Opstart probleem dell laptop latitude 3310

Er is maar 1 geheugen slot

Heb een geheugestripje gekocht er zit 4MB in en 8 MB kost 15€
Deze eerst vervangen en dan kijken naar een ssd postzegel nu 120GB
240GB alternatiefje .

Een postzegel van ca 22 x 30 mm

Whahaha, koddig, zo een heb ik nog nooit gezien. :biggrin:
Ongelooflijk wat ze tegenwoordig allemaal niet uitvinden.

Zojuist HD TUNE de ssd getest en klapt tijdens testen uit.
Stop eerst eens met die achterlijke programma's die wellicht 20 jaar geleden een oplossing boden.
Nogmaals, moderne hardware detecteert zelf wanneer het fouten heeft, tot een bepaalde hoogte, en schakelt dat segment uit.
Hoe wil je in hemelsnaam dan met software de hardware gaan testen?

BT en ik gaven het al meerdere keren aan dat je eerst de hardware moet gaan uitsluiten, en dat doe je door te vervangen, dus kap met die programma'tjes.
Voor hetzelfde geld is het moederbord naar onze lieve heer toe en blijf je oeverloos tijd steken in het project.

...sorry, ik wordt een beetje moe van die eigenwijze lieden. BT en ik hebben minimaal 100 jaar ICT en hardware ervaring bij elkaar, dus werk eerst deze tips uit.
(BT trouwens 99 jaar in zijn eentje) 😁

Werkgeheugen en eventueel de SSD vervangen.

@Dr.Z
Het kan zijn dat dat achterlijke programma's zijn , maar geven wel wat info.
En by the way , deze oubolige test was nodig om de laptop versneld in de fout te krijgen om de melding te kunnen filmen.🤪

En een goede lezer en topic volger heeft kunnen lezen dat ik al begonnen ben met het vervangen van hardware. Heeft dus niks met eigenwijsheid te maken. 😡
Stap voor stap om onnodig veel geld uit te geven.
Vandaag komt een werkgeheugen stripje.
Mocht het euvel nog bestaan dan komt er een microsdd deze kant.

De door jouw gemaakte suggesties zijn al enkele dagen geleden gestart onnodig om dat nogmaals te ventileren.

100 jaar ervaring en @Black Tiger 99 is te merken die geeft niet zulk commentaar. Sorry maar hier word (zonder t) ik hoe goed bedoeld niet vrolijk van deze opmerkingen.

Iig bedankt voor meedenken.

Laatst bewerkt:
Wat grappig , heb bij amazon.nl een geheugenstripje besteld en de leverancier is:
YC - Log. for Temu - RAMP No. 10

Het lijkt dat Temu bij Amazon ook een winkel heeft

@Dr.Z
Ter info voor achterlijke 20 jarige programma's
Laatste versie 2024 wat gaat de tijd snel als je stil staat😎

HD tune is specifiek voor hd's niet voor de overige hardware, overigens totaal overbodig op de hardware van jonger dan 5 jaar maar misschien nog wel van toepassing op jouw laptop, ik heb namelijk niet gekeken hoe oud die is.
Met name DELL heeft een eigen hardware check in zijn BIOS zitten en schakelt defecte schakels in de keten af en/of terug.

Klopt vandaar de de naam "hd" tune

In de bios zitten snuffelen. En idd zit er een Smart hd Optie in maar default staat die op disabled??? Heb hem nu op enable gezet. Mss rapporteert hij bij de crash .
Maar nog steeds hartstikke handig als je een 2e hands gekochte hd in een usb behuizing propt en test.

Eerst maar eens het geheugen afwachten of dat verhelpt.

Het is meer een hobby laptopje . Voor mij tijdverdrijf anders zit ik toch maar op tok tok , fakebook etc.
Bij remarkt refurbished is er al eenzelfde te koop voor 115€. En met 8gb en 256Gb ssd deze heeft 4gb en 128 gb kies ik voordezelfde opties dan maar 90€ Dus niet teveel aanschaffen. 😉

Laatst bewerkt:
Het lijkt dat Temu bij Amazon ook een winkel heeft
Ja let op, dat is al lang zo, er zitten daar meer Chinezen, ook Ali en wat minder bekenden. Ik check daarom ook altijd bij een artikel wie de leverancier is, sommige dingen wil ik niet van China.
Dus dat is wel even opletten. Net als bij Bol, daar zitten dan misschien geen Chinezen maar wel eens wat van die min of meer eendagsvliegen.

(BT trouwens 99 jaar in zijn eentje) 😁
:ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: Ja tuurlijk, toen ik chauffeur werd op mijn 25e had ik ook al 30 jaar chauffeurservaring. :biggrin::biggrin:
Maar met die bijna eeuw ervaring ben ik ook iemand die, als de meeste dingen gewoon werken, ook eerst met programma'tjes gaat testen of er iets stuk is.
Met regelmaat komt er dan iets uit en hoef je alleen dat te vervangen i.p.v. stuk voor stuk kosten gaan maken om te proberen. Daarom kan ik me goed die testen voorstellen.
Met geld genoeg ga je jezelf daar niet druk over maken dan vervang je alles en zie je dat achteraf wel wat de oorzaak was.

Ik heb dat ook met Windows altijd gehad. Anderen gingen meteen nieuwe installatie doen, ik altijd op zoek naar de oorzaak. Reden: zo'n fout kan terug komen en blijf je opnieuw installeren, als je de oorzaak vindt heb je een echte oplossing i.p.v. een workaround.

Anyway, genoeg over mij.
Dat die SMART uit staat is inderdaad niet echt fijn, ben ik ook al vaker tegen gekomen, is een van de eerste dingen die ik altijd controleer als ik en pc/laptop voor de reparatie krijg of ga bouwen.

Ik check daarom ook altijd bij een artikel wie de leverancier is, sommige dingen wil ik niet van China.
Dat doe ik ook , kijk ook naar levertijd enz. Maar hier stond delivered by amazon.
ook eerst met programma'tjes gaat testen of er iets stuk is.
Met regelmaat komt er dan iets uit en hoef je alleen dat te vervangen i.p.v. stuk voor stuk kosten gaan maken om te proberen

Dat is het verschil tussen 99 j ervaring en 1j 😂
Ligt ook aan het handschrift van een dr die kunnen meestal alleen hun eigen receptjes lezen. 😂😂😂😂.

打字更困難
Dǎzì gèng kùnnán👨‍⚕️

Memory 8Gb geplaatst en voor de zekerheid heb ik Windows10 pro helemaal opnieuw geïnstalleerd. Vraag me niet waarom! Daarna diverse keren herstart en een oubolig appje 4 keer gedraaid nog geen gekke dingen tegen gekomen. Ook geen uitval.

Hoe kan ik zo simpel mogelijk de pc flink belasten ( niet met een zak zand) zodat ik veel hardware laat zweten ??

• Leuk
Waarderingen: Dr.Z
Draai nu een diavoorstelling iedere minuut,
Foto's staan op qnap en wordem via netwerk naar dell laptop op scherm gezet, dit gaat tot nu toe probleemloos.

Mss heeft @Dr.Z een receptje voor zwaardere belasting.

Maar iedere suggestie is welkom

Maar iedere suggestie is welkom
Je kunt een pc stress test uitvoeren, kun je vaker doen.
Bekende programma's daarvoor om hem eens echt aan de jas te gaan zijn bijv. Aida64. Deze is payware maar kun je 30 dagen gratis gebruiken.
Een andere goede is OCCT, volgens mij ook kort gratis te gebruiken.

Er zijn ook nog andere maar die zijn vaak meer gericht op CPU en GPU.

Aida64 heb ik geprobeerd maarcsnap er de ballen van. Zoveel in te stellen.
Ik heb het maar gehouden op de dia voorstelling en om het half uur uit en aanzetten geen fouten of crashes gehad.
Morgen eens kijken of ik OCCT snap.----Ah eenvoudig een combined test van 4 uur ff een tijdje volgen en dan 💤💤💤💤 en kijken of tie nog aan staat.

Moet nu het bed van moeders in de keuken zetten , vrouwtje wil ontbijt op bed, kan ze overal bij.

Laatst bewerkt:
Geen errors gevonden en vannacht niet uitgevallen

Dus memory stick was stuck 🧐
kleinzoon zal blij zijn. 🥳

• Leuk
Waarderingen: Dr.Z
Allen heel hartelijke dank voor de bijdrages , in principe scoorde @Dr.Z in het begin de juiste diagnose. Maar kon niet uitgevoerd worden omdat er maar 1 bankje aanwezig was. Daarna nog van alles opgezocht en een memory bankje gekocht. Dacht dat dit door Temu via Amazon was, maar bleek een andere bestelling te zijn.
Ondertussen win10 pro educatief gewijzigd naar win 10 pro (vond een gratis universele licence key. En deed zijn werk.

Bankje deed wonderen , voor de zekerheid nu Windows 10 pro ipv opnieuw geinstalleerd en na diverse OCCT testen , geadviseerd door @Black Tiger werden geen fouten gevonden.

Kosten 15€

Kleinzoon is erg blij

Top! Ja het is altijd even proberen wat het kan zijn. CPU, schijf, ram... Gelukkig slechts alleen een RAM bankje dat scheelt.
Met universele keys kan het zijn dat ie na een tijdje opeens gaat mauwen over activatie, maar dan kun je altijd nog zo'n key voor 5 euro kopen.

Allen heel hartelijke dank voor de bijdrages , in principe scoorde @Dr.Z in het begin de juiste diagnose. Maar kon niet uitgevoerd worden omdat er maar 1 bankje aanwezig was.
Ik ben blij dat je iemand hebt blij hebt gemaakt (kleinzoon) en dat het probleem is opgelost.

Op het moment van niet zo vriendelijk reageren van mijn kant, had ik zelf een soort van memory-kortsluiting doordat ik al twee nachten werd lastiggevallen door muggen. En in Griekenland, waar ik ben, zijn de muggen heel anders dan in Nederland. Hier komen zij op knoflook af. 😄
Inmiddels bijgeslapen en wil mijn excuses aanbieden vanwege mijn kribbige reactie. ☺️

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan