PC heeft rare kuren met een nvidia Strix geforce gtx 970 4gb GPU.

Parabolica

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
9 feb 2003
Berichten
3.703
Waarderingsscore
190
Punten
63
Locatie
In the midlle of nowhere
Ik heb een Game PC gebouwd met redelijk goede hardware. De videokaart is 2de Hands gekocht zo ook de voeding van 650W en de kast, maar alle 3 zijn nog als nieuw. Maar de videokaart geeft problemen als je een zwaar spel speelt en opeens gaat alles op zwart op het scherm en verdwijnt het beeld en een reset is dan de enige oplossing.

De nvlddmkm driver is hiervan de oorzaak en dat is ook in het log van Windows terug te vinden en internet staat ook vol met klachten over deze bug. Ook andere videokaarten in de GTX serie van deze fabrikant hebben problemen dus het is niet iets speciaals en dat aan de PC ligt. Eigenlijk is deze PC hierdoor onbruikbaar om zware spellen te spelen.  :mad:

Nvidia heeft het in al die jaren niet opgelost en Microsoft vind het allemaal prima want de fabrikant is uiteindelijk verantwoordelijk voor de drivers.

Zijn er misschien gamers die het wel werkend hebben met een Nividia videokaart?
 
Dat wil niet perse iets zeggen, drivers kunnen ook bestaan uit .sys bestanden. Daar staat namelijk ook belangrijke info over de hardware in.
Ik las ergens dat mensen problemen kregen zo gauw ze versie 416.34 gingen gebruiken. Misschien eens oudere drivers gebruiken i.p.v. nieuwere?
Zou gefixed moeten zijn met 417.01 maar stond verder niets bij over resultaten.

Maar of het een bug is? Wat ik er van lees is dat het een melding is die nogal behoorlijk wat oorzaken kan hebben en dat het niet zomaar duidelijk is welke oorzaak het kan zijn. En andere nVidia kaarten hebben wel degelijk ook last van problemen met nvlddmkm fouten als je zo eens ziet wat er op internet staat. Alhoewel de 970 wel bekend staat dat nVidia niet geweldig driver vriendelijk is geweest t.o.v. die kaart.

Bekende oorzaken kunnen bijv. ook een te hoge temperatuur zijn en een te zwakke voeding. 650 watt zou goed moeten zijn, ligt aan de cpu. Ik heb hier een game pc en daar ligt een 750 watt in.
Las ook van iemand dat die het probleem verholpen had omdat een van de 8 kabeltjes van de psu niet goed genoeg ingeplugd zat. Die moet er schijnbaar echt hard ingedrukt worden.

Andere meest bekende oorzaken:
1) Unstable overclock
2) Bad quality or faulty psu not delivering enough power
3) Driver issue (worth uninstalling and installing a known stable version)

Uit wat ik hier bovenstaand schrijf zou ik beginnen kabels goed na te kijken, een temperatuur monitor te draaien op de pc en oudere drivers gaan proberen maar dan wel zorgen dat Windows die niet gaat vervangen door die van Windows zelf.

Ik kan je helaas ook niet verder helpen, heb wel een nVidia maar dat is een GTX 1060.
 
Hoi Black Tiger bedankt voor je reactie en advies.

CPU is een AMD 7 1700X en het moederbord is een Asus prime X470 Pro en dat werkt goed samen met 16 GB geheugen. De temperatuur van de PCU is nu max 40 graden en de GPU incidenteel 50 tot 60 graden dus die blijven gewoon laag. Deze videokaart heeft een tijdje gedraaid in mijn oude PC en toen had ik ook dezelfde error met nvlddmkm.

Wat ik zo las was dat men ook met de oude drivers problemen had en het begon eigenlijk nadat men W10 had ge?nstalleerd. Ik heb al van alles geprobeerd tot wijzigingen in het register toe om het uitvallen van de kaart te verminderen na een time-out van die driver op advies van MS. Wat ik nog niet heb gedaan is Windows opnieuw installeren. :)

Maar oude spellen werken wel perfect maar die komen meestal niet hoger dan 60 FPS terwijl de actuele spellen soms rond de 80 FPS zitten en daar gaat het fout en niks wordt er overclockt gespeeld. Ik denk dat er weinig te tunen valt aan dit systeem en er toch iets instabiel is maar wat?

Inderdaad zou het met de versie 417.01 opgelost moeten zijn.

Driver Fixes (For full list of fixes please check out release notes).

?Games launch to a black screen when DSR is enabled. [2411501]

Ik kreeg deze nog niet binnen via de automatische update dus doen we het maar handmatig met een schone installatie door alles eerst te verwijderen in de veilige modus.

Als dat niet werkt dan denk ik dat er aan om een andere videokaart in te gaan bouwen want dit schiet niet echt op.
 
Net voor de zoveelste keer de drivers ge-update maar helaas geen resultaat het beeld wordt zwart. Deze drivers zijn net 2 dagen uit maar op reddit wordt er al volop geklaagd.

Deze Nivida videokaart kan dus de boom in. :) 
 
Ja het is een beetje flut met een rietje. Inderdaad zag ik ook al klachten op Reddit.
Maar oude spellen werken wel perfect maar die komen meestal niet hoger dan 60 FPS
Ik heb die FPS counter aan staan op Steam, maar daar kom ik oko vrijwel nooit boven de 60 fps uit, ook niet met de nieuwste Tombraider of zo.
Heb ik wel standaard zowat alle grafische dingen op high staan, doen de games zelf al als ze de cpu en psu detecteren.

Inderdaad, die kaart de boom in... wel jammer van de aanschaf.
 
Ok, die boom mag gelukkig de kerstboom zijn want de videokaart werkt nu opeens prima. In de game modus die je kan instellen met een Tooml daar heb ik de waardes die automatisch waren ingesteld wat verlaagt en nu werkt de videokaart veel stabieler. Een spel wat eerder niet werkte is nu wel speelbaar en dus kan ik wat verder gaan tunen.

Maar er zijn zoveel settings mogelijk dat ik me afvraag waar ik moet beginnen. :)








 
Black Tiger zei:
Ja het is een beetje flut met een rietje. Inderdaad zag ik ook al klachten op Reddit.
Maar oude spellen werken wel perfect maar die komen meestal niet hoger dan 60 FPS
Ik heb die FPS counter aan staan op Steam, maar daar kom ik oko vrijwel nooit boven de 60 fps uit, ook niet met de nieuwste Tombraider of zo.
Heb ik wel standaard zowat alle grafische dingen op high staan, doen de games zelf al als ze de cpu en psu detecteren.

Inderdaad, die kaart de boom in... wel jammer van de aanschaf.

Terwijl jij reageerde schreef ik net mijn bevindingen. :)

Ik kom tot zo'n 80 ? 85 FPS met Shadow of the Tomb Raider maar ik vraag me af of het verschil zo groot is als met 60 FPS qua snelheid en kwaliteit. Far Cry 5 doet het nu ook maar die moet ik nog even observeren. Maar je ziet wel het verschil met een Sapphire 7770 videokaart. :)
 
Terwijl jij reageerde schreef ik net mijn bevindingen. :)
Ja ik zie het net. Wel fijn om te zien dan dat je het toch stabiel werkend hebt gekregen. Je zult zeker het verschil zien.

Hoe meet jij nu je fps met Shadow of the Tombraider? Want die heb ik ook. Ik heb gewoon die meting aan staan wat je in Steam kunt aanzetten, maar volgens mij haal ik geen 80 a 85 FPS. Althans niet met de huidige instellingen waarbij alles op high staat. En ik meende toch dat m'n 1060 met 6 GB toch beter moet zijn adn de 970 met 4 GB of zie ik dat verkeerd?
Of is die FPS van jou nu gewoon hoger omdat je lagere instellingen in gebruik hebt?
 
Het verschil zie ik zeker Black Tiger. Tijdens een benchmark met 3DMark klapte de videokaart er weer uit ondanks de nieuwe drivers en dat was eigenlijk vreemd. Toen heb ik de settings (snelheid) van de videokaart en het GPU geheugen wat verlaagt. Ook heb ik (voorlopig) Vsync aangezet wat ook wel wat zal helpen.

Ik weet niet welke videokaart jij gebruikt, misschien een MSI of ook Nivida? Maar om de FPS te zien in een spel gebruik ik de app van Asus Gpu-Tweak-II.

In principe ben ik nog een leek in het tunen van de videokaart en het systeem en ik moet nog veel lezen dus vraag me niet waarom ik nu hoger ben dan jouw 1060 kaart qua FPS want dat kan zoveel zijn. Met die oude drivers en alles op high was het eerst nog veel hoger maar dat is nu waarschijnlijk flink afgeknepen maar het werkt hierdoor wel stabieler. Wat wel vreemd is, met FSX kom ik maar tot 22 FPS en dat moet toch echt beter kunnen.

Ik zal er later in de week wat meer naar gaan kijken wat er mogelijk is qua tunen want ik heb nu pas de PC volledig ge?nstalleerd en alles aangesloten zoals het moet en ik wil niet teveel wijzigen aan de settings want dan verlies ik het overzicht wat het uit eindelijke effect zan zijn. :) 




 
Net even alles op high gezet met Tombraider en dan storten mijn FPS is, gemiddeld zo?n 55-65 FPS. Ik heb ook even een benchmark gedaan in Tombraider en dan kom ik op gemiddeld 49 FPS maar dat is wel zowat op 4K kwaliteit. :)

Misschien dat er hier en daar nog wat valt aan te passen maar dat komt later wel.
 
Ik weet niet welke videokaart jij gebruikt, misschien een MSI of ook Nivida?
Een nVidia maar wel van Asus. Het is een ASUS Dual-GTX1060-O6G. Drivers zijn up2date.

Oh, die GPU Tweak II heb ik ook geinstalleerd. Maar waar moet ik dan kijken? Ik gebruik dat soort dingen normaliter niet. Moet ik hem dan in gaming mode zetten? Of in OC mode en waar staat dan die FPS? Want die zie ik zo vlug op beide schermpjes niet.
 
Black Tiger zei:
Een nVidia maar wel van Asus. Het is een ASUS Dual-GTX1060-O6G. Drivers zijn up2date.

Die van mij is ook van Asus. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik ook een Asus Prime X470-Pro moederbord heb en hoopte dat alles goed zou samenwerken met elkaar, en dat is tot nu toe gelukt.
 
Black Tiger zei:
Oh, die GPU Tweak II heb ik ook geinstalleerd. Maar waar moet ik dan kijken? Ik gebruik dat soort dingen normaliter niet. Moet ik hem dan in gaming mode zetten? Of in OC mode en waar staat dan die FPS? Want die zie ik zo vlug op beide schermpjes niet.

Die modes die jij noemt @Black Tiger zijn voor de fan controle en de boost van de videokaart, dus hoe hij zich moet gedragen afhankelijk van het gebruik van jouw PC.

In het rechter window van die app waar je o.a. het voltage en de snelheid van de GPU kan wijzigen, zit links onder een optie 'monitor' die je kan activeren (rood is actief) en waarmee je realtime in een spel de FPS, geheugengebruik en de temperatuur kan monitoren.

Maar de spellen lopen nu zo soepel dat met bepaalde acties mijn snelheid van reageren ver achterblijft. :) Ik heb daarom in de bios de snelheid van het MB geheugen aangepast naar 3200mhz en dat hielp enorm zoals met Tombraider als je na een kill de scene opnieuw moet  inladen, binnen een paar seconden kan je weer opnieuw beginnen.  :klappen:
 
zit links onder een optie 'monitor' die je kan activeren (rood is actief)
Kan dat toevallig alleen maar als je een game gestart hebt? Want die optie staat er we bij mij maar die is blanked-out (grijs dus) en daar kan ik op klikken tot ik een ons weeg, die doet dus helemaal niets.
Hoe moet men die dan activeren?

Wel handig als je zo een beetje weet waar je aan tweaken moet, ik zou geen flauw idee hebben, daar ben ik niet zo in thuis. :)

Heb wel een ander raadseltje voor je. Overbuurman heeft een AMD Radeon HD 7670 (als ik het goed onthouden heb) of zoiets in zijn Medion pc.
Als we daar de juiste driver van laden, zelfs zonder alle toeters en bellen zoals de Catalyst driver, en je start Windows 7 opnieuw op, krijg je op de lage resolutie net voor het inloggen dus wel het window logo te zien, maar zo gauw de resolutie hoger gaat, dus desktop zelf, wordt het beeld zwart en kom je nergens meer bij.

Nu zou je denken van "oh makkelijk, resolutie en/of refreshrate staat te hoog, dat kan de monitor niet aan". Nou niet dus.
Als we namelijk naar veilige modus starten, heeft ie wel gewoon een werkende 1920xnogwat resolutie en werkt het gewoon perfect.
Zelfs als we de resolutie lager zetten bjiv. naar 1280x1024 gaat het beeld op zwart.
Haal ik nu die driver weg zodat er standaard vga adapter komt bji het apparatenbeheer, kan ik rustig bijv. naar 1620xnogwat gaan, werkt allemaal perfect. De monitor kan hoge resoluties aan.
Dus klaarblijkelijk conflicteert die driver ergens mee zo gauw je in normale modus gaat.

Dit heb ik zelf nog nooit meegemaakt dus heb geen flauw idee waar te zoeken. Jij enig idee?
 
Als ik bij mij GPU Tweak opstart is bij mij deze functie 'monitor' al geactiveerd, klik ik hem uit dan kan ik hem ook niet meer inschakelen? App afsluiten en weer opstarten en de monitor staat weer aan, heel vreemd.

Edit:
Maar...??... ik kwam er net achter dat tussen de beide windows (GPU Tweak en GPU Monitor) een 'rood' schakel symbool zit, klik daar eens op en dan schakelt de functie 'monitor' zich ineens in (duizend maal excuses). Het schakel symbool breekt en wordt dan grijs en het monitor symbool wordt rood. :)
Tis eigenlijk niet te geloven hoe ze het kunnen verstoppen. :)

Het raadseltje:

Dit komt mij bekend voor @Black Tiger dat die AMD Radeon videokaarten opeens veel problemen hebben. Mijn AMD Sapphire Radeon HD7770 had precies het zelfde en ik las op Fun dat Freggel ook al zwart beeld had tijdens een video kijken. Ik krijg het vermoeden dat er inderdaad fouten in die drivers zitten hetzij bewust of onbewust waardoor deze videokaarten niet meer naar behoren werken.

Ik ben ook naar de oude drivers teruggaan maar dat hielp bij mij niet, ook in een andere PC met W10 kreeg ik geen beeld meer met HDMI. Ik kan er eigenlijk alleen maar naar gissen maar het geeft in ieder geval zowel problemen in W7 als in W10.

Het enige waarmee ik het mee zou willen testen is een PC met een schone W7 en zonder updates om zo te kunnen zien of de latere updates niet met de video drivers conflicteren. Maar ik heb mijn oude PC nog volledig intact gelaten want alles is daarop ge?nstalleerd en die kan ik nu niet formateren. 

En reken er maar op dat Microsoft best wel wil meewerken met sommige hardware fabrikanten en dat de oudere hardware gaat flippen en men hoopt dat consumenten zo de hardware weer gaan updaten, het gaat tenslotte om de $$$.
 
Dit was voor mij ook de reden om een andere PC te gaan bouwen hoewel je met die Radeon videokaarten best nog wel wat simpele spellen kon spelen.
 
Hahahaha, ja inderdaad... verzin het maar eens zo'n verstop methode. :)

Maar eehh... als ik op dat schakel symbool klik wordt het monitor symbool inderdaad rood, maar als ik daar dan op klik gebeurt er nog steeds niets. Of gaat ie dat dan automatisch doen als ik een spel opstart?

Ja dat M$ best wil meewerken fabrikanten te vriend te houden is me wel bekend. Met name ook uit het vroegere schandaal waarbij alles perfect werkte op Intel processoren en AMD en Cyrix problemen hadden. Zoiets is nadien nog eens "per ongeluk" met AMD gebeurt.
Het moet ergens in de updates zitten lijkt me of de wijze van aansturing, gezien de kaart het in veilige modus perfect doet met die drivers en ook nog op de hoogste resolutie.
Maar ik heb geen zin om nu weer complete logbestanden te gaan uitlezen om te zien of ergens nog een vindbaar probleem stuit. De overbuurman vond het wel best zo nu met die standaard vga adapter en hij doet er toch alleen maar mee wat de standaard pc user doet. Internettetn mailen en z'n vrouw zit ergens op een spelletjessite flash games te doen.
Daar heb je de volle mogelijkheden van die kaart dan gelukkig niet voor nodig. 8)
 
Black Tiger zei:
Hahahaha, ja inderdaad... verzin het maar eens zo'n verstop methode. :)

Maar eehh... als ik op dat schakel symbool klik wordt het monitor symbool inderdaad rood, maar als ik daar dan op klik gebeurt er nog steeds niets. Of gaat ie dat dan automatisch doen als ik een spel opstart?

Dit gaat inderdaad automatisch als je een spel opstart. Of de getoonde info verschilt met die van Steam kan ik je alleen niet zeggen maar het gaat uiteindelijk om de FPS en de temperatuur van de videokaart. Ik kom niet boven de 60 graden uit met mijn GPU en dan draaien de 3 extra fans niet eens op turbo, dus de koeling is goed.

Black Tiger zei:
Het moet ergens in de updates zitten lijkt me of de wijze van aansturing, gezien de kaart het in veilige modus perfect doet met die drivers en ook nog op de hoogste resolutie.

Duidelijk dus dat er iets in de normale modus wordt ingeladen wat de werking van de videokaart nadelig be?nvloedt. Daarom is W7 prettiger omdat je de updates kan weigeren wat met W10 alleen maar 30 dagen kan, daarna worden de updates alsnog automatisch ge?nstalleerd.

Black Tiger zei:
Maar ik heb geen zin om nu weer complete logbestanden te gaan uitlezen om te zien of ergens nog een vindbaar probleem stuit.

Ik heb ook al die logbestanden uit lopen pluizen en er kwam altijd uit dat die nvlddmkm driver de oorzaak was, meer info was er eigenlijk niet te vinden. Windows en de audio bleef gewoon werken in de achtergrond maar het beeld bleef zwart. Ook wijzigingen in het register werkte niet zoals een langere time-out zodat de video drivers er niet gelijk mee stopte.

En ik denk dat het niet gaat lukken om alleen deze driver te vervangen met een oudere versie want meerdere bestanden zullen wel afhankelijk zijn van deze driver. Ook kwam bij mij de gedachte op dat het weleens aan de PCU kon liggen of iets op het moederbord (hitte) maar nu is het mij wel duidelijk dat het daar niet aan ligt.

Ik heb nog wel een aantal oudere backups waarmee de videokaart wel goed mee werkte en misschien dat ik die later eens ga terugzetten om te testen.

Mijn oude PC is nu op mijn HD TV aangesloten via VGA en ik kan nu heerlijk op de bank met een groot beeld werken. :) Toch geeft een HD videokaart een mooier en scherper beeld en met maximaal 2 GB werkgeheugen is een PCI videokaart met wat geheugen wel beter.

Maar mijn nieuwe AMD Ryzen 7 1700X ondersteund geen onboard videokaart dus als daarvan de PCI videokaart niet goed werkt kan ik geen gebruik maken van de onboard videokaart op het Moederboard. Het is een nadeel maar aan de andere kant kan de processor zich zo concentreren op andere zaken. Nu even flink sparen voor een tweedehandse game monitor met een 144hz frequentie en is het klaar wat mij betreft, en misschien dat ik Battlefield V nog effe koop als er aanbiedingen komen.
 
Op Tweakers zijn de recente update histories van de AMD Radeon videokaarten met Adrenalin software te lezen en dat er veel crashes zijn met spellen na de Windows 10 oktober 2018 update. Ook worden de oudere videokaarten lager dan de 7730 HD niet meer met Adrenalin Edition software ondersteund. Ik denk dat als iemand die Adrenalin Edition software ooit heeft ge?nstalleerd, iets wat ik ook gedaan heb, er te veel troep wordt ge?nstalleerd waarmee die oudere videokaarten niet goed kunnen werken, en zie dat maar er eens weer volledig af te krijgen. Dus Ik denk dat bij een nieuwe installatie van W7 of W10 men alleen de oude video drivers moet installeren desnoods van de CD.
 
Phuuu... als ik dat zo lees ben ik toch blij dat ik op het advies van een vriend ben afgegaan en bij de vorige pc ook een dikke videokaart gekocht heb, dat was toen nog de AMD Radeon HD 7850. Daar werkt m'n jongste dochter nu nog vloeiend mee met o.a. de Sims.
En nu dan met deze kaart. Want ik zou het absoluut niet op prijs stellen als m'n games gingen crashen onder Windows 10. Dat zou een vrijwel definitieve reden zijn om te herformatteren en dan een Windows 7 installatie te doen.

V.w.b. die games ga ik eens testen, mijn kaart kwam voorheen ook niet boven de 57 graden uit of zoeits, zaln u wel wat heter worden, de pc moet weer eens ontstoft worden. :)
Zo gauw ik weer ga gamen laat ik het even weten.

Bedankt voor de uitleg!
 
Mijn oude PC heeft 10 jaar goed gefunctioneerd en het enige probleem was stof en een goede koeling en de overgang van W7 naar W10 kon hij eerst goed aan. Daarom heb ik nu voor een betere kast gekozen, tweedehands gekocht en alleen 1x gebruikt voor het schrijven van een review op Tweakers.

Alle hardware componenten zijn belangrijk afhankelijk van waar je de PC voor gebruikt. Maar na 10 jaar ontwikkelingen kan je verwachten dat een oude PC wat achterblijft zeker met de huidige games. Maar anders dan met W10 kan je met W7 er makkelijk voor kiezen om alleen voor de beveiliging updates te kiezen en de drivers voor de hardware intact te laten.

Ik hoor het wel @Black Tiger als je weer gaat gamen. Ik heb nog het ??n en ander af te bouwen aan modelzwevers dus ik heb wat afwisseling. ;)
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan