PC heeft rare kuren met een nvidia Strix geforce gtx 970 4gb GPU.

En we rommelen maar door met deze foutmelding: Beeldschermstuurprogramma 'nvlddmkm' reageert niet meer en is hersteld. Alleen is er niks hersteld en is dit dus fake news. :)

Vreemd is het dat ik die Freesync (V-SYNC) optie ook nergens meer kan terug vinden en het lijkt erop dat hij nu is uitgeschakeld want als ik via de 'help' optie naar de aangewezen plek ga is er niks te vinden om het in te schakelen. NVIDIA zal dat ook liever niet toepassen want die gebruikt liever hun eigen optie G-SYNC. 

Uit de help:

Met Verticale synchronisatie kunt u Verticale Synchronisatiemodus regelen waar de framesnelheid van de toepassing wordt gesynchronisserd met de vernieuwingsfrequentie van het beeldscherm om scheureffecten te elimineren.

Gebruik de toepassinginstelling om de instellingen in de toepassing te gebruiken om V-Sync te regelen.

- Uit is nuttig als prestatie belangrijker is dan beeldkwaliteit.

- Aan is nuttig voor het elimineren van scheureffecten.

Nu kan ik wel allerlei opties apart aanpassen met de 3D instellingen o.a. de verticale synchronisatie (nu effe uit gezet) maar of dat ook echt de FPS regelt?, ik betwijfel het.
 
Bij mij werd die oudere versie van GPU Tweak II toch ook niet volledig verwijdert.
Ja dat herinnerde ik me ook tijdens de deinstallatie. Raar genoeg gaf hij bij mij geen problemen en leek het alsof het wel volledig gede?nstalleerd was. Rare boel.

Overigens die link naar Tweakers was wel handig, dat legt wel uit waarom die Vsync is. Mijn beeldscherm staat volgens mij ook op 60 Hz ingesteld dus dat zou dat niet zo'n probleem zijn.
Want ik weet niet of die wel GSync ondersteund, maar gezien de leeftijd lijkt me dat twijfelachtig. Het is een ASUS VH242 (1920x1080@60Hz). Als ik op Google ga zoeken denk ik van niet:
Max V-Sync Rate 75 Hz, Max H-Sync Rate 83 KHz. Maar zoals gezegd is ie al zeker 10 jaar oud. Op zich zag ik ook niet echt voordelen van die hogere FPS.
Nu weet ik ook weer waarom ik die vSync aangezet had. Dit had te maken met een spel, waarbij als ik op een rots moest springen, het poppetje opeens uit beeld sprong en dat kreeg ik niet opgelost. Met aanzetten van die vSync was het probleem voorbij.
En als ik nu die uitleg lees op Tweakers van die McKaamos, dan is dat ook begrijpelijk en kan ik hem denkelijk beter weer aanzetten omdat mijn monitor toch geen Gsync ondersteuning heeft.
Nu kan ik die evt. wel verwisselen met mijn Medion Akoya P55433 MD 20433. Maar kan nergens iets terug vinden over welke sync die ondersteund helaas.
Ben echter bang dat die ook te oud is.

Achja, ik denk dat ik die vSync weer ga aanzetten als het toch zo weinig uit maakt omdat m'n monitor het niet ondersteund. :)
 
Black Tiger zei:
Nu weet ik ook weer waarom ik die vSync aangezet had. Dit had te maken met een spel, waarbij als ik op een rots moest springen, het poppetje opeens uit beeld sprong en dat kreeg ik niet opgelost. Met aanzetten van die vSync was het probleem voorbij.

Ik had een breedbeeld monitor gekocht i.p.v. aan V-Sync te denken. :)

Black Tiger zei:
Achja, ik denk dat ik die vSync weer ga aanzetten als het toch zo weinig uit maakt omdat m'n monitor het niet ondersteund. :)

Mijn monitor is ook zo'n 10 jaar oud maar doet het op zich ook nog prima maar ik zie nu toch wel monitoren met een betere kwaliteit voorbij komen.

Voor zover ik het begrepen heb werkt G-Sync hardware matig en V-Sync software matig, dat wil zeggen dat V-Sync in principe met elke monitor zal werken en G-Sync alleen met ondersteuning van de monitor en daar verdient NVIDIA weer flink aan. Daarom zijn in de regel deze monitoren dus duurder.

Maar voor mij nooit meer een NIVDIA videokaart mede omdat het eerst een week goed draait en na een driver update je weer terug bent bij af. Met Asus ben ik nooit tegen dit soort problemen opgelopen zoals ik die nu heb. En hoe meer ik er over lees, hoe meer je het spoor kwijtraakt naar een oplossing die werkt.

Wordt tijd voor een V-Sync pilletje. :) :) :)
 
Ik had een breedbeeld monitor gekocht i.p.v. aan V-Sync te denken. :)
Mijn monitors zijn allemaal breedbeeld. :)

dat wil zeggen dat V-Sync in principe met elke monitor zal werken en G-Sync alleen met ondersteuning van de monitor
Yep, zo legde die gast op Tweakers het ook uit. Vandaar dat mij dat artikel zo beviel, want als je monitor geen G-Sync ondersteuning heeft weet je dus ook meteen dat het weinig of geen zin heeft om V-Sync uit te zetten, je haalt dan wel hogere FPS maar kunt dan sneller op problemen stuiten met het beeld.

Maarreh... die Asus kaarten zijn toch ook nVidia? Daar zit toch ook de nVidia chipset op? Want dat Gsync is ook van nVidia.
Kijk maar eens op deze reclame pagina van Asus over hun ROG GTX-1080 8G kaart. Stikt van de nVidia benoemingen op die kaart. Dus of dat zoveel uit maakt.....

Ik heb ook een AMD Radeon HD 7850 kaart gehad, zit in de vorige pc wat nu bij dochter staat. Beviel ook wel maar ik weet het niet, de nVidia kaarten bevallen me normaliter toch beter. Moet ik wel zeggen dat ik tot nu toe nog niet tegen die vreemde driver problemen ben opgelopen die jij bent tegen gekomen. Daar heb ik wel geluk mee gehad dat ik schijnbaar net die kaarten met dat soort problemen gemist heb.
Jouw pc staat trouwens bij de andere dochter met plezier te draaien. ;)
 
Black Tiger zei:
Maarreh... die Asus kaarten zijn toch ook nVidia? Daar zit toch ook de nVidia chipset op? Want dat Gsync is ook van nVidia.
Kijk maar eens op deze reclame pagina van Asus over hun ROG GTX-1080 8G kaart. Stikt van de nVidia benoemingen op die kaart. Dus of dat zoveel uit maakt.....

Ik verzuimde erbij te zeggen dat ik een Asus Radeon bedoelde die niet met een Nvidia chipset werkt maar met een AMD chipset zoals deze .
Ik zag net op Tweakers zo'n zelfde tweedehands videokaart maar ik vraag het me af of ik mijn videokaart nog een goede prijs kan vangen. 

Black Tiger zei:
Ik heb ook een AMD Radeon HD 7850 kaart gehad, zit in de vorige pc wat nu bij dochter staat. Beviel ook wel maar ik weet het niet, de nVidia kaarten bevallen me normaliter toch beter. Moet ik wel zeggen dat ik tot nu toe nog niet tegen die vreemde driver problemen ben opgelopen die jij bent tegen gekomen. Daar heb ik wel geluk mee gehad dat ik schijnbaar net die kaarten met dat soort problemen gemist heb.

Gisteren zat ik nog wat te lezen op het support forum van die Nvidia Geforce kaarten en na die laatste driver update hebben opeens ook de nieuwere videokaarten problemen. Maar de ??n zal er aan voorbij gaan en een ander zal er tegen aanlopen afhankelijk o.a. van de hardware die men gebruikt. En dat mijn videokaart een defect zou kunnen hebben dat betwijfel ik omdat hij een week stabiel gedraaid heeft.

Persoonlijk denk ik dat de ondersteunde grafische software te complex wordt omdat de ontwikkelingen best wel snel gaan en men daardoor het overzicht verliest en hoe men de drivers aanbiedt voor verschillende type videokaarten.

Een beetje trouble shooting is leuk en zo af en toe lees je nuttige oplossingen maar ik moet zeggen dat Nvidia het zelf blijkbaar ook niet meer weet als ik het zo lees op hun forum. Als een videokaart al niet fatsoenlijk wil draaien op de standaard instellingen dan kan je het opschroeven ook wel achterwege laten denk ik. En dan is het ook nog eens frappant dat na die periodieke Windows updates de problemen alleen maar toenemen.
 
Black Tiger zei:
Jouw pc staat trouwens bij de andere dochter met plezier te draaien. ;)

Mijn PC? Je hoeft mij niet te bedanken want ik denk dat een ander persoon hem geschonken heeft. :)

Ik heb de Memory dump gisteren uitgelezen en daar komt uit dat die 'nvlddmkm.sys' niet reageert en dat dan de boel stopt. Na een minuut reset de PC zich want hij kan zich niet meer herstellen advies is update de drivers. :) :)
 
En dat mijn videokaart een defect zou kunnen hebben dat betwijfel ik omdat hij een week stabiel gedraaid heeft.
Dat lijkt mij ook sterk. Videokaarten doen normaliter niet zo snel gek en mede gezien het feit dat er zoveel en ook nieuwere kaarten problemen hebben, zal het probleem wel bij die driver liggen. Dan komt er hopelijk wel weer een betere.
Heb wel vroeger eens wat kuren meegemaakt met andere nVidia kaarten na het installeren van een nieuwe driver. Dan de driver deinstalleren, alles leeg kiepen en dan oudere driver terug installeren, dat werkte dan wel weer. Met W10 is het altijd weer opletten omdat die uit eigen beweging weer drivers gaat installeren die je misschien niet wilt.

Wat jij zegt over de complexiteit dat zou goed kunnen. Zou me ook niet verbazen, een soortgelijk probleem hebben we immers recent gezien bij de ontwikkeling van de Intel processoren waarbij e.e.a. te snel ging en door de complexiteit een belangrijk lek over het hoofd gezien werd. Wat wel gedicht kon worden maar ten koste van snelheid.

Mijn PC? Je hoeft mij niet te bedanken want ik denk dat een ander persoon hem geschonken heeft. :)
Oeps, excuseer, ik ben weer mensen door elkaar aan het gooien. Sorry Scubadiver! Nogmaals dank overigens en je ziet dus dat ie goed terecht is gekomen. ;)
 
als ze er maar gelukkig mee zijn.
Zal tevens nog eens rondneuzen voor "afgedankte"pc's
 
Black Tiger zei:
Heb wel vroeger eens wat kuren meegemaakt met andere nVidia kaarten na het installeren van een nieuwe driver. Dan de driver deinstalleren, alles leeg kiepen en dan oudere driver terug installeren, dat werkte dan wel weer. Met W10 is het altijd weer opletten omdat die uit eigen beweging weer drivers gaat installeren die je misschien niet wilt.

Die optie heb ik ook al uitgeprobeerd door weer de oudere driver versie te installeren maar dit gaf geen positief resultaat. Tegenwoordig blijft er ook zoveel troep achter ook al de-installeer je de programma's nog zo netjes. DDU (Display Driver Uninstaller) is daarvoor zo'n tool maar alle eerder gedane wijzigingen ben je dan weer kwijt.

Black Tiger zei:
Wat jij zegt over de complexiteit dat zou goed kunnen. Zou me ook niet verbazen, een soortgelijk probleem hebben we immers recent gezien bij de ontwikkeling van de Intel processoren waarbij e.e.a. te snel ging en door de complexiteit een belangrijk lek over het hoofd gezien werd. Wat wel gedicht kon worden maar ten koste van snelheid.

Ik krijg ook de indruk dat snelheid boven alles gaat zeker met die videokaarten en processors iets wat de consument wil. Dit doet mij denken aan zoiets als het diesel schandaal, voor de b?hne werkt het maar men verzwijgt de verborgen gebreken. ;)
 
Gisternacht lag ik er nog even over na te denken en omdat mijn videokaart G-Sync ondersteund maar mijn monitor niet en ik dus genoodzaakt V-Sync gebruik zou het kunnen zijn dat de videokaart gestrest raakt omdat V-Sync misschien niet goed werkt en hij daarom gaat flippen net zoals ik ook weleens flip als ik de verkeerde informatie krijg of overloop van te veel info in ??n keer. :)

Ik las ergens dat die AREZ-STRIX-RX580-T8G-GAMING videokaart problemen heeft met warmte ontwikkeling met als reden dat de koeling niet goed zou werken omdat het hitteblok geen goed contact maakt met alle mosfets. Eigenlijk wel jammer want deze RX580 videokaart presteert beter dan mijn huidige videokaart.
 
Deze bewerkte samenvatting  komt uit de memory dump file:

*******************************************************************************
*                                                                            *
*                        Bugcheck Analysis                                    *
*                                                                            *
*******************************************************************************

DPC_WATCHDOG_VIOLATION (133)
The DPC watchdog detected a prolonged run time at an IRQL of DISPATCH_LEVEL
or above.
Arguments:
Arg1: 0000000000000001, The system cumulatively spent an extended period of time at
DISPATCH_LEVEL or above. The offending component can usually be
identified with a stack trace.
Arg2: 0000000000001e00, The watchdog period.
Arg3: fffff8010c1dd380, cast to nt!DPC_WATCHDOG_GLOBAL_TRIAGE_BLOCK, which contains
additional information regarding the cumulative timeout
Arg4: 0000000000000000

Debugging Details:


DPC_TIMEOUT_TYPE:  DPC_QUEUE_EXECUTION_TIMEOUT_EXCEEDED

ANALYSIS_SESSION_ELAPSED_TIME:  b4a

ANALYSIS_SOURCE:  KM

FAILURE_ID_HASH_STRING:  km:0x133_isr_nvlddmkm!unknown_function

FAILURE_ID_HASH:  {f97493a5-ea2b-23ca-a808-8602773c2a86}

Voor zover ik het kan analyseren (als leek) ontstaat er een conflict met de kernel en worden er modules uitgeschakeld o.a. de monitor.sys, waardoor het beeld op zwart gaat. 

Unloaded modules:
fffff801`0e830000 fffff801`0e8b7000  e1r65x64.sys
    Timestamp: unavailable (00000000)
    Checksum:  00000000
    ImageSize:  00087000
fffff801`12c20000 fffff801`12c36000  monitor.sys
    Timestamp: unavailable (00000000)
    Checksum:  00000000
    ImageSize:  00016000
fffff801`10d80000 fffff801`1214f000  nvlddmkm.sys
    Timestamp: unavailable (00000000)
    Checksum:  00000000
    ImageSize:  013CF000
fffff801`0f920000 fffff801`0f936000  monitor.sys
    Timestamp: unavailable (00000000)
    Checksum:  00000000
    ImageSize:  00016000

Ook al heb ik in het register updates voor hardware uitgeschakeld, Windows installeert net zo hard weer de nieuwe video drivers over de oude heen en zo blijf je aan de gang. 
Ik ga dit toch eens (niet zo vriendelijk) op het Nvidia forum plaatsen want blijkbaar willen of kunnen ze dit niet oplossen. 
 
Dat is mij wat te diepgaand technisch. Ik lees er uit dat ie ergens voor een verlengde tijd mee bezig is wat niet zou moeten.
En dan vervolgens een onbekende functie op die nvlddmkm krijgt en crashed.

Zal best kernel kunnen zijn, geen flauw idee. :)
Heb je V-sync ook ingesteld dat ie gebruik moet maken van de wijze van de 3d toepassing? Of heb je hem op altijd aan of een van die andere instellingen?
 
Black Tiger zei:
Dat is mij wat te diepgaand technisch. Ik lees er uit dat ie ergens voor een verlengde tijd mee bezig is wat niet zou moeten.
En dan vervolgens een onbekende functie op die nvlddmkm krijgt en crashed.

Voor mij is het ook te technisch @Black Tiger omdat ik totaal niet weet wat er een unknown_function verstuurd en waardoor hij gaat hangen. Ik heb WinDbg ge?nstalleerde waarmee je een uitgebreide debug functie kan gebruiken maar ik kan alleen de boel monitoren maar zelf nooit wat wijzigen.

Black Tiger zei:
Zal best kernel kunnen zijn, geen flauw idee. :)
Heb je V-sync ook ingesteld dat ie gebruik moet maken van de wijze van de 3d toepassing? Of heb je hem op altijd aan of een van die andere instellingen?

Ik heb dat V-Sync standaard aangezet in het configuratie scherm van Nvidia en speel nu ook wat met andere instellingen.
Net even GeForce Experience ge?nstalleerd en ik liet die tool de beste kwaliteit bepalen voor een spel en wat denk je? Met Tomb Raider lag het spel er binnen 2 seconden weer uit een nieuw record. :)

Ik zit op een meevaller te wachten (teruggave stookkosten), als dat gestort is kijk ik wel verder voor een andere videokaart. Ik zou er ook staatsloten van kunnen kopen maar ik ga voor zeker. :)
 
Met Tomb Raider lag het spel er binnen 2 seconden weer uit een nieuw record. :)
Hahahaha, binnen 2 seconden al? Da's snel. :)
Maar leuk is natuurlijk anders.

Pffffff.... teruggave, spreek me er niet van. Wij hebben er ook een gehad. En maar denken dat ie nog komen moest, maar hij is al geweest en ook alweer bijna op. Boodschappen zijn duur geworden. :(
 
Ik heb amper de tijd om naar die videokaart te kijken laat staan een spel te spelen. Maar gisteren heb ik directX 12 eens uitgezet en kijk en bewonder, de kaart klapt er nu niet meer uit maar het levert wel een verlies van de kwaliteit van de graphics op. Nu is het een kwestie van stap voor stap de settings aan te passen buiten DirectX om naar een hogere grafische kwaliteit te gaan en om te zien hoe ver we kunnen gaan, blijft hij werken dan is er een conflict met DirectX denk ik.

Later ga ik wel eens kijken of DirectX 12 echt wel wordt ondersteund voor mijn toch wat oudere videokaart en zoals Nvidia hier schrijft.
 
 
 
Schiet me net iets te binnen. Kijk eens of je Directplay wel actief hebt.
Dat is via het configuratiescherm -> Programma's en onderdelen -> Windows onderdelen in- of uitschakelen en dan Directplay. Zou zomaar eens kunnen dat directx daarom raar doet als die niet aan staat.
 
Ik wilde op mijn oude maar inmiddels schone PC mijn Radeon HD7770 videokaart installeren om hem te testen maar ik heb nu een oude voeding zonder een PCI voeding stekker en dan werkt de videokaart niet. Nu zit er een onbekende oude HD videokaart in met HDMI en die werkt dus aan het moederbord ligt het niet.

Ik ga later even rondneuzen in een PC Shop in de kringloop voor een betere voeding en alles weer ombouwen. :)
 
parabolica zei:
Ik wilde op mijn oude maar inmiddels schone PC mijn Radeon HD7770 videokaart installeren om hem te testen maar ik heb nu een oude voeding zonder een PCI voeding stekker en dan werkt de videokaart niet.

Die aansluiting voor de voeding van deze videokaart is een 6 pins 6PEG aansluiting en niet een PCI. :)
 
DirectPlay is standaard niet meer ge?nstalleerd in W10 maar het is daar te vinden onder de optie Legacy Components.

Winkey + R > intypen "control Panel" > Windows onderdelen in of uitschakelen > Legacy Components > DirectPlay. Daarna aanvinken en DirectPlay wordt ge?nstalleerd.

Oudere spellen gillen er soms om wat ik zo lees en herken maar ik heb het nog niet getest op de nieuwere games en dat gaan we vanavond wel doen.


 
Black Tiger zei:
Schiet me net iets te binnen. Kijk eens of je Directplay wel actief hebt.

Ik mag hopen dat er nog heel veel bij je binnen schiet @Black Tiger want ik heb net 3 spellen gespeeld met DirectPlay ge?nstalleerd en DirectX 12 geactiveerd en de videokaart blijft werken terwijl het grafisch er perfect uitziet. Dus zou jouw tip de 'gouden tip' zijn geweest en mij de nodige Euro's hebben bespaard? Hartstikke bedankt voor de zoveelste keer voor het meedenken.

P.s. die PC Shop is t/m 2 januari gesloten maar op Tweakers kom ik vast nog wel iets tegen. 
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan