iets te veranderen.
Te vinden op:

http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Natuurlijk alles eerst goed lezen en backup je files zoals altijd.

Grtz.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan